Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Veneessä luistaa joku mutta mikä??? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99508)

tsephyr 23.07.2012 12:26

Veneessä luistaa joku mutta mikä???
 
Jaahas elikkäs vanhassa akselivetoisessa venhossa tuntuu outoa luistoa silloin tällöin varsinkin kylmänä. Matkavauhtia ajettaessa tuntuu välillä siltä kuin moottorin työ hieman helpottuisi ja vauhtii laskee hieman. Ihankuin autolla matkavauhtia ajettaessa painaisi pikkuisen kytkintä. Moottori on vanha Arona 12hv ja kytkin on samanlainen kuin kuvassa http://people.plan.aau.dk/~poul/Aron...tten/drive.JPG
Kytkimestä en mistään löydä öljyproppua joka ihmetyttää ja jossakin näin jonkun vanhan lapun jossa sanotaan että mottorissa ja kytkimessä yhteiset öljyt. Voisikohan joku potkuriakselin homma luistaa? Tässäpä tätä ihmettelyä ja pähkäilyä tälläkertaa...

PeteTurku 23.07.2012 12:37

Onkohan potkurissa vulkanointia?

tsephyr 23.07.2012 12:44

Vulkanointi? Ei harmainta aavistusta.. Vene vuodelta -72 eli liekkö silloin vulkanoitu? Tässä ensimmäinen vene laiteltavana eli vähänkin spessumpia hommia kun tulee niin heti pitää apua kysellä!

Calmari 23.07.2012 13:26

Ei kai ton ikäsis mitää vulkanointia ole, mimmonenkoha tuo kytkin lie on ?? itellä joskus 60 luvun Olympiassa pannat luisti, sai tiukattua kytkimen päältä, oha siel tietty potkurin kiila mut eiköhä se luistais koko ajan. Jos siel on pannat ni sen huoma siit et sitä kytkintä pystyy tavallaa luistattamaa, uuemmis kytkimis ei semmosta oo, niis on vaihe pääl tai pois.

tsephyr 23.07.2012 18:15

1 Liiteet
Tuossapa kytkin avattuna. Ei siinä näköjään erikseen öljyjä ole vaan samat kun koneessa.

Mutamies 23.07.2012 18:43

Jos kytkimessä ei pakka luista, niin voisiko potkuri kavitoida?

ZeiZei 23.07.2012 18:44

Kai siellä jonkunlainen kartiokytkin on, joka luistaa.

Olisko mitään apua?

http://people.plan.aau.dk/~poul/Aron...%20version.pdf

Heguli 23.07.2012 18:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mutamies (Viesti 900182)
Jos kytkimessä ei pakka luista, niin voisiko potkuri kavitoida?

Pieni täsmennys, noilla tehoilla potkuri ei voi kavitoida, kyseessä on ilmavuoto potkurille. Mutta ajossa ilmiö tuntuu samalta, eli moottorin kierrokset nousee ja veneen vauhti laskee.

BJ-40/76 23.07.2012 22:28

Tuosta räjäytyskuvasta näyttäs että olisi pannalla ja pakalla nuo suunnat.

-> Oletko vaihtanut moottoriin jotkut nykyaikaiset moottoriöljyt?
(pakassa/pannassa toimii liian hyvänä liukasteena:o vrt. tuon ikäiset öljyt -> jos olisi pakko arvata jotain nyky öljyä tuonne, niin joku traktorin märkäjarru- hyväksytty moottoriöljy vois olla likellä, esim tb:n monitra 10w-30?? arvaus!)

Toinen on sitten se, että onko pannat/pakka säädetty oikein? en tiedä miten se tehdään, mutta kun yht`äkkiä näytti täysin mekaaniselta tuo ohjaus, ja ikää on, niin kannattais miettiä sitäkin...

Ja tuohon potkuriin, ja sen otteen pitäminen vedessä: uskomattomat asiat saa potkurin toiminnan muuttumaan juurikin siten, että tuntuu että nyt kytkin luistaa....
esim. pikkusen kolhiintuneessa potkurissa on kääriintynyt akselille metrin pätkä narua, ja pakituksen jälkeen naru jää potkurin lavan päälle.....

Ja pikkasen asiasta ulos.....

Kavitointi tarkoittaa sitä, että potkurin muoto (vaurion, suunnitteluvirheen tms.) on sellainen, että jonnekkin potkurin kohtaan (joko lavan "imupuolelle" suurilla tehoilla? tai potkurilavan Jättöreunaan, tms muodostuu niin suuri alipaine, että vesi alkaa kiehumaan/kaasuuntumaan.
Mutta ainakin kansankielellä kavitointi on myös sitä ilmavuotoa, joko vahingossa tai tarkoituksella aikaansaatua (yksikin tee-se-itse vene ei jaksanut ottaa kierroksia niin paljon että olisi alkanut voimaa lyötymään, että olisi noussut liukuun tuolla potkurilla, muuten kuin piti laskea kaasua vaihteistokotelon etupuolelle... ja kun kierrokset hyppäsi muutaman sata, niin sitten alkoi meno maistumaan:rolleyes:)

Noissa venepuolen vehkeissä moni asia on vielä monimutkaisempi kuin autoissa:o

Esim. minun veneen perävetolaitteen alaosa on sama 240 hv asti (maksimi potkuri halk. 14"), ja tuohon potkuriakseliin kytketään voima 12v sähkömagneetilla, virtaa noin 1,5 A! siis magneettikenttä vetää lukitus elementin halkaisijaltaan n. 70 mm olevan potkuriakselissa olevan rummun päälle. (siis tuo rumpu ei pyöri, ennenkä tuo magneetti saa tuon lukituksen vedettyä kiinni)
ja tuo lukitus aukeaa/ottaa kiinni myös matkanopeuksissa, kun magneetin johto katkeaa:mad: mahtaa öljyä vit...a tuossa välissä!

Heguli 24.07.2012 06:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 900318)
Kavitointi tarkoittaa sitä, että potkurin muoto (vaurion, suunnitteluvirheen tms.) on sellainen, että jonnekkin potkurin kohtaan (joko lavan "imupuolelle" suurilla tehoilla? tai potkurilavan Jättöreunaan, tms muodostuu niin suuri alipaine, että vesi alkaa kiehumaan/kaasuuntumaan.
Mutta ainakin kansankielellä kavitointi on myös sitä ilmavuotoa, joko vahingossa tai tarkoituksella aikaansaatua (yksikin tee-se-itse vene ei jaksanut ottaa kierroksia niin paljon että olisi alkanut voimaa lyötymään, että olisi noussut liukuun tuolla potkurilla, muuten kuin piti laskea kaasua vaihteistokotelon etupuolelle... ja kun kierrokset hyppäsi muutaman sata, niin sitten alkoi meno maistumaan:rolleyes:)

Näinhän se menee. Oikeassa kavitoinnissa käy silleen, että alipaineen muodostamassa kuplassa tapahtuu räjähdyksen vastakohta, eli tyhjä tila täytyy salamannopeasti. Vähän vaikeata selittää mutta tämä selittää kavitoinnin vaikutukset, eli potkuri saattaa mennä heikkoon kuntoon todella nopeasti.

Mutta kansankielessä kavitointi ja ilmavuoto menee ihanasti sekaisin, eikä siinä sinänsä mitään. Ilmiöinä erilaiset mutta tuntuvat samoilta.

Anteeksi OT, jatketaan aiheesta.

tsephyr 24.07.2012 06:49

juu pitääpä vaihtaa öljyt. pistin siihen nimittäin Mobilin 10w40 puolisynteettisen toissaviikolla...

tsephyr 24.07.2012 09:04

Mitäs se sanos jos siihen täräyttäs ihan sae 20 yksiasteöljyn? Monitraa ei nimittäin pikaisen etsiskelyn jälkeen löydy kuin 20l pöntöissä.

Jappi 24.07.2012 14:26

Monitrassa tms. yleisöljyssä olisi ominaisuudet kohdallaan noita öljykylpykytkimiä varten. Paljos sinne menee sitä öljyä?

vmt 24.07.2012 15:22

Jos ei noita traktorimallin öljyjä löydy pienemmissä astioissa, niin oikeastaan kaikissa moottoripyörä öljyissä on myös tuo märkäkytkinasia huomioituna.

BJ-40/76 24.07.2012 17:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 900439)
Jos ei noita traktorimallin öljyjä löydy pienemmissä astioissa, niin oikeastaan kaikissa moottoripyörä öljyissä on myös tuo märkäkytkinasia huomioituna.

Joo, nuo mopoöljyt käyvät varmaan yhtä hyvin, mutta hinta on sitten sama, toki monitraa on 20 litraa, ja mopoöljyä 4?

Ja tuo minun veikkaus tuosta monitran sopivuudesta oli vain arvaus, ei tieto.

Osta tuo monitran 20 pytty, kannattas nimittäin vaihtaa nuo öljyt toistamiseen muutaman ajolenkin(tunnin) jälkeen.

Ja olethan muistanut hommata suodattimia? nuo nykyiset öljyt on niin peseviä, että jos ajettu joillakin -70 halpaöljyillä, ja vielä vaihdettu harvakseltaan, niin suodatin kannattaa vaihtaa huomattavan usein (jos suodatin pääsee tukkeentumaan, niin sitä ei huomaa mistään, ja silloin kaikki paska tuppaa tunkeutumaan öljykanavaan, ja tukkimaan sen-> joka kampi- tai nokka akseli vaurio.)

minä vaihtaisin uuden suodattimen max noin 5 tunnin ajon jälkeen (nuo öljyt kyllä sais vaihtaa jo aikaisemmin)

Calmari 24.07.2012 18:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 900479)
Joo, nuo mopoöljyt käyvät varmaan yhtä hyvin, mutta hinta on sitten sama, toki monitraa on 20 litraa, ja mopoöljyä 4?

Ja tuo minun veikkaus tuosta monitran sopivuudesta oli vain arvaus, ei tieto.

Osta tuo monitran 20 pytty, kannattas nimittäin vaihtaa nuo öljyt toistamiseen muutaman ajolenkin(tunnin) jälkeen.

Ja olethan muistanut hommata suodattimia? nuo nykyiset öljyt on niin peseviä, että jos ajettu joillakin -70 halpaöljyillä, ja vielä vaihdettu harvakseltaan, niin suodatin kannattaa vaihtaa huomattavan usein (jos suodatin pääsee tukkeentumaan, niin sitä ei huomaa mistään, ja silloin kaikki paska tuppaa tunkeutumaan öljykanavaan, ja tukkimaan sen-> joka kampi- tai nokka akseli vaurio.)

minä vaihtaisin uuden suodattimen max noin 5 tunnin ajon jälkeen (nuo öljyt kyllä sais vaihtaa jo aikaisemmin)

Mahtaako ton ikäses olla mitää suodattimia ??

BJ-40/76 24.07.2012 19:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 900504)
Mahtaako ton ikäses olla mitää suodattimia ??

Kyllä siinä taitaa olla, sekä öljylle että dieselille.

Yllättävän vanhoissa meripuolen vehkeissä noita suodattimia on. (ilmansuodadin puuttuu joistakin yllättävän uusistakin)

Samsonite 24.07.2012 19:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tsephyr (Viesti 900371)
Mitäs se sanos jos siihen täräyttäs ihan sae 20 yksiasteöljyn? Monitraa ei nimittäin pikaisen etsiskelyn jälkeen löydy kuin 20l pöntöissä.

Yksiasteöljy on hyvää tuolle kytkimelle. Oman ruuhen kytkimessä taitaa olla just 20 vai oliko 30 öljyt. 22 litraa.:D

Ja on siinä oma suodatinkin, sekä lämmönvaihdin.

iroc 24.07.2012 19:56

Ihan normi Delvac käy myös noille märkäkytkimille. Halpaa ja löytyy varmaan mistä autotarvkeliikkestä tahansa ja jopa halpamarkettien hyllyistä. Eikä tarvitse ostaa isossa pöntössä.

tsephyr 24.07.2012 21:32

Öljyä menee alta 2l eli 20l pönttöä en osta tallin nurkkaan kymmeneks vuodeks seisomaan.. Sae 20 Delvakkia löytyy 208l tönikässä eli se seisos siellä 104 vuotta.. Sae 30 Delvakkia ois ilmeisesti 4l tönkässä mutta lienee liian paksua tavaraa kun ruetaan nollakelejä lähestymään. Voi pirskaleen pirskale. Pitänee yrittää joku korjaamo ehtiä jos sais pienen määrän ostettuu. Mitenköhä muuten silloin vuonna -72 kun sinne on ekan kerran liukasteet lurautettu niin liekkö siinä ollu kytkimen lisäainetta?

vmt 24.07.2012 21:58

Eipä kauheen isoa konkurssia sitten tule, jos sitä prätkäöljyä kokeilee. Vaikkapa Motonetista 10W40 6,90 €/litra tai 5 l alle 30 €. Siis jos vaikka käypäistä Delvacia tms. ei löydy pienissä pöntöissä.

JiiPee 24.07.2012 22:00

Neste Turbo LXE löytyy Nesteen öljyjä myyvistä kaupoista myös 4 litran purkissa. Jossakin on muistakseni ollut litran pulloissakin. 10W-40 tai 15W-40 on yleisimmät. Sen luokituksissa on Allison C4, eli käy märkäjarruille ja -kytkimille.

Jos yksiasteinen moottoriöljy on siihen paras, niin SAE30 on pienissäkin astioissa, pienmoottoriöljyä eli ruohonleikkurin öljy.


Sivu luotu: 10:00 (GMT +2).