Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.10.2012, 20:58
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TOYBOY Näytä viesti
Ilmasitko jäähdytysjärjestelmän kunnolla ennen webaston käynnistämistä?

Noi evo mallit tuntuu olevan aika herkkiä menemään "lukkoon" ilmeisesti ylikuumentumisen takia, jos vesi ei kierrä. Itellä meinaan käynyt parikertaa niin kun liian äkkiä yrittää päälle asennuksen jälkeen.

Ainakaan muutaman minuutin sulakkeidan poistolla ei "aukee" pidemmästä ajasta en tiedä. Olen aina avannut testerillä. Muistaakseni kellon näytöstä sammuu ensin liekin kuva ja sitten aika eikä aika lähde laskemaan?

Keltainen johtolenkki/liitin on testi johto.
Kyllä se on ilmaantunu varmasti kun on viikko ajeltu ite laitteen asennuksen jälkeen, nyt vasta kerkesin asennella pa-pumpun paikoillensa. Imu paluuputkesta T-haaralla, samallalai näytti olevan Land Cruiser 120:n asennusohjeissa, missä sama moottori/alusta.

Joo, ei näytä auttavan sulakkeiden pois käyttäminenkään. Antaa nyt olla vielä yön yli, mutta tuskinpa tuo jeesaa. Ei kai ny tollanen liittimen irrottaminen voi polttaa aivoja laitteesta? Toivotaan et on joku tilttitila minkä saa testerillä nollattua.

Kelloon tulee liekin kuva ja lämmitysaika näkyviin, mut hetken päästä pimenee kokonaan. Ei hurise, naksu eikä muutakaan.

Mut mikä tässä pohjimmiltaan mättää, eikö vesi kierrä oikein vai eikö jaksa imeä bensaa jostain syystä?

Edit: Löysin volkkaripalstalta ohjeet resetointiin:
"Mikäli webasto ei näytä elonmerkkejä, on se luultavasti lukkiutunut. Lukituksen poisto tapahtuu seuraavasti: Laitteen sulake (ei siis kellon) irti n. 5 sekunniksi. Laite kytketään päälle. Irroitetaan sulake uudestaan n. 5 sekunniksi."
ja sain taas pelaamaan kuten aluks, mutta ihan kun ei vesi kiertäs kunnolla. Onko tuo pumppu kuin nirso asennolle? Kyseessä tämän näköinen pumppu vaakatasossa:


Viimeksi muokannut -MaTTi- : 13.10.2012 21:25 Perustelu: taas pelaa kuten aluks
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.10.2012, 21:33
vexi4x4:n Avatar
vexi4x4 vexi4x4 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.07.09
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 447
Perusasetus

tuli vaan mieleen että eihän se oo joku termarijuttu? kun nyt ei kuitenkaan oo pakkaskelit, niin jos se saavutettuaan halutun moottorin lämpötilan, sammuu. muistelisin ainaki mun ex-passatissa jossa oli alkuperäinen eberi, että se ei lähteny lämmittämään jo lämmintä moottoria.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.10.2012, 21:55
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vexi4x4 Näytä viesti
tuli vaan mieleen että eihän se oo joku termarijuttu? kun nyt ei kuitenkaan oo pakkaskelit, niin jos se saavutettuaan halutun moottorin lämpötilan, sammuu. muistelisin ainaki mun ex-passatissa jossa oli alkuperäinen eberi, että se ei lähteny lämmittämään jo lämmintä moottoria.
Ei oo kyllä lämmin kone siinä vaiheessa, ei ollenkaan. Taas tuossa käyttelin tovin, kävi taas n. 5 min sammutuksen jälkeen, sit hyytyi. Taitaa ongelma juontua jonnekkin pa-puolelle, polttoääni on humppaavan kuulosta, pumpun tahdissa humputtaa. Pa-putkena 5/2 mm (se paksumpi), pituus n. 3 m ja tosiaan paluupuolelta ryöstetty. Jostain näyttää ryystävän ilmaa mukaan, käynnissä ollessa sitä ei näy.

Voisko olla joku ongelma että paluupuoli vetää väärin päin tai jotain, eli siis tankista päin?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.10.2012, 22:01
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

eikö se vedä tankista päin helpommin kuin koneen suunnasta ? takaisku väliin ? kokeeks tankinsuunta lukkopihdeillä tms. luttuun ? emmää kyl tiiä, kuhan länkytän...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.10.2012, 22:03
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
takaisku väliin ? kokeeks tankinsuunta lukkopihdeillä tms. luttuun
Vois kokeilla jotain takaiskua, vähän naftisti tilaa vaan tuossa. Ja letku on muoviletkua joten ei paljo viitti puristella pihdeillä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.10.2012, 07:18
-paso:n Avatar
-paso -paso ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 34
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei oo kyllä lämmin kone siinä vaiheessa, ei ollenkaan. Taas tuossa käyttelin tovin, kävi taas n. 5 min sammutuksen jälkeen, sit hyytyi. Taitaa ongelma juontua jonnekkin pa-puolelle, polttoääni on humppaavan kuulosta, pumpun tahdissa humputtaa. Pa-putkena 5/2 mm (se paksumpi), pituus n. 3 m ja tosiaan paluupuolelta ryöstetty. Jostain näyttää ryystävän ilmaa mukaan, käynnissä ollessa sitä ei näy.

Voisko olla joku ongelma että paluupuoli vetää väärin päin tai jotain, eli siis tankista päin?
Ainakin eberi on aika tarkka tuosta polttoaineen saannista, mullakin teki tuota samaa kun asentelin pajeroon eberin pariviikkoa sitten. Useampaan kertaan piti nollailla ja hakea oikeaa asentoa polttoaineputkelle.. Se polttoaineputki pitäs olla nouseva mahdollisimman paljon sinne lämmittimelle päin ja kannattaa tarkistaa että liitoskohdissa ohuemmat putket on toisissaan kiinni siinä paksumman "liitos"putken sisällä. Jos ei ole niin liitoksessa muodostuu kuplia..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.10.2012, 10:06
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -paso Näytä viesti
Se polttoaineputki pitäs olla nouseva mahdollisimman paljon sinne lämmittimelle päin ja kannattaa tarkistaa että liitoskohdissa ohuemmat putket on toisissaan kiinni siinä paksumman "liitos"putken sisällä. Jos ei ole niin liitoksessa muodostuu kuplia..
Onko noin tarkkaa? Mistä se liitos sinne ilmat ottais vaikka ei ihan linjassa oliskaan, meinaat siis että putken päällä oleva kuminen liitosletku on väännyksissä sen verran ettei sisällä oleva putki vastaa toiseen tai vaikka pa-pumpun lähtöön? Eipä siellä tosin ylimääräisiä liitoksia ole, pa-pumpulta lämmittimelle on yhtenäinen putki, joka tosin käy n. 20 cm ylempänä ennen lämmitintä.

Ja toi vesipumppuhan on siis tälläsessa asennossa, taitaapa tosin olla ylin osa koko järjestelmässä eli voihan tuolla kupla varmaan pyöriä sisällä:


Pitänee käydä ajamassa jossain rinteessä keula kohti taivasta ja pyöritellä siinä pumppua.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.10.2012, 11:12
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

vieläkään en asiasta mitään tiedä, mutta jos pa putki käy 20 cm ylempänä kääntymässä, luulisin vian olevan just siinä... ei varmaan tykkää / kykene poistamaan ilmoja sen takia
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.10.2012, 12:08
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
vieläkään en asiasta mitään tiedä, mutta jos pa putki käy 20 cm ylempänä kääntymässä, luulisin vian olevan just siinä... ei varmaan tykkää / kykene poistamaan ilmoja sen takia
Ei oo vika siinä, kuplat menee hienosti ite laitteelle asti, mutta tuo aikaisempi ajatuksesi takaiskuventtiilin tarpeesta taitaa olla oikee syy. Jostain tulee imupuolelta pientä kuplaa pumpun jälkeiseen putkeen, mikä nyt ei käyntiä juuri haittaa. Mutta n. 5 min käytön jälkeen ennen pumppua alkaa horimaan ilmaa putken täydeltä, eli paluupuolen putki on tyhjä ja laite sammuu. Sinänsä ihme homma kun otto on tosiaan samalla lailla toteutettu kuin LC120:n asennusohjeissa (tosin toi paluuputki oli 8 mm eikä 6 mm niinkuin ohjeessa):

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 14.10.2012 19:59 Perustelu: kuva ei näkyny enään
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 14.10.2012, 16:51
-paso:n Avatar
-paso -paso ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.08.11
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 34
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Onko noin tarkkaa? Mistä se liitos sinne ilmat ottais vaikka ei ihan linjassa oliskaan, meinaat siis että putken päällä oleva kuminen liitosletku on väännyksissä sen verran ettei sisällä oleva putki vastaa toiseen tai vaikka pa-pumpun lähtöön? Eipä siellä tosin ylimääräisiä liitoksia ole, pa-pumpulta lämmittimelle on yhtenäinen putki, joka tosin käy n. 20 cm ylempänä ennen lämmitintä.

Ja toi vesipumppuhan on siis tälläsessa asennossa, taitaapa tosin olla ylin osa koko järjestelmässä eli voihan tuolla kupla varmaan pyöriä sisällä:


Pitänee käydä ajamassa jossain rinteessä keula kohti taivasta ja pyöritellä siinä pumppua.
Juuri tuota tarkoitin, alkaa muodostamaan kuplaa siinä liitoksessa jos putket ei vastaa toisiinsa. Näin tuossa eberin ohjeessa ainakin sanottiin.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.10.2012, 22:14
vartiainen:n Avatar
vartiainen vartiainen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.11.11
Sijainti: Pori
Viestit: 721
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Onko tuo pumppu kuin nirso asennolle? Kyseessä tämän näköinen pumppu vaakatasossa:
Eberin vastaavassa ohjeessa vesipumpun lähtö pitää olla 5 asteen kulmassa ylöspäin ja tuon pumpun rungon vaakatasossa kun otto on sivulle päin ja lähtö yläpuolella. Ei kaiketi kovin tarkka kun itselläni on jotenkin sinne päin ja hyvin pelaa. Itseasiassa olen kyseisellä vehkeellä (d5w) hoitanut yleensä jäähdytysjärjestelmän ilmaamisen kun vesipumppu lähtee ekana käyntiin. Polttoainepuolta kannattais tsekata kyllä, mulla on niin että ennen suodatinta tulopuolelta konehuoneesta haaroitettu otto ja pumppu itse on runkopalkissa lähtöä n. 40 cm alapuolella. Hyvin pelaa näin.
Ota polttoainelähtö irti ja laita löpöpurkkiin ja koita miten toimii.

Viimeksi muokannut vartiainen : 13.10.2012 22:16
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.10.2012, 22:29
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vartiainen Näytä viesti
Eberin vastaavassa ohjeessa vesipumpun lähtö pitää olla 5 asteen kulmassa ylöspäin ja tuon pumpun rungon vaakatasossa kun otto on sivulle päin ja lähtö yläpuolella.

Ota polttoainelähtö irti ja laita löpöpurkkiin ja koita miten toimii.
Pumpun otto on tuo pohjassa oleva pumpun suuntainen ja lähtö sivulle. Nyt on niinpäin että otto on about sentin ylempänä kuin lähtö. Mistäpä tuo pumppu tietäis miten päin se on sen jälkeen kun saa vedet sisäänsä...

Vois kokeilla, mutta en löpöllä, siitä se vasta sotku syntyis. Tää kun on benzin-versio.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.10.2012, 22:38
vartiainen:n Avatar
vartiainen vartiainen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 12.11.11
Sijainti: Pori
Viestit: 721
Perusasetus

Ohjeen mukaan saattaa tehdä ilmalukkoa sinne jos kulma väärin-->overheat. Eli tos kuvas siis sivulle osottava on imupuoli ja toi mikä alaspäin sojottaa, on se lähtö, kun on keskipakopumppu kyseessä. Vissiin näin olet laittanutkin jos oikein ymmärsin?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 14.10.2012, 13:13
HANE HANE ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.03.08
Sijainti: Wehmersalmi, KUOPIO.
Viestit: 454
Perusasetus

Tämäkin asennetaan varmaan lämppärin kennon putken väliin? Onko lämppärinkennon hana täysin auki?
Onko mekaaninen vai alipainetoiminen (sulkeeko kierron kun ei alipainetta saatavissa) ja sitten kuumuu?

Bensan saannissa.. miten täysi on tankki, joissakin autoissa paluuputki ei mene pohjalle saakka... tuo pumppu jos samanlainen kun diesel... pitäis toimia takaiskuna itekseen....

Dieselissä tuo on yllättävän hyvä ilmautumaan. ainakin vanhemmat mallit mitä oon laitellu.

Edit. eihän tuo polttoaine pumppu ole moottorille tulevassa linjassa? (ei varmasti jaksa imeä auton pumpun läpi. ja kun paineet....)

Viimeksi muokannut HANE : 14.10.2012 13:18
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 14.10.2012, 13:25
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HANE Näytä viesti
Tämäkin asennetaan varmaan lämppärin kennon putken väliin? Onko lämppärinkennon hana täysin auki?
Onko mekaaninen vai alipainetoiminen (sulkeeko kierron kun ei alipainetta saatavissa) ja sitten kuumuu?

Bensan saannissa.. miten täysi on tankki, joissakin autoissa paluuputki ei mene pohjalle saakka... tuo pumppu jos samanlainen kun diesel... pitäis toimia takaiskuna itekseen....

Dieselissä tuo on yllättävän hyvä ilmautumaan. ainakin vanhemmat mallit mitä oon laitellu.
Unohdetaan vesikierto, se on ookoo. Letkut ja ite laite on samanlämpönen sammuessaan, eli ei sammu ylikuumenemisen vuoksi. Kyllä se tää bensansaanti on ite ongelma.

En tiedä sitten onko nää jenkkimallit erilaisia kuin euroversiot, tällasenkin tarinan bongasin FJ-palstalta tosin toiseen asiaan liittyen: "Vehicles in the US went to a "returnless" fuel system for gasoline engines, to cut down on evaporative emissions". Mutta kyllä tässä paluulinja on, ja äkkiseltään samankaltainen kuin LC120:ssä. Bensapumppu on tosin eri osanumerolla, joten toimintatavassa saattaa olla jotain eroa.

Kertoisko tää kuva jollekkin "alan miehelle" onko normaalin tapainen pumppu/imu/paluu:


Ja ihan jos vielä perusasioita kerrataan niin onko tarkoitus että bensa tulee tankista päin takaperin vai sitten moottorista päin ryystettynä pyörimättömän bensapumpun läpi ja bensasuuttimien tukkien kautta takaisin?

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 14.10.2012 20:01 Perustelu: kuva oli kadonnut
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 14.10.2012, 16:36
Nosferatu Nosferatu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.09.12
Sijainti: Tampere
Viestit: 31
Perusasetus

Tutkin itsekkin tuota FJ:iin PA-systeemiä ja sellainen hämärä muistikuva että paluuletkun päässä olisi vastaventtiili. En kyllä saanut varmistettua äkkiä... Toimiiko systeemi paremmin jos laitat bensaa lasiin ja syötät siitä suoraan webaston bensapumpulle?

Viimeksi muokannut Nosferatu : 14.10.2012 16:38
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty 5 kw webasto jame80 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 25.07.2010 21:23
Ostetaan Webasto tms. rhm O/M/V Muut 3 18.11.2008 21:43
Webasto nana Tekniikka & Jutustelu 9 13.10.2008 17:05
Abt 10000 12V vinssi edelleen mykkänä"TOIMII TAAS" korbimotors Tekniikka & Jutustelu 11 31.05.2007 10:37
webasto Tekniikka & Jutustelu 9 05.01.2005 14:04


Sivu luotu: 09:29 (GMT +2).