![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Hyviä pointteja BJ-40/76:llä muutamissa kohdin. Mutta mutta... mitäpä luulet olisiko isännän auto ajossa jos ei olisi päivystysvelvoitetta tai yrittäminen olisi täysin vapaata. Olistko kylällä notkumassa muutaman kyydin toivossa vaikka vkl-yöt jos olisit tehnyt "tilin" jo viikolla ja autolle ei olisi kuskia viikonlopuksi. Vastaappa ihan rehellisesti viitsitkö lähteä jos/kun pakko ei olisi. Tuo että taksiyrityksen voisi "ostaa" antaa väärän kuvan. Toki yrityksen kaluston voi ostaa, mutta itse taksilupa on paperi jota ei voi ostaa eikä sitä voi vastikkeellisesti luovuttaa kenellekkään. Kyllä minultakin voi ostaa tuon volkkarin pihasta, mutta lupa ei kuulu hintaan. joten ostajalla on taksi mutta ei oikeutta sen kuljettamiseen taksitoiminnassa. Lupaa ei voi myydä, sen kieltää laki. Hintaveertailuja tehdessä pitää hinnat aina muistaa suhteuttaa sen maan elintasoon ja sitten vasta verrata kotimaan hintoihin. Tarjonnan varmistaminen, tätä ei porukka vapaassa kilpailussa tunnu tajuavan. Ei minuakaan kiinnostanut lähteä viime jouluna yövuoroon klo 22.00 ja olla siellä seur aamuun 08 saakka, mutta kun oli vuorolista niin oli pakko. Jos ei olisi ollut pakko niin kotona olisin ollut ja . Kävin katsomassa vuororapsan ja 24.12.2011 jouluaaton kassa oli 141.60 alv 0%, vuoron kesto 9h 57 min. Laske siitä mitä jäi palkaksi kun 2/3 osaa menee kuluihin ja veroihin. Olisitko lähtenyt joulun viettoon tolpalle? Nyt mittarikäsitteitä kassa = mittari ei raksuta, matka mitataan. taksa = mittari raksuttaa ja mittaa matkaa odotus = mittari mittaa aikaa ja laskuttaa odotustaksan mukaan En tiedä miten helsingissä/muissa isoissa kaupungeissa menee aluerajat mutta normisti menee siten että tolpalta n. 2,5 km ympyrä on alue jonka sisältä asiakas noudetaan kassana, eli mittari päälle vasta kun ollaan asiakkaan luona ja siitä eteenpäin mittarilla. Jos asiakas noudetaan rajan ulkopuolelta niin rajalla mittari päälle ja asiakkaan luo, mikäli palataan samaa reittä takaisin niin tullaan kassana (matka mitataan mutta taksa ei pyöri), rajalla mittari päälle normaalisti. Toimialueen sisällä (siis alue tolpalta sen n. 2,5 km ympyrä) ajetaan koko ajan mittari päällä.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
SKAL aikoinaan ilmoitti suositushintoja kuljetusalalle, jonka mukaan yrittäjät ajoivat ja siitä jäikin jotain yrittäjälle. Sitten tämä tapa kiellettiin, kun se oli kartelli.
Taksien taksathan on yleisesti määrätty, eli se on kartelli. Taksin hinnalla saa komeasti myös täysperäyhdistelmän ajoon, eli olisi huomattavasti halvempi matkustaa huomattavasti suuremmat kulut omaavalla ajoneuvoyhdistelmällä kuin taksilla. Eli kyllä jossain on vikaa ja PALJON! Jos kilpailu avautuisi samallalailla takseille kuin kuljetuspuolella, niin taksat tippuu, samoin renkien ja yrittäjien saama "palkka". Aina joku ajaa toista halvemmalla ja kerää ajot, myöhemmin huomaa että käteen ei jää kuin työntekemisen ilo. Ei, en halveksi taksiyrittäjiä enkä sellaiseksi halua. Rahtipuolelta on vaan kokemuksia kymmenen oman auton verran, ja voin sanoa etten sitäkään suosittele kenellekkään. On paljon helpompaa ja mukavampaa olla toisella töissä, saa palkan ajallaan, lomat pyörii saikkua myöten yms... ![]() ![]()
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy ![]() " Si vis pacem, para bellum..." Rahalla saa, ja maasturilla pääsee... ![]() Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!! Mitäs tähän sanois Honda-mies??? Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa ![]() Jokivarren VPK www.facebook.com/junnupaloautot |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Itse asiassa EU-säännösten mukaan taksi-ala kuuluu kansallisen lainsäädännön piiriin joten ihan EU:n siunauksella ollaan tässä "kartellissa".
Voisihan sitä vapauttamista kokeillakkin vaikka Suur-HellSingin alueella. Otetaan ekana eduskunnasta taksisetilit pois ja sitten hinnat vapaiksi. Oliskohan lyhytaikainen kokeilu? |
#4
|
||||
|
||||
![]()
- kyytiin tulee baarista heppu jolla ruokalista rinnuksilla, räkä valuu poskella ja etumuskin höyryää märkänä talvipakkasessa. Päissään kuin ankka.
Heppu istuu kyytiin ja vieno kusen ja oksennuksen haju täyttää kabiinin. Matkaa on 65 km, Ai että taksiin tullaan noin vain,taitais toi poka jäädä ovien ulkopuolelle... |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ei herneitä kenellekään
![]() Oli ala sitten mikä tahansa, niin aina tuntuvat muut kuin alalla työskentelevät tietävät parhaiten miten kyseisen alan asoiden tulisi mennä ja työt hoitaa. Ja kyllä- itsekin ajan taksia. Takana tosin myös reilun 11 vuoden kokemus raskaan kaluston ratista. Molemmissa hommissa, kuten kaikissa muissakin aloissa, on omat hyvät ja huonot puolensa. Ja näiden hyvien ja huonojen puolien arviointi ja arvostelu on monesti kovin helppoa ns ulkopuolisen asemasta käsin. Ja edelleen tämä vain minun mielipiteeni.
__________________
Mikkelin Offroad Club - MOC |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() T: Viikonloppurenki |
#7
|
|||
|
|||
![]()
On tullut testattua minkälaista työtä taksityö on.
Hyviäkin kokemuksia mahtuu joukkoon. Viimeinen taksin ovesta sisään tullut asiakas oli päihtynyt, päihtymyksensä tai siihen liittyvän käytöksen takia poistettu baarista. Kun asiakas istui viereeni etupenkille, ei hän suostunut selkeästi kertomaan mihin ajetaan vaan pyrki pikemminkin soittaa suuta asioista, jotka ei kuulu kuljetustehtävän suorittamiseen. Suurempia ongelmia, riskejä ja asiattomuuksia työpaikallani välttääkseni, kerroin, että tämä homma loppuu ja joutuu hommaamaan toisen kyydin. En siis lähtenyt liikkeelle ollenkaan vaan annoin suosiolla potentiaalisen riskiasiakkaan olla. Rupattelutuokio ei maksanut asiakkaalle mitään ja riittävästi seuraavaa kyytiä odoteltuaan oli käytös jo asiallisempaa. Muunkintyyppisistä töistä on kokemusta. Minun mielestä Suomessa tarvitaan jonkinlainen ryhtiliike siinä miten toisten kansalaisten tekemään työhön suhtaudutaan. Omasta mielestäni ei ole minkäänlaisille työpaikoille syytä lähteä käyttäytymään epäasiallisella tavalla. Tiedotusvälineistä olen voinut lukea, että jotkut saattavat soitella häirikköpuheluita vaikka hätäkeskukseen. Liian paljon suvaitaan asiattomuuksia ja hölmöilyä känniverukkeella. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Aika hyvin on tullut esille näkökulmaa eripuolilta. Pari virhettä on syytä korjata.
On olemassa -50 ja -60 luvulla perustettuja yhtiöitä, missä liikennelupa siirtyy mukana, jos yhtiö myydään. Tälläista yhtiötä ei pysty nykyään tekemään, mutta ne mitkä on silloin tehty, niissä lupa siirtyy kaupan mukana. Ministeriö vahvistaa takseille maksimitaksan, mitä kuluttajilta saa periä. Tämä ei ole kartelli, koska halvemmalla saa kuljetuksia suorittaa. Halvempia hintoja on olemassa esimerkiksi koulukyydeissä ja vanhusten palvelukyydeissä. Jostain syystä aamuyöllä kapakan edessä ei jaksa kovin paljoa alennusta jaella. Mielummin olisin kotona nukkumassa, kuin kympin tuntipalkalla kuuntelemassa vittuilua. Alan sääntely takaa sen, että niiläkin paikkakunnilla, missä koulut terkkarit ja muut palvelut on jo aikoja sitten lakkautettu, niin taksi vie ja tuo, ja etukäteen tiedossa olevalla hinnalla. Aamuyön jonot tolpilla ei johdu siitä, että takseja olisi liian vähän, vaikka se siltä näyttääkin. Alkuillasta ihmiset kuljetetaan kaupunkiin busseilla, junilla ja muilla isoilla välineillä. Puolen yön jälkeen isot välineet ajetaan talliin ja kuskit pääsevät nukkumaan (tes:in ) määräämää lepoa. Taksit jäävät aamuyöksi ajamaan ihmisiä kotiin. Määrä, mikä busseilla tuotiin kolmessa tunissa, viedään pikkuautoilla kuudessa-kahdeksassa tunnissa. Jos bussit osallistuisivat myös kotiin viemiseen, mitään ruuhkaa ei olisi. Niin kauan kun bussit lopettaa ajamisen kesken illan, tolpille tulee jonoa. Sama käy kaupoissa. Kun citymarket on kiinni, niin siwassa ja ABC asemalla on jonoa. Vapauttamista varmasti tarvittaisiin monessa asiassa, mutta taksissa se ei hintaa laskisi yhtään. Ei ole laskenut missään maassa, missä on vapautettu. Ruotsissa taksit on keskimäärin kalliimmat kuin Suomessa, ja takseja on vähemmän per asukas kuin Suomessa. Ruotsissa homma on ollut täysin vapaata yli 20 vuotta. Suomessa kilometri maksaa maksimissaan noin 1,5€. Virossa 0,75-2,70€. Virossa elintaso on vielä vähän eri kuin meillä. Minimipalkka 279,-€/kk. Onko taksi paikalliselle halpa? Minulla on yksi taksi. Jos Meillä sääntely vapautetaan kokonaan, lupaan että hintoja en pudota yhtään. Ajan koululaiset ja vanhukset kalliimmalla kuin nykyään, ja aamuyön kännikyytejä en aja yhtään. Toistaiseksi joudun vielä nöyrtymään vaatimuksiin ja sääntelyn määräyksiin. Viimeksi muokannut puikkis : 29.07.2012 22:11 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
mistä oot saanut noi viron taksihinnat? vai onko noi terminaalien edustalla olevien taxien hinnat? syrjemmässä olevat taxit ajaa kyllä paljon halvemmalla. Sitten toi suomen hinta ei voi pitää paikkansa, joskus tulee käytyä isolla kylällä niin 14km matka kertaakaan valoihin jäämättä niin yli 30€ maksaa. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Voi hyvä ihme.
Pistä googleen taksasäännös ja ihmettele sitä mikä taho sen taksan _** m ä ä r ä ä**_. Voin helpottaa, sen ylimmän kuluttajahinnan, siis mittaritaksan määrää valtioneuvosto. JA jos nyt iskee mieleen että muutetaan rengaskokoa jotta mittari rullaa nopeammin niin eipä onnaa koska taksamittarit kalibroidaan, pulssi otetaan vaihdelaatikosta ja heittoa rengaskoossa saa olla max. 2%. Jos yrittäjä jää kiinni vilunkipelistä niin siinä on aika helposti jopa lupa katokolla eli leipä pois suusta, luuletteko että siihen kikkailuun lähdetään ihan noin vain kokeilumielessä? Vai että maksaa... no ensikerralla ota se kuitti ja tutki sitä niin selviää mistä se hinta tulikaan. Jos et saa kuittia niin elä maksa taksia, kuski uhkaa poliisilla niin pyydä soittamaan poliisi ja kun pilliviekot saapuu niin selitä kohteliaasti ettet saanut kuittia matkasta ja sillä perusteella kieltäydyit maksamasta. On mun mielestä päteväkin peruste olla maksamatta, ja kyllä ajan taksiyrittäjänä itse. Nopea lasku, iltalähtö eli lähtömaksu on 3€10snt suurempi kuin arkilähtö. 1-taksa eli max. 2 hlö kyydissä. Lähtö 8,80€ + 14 km x 1,48 = 29,52€. Tähän kun vielä lisätään se että taksi laittaa mittarin päälle heti kun on kohteessa. On normaali ja oikea tapa toimia kautta maan. Taksa juoksee heti siitä kun ollaan kohteessa asiakkaan käytettävissä. No siinä odotellaan ja odotellaan, 5 min on lyhyt aika, se jo tekee muutaman euron lisää. Normisti sitten tullaan juomien kanssa ja koitetaan autoon. No ei, taksi kun ei ole syömä-, juoma-, eikä naimapaikka joten killitetään ne juomat siinä alas ja vedetään kessut päälle. Onhan siinä mittarissa jo 15 euroa ja kauhea huuto päälle että miten vitussa siinä noin paljon on.... mitäs kuppasitte lähdössä ja pitääkö se kalja olla mukana ja kessutella... ihan vapaasti, mittari käy ja hyväksy se. Taksi tekee siinä työtään ja ottaa siitä palkkansa. Et sinäkään ilmaiseksi töihin mene. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Väärin!!! Heittoa rengaskoossa ei saa olla sinetöinti todistukseen nähden yhtään mutta kalibroinnissa sallitaan 1% heitto.
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Ja nyt minun näkemys hinnoista
[QUOTE=puikkis;901958]
Pistän taas alleviivattuna omat kommentit. . Suomessa kilometri maksaa maksimissaan noin 1,5€. Virossa 0,75-2,70€. Virossa elintaso on vielä vähän eri kuin meillä. Minimipalkka 279,-€/kk. Onko taksi paikalliselle halpa? Tuo sinun maksimissaan noin 1,5 e: Jos olen yksin liikenteessä, niin km hinta on 1.48e! ja jos minulla on mukana 2 yli 12v kaveria, niin hinta on 1.78e! ja kun on isompi porukka niin 2,07e/km -> siis kilometrihinta on minimissään n.1,5e Ja nuo Viron hinnat on kanssa pikkasen pielessä; Minun kuiteista tänäkesänä: 0,30e/km, aloitus? 2,05e .... siis 30.06.12 klo 00.03-00.12 5,8 km, teki 4,25 euroa (tallinnan vanhankaupungin reunalta piritaa, ja taksin otin/otimme lennosta, kun luin vänkärin takasivuikkunan) Ja auto oli alle 10v vanha, kuski puhui huonoa suomea... ja auto ei ollut audi eikä mersu ![]() Toki lähes saman legin ajoin uudehkon saksalaisen takapenkillä, ja hinta oli moninkertainen; kun kerroin että olisko 20e ilman kuittia, niin sopi hyvin. (ei jaksanut lonia taksia ![]() Viimmekesänä oli muistaakseni vielä halvempaa pitemmälle matkalle, mutta nyt se kuitti on hukassa...) Tässä tuon aikaisemmin mainitsemani tallink takson hinnat:http://www.tallinktakso.ee/ee/content/pricelist/ Ja tuota 2,7e kalliimpiakin varmaan on! |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Ja kun noista hinnoista puhutaan; niin paljonkohan halvempi on joku tdi farkku passatti tms virossa taksiin? suomessakin taksiautot saa huomattavan veroalen, ja diesel on virossa lähes suomen hinnoissa.
Minulla on yksi taksi. Jos Meillä sääntely vapautetaan kokonaan, lupaan että hintoja en pudota yhtään. Ajan koululaiset ja vanhukset kalliimmalla kuin nykyään, ja aamuyön kännikyytejä en aja yhtään. Jos hommaa vapautetaan riittävästi, niin tilannehan tulee olemaan se (minun ennustus) että nykysäännösten vastaava päivystys jaetaan seuraavasti: paikallislehden rivi-ilmoitus taksi 044-xxxxxxx päivystää edelleen (nettikin taitas riittää) ja siellä on joku lukiolaistirpunen, joka soittaa ringissä ensimmäisenä olevalle, ja varoittaa seuraavaa, että puuhevosen persereiän hiomisen vois lopettaa... siis ne nuoret yms. jotka haluaa pikkasen lisätienestiä, rappaisivat maastureita, ja kun kutsu kuuluu, niin kovat kaulassa tienaamaan.... Ja nuo ennaltamäärätyt kyytit ajaa ne, joille tuo taksin ajaminen sopii päätyöhön; olkoon se sitten turkistarhaus tai viljanviljely, ennustan minä ![]() Ja anteeksi teille kaikille suhareille, mutta kuten joku tuolla taannoin kertoi, niin on jonkin asteinen ihme, että taksin kilometri on 1,5x arvokkaampi puolikkaan veturin km, ja siellä ei tunneta odotusta, puhumattakaan hidasta etenemistä. Toistaiseksi joudun vielä nöyrtymään vaatimuksiin ja sääntelyn määräyksiin.[/QUOTE] |
#15
|
|||
|
|||
![]() En millään muotoa halua mollata yleisesti!Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mogin akselit kyselkää taksi 24 :lta | finvalp | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 15 | 27.05.2006 19:58 |