![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#126
|
||||
|
||||
![]()
ennemmin akk:n alle kuin koko lajin lopetus tästä sääntöjen muuttamis prosesseista on hyviä esimerkkejä muissa lajeissa esim Atv supermotossa muutamia vuosia sitten kilpailijoita oli melkeen liikaa nyt laji on melkeempä kuopattu muutamia harrastelioita jäljellä ja kunnon kisoja ei pystytä järjästämään niin kuin ennen.
Sääntöjen liika tiukentaminen = Lajin loppu |
#127
|
||||
|
||||
![]()
[
Sääntöjen liika tiukentaminen = Lajin loppu[/QUOTE] eise laji siihen kuole että muutama suzuki jääpi pois.... sinne tulee heti pari rangea tilalle ![]() ![]() ![]()
__________________
Keltalan Kahlaajat Ry |
#128
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ei ole kiveen kirjotettu vaan oma muistikuva asiasta.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#129
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Palstallakun on kerran moitittu jo pelkkiä osallistumis maksuja jo liian suuriksi ja puolitetulla maksulla eli safariluokasta tulisi lajin pelastus. Siihen safariluokkaan laski joku että tulee helposti 20-30 autokuntaa ajelemaan. Täällä sivuilla oli meirän kisaan tulossa 10 autoa 24 tunnin sisällä soitin kaverille niin ei ollutkaan enään ketään tulossa. Kaikille oli ilmaantunut jotain tärkeämpään tekemistä. |
#130
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#131
|
|||
|
|||
![]()
Selvennetääs tätä vielä hieman, on varmaan aika selvää kisoja pitkään/aktiivisesti kiertäneille selvä mut ei välttämättä muille.
Komitean miehitys on kukin vuoden kilpailujen vetäjät + (ainakin toistaiseksi) lajin alusta saakka mukana olleet Paavo Leinonen ja Kalle Myllärinen. Allekirjoittanut toimii sääntäjen editorina ja monesti palaverien puheenjohtajana. Tuloslaskenta (ohjelma jne.) on Mylpyn käsialaa. CUP on siis tarkoituksella aika ohut kerros, "pihvi" on tietysti kilpailut. CUP on lähinnä yhteiset säännöt (joihin voi tarvittaessa tehdä kilpailukohtaisia lisäyksiä/muutoksia) ja pokaalit kilpailusarjan voittajille. Sääntöjen lisäksi komitealla on pähkäiltu isompia linjoja ja kannanottoja kulloinkin ajankohtaisiin asioihin. Komitea kokoontuu päsääntöisesti puhelinpalaverein (noin 5-10 kertaa vuosi), joskus ollaan kokoustettu naamatusten jonkun kisan yhteydessä, viimeiksi vuosi sitten Himalajassa. -Paavo |
#132
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
> Miksi suurella suljetulla alueella järjestettävä kisa ei voisi olla cup-kisa? Tätä ei estä mikään. Kyse on vaan alueesta. > -Miksi trailerisiirroilla tapahtuva kilpailu ei voisi olla cup-kisa? Tätä ei sinällään estä mikään, kyse on vaan alueista, joiden viressä on riittävän iso parkkipaikka. > -Miksi esim 10h kisa ei voi olla cup-kisa? Tätä ei sinällään estä mikään, tähän saakka on vaan halutttu ottaa mukaan ns. täyspitkiä kisoja. "suunnistus ja kestävyyskilpailu". Jos mukana oln pitkiä ja lyhyitä kisoja, niin olisko niistä samat pisteet? -Paavo |
#133
|
|||
|
|||
![]()
Mä en kisaile offia minkäänlaisella kulkupelillä, mutta huutelen täältä sivusta vähän: kyllähän lajin kun lajin säännöt ja puitteet pitäis olla sellaiset, että lain ja muiden määräysten puitteissa toimiminen on mahdollista. Se, että pykäliä ja paragraaffeja kierretään ei varmasti vaikuta positiivisesti osallistujien, katsojien ja järjestäjien vakuutus- ja vastuuasioihin.
Vai kuuluuko esim. joku punakilpikikkailu lajiin niinku turpaan mättäminen kuulemma jääkiekkoon? ![]() |
#134
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vero on se ainut mihin paino vaikutaa, kun kuorma-autot ja kevyet korma-autot verotetaan painon perusteella, ei päästöjen! eli esim mäyriksiä saa sekä HA että KA! Yleinen käytäntö on hankkia alle -80 diesel kulkine ja KA rekisteröidä, sillä ne saa jopa 2+3 katsastettua! esim just mäyris! Uudemmat 1+1 //Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" |
#135
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Aina tietenkin löytyy niitä joille ei mikään kelpaa ja niitä joille jokainen suurempi sääntömuutos on odotettu tekosyy lopettaa kilpaileminen marttyyrinviitta olalla. Kuten sanoit, cup on ohut kerros. Tärkeintä että on kisoja. Ja mitä enemmän kisoja yhtenäisillä säännöillä, sen parempi.
__________________
Harbor Cruisers |
#136
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ehkä hyvää ja pahaa mutta keskiarvoihin katsottaisiin. Hinnallisesti ei paljon kisamaksut muutu, jos nyt cuppi kisa maksaa 140 euroa. Lisenssit sisältävät myös vakuutuksen ja kyllä kilpailunjärjestäjällekkin hyötyä löytyy. Jeep keltainen Askolan off road ry |
#137
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Samoin siellä suolla kesäkuumalla on niin ihanaa niiden tonnin maksavien tulenkestävien kalsareiden, ajohaalareiden, kypärän, kypärähupun, tulenkestävien hanskojen ja ajosaappaiden kanssa rypeä. Ja extempore ei osaa ota kukaan, kun on jokin tutkinto oltava, että pääsee kisaamaan. Nythän se on vaan mallia lähtäämpä tuonne viihtymään ![]() Niin ja kun on se katsastettu laillinen auto, niin ei ole mitään esteitä lähteä kisaamaan ihan vaan milloin vain ![]() Viimeksi muokannut farmari : 22.09.2012 17:30 |
#138
|
|||
|
|||
![]()
Eikö se kuljetuskalusto vois painua hiiteen kun auto pudotettu pois kyydistä ??
|
#139
|
||||
|
||||
![]()
Jos ei ole huoltomiestä niin mites sitten?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#140
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Harbor Cruisers |
#141
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eiköhän Offisuunnistukseenkin pystyisi räätälöimään fiksut säännöt, jos AKK:N alle menee... jos lajiryhmällä vaan on aikaa ja mielenkiintoa... Timpan kanssa samaa mieltä siitä, että kaikille on samat säännöt, ja ennenkaikkea lisenssin tuoma vakuutus.
__________________
------------------------------------ Etelä-Suomen Offroad ry ------------------------------------ |
#142
|
|||
|
|||
![]()
Ajatellaanpa sitten.
Laji jota harrastamme on avoin kaikille ja kaikki voivat osallistua. nyt eteen on tullut seinä punakilpien kanssa. Se että trafi myöntää kilpailuihin kilpiä, vaaditaan akk:n kilpailukalenterissa näkyminen. selvä se akk on aikoinaan mahdollistanut tämän punakilpisyyden. ymmärrän täysin että siitä pidetään kiinni. Nyt keskustelussa on herännyt se että cup säännöt muutettu. Ihan ok, mutta huolehtikaa sitten että kisakatsastuksessa auto on rekisteröinnin mukainen. Katsastus ei voi hyväksyä että renkaat vaihdettu, jne , jne. ajatuksena heitin tuon akk:n lajiliiton, koska mahdollistaisi jatkossa kaluston osallistumisen kisoihin joka nyt poistuu. itseni siihen mukaan lukien. Se että joutuisi hakemaan lisenssin, katsastuksen kilpuriin akk:lta, jne on aika pikkujuttuja. Ja niinkuin mainittiin niin varmaan sääntöjä saadaan lajiin sopiviksi. Tuskin mahottomia peltituli kalsareita pyytävät vetämään päälle. Aina löytyy joku joka narisee, jos joutuu hankkimaan varusteita. mieti voiko ne joskus vaikka pelastaa henkesi tai sivullisen. Jeep Keltainen Askolan Off road ry |
#143
|
||||
|
||||
![]()
nymmää kyl ehkä putosin rattailta...
ensiks on ISO onGelma, kun ei enää saa ajaa katsastamattomalla autolla, ja sitä kun ei pysty katsastamaan... sitten mennään AKK n alle, ja meinataan edelleen ajella sillä, mitä ei pystytä katsastamaan, kun ei se täytä vaatimuksia... että niin... kö ? ihme meininki, auto leimalle, ja kisaan - dätsitjadängdäng
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#144
|
||||
|
||||
![]()
Onko kupin edustajat lähestyneet trafia lajin ja sen erikoisuuden tiimoilta mitenkään?
Ongelmaksi muodostuvat punakilpisten osalta ainoastaan siirtymät (maastovakuutuksia saa vakuutusyhtiöistä), joten luulisi niihin saavan pyrökratiaa tyydyttäviä määryksiä aikaiseksi, esim. - riittävän hitaat siirtymänopeudet - liikennemerkein asetettavat varoitukset - hitaan ajoneuvon kolmiot autojen persuksiin yms. keksikää ite... |
#145
|
|||
|
|||
![]()
mitä se traffi taikka akk tarjoaa ja mihin rahakustannuksiin?
kuka valinnut näitä jäsenet tähän kommiteaan. miehet? vaan päättyy tuloksiin, eikä utelua harrastajien tahtosta |
#146
|
||||
|
||||
![]()
kyllä toi "kilpipakko" on oikein hyvä juttu. muutamia kisoja ajaneena ja turistina kattelemassa käyneenä laji karannu himppu muutenkii ku vain autojen osalta lapasesta. eihän tollasella "normaali" autolla pääse edes kaikkia ajoalueitakaan kiertämään. notta tolkku käteen kisanjärjestäjille kilvelliset autot ja kohtuu rastitukset ni paljon pienempi kynnys lähtee uusien harrastajien ja miksei vaiks jonkuu perus maasturin omistavan kokeilemaan kilpailemista. eikä se niin kallista/vaikeeta ole tehdä ns protokilpuria kilpienväliin. nyt on vaa ollu liian helppo rakentaa autoja ku on voinu kaivaa navetantakaa vanhan maasturinraadon mistä on ollu justjust runkonumero tallessa, käydä rapsimassa vanhat lehmien parret rungon ympärille,akselit hitsailla vanhoilla traktorin työntövarsilla alle,kaivaa enon vanhasta kuorma-autosta syöttöpumppu ja ahdin,,,,,,,,jne. sit hakemaa hymykorvissa siirtolaput konttorilta ja eikun rystyset valkosena savuttavalla tehosekottimella liikenteeseen peläten jokaista vastaantulevaa autoa et jos se vanha zetorin ohjausvarsi vaikka antautuukin?
|
#147
|
||||
|
||||
![]()
Aika isona yllätyksenä tuli! Mutta nyt kun tätä surkuhupaisaa kinastelua oon tässä kuus sivua lukenut alkaa tuntuun siltä että Cuppi komitea on tehnyt aivan oikean päätöksen. Eilen hain punakilvet Retroon, tavotteena ajella ens vuonna ees muutama kisa cuppia, eli talli iltoja tiedossa. Varmaa on että ens vuonna ajellaan turvallisemmilla kulkineilla, jää vesijohtoputkitukivartiset ilman kaasua hitsaillut paskat navetan taakse. Toki moni hyvin rakennettukin auto joutuu jäämään pois.
Nyt järkkäämään paljon pikku kisoja cupin ympärille. Suljetuille ajoalueille, luulisi lähtijöitä olevan. |
#148
|
||||
|
||||
![]()
cuppi komita ei oo eres kyelly akk lta vai miten on ???
|
#149
|
||||
|
||||
![]() kaks kappiako?
Mitenhän löytyy suunnistajia kahteen cuppiin,kun näyttäis tulevan
2 porukkaa,vai helpompaako? |
#150
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole kysellyt.
Eikä liioin ole kyllä muutakaan tehnyt lajin säilymiseen entisen tyylisienä. Vaihtoehtoja olisi ollut. Nyt cup komitea näköjään halusi käytännössä kieltää suurimmat (osallistuja määrältään) luokat. |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4x4cup suunnistus / säännöt 2011 | Arska-tehtaalta | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 06.03.2011 22:58 |
Suunnistus cupin Säännöt* edit.kaudelle 2009* | Käyttäjä | Tekniikka & Jutustelu | 770 | 18.04.2010 22:20 |
Off-Road Suunnistus Cupin Nettisivut auki | Käyttäjä | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 11.01.2009 23:48 |
Suunnistus>mönkkäriluokan säännöt | tikpe | Chit-Chat | 1 | 12.06.2008 08:58 |
Baltic cupin (TR2) säännöt ja tulkinta? | SauliS | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 10.02.2005 09:25 |