Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #8  
Vanha 23.07.2012, 22:28
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tuosta räjäytyskuvasta näyttäs että olisi pannalla ja pakalla nuo suunnat.

-> Oletko vaihtanut moottoriin jotkut nykyaikaiset moottoriöljyt?
(pakassa/pannassa toimii liian hyvänä liukasteena vrt. tuon ikäiset öljyt -> jos olisi pakko arvata jotain nyky öljyä tuonne, niin joku traktorin märkäjarru- hyväksytty moottoriöljy vois olla likellä, esim tb:n monitra 10w-30?? arvaus!)

Toinen on sitten se, että onko pannat/pakka säädetty oikein? en tiedä miten se tehdään, mutta kun yht`äkkiä näytti täysin mekaaniselta tuo ohjaus, ja ikää on, niin kannattais miettiä sitäkin...

Ja tuohon potkuriin, ja sen otteen pitäminen vedessä: uskomattomat asiat saa potkurin toiminnan muuttumaan juurikin siten, että tuntuu että nyt kytkin luistaa....
esim. pikkusen kolhiintuneessa potkurissa on kääriintynyt akselille metrin pätkä narua, ja pakituksen jälkeen naru jää potkurin lavan päälle.....

Ja pikkasen asiasta ulos.....

Kavitointi tarkoittaa sitä, että potkurin muoto (vaurion, suunnitteluvirheen tms.) on sellainen, että jonnekkin potkurin kohtaan (joko lavan "imupuolelle" suurilla tehoilla? tai potkurilavan Jättöreunaan, tms muodostuu niin suuri alipaine, että vesi alkaa kiehumaan/kaasuuntumaan.
Mutta ainakin kansankielellä kavitointi on myös sitä ilmavuotoa, joko vahingossa tai tarkoituksella aikaansaatua (yksikin tee-se-itse vene ei jaksanut ottaa kierroksia niin paljon että olisi alkanut voimaa lyötymään, että olisi noussut liukuun tuolla potkurilla, muuten kuin piti laskea kaasua vaihteistokotelon etupuolelle... ja kun kierrokset hyppäsi muutaman sata, niin sitten alkoi meno maistumaan)

Noissa venepuolen vehkeissä moni asia on vielä monimutkaisempi kuin autoissa

Esim. minun veneen perävetolaitteen alaosa on sama 240 hv asti (maksimi potkuri halk. 14"), ja tuohon potkuriakseliin kytketään voima 12v sähkömagneetilla, virtaa noin 1,5 A! siis magneettikenttä vetää lukitus elementin halkaisijaltaan n. 70 mm olevan potkuriakselissa olevan rummun päälle. (siis tuo rumpu ei pyöri, ennenkä tuo magneetti saa tuon lukituksen vedettyä kiinni)
ja tuo lukitus aukeaa/ottaa kiinni myös matkanopeuksissa, kun magneetin johto katkeaa mahtaa öljyä vit...a tuossa välissä!
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
96-98 pickup, mutta mikä? macro Tekniikka & Jutustelu 17 18.03.2010 16:14
Kompura vuotaa, mutta mikä osa on kyseessä? Hessu888 Tekniikka & Jutustelu 6 19.01.2010 09:08
mikä luistaa... hande4x4 Tekniikka & Jutustelu 6 04.02.2009 15:20
Rover V8 mutta mikä laatikko? A45 Tekniikka & Jutustelu 4 27.07.2006 16:11
Pajeen vinssi, mutta mikä? okkiM Tekniikka & Jutustelu 8 02.08.2005 19:30


Sivu luotu: 16:06 (GMT +2).