Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.05.2012, 10:03
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Noi ohjausiskarit tai varsinkin tuplaversiot on aika hevonpaskaa jos multa kysytään.. niillä ei mennä ongelman alkulähteelle (eli sen poistamiseen), vaan peitetään ongelma. Toki nuo jeesaa siihen että ei woblaa niin helposti, mutta varsinaista aiheuttajaa ei ohjausiskarit poista. edit: ohjausiskari ei ole lääke, se on lumelääke. Luulet poistaneesi sairauden vaikka se on vielä olemassa

Jos paikat on kunnossa ohjauksen osalta niin ei pitäisi alkaa ohjauksen ravistaa. En sano että ohjausiskari on hyödytön, mutta kannattaa pistää ensin hommat kuntoon ja sitten pultata vasta toi iskari paikalleen..
Vaan kun mikään muu ei auta. Jos casteria on liian vähän, auto on levoton ajaa, jos sitä laittaa tarpeeksi, niin voblaukselta ei vaan voi välttyä.
Mulla on nyt RJ:ssä kokeiltua ihan kaikkea mahdollista, on uusittu kaikki puslat, laakerit, nivelet, mutta ei, nyt on alla tasapainotetut 235/75-15 pitsaleikkurit, ja jopa niillä lähtee voblaamaan, kun löytyy juuri sopiva nopeus tai kuoppa.

Eli todellakin ohjausiskari on lääke. Tai voihan sinne assistentinkin laittaa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.05.2012, 10:08
Nostokurki:n Avatar
Nostokurki Nostokurki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.09.09
Sijainti: Siilinjärvi, pohjois-savo, Suomi
Viestit: 1.310
Perusasetus

Mistä tuo sana "jakari" tässä yhteydessä tulee?
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.05.2012, 10:12
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki Näytä viesti
Mistä tuo sana "jakari" tässä yhteydessä tulee?


Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.05.2012, 11:05
sumpe:n Avatar
sumpe sumpe ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.07
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 2.000
Perusasetus

Tuo liiallinen takakallistus tekee matalillakin renkailla lievää voblausta.Mun DD on madallettu jonkin verran ja renkaat on 275 60 15 auto menee todella nätisti suoraan mut asuntovaunua vetäessä kaarteessa rupeaa vemputtamaan Kääntyy muuten maastossakin paljon paremmin ku on kallistukset kohdallaan!
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.05.2012, 12:06
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Vaan kun mikään muu ei auta. Jos casteria on liian vähän, auto on levoton ajaa, jos sitä laittaa tarpeeksi, niin voblaukselta ei vaan voi välttyä.
Mulla on nyt RJ:ssä kokeiltua ihan kaikkea mahdollista, on uusittu kaikki puslat, laakerit, nivelet, mutta ei, nyt on alla tasapainotetut 235/75-15 pitsaleikkurit, ja jopa niillä lähtee voblaamaan, kun löytyy juuri sopiva nopeus tai kuoppa.

Eli todellakin ohjausiskari on lääke. Tai voihan sinne assistentinkin laittaa.
Aika mielenkiintoista sinänsä että se tolleen tekee, ei woblauksen pitäisi olla mikään "ominaisuus" yhdessäkään edes jäykkäakselisessa autossa silloin kun ohjaus- ja alustageometriat on kunnossa. Eikös noissa jäykkäakseli- Toyotoissa ole cross- over tyyppinen ohjaus? Sehän sinällään on herkempi woblaukselle kuin esim. vanhempien jeeppien "inverted- y" (joka taas on muuten ihan paska systeemi ). Jotain sulla on kuitenkin oltava mikä saa aikaan ravistelut, jotenkin vaikea uskoa että tehtaalta lähtiessäään auto olisi niin surkeasti suunniteltu että woblaa. Korotettu tai jotain muutoksia tehty niin toki voi aiheuttaa woblaustaipumuksen, niin se käy Jeepeissä ja varmaan monissa muissakin

Mutta sama se sinänsä mulle, jos omistaja itse on iskarityyppiseen ratkaisuun tyytyväinen ja homma toimii noin niin sillä mennään. Mulla oli yhdessä Cherokeessa aika paha DW- ongelma ja tuntui ettei saanut mitenkään kuriin ilman ohjausiskaria; aikani säädin yhtä jos toista asiaa niin kyllä se sieltä lopulta hävisi niin ettei iskaria tarttennut lopulta ollenkaan. Eiköhän se onnistu Toyotassakin jollain lailla
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 06.05.2012 12:08
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.05.2012, 23:11
KooPee:n Avatar
KooPee KooPee ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.11.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 2.663
Perusasetus

Etsi (ainakin) viisi virhettä....

http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=101834
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.05.2012, 23:41
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KooPee Näytä viesti
ainakin ,,,viis tyhjää tölkkii puuttuu..
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.05.2012, 23:53
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
ainakin ,,,viis tyhjää tölkkii puuttuu..
toivottavasti ei tulekkaan.


mutta joo kahtelkaapa ne virheet niin voi korjata. onneksi ei oo mun tekemä alusta niin ei ujostuta niin paljoa.
__________________
Isory

www.kmap.fi
Kainuun Monialapalvelut
-Kerro mitä tarvitset.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.05.2012, 00:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KooPee Näytä viesti
Voisi äkkiseltään aatella pinionista että casteri on ihan perseellään (jossain nollan huitteilla tai jopa "väärän" puolella, tiedä sitten onko napoja käännetty?), panhardi ja välivarsi on aivan eri kulmassa toisiinsa nähden ja aivan eripituiset (panhardi tosin on kohtuullisen pitkä), molempien kulma sellaisenaan on turhan jyrkkä, auto on aika korkean näköinen ja jakaritkin tuntuisi olevan aika jyrkässä kulmassa Tosin tuo jakareitten jyrkkä kulma enempi on mukavuusjuttu mutta vaikuttaa se alustan/ ohjauksen toimintaan myös.

Voi tuossa varmaan olla paljon muutakin oleellista mitä ei sokeat silmät näe
edit: Niin ja ei ole ko. akseli oikein missään määrin tuttu itselle; mihin tuo välivarren akselinpuolen pää oikein kiinnittyy kun on noin lyhyt ja "keskellä" akselia? Vai onko se edes kiinni sieltä päästä tuossa kuvassa?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 07.05.2012 00:17
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.05.2012, 06:51
ideanikkari:n Avatar
ideanikkari ideanikkari ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 04.02.03
Sijainti: Orimattila
Viestit: 593
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KooPee Näytä viesti
Jos silmät näkevät oikein niin cut&turn olisi tehty ns. "väärästä" paikasta eli perämurikan vierestä. Ainakin hitaussauma tekee pienen mutkan yhdessä kohtaa.

Ohjausvarren ja panhardin keskinäinen kulma ei ole paras mahdollinen.

Tästä en ole ihan varma: puuttuuko kuskinpuolen tukivarren etupuolen pultti??? Onko tehty ns. "joustopultti" ristiriipuntaa ajatellen?

Pienet iskarit....

Pohjaanlyöntikumit piilossa jossain?

Ja ennenkuin lähtisin itse tuolla ajamaan kovaa, niin voisin vähän vahvistella noita rungon pään korvallisia, tai ainakin tarkistaa että kuinka ne on kiinni. Tästä kulmasta ei ihan kaikkia asioita ole nähtävissä.

Vio olla jotain muutakin, mutta pienellä vilkaisulla nämä ainakin.
__________________
__________________________________________________ ________________

"Pimeässä risukasassakin voi olla hyvällä mielellä" sanoo pikku filosofi minussa
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.05.2012, 08:28
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Postailin tonne kuvaan mut kopsaanpa siitä tähän omat:

En mäkään tästä nää kun kolme... No tarkemmalla tiirauksella on neljäskin, jollei se sitten oo perspektiivin kokemisen erhettä. Kenties ehkä viideskin saatto löytyä.

Jännityksellä odotetaan koska aletaan paljastelemaan ja voidaan verrata mitkä oli ne tarkotetut ja mitä kukin löysi ja mitkä oli vaan harhaa

EDIT: topicissa on jo listattu joten listaan ne omat löytämäni tässä:

1) ohjausvarsi todella jyrkässä kulmassa
2) ohjausvarsi ei oo samassa kulmassa panhardin kanssa
3) ohjausvarsi ja panhardi eri mittaset
4) jakarit näyttäis menevän eri suuntiin
5) jousien yläpäät on leveemmällä kun alapäät, varsinkin vasemmalta voi tipahtaa pohjaanlyöntivaimentimen ohi sopivassa vauhdikkaassa ojanylityksessä tai kiveltäpoistumisessa

En ottanu minkäännäköstä kantaa pinionin kulmaan tai casteriin, koska mun silmät ainakaan ei tosta casteria oikeen hahmota, enkä osaa sanoa oisko kardaanin yläpäässä tuplaniveltä.

Noin jyrkässä kulmassa jakarien kanssa käy sisäänjoustossa jännittäviä muutoksia vaikka kaikki erhevirheet korjattaiskin, mutta tämmösellään varmasti vähintäänkin jännittävä ajettava.

Lisähuomiona valtaosa mun autokokemuksesta on noista pikkuautoista joissa kuski ei ole mukana eli perstuntumalla ei voi korjata mitään. Auton pitää toimia fiksusti koska sitä katellaan jostain sadan metrin päästä ja koitetaan arvata mitä alustassa tapahtuu. Vastaavasti kuskin mukavuudesta ei juuri tarvi piitata eli niin kauan kun sillä mennään haluttuun suuntaan on kaikki hyvin, vaikka sitten vähän vatkaiskin.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 07.05.2012, 08:43
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

niin joo, se pittää huomioida että alusta on ns ulosjousto maksimissa tuossa.
__________________
Isory

www.kmap.fi
Kainuun Monialapalvelut
-Kerro mitä tarvitset.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 07.05.2012, 11:08
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Sen verran casterista että lehtijousinen berttakin rupesi woblamaamaan ja ainoastaan aura nokalla sen jälkeen kun pistin jousien takapäähän 50 mm korotuksen ettei se olisii auran kanssa kumityynyillä.

Tosin löytyi vielä toinenkin juttu, eli laakerit oli hieman löysällä.

Tätä ennen ei woblannu vaikka pari vuotta tuli ajettua samalla rengastuksella ilman ohjaus iskariakin. Ja renkaat on normaalit 35/12.5- 15...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan kaupat tehty saa poistaa Kankku O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 02.07.2009 20:14
M: hj:n vakio alusta! mitsu L200 vakio alusta + ALPO O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 07.02.2007 10:38
LJstä avo tai pickup? Nyt on tehty KössiKenguru Tekniikka & Jutustelu 17 26.11.2006 19:52
3b:hen tehty turbo? Tekniikka & Jutustelu 25 30.09.2006 18:35


Sivu luotu: 23:55 (GMT +2).