![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
Äänestyksen tulos: Äänestys punakilpiasiasta cup kisoissa | |||
Kielletään siirtoluvalla osallistuminen kokonaan kaudelle 2013 |
![]() ![]() ![]() ![]() |
39 | 28,47% |
Odotellaan vielä jos jostakin ihmeen syystä siirtoluvan saanti olisi taas mahdollista kilpailun |
![]() ![]() ![]() ![]() |
13 | 9,49% |
Jatketaan vanhaan malliin ja toivotaan että siirtolupia saa |
![]() ![]() ![]() ![]() |
53 | 38,69% |
Otetaan käyttöön siirtymäaika, eli kaudella 2014 pitää kaikkien autojen olla katsastettu |
![]() ![]() ![]() ![]() |
32 | 23,36% |
Äänestäneitä: 137. Et voi äänestää tässä äänestyksessä. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
![]()
Merkkaa siihen siirtolupahakemukseen Auton esittely myyntitarkoituksessa ja reitin.
Se nyt on käsittääkseni aivan sama, onko siinä siirtolupahakemuksessa oikeasti kilpailukäyttö, korjaamosiirto, myyntiesittely tms. Jos ajat tienpäällä kolarin, eikä auto täytä katsastus/tieliikennevaatimuksia, niin kusessa olet kumminkin.
__________________
Vaik mää en mistään mitään tiedäkkään! |
#27
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
me ajamme orginaalissa ,mutta vuosikatsastus ei ole rahallinen kustannus,vaan paljon työtä kun muuttaa auton aina tieliikenne lailliseksi. yksikään orginaali auto ei kilpakunnossa täytä tieliikenne vaatimuksia. ainakaan renkaiden osalta. orginaaliin sääntö että vain rekisteriotteessa olevat rengas koko salittu kuitenkin max se 31". lyhyempiä kisoja jos muuten alueet ei riitä. Protot ja modi on kuitenkin niitä joita katsoja tulee katsomaan , ei ne meijän suzukista ole kiinnostunut pitää muistaa myös että järjestäjille jää rahaa ,että viitsivät kisoja edes pitää. Viimeksi muokannut HaKu : 19.09.2012 13:27 |
#28
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli oikeesti "katsastettuja" autoja lienee lähinnä stanuissa.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#29
|
||||
|
||||
![]()
Äänestys on siinä mielessä kehno, että siinä ei ole todellista vaihtoehtoa punakilvellisille. En usko, että kukaan punalapullinen äänestää ensimmäistä tai viimeistä vaihtoehtoa.
Auton rakentaminen punakilpiluokkaan vaatii pahimmillaan tuhansien panostuksen rahassa ja satojen panostuksen tunneissa. Näitä uhrauksia ei helpolla korvata punakilvellisille, jos millään. Luokkien muutos spekulatioilla voidaan saada herneitä aika paljon nekkuihin (vrt. jeeppien kaari ongelmat) ja sellainen ei johda lajin kannalta mihinkään hyvään lopputulokseen. Nyt kannattaa fokusoitua todellisen ongelman ratkaisemiseen, punakilpien saannin varmistamiseen jatkossakin suunnistus cuppilaisille. Viimeksi muokannut Arska-tehtaalta : 19.09.2012 18:04 |
#30
|
|||
|
|||
![]()
Moni asia esittelyssä.
Patulla väärä asenne koska hänellä ei porttaaleja. Hakulla oikea puhe. Arska valmistamolta myös puhu asiaa. Aina kun pyrokratia on asiala ne asiat mutkistuu. |
#31
|
|||
|
|||
![]()
Miten se punanen kilpi auttaa laillisuusongelman sattuessa? Ei ne katsastuskelvottomat ratkasut muutu laillisiksi ja sallituiksi siirtokilvillä. Niissä lainsäätäjän tarkotus on, että se auto olisi periaatteessa katsastuksen läpäisevässä kunnossa, mutta ei nyt just vaan satu olemaan katsastettu. Tämä on sitten jätetty auton haltijan vastuulle.
Sikäli mikäli katsastuskelvottomalla autolla jonkin sorttiseen onnettomuuteen tiellä joutuu tulee siitä nihkeitä ongelmia oli siinä punaset valkoset tai vaikka keltaset kilvet tai ei ollenkaan. Koskee myös niitä katsastettuja autoja, joihin katsastusta varten ruuvataan leimaosat ja sitten kotiin päästyä lyödään boggerit ja turnajaisseipäät ja piikkipuskurit kiinni ja lähetään taistoon. Olisko mahdotonta ajatella tilapäistä tien sulkemista? Tällöin autojen ei tarttis täyttää minkään sortin katsastussääntöjä edes kertaa vuodessa edes paperilla. Sulkeminen vois tapahtua koko kisan ajaksi tai ennalta ilmoitettuina aikoina tai sitten tarpeen mukaan. Sulkemishommaan tarvitaan pari jamppaa kieltomerkin kanssa ja jonkin sorttista koordinointia, joka nyt muutenkin kisahenkilöstöllä on hallussaan eli kaikilla on radio taskussa. Koko kisan sulku ois järjestäjälle helpoin, joka suljetulle pätkälle tarvitaan pari tilapäistä liikennemerkkiä. Yks vaihtoehto sitten tietysti on vakuuttaa viranomaiset siitä, että kilpailuja järjestävillä organisaatioilla on riittävästi ammattitaitoista katsastushenkilökuntaa ja hommata omat erikoisluvat kilpakatsastukseen. Tämä ois ehkä ihanteellista monessakin suhteessa mut voi vaatia paperinpyörittelyä ja näennäisesti vaikeiden ja liittymättömien vaatimusten täyttämistä. Harrasteen piirissä on kuitenkin ihan ammatikseen autoja katsastavaa porukkaa ja autot kisakatsastetaan jo nytkin joten ei tääkään ehkä ihan NIIN taivaitten tavottelua ole. Jotenkin oletan että AKK:n kainaloon siirtyminen ei taida olla kovin monen haaveissa... |
#32
|
||||
|
||||
![]()
Ongelma ratkaistu, ihan laillisesti jne:
Suomen moottoriliitolla on ATV offroad lajiryhmä. Nyt jokaiseen suunnistuscupin kisaan otetaan lisäluokaksi ATV, jolloin saadaan kilpailukutsu SML:n kalenteriin, ja näinollen luvallisesti haettua puuhikset kilpailuun. (trafillehan kelpaa joko AKK tai SML kalenteri...) Oliko se näin helppoa? saa lahjoa oluella, jos huolet poistuivat...
__________________
------------------------------------ Etelä-Suomen Offroad ry ------------------------------------ |
#33
|
|||
|
|||
![]()
Mönkkäreiden suunnistuksia ei ajeta enää tänä vuonna sml:n alaisuudessa, viime vuodet tosin näin oli. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
|
#34
|
||||
|
||||
![]()
Jotenkin näin kuulemma menee. Trafi oli kieltänyt mönkijöihin antamasta PUNAKILPIÄ mm syistä että huonot valot, TEHOTTOMAT JARRUT jne. Epäilen vain jos Trafiinn ollaan CUPIstä yhteydessä taitaa olla sen jälkeen kisoissa Tarfin porukkaa (poliisia tullia jne) enemmän kuin kisailijoita
|
#35
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Montahan autoo olisi lähtöviivalla jos katsurit ihan oikeesti tarkastaisivat orggisautojen sääntöjenmukaisuuden? Siis alkuperäiset ohjausosat, pyöränripustukset, rungonlyhennykset, korotukset millilleen? Patulla on edelleenkin asenne kohdallaan kun uskaltaa lähteä metsään ilman porttaaleja. ![]() |
#36
|
|||
|
|||
![]()
Tuonti autoon saa kuitenkin 3 kk ajoaikaa, syy "Oma käyttö" sama laki kait koskee tullia kuin katsastustoimipaikkoja ??
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1999/19991242 |
#37
|
|||
|
|||
![]()
Onks ihan ufo vaihtoehto, että koettais Trafin kanssa keskustella asiasta ? Hakisi jotain kompromissiä jos sellaista nyt on löydettävissä? Jos toi ongelma on vaan noilla siirtymätaipaleilla, niin löytyisikö siihen joku järjestely,joka sallisi ajamisen tiettyä rajattua reittiä, vähän niinkuin erikoiskuljetus. Mä jatkan vielä, että olisi vaikka nopeusrajoitettu saattue ? Tai joku saattoauto tai joku varoitusauto... Mikä vaan joka olisi helppo, että voisi ajaa lähes tieliikennekelpoisella kulkineella ?
Tää voi olla ihan turpeesta tää mun ajatus, mut olis tosi sääli jos kilpailuelementti häviäisi.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 19.09.2012 20:14 |
#38
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ajattelinkin juukassa että täytyy olla asenteet kohtiillaan kun kärrytiellä tunkkasit autoa pintakannosta irti siinä täytyy olla hullunrohkea joka lähtee noin matalalla autolla metsään |
#39
|
||||
|
||||
![]()
Mitenkäs olis puomilla hinaaminen vaihtoehdoksi kilvettömien auton siirtymille? Liikennevakuutuksen saa myös katsastamattomaan autoon ja puomilla hinaaminen pitäis olla ihan ok. Tämä rajoittaa tietysti vähän pienempiä alueita kun sinne pitää saada huoltoautot parkkiin.
|
#40
|
||||
|
||||
![]()
mietin samaa päivällä mutta muisteltiin etteikös se hiljan muuttunut että hinattava ajoneuvo piti olla liikenne vakuutettu mutta 100kertaa ennemmin puomilla kiskois kun aina trailerille ja sidontaa
uskoisin ja epäilisin että trafi vois myöntää kilpailuun kilvet jos ajoneuvojen nopeus pudotettais 40km/h tai 50km/h ja ajettavat reitit olis tarkoin suunnitellut eikä reitillä mentäis isoja valtateitäpitkin tien tukkona ja näin se tulis muuttumaan jos akk:n alaiseksi menis. Viimeksi muokannut Lalli bj40 : 19.09.2012 20:41 |
#41
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
#42
|
||||
|
||||
![]()
Terve!
En tiedä onko oikea topikki idealla mutta aloitetaan keskustelu täältä.. Mites olis jos muutettaisiin suunnistuskilpailun jaksotusta toisenlaiseen suuntaan.. Esim. Suvesõitissa kisaa ajettiin pe, la ja su. Jokainen ajoalue oli omansa pisteytyksen puolesta ja aikansa, päivittäinen ajoaika 8-10h (pe 1-2h) Lopussa ynnätään alueiden pisteet ja voittaja on se kenellä eniten ajoalueita ja pisteitä niistä. Siirtymät kuuluu päivän kokonaisaikaan mutta ei alueen ajoaikaan millä määritellään tasapisteissä alueen sijoitukset.. Tällä saataisiin omasta mielestä rajoitettua turhaa kiirettä siirtymillä ja antaisi mahdollisuuden vaihtoehtoisin kuljetuksiin/siirtoihin. Myöskään ei tule enää sitä vaaraa että ajettaisiin yksillä silmillä toista vuorokautta.. Kilpailijoillakin olisi mahdollista nauttia kisakeskuksen antimista väliajoilla... Jos jollakin herää kiinnostusta tietää säännöistä / pisteistä lisää, niin kysymyksiä peliin...
__________________
-kari- FS Motorsport ry |
#43
|
||||
|
||||
![]()
punakilpiä on kiristetty väärinkäytöksien takia eli rodi autolla ajeltu liikenteesä koko kesä puuhakilvellä se niitä nyppii ja varmasti tämä asia että pidetty kisoja ilman trafin siunausta puuhakilvillä
mutta sen olen huomannu viime kuukausina kun olen ahkerasti trafiin viestitelly ja kyselly voisinko vaihtaa ajoneuvon luokkaa kun sitä on niin kovasti jo muuteltu eka työkoneeksi sitten traktoriksi huomasin että siellähän on tavallinen ihminen töissä alussa ekat 10viestiä oli aika tyrmääviä mutta sitten se alkoi jo neuvomaan huomas varmaan että tuosta ei muuten eroon pääse varmaan joka aamu kun tulee töihin ja selaa mailit taas tuo ja jos jättää neuvomatta se on virka virhe ja kenkää tulee. |
#44
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#45
|
|||
|
|||
![]() Pakolliset hajontarastit saattais ratkaista ruuhkaongelmanLainaus:
![]() |
#46
|
|||
|
|||
![]()
Jos jalostettas tuota edellä mainittua ehdotusta sen verran et jos porukka jaettas kolmeen ryhmään ja ajoalueta olis kolme ja kisattas kolmena päivänä, niin sillonhan joka ajoalueella vois olla aina yks ryhmä kerrallaan, ja joka alue pystyttäs hyödyntään joka päivä. Ruletti vaan pyörähtäs joka päivä, jolloin jokainen pääsee ajaan joka ajoalueen...
Oliko tarpeeks hankalasti selitetty ![]()
__________________
-MMC- |
#47
|
||||
|
||||
![]()
tai palataan takas maan pinnalle
voihan protoauto olla valkokilpinen, ja sillä voi siltikin menestyä... onhan näitä nähty vois olla muutenkin ihan tervettä palata hiukan ajassa taaksepäin, ja pienemmän budjetin pariin, jos rallipuolella rajoitetaan tehoja, miksei täälläkin voi hiukan rajata rakentelua, ja siltikin laji säilyis ihan mielenkiintoisena... renkaille jos sais rallin kaltaisen poikkeussääntelyn kisojen ajaksi, niin miksei vaikka kaikki autot vois olla kilvissä ? tai sitten kilvettömille omat alueet, ja / tai siirtymät trailerilla ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#48
|
|||
|
|||
![]()
Niin ennen talvisotaa oli Trialissa (kun ajettiin AKK:n) alla joillakin luokilla sääntö, että auton pitää olla vuosikatsastettu. Sehän tarkoitti esim. modi -luokassa, että autoa muuteltiin ennen katsastusta 2 viikkoa ja sitten meni yksi viikko kun kaikki kasattiin taas kasaan. Kisakatsastuksessahan katottiin vain otteesta, että leima on. Kerran pysäytettiin meikän jeeppi ja totesivat, että auton tulisi tieliikennelain mukainen muulloinkin, kun vain vuosikatsastuksessa. Oli liian isoa rengasta, ohjausvirittelyjä, joitain "turhia" valoja puuttui yms.. Jos suunnistuksessa tuohon katsastushommaan mennään niin silloin 33" on kova sana.
Mönkkärit erosi SML:stä, kun se oli niin tajuttoman kallis lisenssit, kisamaksut sinne yms. eikä mitään vastapainoksi.
__________________
Jablonkaa, jablonkaa sitä äiti koittaa piilottaa sama se, löydän ne! |
#49
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä traileri/hinaus puomi kuljetus ja suuremmat alueet on vastaus ongelmaan ajoalueelle vienti pitää toteuttaa läpi ajettavan tien varteen ja huolto auton pitää poistua välittömästi tuonti/haku alueelta kun kilpuri on pois kyydistä
Kilpailu vois olla tällaisessa tapauksessa viisainta toteuttaa kellokortti periaatteella eli jokaisella alueella olisi tuomari joka merkitsee kilpailualueelle lähtö ajan/pois tulo ajan sekä niiden erotuksen ajo ajan kilpailun ajoaika voisi olla vaikka 20h ja kilpailu aika 30h eli siirtelyyn jäisi runsaasti aikaa eikä näin kilpailu muuttuisi Trailerin veto kilpailuksi. Lisäksi jokaiselle alueelle voi mennä vain kerran eli jos autoa pitää huoltaa on se pois ajo ajasta tai jos käy päättämässä ajoalueen ei sitä voi enää toistakertaa jatkaa myös sellainen asia että jos vaikka lopettaa 20h kilpailun 19h kohdalla saisi 1:den pisteen jokaisesta ajamattomasta minuutista näin jokainen ei tavoittelisi ihan sitä täyden 20h ajoa Jos tässä kaikki aletaan katsastamaan autoja (kikkaskonstein) on vuoden päästä viimeistään asia taas pöydällä mitkään kilvet ei auta jos renkaista puuttuu E-merkintä ja rekisteri otteessa suurin sallittu koko on roimasti ylitetty kilvet ei poista koko ongelmaa mutta traileri poistaa. Ja jos suljetaan hiekkateitä poliisin luvalla saa traileri parkki on kauempanakin ajoalueesta tietysti kilpipeleillä saisi ajaa ihan normaalisti mutta kilvettömien katsastus helpoittuisi ja laskisi näin kynnystä aloittaa laji. |
#50
|
||||
|
||||
![]() Viimeksi muokannut Arska-tehtaalta : 21.09.2012 13:18 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
100% KEMPPI tarran äänestys | tdi | Chit-Chat | 52 | 21.12.2011 21:55 |
Sortavalassa äänestys | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 2 | 02.02.2010 15:37 |
Suunnistuskisojen sääntö äänestys! | hector | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 20.12.2005 14:32 |
MITÄ ON OFFROAD ÄÄNESTYS!!!! | Chit-Chat | 10 | 18.10.2005 20:08 | |
Uskonto Äänestys | MäIte | Society | 0 | 15.03.2002 17:13 |