Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Taksi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99460)

VonLeka 22.07.2012 00:01

Taksi
 
Siitä ammattikunnasta ei ihan kauheesti löydy ainakaan meikäläiseltä hyvää sanottavaa. Tyytyväinen olen, jos saan kyydin ja kuljettaja tajuaa, että mua ei kiinnosta sen kanssa höpötellä.

Yks parhaista kokemuksista oli tuossa pari vuotta takaperin, kun kuski lähti tarkoituksella ajamaan oikein kunnon lenkkiä, eikä suorinta tietä. Kyse ei todellakaan ollut mistään vaihtoehtoisreitistä, vaan silkasta kusetuksesta. Kun sitten ilmoitin, että mittari seis, niin sain uskomattoman huudon, kuinka hän on tätä hommaa tehnyt kakskymmentä vuotta ja koko ikänsä Stadissa asunut, eikä tommoset pojankoltiaiset ala häntä neuvomaan yms yms.. Hieno meininki!

Mä en kunnioita kusipäisiä taksikuskeja. Taksikuskit ovat asiakkaan bitch. Ilman asiakkaita ei ole takseja.

sumpe 22.07.2012 10:23

Mulle sattu pari viikkoa sit äänekoskella kans todella ala-arvoinen tapaus.Tilasisin perjantaina klo15 taksin seuraavaan päivään klo 11.30,vähän aikaa odoteltuani soitin uudestaan taksiin ja sanottiin ettei ole vapaana mut tilaus on päällä.Taisivat olla jossain mökin rannassa kaljalla ku ei semmosesta pikkukylästä löydy pirssiä keskellä päivää.Joskus se palkitaan ku itekki auttaa toisia,sain avuliaalta J-kyläläiseltä kyydin ja ehdin ajoissa hääjuhliin.Haistakaa v....tu Ä-kosken taksit!!!!

pee 22.07.2012 14:14

...ihme jengiä ;)

L-200 22.07.2012 18:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 899814)
...ihme jengiä ;)

On juu :D :D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VonLeka
Yks parhaista kokemuksista oli tuossa pari vuotta takaperin, kun kuski lähti tarkoituksella ajamaan oikein kunnon lenkkiä, eikä suorinta tietä. Kyse ei todellakaan ollut mistään vaihtoehtoisreitistä, vaan silkasta kusetuksesta. Kun sitten ilmoitin, että mittari seis, niin sain uskomattoman huudon, kuinka hän on tätä hommaa tehnyt kakskymmentä vuotta ja koko ikänsä Stadissa asunut, eikä tommoset pojankoltiaiset ala häntä neuvomaan yms yms.. Hieno meininki!

Eli siis tilasit taksin, istuit kyytiin ja ilmoitit osoitteen jonne kuski lähti sinua viemään?
Aloit ihmetellä reittiä ja mielestäsi kuski ajoi pidempää reittiä jotta saisi kusetettua sinulta enemmän taksaa.
Aloit mekastamaan taksissa ja kuski pisti sinut ojennukseen. Voi voi.

Ei tullut mieleen kysyä kuskilta miksi hän lähti ajamaan valitsemaansa reittiä. Siis keskustella ihan rauhallisesti ja _asiallisesti_ kuskin kanssa reitistä.
Olisihan tilanne saattanut olla niinkin että kuski jolla yleensä on aika pirun hyvä paikallistuntemus tietää mitä kautta saa asiakkaan nopeiten/lyhyintä reittiä käyttäen paikasta A paikkaan B.
Ehkäpä kuljettaja saattoi tietää jotta "vanhaa tuttua" reittiä ei voinut ajaa tiekorjauksen/muuttuneiden liikennejärjestelyjen tms vuoksi ja ajoi sinun mielestä "kusetusreittiä".
Olisit kysynyt etkä alkanut meuhkaamaan...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VonLeka
Taksikuskit ovat asiakkaan bitch

Tuohon vastaan sinua lainaten

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VonLeka
Hieno meininki!

Jatka samalla linjalla :)

Noin ylipäätään, jos alkaa tuntua sille että on kysyttävää taksin toiminnasta niin sitä voi aina kysyä kuskilta. Jos jää epäselvää niin matkasta kuitti johon kirjoitetaan mistä-minne, kyytiläinen ja kuskin allekirjoitus. Kuitista kyllä selviää loput tiedot, milloin matka alkanut, kesto, taksaluokka, matka taksalla ja/tai kassalla sekä mahdolliset lisät jos peritty, auton tiedot, y-tunnus yms:ät.
jos yhä epäselvää niin matkan jälkeen soitto yrittäjälle ja siitä se lähtee epäselvyyksien purku, normaalisti sulassa sovussa.
Raaka nyrkkisääntö, fiksu saa fiksun kohtelun, k***pää saa k***pään kohtelun.

Ihme jengiä tosiaan... :D

Mutis 22.07.2012 19:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja L-200 (Viesti 899867)
Kuitista kyllä selviää loput tiedot

Jos sitä kuittia ylipäätään edes saa kauniisti pyytämällä.

BJ-40/76 22.07.2012 20:25

Mulle kävi länsisatamassa seuraavasti:

Jonotettiin taksijonossa, ja kun tuli meidän vuoro, niin taksikuski nousi autosta, ja kysyi että ootteko menossa rautatieasemalle?
No kun vastasin että kyllä, niin tuo suhari ilmoitti että teillä liikaa tavaraa mukana:(, odottakaa tilataksia! ja otti jonosta seuraavan kyytiin!

-> 2 henkilon matkatavarat 4 kassia, ja yht. 6 kalja/lonkero laatikkoa oli liian suuri kuorma sedan mersuun!

Seuraava taksi tuli, ja hyvin sovittiin, johonkin farkkupassattiin.....
Kun kerroin mitä oli sattunut, niin kuski kysyi, että otithan auton numeron ylös?
Jäi ottamatta:o

Oli kuulemma ollut melkoinen ongelma nuo "asiakkaan hylkäykset", sanoi aivan suoraan, että ei ottanut sen takia kyytiin, kun tuolla rautaieaseman keikalla menee aika ruuhkassa istumiseen, ja siten rahaa lulee huonommin:cool:

p.s oltiin molemmat selvinpäin.

Mutta kyllähän jokaiseen ammattikuntaan sattuu valuvikaisiakin, kun on tarpeeksi monta....

Ja toinen asia mikä vähän ihmetyttää noissa hesan takseissa, on se, että ovea ei aukaista edes naisille, pahin oli kerran messukeskuksessa, kun meillä molemmilla oli isot laukut, suurin "kaljakärryissä" niin kuski vain tökkäsi takaoven 5 cm raolleen, ja alkoi näpelöimään taksamittaria, ja kysyi minne ajetaan!
Ystävällisesti kysyin, että nostetaanko kamat takapenkille, niin aukaisi takaluukun, ja jäi edelleen istumaan autoon (oli suolattu loskakeli, helmikuun puoliväli)
No tönin takapaksissa olevat kamat, siis yksi pieni kassi tyhjiä pulloja, ja joku urheilukassi, sen verran syrjään, että sain omat tavarat kyytiin.
No, matka meni hitaasti, kun en viitsinyt alkaa juttelemaan... mutta kun päästiin perille, ja matka teki jonkun 35 euroa ja risat, niin kuski kysyi että pistetäänkö tippiä että tulis tasan 4 kymppiä?
Silloin kysyin ihan silmiin katsomalla, että Mistä hyvästä?

No tipit jäi antamatta, mutta läski tuli purkamaan kamoja tielle peräkopista:(
Huomasi varmaan että kannattaa tulla katsomaan, että urheilukassi ei lähde mukaan:o Olis voinut sekoa siinä kiireessä:cool:

Jos olis jostain halpis takseista kyse, niin tuon ymmärtäisi, mutta suomessahan ei niitä ole, ja kun katsoin noita taksiyrittäjien verotietoja, niin kyllä homma jotenkuten kannattaa....

Esim. Virossa hinnoittelu vapaata; uusilla hienoilla autoilla YLEENSÄ kalliimpaa, sama matka esim tallink taksolla 30e kuin jonkun jugoslaavin -90 alkupuolen farkkumersulla vajaa 7 euroa....
Jossain 80 luvun mersussa oli vielä tuplasti kalliimpaa kuin tuossa tallinkissa (ikkunassa hinnat, en ajanut:confused:)
Mutta se on suomessa hyvä, että taksit ovat siistejä, ja kuskit pääsääntoisesti asiallisia kujettajia... ja tuo hinnoittelu ei voi enää tuoda epämielyttävää laskua, vrt tukholma.

IironSika 22.07.2012 21:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VonLeka (Viesti 899740)

Mä en kunnioita kusipäisiä taksikuskeja. Taksikuskit ovat asiakkaan bitch. Ilman asiakkaita ei ole takseja.

Totta. Sanotaan että kun asiakaspalvelija tarjoaa huonoa palvelua, parhaiten tehoaa pidemmän päälle kun asiakkaat "äänestävät jaloillaan".



Olisit siis kävellyt.

Rompe1 23.07.2012 16:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sumpe (Viesti 899788)
Mulle sattu pari viikkoa sit äänekoskella kans todella ala-arvoinen tapaus.Tilasisin perjantaina klo15 taksin seuraavaan päivään klo 11.30,vähän aikaa odoteltuani soitin uudestaan taksiin ja sanottiin ettei ole vapaana mut tilaus on päällä.Taisivat olla jossain mökin rannassa kaljalla ku ei semmosesta pikkukylästä löydy pirssiä keskellä päivää.Joskus se palkitaan ku itekki auttaa toisia,sain avuliaalta J-kyläläiseltä kyydin ja ehdin ajoissa hääjuhliin.Haistakaa v....tu Ä-kosken taksit!!!!

No Äänekosken takseista kyl uskon tän täysin... ;) :D

Eskimo 28.07.2012 21:31

Itte muutaman kuukauden Lontoon nurkilla vaikutin ja siellä oikeesti kaipasi tätä suomen fiksua ja tasahintaista taksisysteemiä.

AINA piti kysyä hinta minne oli menossa tai suoraan vaatia mittari päälle. Muuten 100% kusetushinta.

Kerran piti hypätä melkein lennosta kun oli sopimuskyyti 20 puntaa ja parin mailin jälkeen äijä tuumasi, että per naama....

Vonlekan aiemmista edesottamuksista palstalla en ole vähääkään ihmeissään jos ei saa ministeritason kohtelua edes jokapaikassa :D :D

Heguli 29.07.2012 15:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 901669)
Itte muutaman kuukauden Lontoon nurkilla vaikutin ja siellä oikeesti kaipasi tätä suomen fiksua ja tasahintaista taksisysteemiä.

AINA piti kysyä hinta minne oli menossa tai suoraan vaatia mittari päälle. Muuten 100% kusetushinta.

Kerran piti hypätä melkein lennosta kun oli sopimuskyyti 20 puntaa ja parin mailin jälkeen äijä tuumasi, että per naama....

Vonlekan aiemmista edesottamuksista palstalla en ole vähääkään ihmeissään jos ei saa ministeritason kohtelua edes jokapaikassa :D :D

Samaa mieltä. Maailmalla alkaa hyvin nopeasti kaipaamaan Suomen taksisysteemiä. Ja niinhän se on joka asiassa, sitä saa mitä tilaa. Ei mulla ainakaan ole mitään negatiivista sanottavaa Suomen takseista tai kuskeista, oikeastaan päinvastoin. Tai no, oli kerran yksi hullu kaahari kuskina mutta ehkä sillä oli vaan huono päivä.

AtteL 29.07.2012 16:50

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012...93758_uu.shtml

Porvoon Hilma 29.07.2012 16:51

ihan vaan kysymys
 
miksi taksiautoilun pitää olla säänneltyä? Osaako joku sanoa miksi? Mihin terveyteen, turvallisuuteen tai muuhun yleistä vaaraa aiheuttavaan seikkaa tuo sääntely perustuu ? Mulla on pääsääntöisesti hyviä kokemuksia takseista, mutta kilpailu ei kai haittaisi ?

T3Syncro 29.07.2012 17:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 901817)
miksi taksiautoilun pitää olla säänneltyä? Osaako joku sanoa miksi? Mihin terveyteen, turvallisuuteen tai muuhun yleistä vaaraa aiheuttavaan seikkaa tuo sääntely perustuu ? Mulla on pääsääntöisesti hyviä kokemuksia takseista, mutta kilpailu ei kai haittaisi ?

Reilu kilpailu saattaisi tuoda alennusta kuluttajalle, joten eihän sellaista voi sallia.

pee 29.07.2012 17:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 901817)
miksi taksiautoilun pitää olla säänneltyä? Osaako joku sanoa miksi? Mihin terveyteen, turvallisuuteen tai muuhun yleistä vaaraa aiheuttavaan seikkaa tuo sääntely perustuu ? Mulla on pääsääntöisesti hyviä kokemuksia takseista, mutta kilpailu ei kai haittaisi ?


tällä turvataan muunmuassa se, kun tilaat Jouluaattoyönä pirssin kotiovelles huomaten ettet sitä tarvitsekaan, selviät rapialla 8 €urolla

samoin pikkujouluaikaan räntäsateessa pääset kotios samaan hintaan kuin hiljaisena kesäyönä = aina sama hinta

vapaalla kilpailulla näitä vois vain muistella

pelkästään Helsingissä pyörii noin 1400 taksia, joita ajelee noin 4000 henkilöä, kansalaisuuksia ja synnyinpaikkoja on satoja.
Pk-seudulla lisäksi Espoon ja Vantaan autot muodostavat lisää niin, että kalustoa on yli 2000 autoa.
Kaikki tähdet ei asetu aurassa aina ihan optimaalisimpaan asentoon, kuten ei missään muussakaan hommassa, mutta vuosittaiseen yli 10 miljoonaan asiakaskontaktiin mahtuu monenlaista, matkustajaa ja ammattihenkilöä.

tarjontaa on 24/7 vuoden jokaisena päivänä, kalusto ja henkilökunta käytettävissä n. 1,5 € km hinnalla tai seisotettavissa mäkkärin pihalla reilulla 40 € llä / h.

vilpittömästi suosittelen alaa jokaiselle, joka viihtyy jurristen, kusihousuisten, avohoidokkien, sosiaalituellisten ja narkkarien täyttämässä stadissa, hommahan on mitä mukavinta ja opettavaisinta elämän tositeeveetä, ja lisäksi siitä saa myös muodollisen korvauksen, tuntiliksat kuljettajilla pyörii 0 - 20 € haarukassa. kortiksi riittää ihan perus hetero-B, ajokokemusta / taitoa ei tarvii todistella, (Suomen) kielitaitovaatimus on.

samoin taksiyrittäjäksi on tasavertaiset mahdollisuudet ihan jokaisella, eli oman valinnan mukaan joko keräämällä kuljettajakokemusta tai ostamalla taksiyhtiö rahalla, ehdottomasti tätäkin voin suositella - avautuu mahdollisuus tutustua pk yrittäjyyteen, työnantajanahan voi kouluttaa henkilökuntansa omien vaatimustensa mukaan, ja nautiskella yrittäjän vapaudesta, edullisista vakuutusmaksuista ja autovero-edusta, puhumattakaan automaahantuojien lahjoittamista mainostuotteista ja kateellisten kanssaihmisten harhakuvista alaa kohtaan...

lisää tietoa kuljettajaksi haluaville vaikkapa: www.taksihelsinki.fi/opisto

nimim. been there - done that ;)

BryGgi 29.07.2012 17:34

Omat kokemukset takseista

Sitä saa mitä tilaa, eli jos olet kusipää ja käyttäydyt kuin keskenkasvuinen nulikka. Niin varmasti jäät kakkoseksi pään aukomisessa.
Toisinsanoen, aina ollut palvelu odotettavaa:D Pääasiallisesti huippupalvelua

L-200 29.07.2012 18:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja T3Syncro (Viesti 901821)
Reilu kilpailu saattaisi tuoda alennusta kuluttajalle, joten eihän sellaista voi sallia.

Laitappa käsi sydämmelle ja kysy itseltäsi uskotko itsekkään tuohon mitä kirjoitit?

Laitappa taksisuorat jalkaan ja asetu kuskin/yrittäjän asemaan.

Oletetaan että kilpailu on vapaata ja hinnoitella saat miten haluat.
Paljonko sinä haluaisit omasta työstäsi palkkaa, nyt voit hinnoitella itsesi kuten haluat.

- kyytiin tulee baarista heppu jolla ruokalista rinnuksilla, räkä valuu poskella ja etumuskin höyryää märkänä talvipakkasessa. Päissään kuin ankka.
Heppu istuu kyytiin ja vieno kusen ja oksennuksen haju täyttää kabiinin. Matkaa on 65 km,


la yönä klo 02.55. Paljonko kyyti maksaa?

- toinen esimerkki

Tehtaanjohtaja tilaa auton ke 08.15, ja matkaa 280 km, perillä 3h odotusta ja paluu. Paljonko maksaa kyyti vapaassa kilpailussa. Iske vaan hinta eteen niin katsotaan.

vielä yksi ja nyt tulee spesiaali.
- kiireetön potilas siirto paikallisesta sairaalasta vaikka TAYS:iin. Asiakas on kirjoilla sairaalassa.
Matkaa 250 km, asiakas paareilla ja mukana saattaja. Perillä asiakkaan huolehtiminen osastolle saattajan apuna, aikaa menee 1h 40 min jonka ajan mittari käy. Asiakas jää TAYS:iin ja saattaja palaa mukanasi kotipaikkakunnalle. Kyseessä kyyti joka kuuluu perusturvalaskutukseen, ei KELA-korvattava kyyti. Paljonko maksaa?

Ota tässä vaiheessa huomioon että yrittäjänä joudut laskemaan mitä ruletn pyörittäminen maksaa eli
- YEL
- mahd. TyEl maksut
- verot
- vakuutukset
- polttoaineet, huollot, renkaat yms:ät
- auton lyhennykset
- puhelin yms. kulut
- muutamat muut erinäiset kulut mitä niitä onkaan... ja niitä on.

Muutaman kerran (joka viikonloppu todellisuudessa) kyydissä on näitä vapaan kilpailun haaveilijoita jotka uskottelevat itselleen että vapaa kilpailu pudottaa hintoja.
Eräskin ihan oikeasti sattunut esimerkki tähän, itse ajoin.
Lasti päälle baarin edestä ja hirvaskankaalle, siellä jonkin aikaa odotusta ja paluu kylälle.
Lähtö oli la yöllä 00.24, matkaa 2 taksalla 16,2 km, odotusta 57 min, kassana 11,8km ajettu kyytimatka yhteensä siis 28 km.
Kyyti teki kuitin mukaan tasan 75 euroa, siinä on jonnin verran jo mittari kiinni odottelua ja tasaraha pyöristystä. Kyydissä oli 5 hlö porukka.

Siinä mennessä keskustelu ihan yllättäen meni taksahintoihin ja siihen miten kallista kyyti on.
Kovasti haikailivat miten olisi halpaa ajaa taksilla jos olisi vapaa kilpailu ja hinnoittelu.

Nappasin syöttiin kiinni ja tuumasin että totta, mullekkin se sopisi ihan mainiosti, tämäkin kyyti ajettaisiin silloin vain 1-taksalla ja mittari vain kävisi.

Voi että porukka hihkui riemusta, kyllä olin vitun hyvä kuski ja ok tyyppi.
Totesin perään että vapaassa kilpailussa ja hinnoittelussa kyytihän on se minkä mittari näyttä.
Juu totta, kyllä se olisi hiennoa
Niin olisi, se ihan oikeasti totta vie olisi.
4 hlö kyytiin ja mittari 1-taksalla ja jokainen kyydissä olija maksaa sen mitä mittari näyttäisi. Kyllä, se se olisi hienoa kun hinnoittelu ja kilpailu olisi vapaata.

Keskustelu päättyi siihen.

Ja juu, se sama porukka soitti auton luuriin tänäkin viikonloppuna, mentiin vähän pidemmälle kuin hirpparille, mutta ei ihailtu vapaata kilpailua ja hinnoittelua, oltoiin erittäin tyytyväisiä kun 4 hlö pääsi mittarihinnalla eikä mittari ilmoittanut hintaa jonka jokainen maksaa.

Että se siitä.

ugly_hj 29.07.2012 18:24

Eipä ole mitään valitettavaa takseista, hyviä tyyppejä olleet kaikki kuskit joiden kyydissä olen ollut, eikä taksat todellakaan päätä huimaa. Jos miettii työaikoja millä taksarit ajelee, niin hinta on vähintäänkin ansaittu.

Porvoon Hilma 29.07.2012 18:25

loistava kuvaus :) kiitos
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 901824)
tällä turvataan muunmuassa se, kun tilaat Jouluaattoyönä pirssin kotiovelles huomaten ettet sitä tarvitsekaan, selviät rapialla 8 €urolla

samoin pikkujouluaikaan räntäsateessa pääset kotios samaan hintaan kuin hiljaisena kesäyönä = aina sama hinta

vapaalla kilpailulla näitä vois vain muistella

pelkästään Helsingissä pyörii noin 1400 taksia, joita ajelee noin 4000 henkilöä, kansalaisuuksia ja synnyinpaikkoja on satoja.
Pk-seudulla lisäksi Espoon ja Vantaan autot muodostavat lisää niin, että kalustoa on yli 2000 autoa.
Kaikki tähdet ei asetu aurassa aina ihan optimaalisimpaan asentoon, kuten ei missään muussakaan hommassa, mutta vuosittaiseen yli 10 miljoonaan asiakaskontaktiin mahtuu monenlaista, matkustajaa ja ammattihenkilöä.

tarjontaa on 24/7 vuoden jokaisena päivänä, kalusto ja henkilökunta käytettävissä n. 1,5 € km hinnalla tai seisotettavissa mäkkärin pihalla reilulla 40 € llä / h.

vilpittömästi suosittelen alaa jokaiselle, joka viihtyy jurristen, kusihousuisten, avohoidokkien, sosiaalituellisten ja narkkarien täyttämässä stadissa, hommahan on mitä mukavinta ja opettavaisinta elämän tositeeveetä, ja lisäksi siitä saa myös muodollisen korvauksen, tuntiliksat kuljettajilla pyörii 0 - 20 € haarukassa. kortiksi riittää ihan perus hetero-B, ajokokemusta / taitoa ei tarvii todistella, (Suomen) kielitaitovaatimus on.

samoin taksiyrittäjäksi on tasavertaiset mahdollisuudet ihan jokaisella, eli oman valinnan mukaan joko keräämällä kuljettajakokemusta tai ostamalla taksiyhtiö rahalla, ehdottomasti tätäkin voin suositella - avautuu mahdollisuus tutustua pk yrittäjyyteen, työnantajanahan voi kouluttaa henkilökuntansa omien vaatimustensa mukaan, ja nautiskella yrittäjän vapaudesta, edullisista vakuutusmaksuista ja autovero-edusta, puhumattakaan automaahantuojien lahjoittamista mainostuotteista ja kateellisten kanssaihmisten harhakuvista alaa kohtaan...

lisää tietoa kuljettajaksi haluaville vaikkapa: www.taksihelsinki.fi/opisto

nimim. been there - done that ;)

juu, noita mainitsemiasi taksiautoilun juttuja ei asiakkaat välttämättä nää eikä niihin tule kiinnittäneeksi huomioita kun istuu valmiissa kyydissÄ. Kysymystä asettaessani ajattelin vaan, että yleensä yhteiskunta sääntelee vaarallisia tms. Juttuja, esim alkoholi ja tupakka. alalle ilmeisesti pääsee vapaasti, muuta oliko noiden taksilupien määrä jotenkin rajattu ?

BJ-40/76 29.07.2012 18:54

Yrittämisen vapaus?
 
Siis jos tuo taksibisnes pyörisi aivan vapaasti, ja vapaalla hinnoittelulla, niin aivan varmaan tapahtuisi yölilyöntejä, kuten nyt ruotsissa ja virossa, mutta ainakin virossa on mahdollista valita tarjonnasta, jos haluat istua uuden, ison saksalaisen penkillä ja olet valmis siitä maksamaan niin sekin onnistuu.
Ja jos haluat tehdä saman matkan kolmanneksella hintaa, niin joutuu tyytymään vanhempaan/pienempään pirssiin.
NS. paremmassa luokassa, esim Tallink takso, hinnat taitavat olla jonkin verran suomen hintoja alhaisempia.
Ja noita meno-paluukyytejä koskevista rajoista en tiedä viron suhteen yhtään mitään, toki suomessakin taitaa olla osalla kuskeista olla tuo pikkusen epäselvää (muutaman kerran ajanut kotoa keskustassa mutkin/päinvastoin, ja käytäntö aika kirjavaa, ainakin kerran kuski ajoi mittari päällä molempiin suuntiin, ja kun asiallisesti asiasta kysyin, että missä nuo paluukyytirajat sijaitsee, niin nappasi mittarin kassalle, ja totesi että unohtui.... sain tuon muutaman kilometrin kilometritaksan takaisin varmaan 1.5 kertaisena, joten sillä sovittu...

Mutta olisko siinä mahdollista olla jotain kultaista keskitietä?

Siis vaikkapa hinnoittelu kuten nyt, mutta vänkärin takasivuikkunaan tarra missä lukisi esim. 25% ale? ja se tulisi sitten kaikesta noista kartellihinnoista?
toki hinta voisi olla 150%

Ja sitten tuo taksiyrityksen osto? siis alkaa yrttäjäksi, ja tuo ostaminenhan on ainut tapa alkaa, koska taksiyrityksillehän ei saa lupaa (siis pakko ostaa)

Ja sitten se hinta: en tiedä paljonko nyt maksaa joku hesan taksi, mutta taannoin muistaakseni oli joku maksanut tuosta paperista 2 uuden taksin verran; siis siitä osuudesta tuohon järjestelmään.

Ja sitten se, että jos yrittäminen olisi vapaampaa, niin olisi myös enemmän autoja ruuhkahuippuihin, joten se jonossa notkuminen vähenisi.
Ja ne jotka haluaisivat, voisivat ajaa noilla 150% hinnoilla, kun taas ne jotka haluaisivat säästää jonottaisivat halvempaa...

Ja tuon tarjonnan varmistaminen, mitä tunnutaan käytettävän paljon perusteluna nykyjärjestelmälle:

Samalla laillahan voitaisiin perustella esim. ravintoloiden määrän rajoittamista 50 luvun tasalle; homman pitää olla niin kannattavaa, että ruuat ja juomat voi tehdä viimmeisen tapin takaa....

Mutta selvyyden nimissä täytyy todeta: Vaikka tuo Taksin ajaminen olisi nykyistä helpompaa, niin tuskin minä alkaisin ajamaan:o On tuossa hommassa sen verran noita yllätysmomentteja, että minua sopivampia varmaan löytyy siihen hommaan....

L-200 29.07.2012 19:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 901844)
juu, noita mainitsemiasi taksiautoilun juttuja ei asiakkaat välttämättä nää eikä niihin tule kiinnittäneeksi huomioita kun istuu valmiissa kyydissÄ. Kysymystä asettaessani ajattelin vaan, että yleensä yhteiskunta sääntelee vaarallisia tms. Juttuja, esim alkoholi ja tupakka. alalle ilmeisesti pääsee vapaasti, muuta oliko noiden taksilupien määrä jotenkin rajattu ?

On rajattu, ihan ELY-KEskusten sivuilta selviää kuntakohtaiset taksikiintiöt, eli montako taksilupaa (1 lupa = 1 auto) ja minkälainen lupa on.

Henkilöauto lupa = normaali sedan/frmarikorinen henkilöauto. On myös mahdollista ottaa tilataksi/Invataksi tai esteetön ajoneuvo mikäli yrittäjä näkee tarpeelliseksi sen että kalusto on jokin muu kuin henkilöauto

Esteetön lupa = ajoneuvo joka täyttää lain määritelmän esteettömästä ajoneuvosta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090723

Invataksilupa = ajoneuvo joka on rekisteröity inva-taksiksi. Verovapaa, kuoleentumisaika 48 kk verolla. Lisäksi oltava 2 pyörätuolipaikkaa, koneellinen nostin, vapaat mitat 80 cm leveyttä, 145 sisäkorkeus.

Alalle pääsee jos ei ole isoja rikoksia niskassa.
Tuossa mitä laki vaatii
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090825

Lyhyesti
- B-kortti 2.vaihe suoritettuna
- ei huume-, pahoinpitely-, talousrikos-, väkivalta tuomioita yms niskassa.
- omaa terveen järjen ja pitkän pinnan
- ei pelkää työtä ja mahdollisesti pitkiään työpäiviä

Työtä se tämäkin vaan on.

hunter hdj 29.07.2012 19:31

Kesäravintolasta pilkun jälkeen etsimään kyytiä isolta kirkolta aamu yön tunteina kohti maaseutua.

Nousimpa tutun pirssin kyytiin silloin oli Audi Q7 hänellä taksina. 240km/h tuntui kulkevan taksamittari päällä joten 30km taksimatka ei kovin kauaa kestänyt .
Palvelu pelasi ja toiminnan tehottomuudesta ei voinut ainakaan valittaa :D .

NM:Aina ollut taksipalveluihin tyytyväinen paikkaa ja aikaa ja terveydentilaa katsomatta..

L-200 29.07.2012 19:40

Hyviä pointteja BJ-40/76:llä muutamissa kohdin.

Mutta mutta... mitäpä luulet olisiko isännän auto ajossa jos ei olisi päivystysvelvoitetta tai yrittäminen olisi täysin vapaata. Olistko kylällä notkumassa muutaman kyydin toivossa vaikka vkl-yöt jos olisit tehnyt "tilin" jo viikolla ja autolle ei olisi kuskia viikonlopuksi.
Vastaappa ihan rehellisesti viitsitkö lähteä jos/kun pakko ei olisi.

Tuo että taksiyrityksen voisi "ostaa" antaa väärän kuvan. Toki yrityksen kaluston voi ostaa, mutta itse taksilupa on paperi jota ei voi ostaa eikä sitä voi vastikkeellisesti luovuttaa kenellekkään. Kyllä minultakin voi ostaa tuon volkkarin pihasta, mutta lupa ei kuulu hintaan. joten ostajalla on taksi mutta ei oikeutta sen kuljettamiseen taksitoiminnassa.
Lupaa ei voi myydä, sen kieltää laki.

Hintaveertailuja tehdessä pitää hinnat aina muistaa suhteuttaa sen maan elintasoon ja sitten vasta verrata kotimaan hintoihin.

Tarjonnan varmistaminen, tätä ei porukka vapaassa kilpailussa tunnu tajuavan.

Ei minuakaan kiinnostanut lähteä viime jouluna yövuoroon klo 22.00 ja olla siellä seur aamuun 08 saakka, mutta kun oli vuorolista niin oli pakko. Jos ei olisi ollut pakko niin kotona olisin ollut ja . Kävin katsomassa vuororapsan ja 24.12.2011 jouluaaton kassa oli 141.60 alv 0%, vuoron kesto 9h 57 min. Laske siitä mitä jäi palkaksi kun 2/3 osaa menee kuluihin ja veroihin. Olisitko lähtenyt joulun viettoon tolpalle?

Nyt mittarikäsitteitä
kassa = mittari ei raksuta, matka mitataan.
taksa = mittari raksuttaa ja mittaa matkaa
odotus = mittari mittaa aikaa ja laskuttaa odotustaksan mukaan

En tiedä miten helsingissä/muissa isoissa kaupungeissa menee aluerajat mutta normisti menee siten että tolpalta n. 2,5 km ympyrä on alue jonka sisältä asiakas noudetaan kassana, eli mittari päälle vasta kun ollaan asiakkaan luona ja siitä eteenpäin mittarilla. Jos asiakas noudetaan rajan ulkopuolelta niin rajalla mittari päälle ja asiakkaan luo, mikäli palataan samaa reittä takaisin niin tullaan kassana (matka mitataan mutta taksa ei pyöri), rajalla mittari päälle normaalisti.
Toimialueen sisällä (siis alue tolpalta sen n. 2,5 km ympyrä) ajetaan koko ajan mittari päällä.

Rompe1 29.07.2012 20:07

SKAL aikoinaan ilmoitti suositushintoja kuljetusalalle, jonka mukaan yrittäjät ajoivat ja siitä jäikin jotain yrittäjälle. Sitten tämä tapa kiellettiin, kun se oli kartelli.

Taksien taksathan on yleisesti määrätty, eli se on kartelli.

Taksin hinnalla saa komeasti myös täysperäyhdistelmän ajoon, eli olisi huomattavasti halvempi matkustaa huomattavasti suuremmat kulut omaavalla ajoneuvoyhdistelmällä kuin taksilla. Eli kyllä jossain on vikaa ja PALJON!

Jos kilpailu avautuisi samallalailla takseille kuin kuljetuspuolella, niin taksat tippuu, samoin renkien ja yrittäjien saama "palkka".

Aina joku ajaa toista halvemmalla ja kerää ajot, myöhemmin huomaa että käteen ei jää kuin työntekemisen ilo.

Ei, en halveksi taksiyrittäjiä enkä sellaiseksi halua. Rahtipuolelta on vaan kokemuksia kymmenen oman auton verran, ja voin sanoa etten sitäkään suosittele kenellekkään. On paljon helpompaa ja mukavampaa olla toisella töissä, saa palkan ajallaan, lomat pyörii saikkua myöten yms... ;) :D

L-200 29.07.2012 20:16

Itse asiassa EU-säännösten mukaan taksi-ala kuuluu kansallisen lainsäädännön piiriin joten ihan EU:n siunauksella ollaan tässä "kartellissa".
Voisihan sitä vapauttamista kokeillakkin vaikka Suur-HellSingin alueella.
Otetaan ekana eduskunnasta taksisetilit pois ja sitten hinnat vapaiksi.
Oliskohan lyhytaikainen kokeilu?

k81 29.07.2012 21:10

- kyytiin tulee baarista heppu jolla ruokalista rinnuksilla, räkä valuu poskella ja etumuskin höyryää märkänä talvipakkasessa. Päissään kuin ankka.
Heppu istuu kyytiin ja vieno kusen ja oksennuksen haju täyttää kabiinin. Matkaa on 65 km,

Ai että taksiin tullaan noin vain,taitais toi poka jäädä ovien ulkopuolelle...


Sivu luotu: 22:25 (GMT +2).