Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.09.2012, 11:20
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Etuperäöljyt oli puhtaat niinkuin roppukin, jakiksen öljy mustaa ja ropussa n 1/2 sokeripalan verran hienoa metallimujua muttei yhtään isompaa palasta. Kytkentäholkkivika vaikuttaa syylliseltä ja jakis voi vielä muuten olla kunnossa.

Oliks jakiksen irroituksessa jotain huomioitavaa vai irti vaan?

__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.09.2012, 11:46
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Etuperäöljyt oli puhtaat niinkuin roppukin, jakiksen öljy mustaa ja ropussa n 1/2 sokeripalan verran hienoa metallimujua muttei yhtään isompaa palasta. Kytkentäholkkivika vaikuttaa syylliseltä ja jakis voi vielä muuten olla kunnossa.

Oliks jakiksen irroituksessa jotain huomioitavaa vai irti vaan?
Menee halki eli ei tarvi irroittaa kokonaan ja lopuksi on osat näpissä.

Oliko sitä öljyä siellä enemmänkin kuin kahvikupillinen???

Ja jos ny lama-aikana tuntuu ettei jaksaisi pistää mettäleluun rahaa niin sen holkin voinee kääntää ympäri,ja sen kytkentähaarukan täyttää hitsaamalla jos vaan se etuvedon akselin kytkentähammastus on ehjä.

Ja jakis pitää laittaa paperi tiivisteellä nippuun tai menee välykset huonoksi.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.09.2012, 13:48
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Menee halki eli ei tarvi irroittaa kokonaan ja lopuksi on osat näpissä.

Oliko sitä öljyä siellä enemmänkin kuin kahvikupillinen???

Ja jos ny lama-aikana tuntuu ettei jaksaisi pistää mettäleluun rahaa niin sen holkin voinee kääntää ympäri,ja sen kytkentähaarukan täyttää hitsaamalla jos vaan se etuvedon akselin kytkentähammastus on ehjä.

Ja jakis pitää laittaa paperi tiivisteellä nippuun tai menee välykset huonoksi.
Kiitos, ohjeesta. Lama tosiaan painaa päälle mutta pelkään että ei enää korjaannu teeseitse menetelmillä.
Oon sitä raksutellut jo aika ahkerasti, hyvää tiestysti se ettei metallia ole lohjennut vaan syljeskellyt vaan holkkia poispäältä. Se alipainekytkin pitää kans tutkia varsinkin jos uusia osia päätyy laittamaan.

Öljyä oli tasan 4l eli iso kupillinen, ylitäytin vaihteiston vitosvaihteen voitelun varmistamiseksi ja jakiksesta on hullunkierto päävaihteistoon. Öljy oli metallinhohtoista ja pitää tarkistaa miltä vaihteiston öljy näyttää.
Tippaakaan ei ole ulos tullut vaikka aika täynnä taisi olla.

Ei yhtään ulkoremontti innosta..ehkä huomenna.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.09.2012, 14:44
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

Älä ny vielä lannistu. Se kytkentä matka on sen verran lyhyt ja sisältää vielä sen holkin ja hammastuksen viistotuksen että jo sen kytkentä haarukan kuluminen riittää siihen ettei se mene enää kunnolla otteelle ja tuo vika on syntyny jollain aika välillä milloin ne jakiksen öljyt on luurannu siellä päälootassa. Eli huohottimen tukkeutumisen/stefan vuodon alkamisen ,ja hullunkierron rakentamisen välisenä aikana.

Kunhan saat osat käteen niin siitä se selviää. Jos nelikakkosessa on sama etuvedon akseli niin semmonen saattaisi olla joutilaana jos se oma on jo kovin tohjona.

Ite omasta täytin sen haarukan hitsaamalla juurikin saman vaivan takia ja sillä on ajettu varmaan yli 400000 sen jälkeen.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.09.2012, 14:57
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Samanlaisia noi kaikki vaihteiston kytkentäholkit näyttäis olevan, vitosvaihdekkin siis sylkee poispäältä.
Pelkään että akseli on jo kulut loppuun kun oon hölmönä ajatellut murrosten paukkuvan kuten myyjäkin väitti. Voisi murros muutamankerran samanlailla paukahtavan mutta sitten olisi loppu lähellä.

Haarukkaa voin hitsata ja vaikka holkin kääntää vaikka se kytkentää hieman vaikeuttaa mutta akselia ei varmaan saa pelastettua. Yli 200€ sekin maksaa eikä sitten vanhaa holkkiiakaan viitti laittaa. Katotaan nyt kun saan purettua, taas sataa..

Päävaihteiston ropussa oli ne loput metallimujut eli hiontaa on vanhalle vaihteistolle tarjottu.
Toimiva vaihteisto jakiksineen vois olla vaihtoehto mutta se tarvis olla varmasti toimiva että kannattaa ostaa.
Siihen päälaakerit ja haarukoiden hitsaukset niin vois toimia mulla ikuisesti.

Oli tostakin ainakin voimanulosotto purettu kun oli useampia liimoja välissä, saa nähdä mitä virityksiä sieltä vielä löytyy..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.09.2012, 16:05
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

Nii ja se ulosotto tarvii myös sen paperi tiivisteen tai hammaskosketus jää tiukaksi.

Eli tuossa alkaa olla jo sitä tautia sen verran että ehkä se vähemmin korjattu loota alkaa olla ihan harkittava vaihtoehto...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.09.2012, 15:01
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Totta, olis kiva tietää mitä sille on tehty kun selvästi on auottu muttei kuitenkaan normiajossa pidä mitään ääntä. Sain jakiksen halki ja oli välissä tiivistekkin väliin liimalla saatu kuristtua.
Pääakselin mutteri oli noin kierroksen välyksellä mutta onneksi vielä akselissa kiinni.

Etuvedon akseli oli melko hyvä vaikka hampaissa pientä kaarevuutta, kytkentäholkkikin aika ok mutta taka-akselin hammaskehä oli ottanut itteensä. Ilmeisesti on pehmein kohta ja holkin hyppiessä oli antanut vähän periksi.

Etuvedon haarukka oli sininen ja palaneessa öljykarstassa,ilmeisesti siis lapissa ajettu pitkää siirtymää nelikolla ilman jakiksen öljyjä. Välystä haarukalla holkkiin n.2mm.
Pitäiskö kytkentäholkin olla symmetrinen? Toi ei ole, jos se on ollut vielä väärinpäinkin ja kytkentämatka + välykset vian syy.
Ton kytkentäholkin ja haarukan aseman voisi säätää mahdollisimman lähelle kytkentäkohtaa ja kytkettynä saisi painaa holkkia pohjaan. Ajan kuitenkin vain maastovauhteja ja laitan öljyä taas sisään niinpaljon kuin pysyy.

Eikös vitosvaihteen haarukkaan pääse käsiks jo suht helposti? Se varmaan korjaantuisi kans haarukkaa hitsaamalla.

Olis siellä sit vielä 1 vaihteen synkronointikin.. Ei mee päälle paikallaan mutta pienessä liikkeessä kyllä.
Liikennevaloissa vittumainen kun ei viittisi seistä kytkimellä täysiä valoja ja vapallta ei koskaan tiedä löytyykö ykkönen tai kakkonen, sit lähetään kolmosella ja liikkeestä kakkoselle.

Vaihteisto ei vaikuta kovin hyvältä, mutta noikin viat kestää kun se on äänetön. Jatkuvaa sorvinääntä ei jaksais kuunnella.Tiedä sitten vaikka olis laakeroitukin kun yks omistaja kehui rempanneensa omaisuudella.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Outo starttivika Etukeno Tekniikka & Jutustelu 10 01.11.2011 16:44
Outo latausongelma SKO Tekniikka & Jutustelu 5 08.11.2010 07:18
Outo BJ pick-up? sisua45 Tekniikka & Jutustelu 7 16.08.2009 10:28
outo niva.. pikkuG Linkit 4 25.11.2007 16:21
Outo(ko) sähkövika adv Tekniikka & Jutustelu 3 21.12.2006 13:44


Sivu luotu: 18:56 (GMT +2).