Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   jakareilla tehty korkeahko alusta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=96632)

Jari 22.04.2012 21:49

jakareilla tehty korkeahko alusta
 
onko se aina nnuin paska ajaa, vai tuntuuko se vaan? eli onkohan mulla jottain vikkaa vikkaa puslissa tms... en kyllä löydä..

Tietysti lyhyt akseliväli ja jakarien isot kulmanmuutokset vaikuttaa akselin asentoon ?

nimim. lyhyt, korkea ja kiikkerä. on muuten eksoottisen tuntuinen ajettava.

Viipo 22.04.2012 22:07

Kyllä. Ajotuntumaan vaikuttaa tottakai myös ohjauskulmat. Negatiivinen Casteri tuo aina uutta hauskuutta ajamiseen.

Patu925 22.04.2012 22:11

Edessä olka-akselin takakallistuma kannattaa tarkistaa, vaikuttaa paljon ajettavuuteen. Nimimerkillä paska ajettava korotuksen jälkeen.

Edit: samat asiat kahteen kertaan kun kirjoittaminen kävi hitaasti...

Jari 22.04.2012 22:13

joo casterihan oli siis pystyakselin kallistus etupäässä? no se vaikuttaa olevan ok.

mutta tosiaan muuten tuntuu olevan runkoohjattu yms.

mittailin tuossa että taka-akseli kyllä vaikuttaa olevan suorassa ainakin runkoon nähden.

(toki taitaa olla että kun kapee ja ei siten sovi uriin yms niin nakkoo muutenkin ja jos on mehtäpaineet niin rullailee kumienpäälläkin, parani jonniinverran pelkästään takarenkaitten paineitten nostolla)

tikkukuski 22.04.2012 22:18

iskarit pitää olla kunnossa... läjä oli henkimaailman vehje ajaa kun oli toinen takaiskari sökö..

Bj Andy 23.04.2012 14:57

Nyt kommentoin ilman kokemusta aiheesta mutta...

...Jos ne jakarit on kovinkin pystyssä niin siitähän tulee "nelipyörä ohjattu" ???

Eli sisään joustossa akselit erkanee toisistaan ja päinvastoin. Ja mutkassa kun ulommat pyörät erkanee ja sisemmät lähenee niin siitähän se rumba alkaakin???:confused::confused::confused:

Vai ettäkö mitäkö ettäkö. Jostain täältä luin sille jopa hienon ulkomaan kielisen terminkin vaan en ny enää muista mikä se oli.

Tämä kommentti on siis ihan mutu pohjalta.

Timo_L 23.04.2012 16:01

edit: ..tuosta ylläolevasta tuli mieleen, teorian puolella niin tuo ominaisuus että sisäänjoustossa akseliväli lyhenee ja pitenee ulosjoustossa (jos siis korotettu auto jossa tukivarsien akselinpuolen päät on alempana kuin rungon pää), niin sehän sinällään auttaa autoa kääntymään mutkan suuntaan; ulkokaarteessa pidempi akseliväli ja sisäkaarteessa lyhyempi -> taipumus kääntyä sisäkurvin puolelle. Vastaavasti kyllä sitten tekee temppujaan reilummin kallistetulla tiellä, kun repiskan puoli "nojaa" -> tahtoo kääntyä ojan suuntaan. Siihen kun vielä lisää väärän casterin, niin menee aika kiemurteluksi ajaminen :D


No ainakin bumpsteer ja torque steer, tosin ne on molemmat hitusen eri asioita :D ja toisaalta nimenomaan jakarivarsien yksi suurimpia ongelmia on, että pitkillä joustovaroilla niiden "efektiivinen pituus" vaihtelee niin paljon että aiheuttaa ohjautumista. Hyvin tehdyllä nelilinkkialustalla sitä taas ei tapahdu lainkaan, tai äärimmäisen vähän. Sama koskee sitten pinionikulman ja (etuakselill) caster- kulman vaihteluita.

Sepä noissa jakari- tukivarsissa ongelma onkin, että ne ei loppupeleissä ole mitenkänä erityisen hyvät ajettavuutta ajatellen, eikä myöskään joustovarojen suhteen ole parhaat mahdolliset jos ei kikkaile rungon pään kiinnitysten ja puslien kanssa. Toimii auttavasti maastureissa kun muutenkin ovat paskoja ajaa, mutta nelilinkki kyllä ihan oikeasti toimii silti paremmin niin tiellä kuin metsässä. Toki on myös monimutkaisempi ja vaatii enemmän tilaa alustassa. Jos vielä jotain jakarivarsista haukutaan, niin niillä ei ole juurikaan anti-squat ominaisuuksia, eli taas kerran pidemmillä joustovaroilla helposti käy niin että keula nousee kiihdyttäessä ja perse laskee, ja toisaalta samaa käy myös jyrkissä nousuissa. Jarruttaessa/ jyrkässä alamäessä käy vastaavasti toisinpäin. Nelilinkillä nuokin ominaisuudet voidaan mitoittaa halutuiksi.

Eri asia sitten on se, että paljonko ko. jakarien tai nelilinkkien ominaisuudet auttaa tai häiritsee itse kutakin. Molemmilla systeemeillä saadaan hyviä ja huonoja autoja ajaa tiellä, ja molemmilla saadaan hyvin ja huonosti metsässä eteneviä laitteita. Noi alustahommat on niin monesta asiasta kiinni, että jos haluaa yhdistää edes auttavasti hyvät maantieominaisuudet ja hyvän metsäkäytöksen, niin saa jo tosissaan miettiä miten asiat toteuttaa..

..täähän nyt taas on vain minun mielipiteeni, joku muu varmaan ajattelee toisin :D

edit2: toki siis nelilinkkialustassakin jonkin verran vaihtelee akselin sijainti sivusta katsottuna, mutta riippuen varsien pituuksista, kulmista, yms. niin se on parhaimmillaan liki olematonta, varsinkin jakareihin verrattuna. Pitkillä joustoilla olevissa autoissa jakarien tai tiettyjen nelilinkkien akselin ohjausominaisuuden huomaa perhanan selkeästi. Sitäkin voidaan sitten käyttää avuksi tai voi olla haittaa, riippuen millä lailla asiaa tarkastellaan ;)

sos 23.04.2012 17:05

suikka hyvä ajaa fedima extreme evoilla 31/10,5 ja bokkereilla 31/12,5 vetelee ihan vitustu, eli mikä auto ja mitkä renkaat sulla

Jare 23.04.2012 18:06

Kyl ainaki mun ostamani RJ oli aivan järkyttävän-kammottava ajaa maantiellä, kunnes sain taakse paremmat iskarit ja pudotin keulaa alemmas. Nyt on edes siedettävällä tasolla:D

Timo_L 23.04.2012 19:17

Jeps, alustan (ja auton ylipäänsä) korkeus, iskarit ja renkaat tietysti vaikuttaa pirusti. Huonoilla iskareilla ja liian korkealla autolla ei oikein tahdo pysyä tiellä.. :D

mikjus 23.04.2012 19:35

Bj jakareilla on aika eksoottinen ajaa kun puslat paskana. Ei välilllä oma kaista meinaa riittää. Joskus kokeilin nostaa autoa noin 5cm ja puolen kilsan lenkin jälkeen piti tiputtaa takas. Vaikutus oli järkyttävä. Jakarit pitäisi olla ajokorkeudessa ihan suorassa niin toimis mutta kulmaa kun on niin on maantiellä melkonen luikero.

Timo_L 23.04.2012 19:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikjus (Viesti 875406)
Bj jakareilla on aika eksoottinen ajaa kun puslat paskana. Ei välilllä oma kaista meinaa riittää. Joskus kokeilin nostaa autoa noin 5cm ja puolen kilsan lenkin jälkeen piti tiputtaa takas. Vaikutus oli järkyttävä. Jakarit pitäisi olla ajokorkeudessa ihan suorassa niin toimis mutta kulmaa kun on niin on maantiellä melkonen luikero.

Ei se tukivarsien kulma itsessään ole se vaikuttava tekijä niinkään - se vaikuttaa lähinnä siihen miten auto menee montuista yli. Mutta tukivarren asennon muutoksen aiheuttama caster- kulman muutos joitakin asteita vaikuttaa ihan helvetisti.

Uskaltaisin väittää, että suurin osa tuosta huonosta ajokäytöksestä johtuu juuri siitä että esim. Toyota- tyyppisillä jakareilla ei pysty säätämään caster- kulmaa kääntämättä napoja -> ajokäytös menee aivan vituilleen. Olen huvikseen kokeillut joskus Jeepissä kun on säädettävät tukivarret, niin jos vääntää casteria kohti nollaa niin ei sillä autolla meinaa tiellä pysyä ja on ihan karsea ajettava. Lähemmäs tehtaan ohjearvoja (5-7 asteen välille) niin käytös on jotain ihan muuta, jos taas on liikaa niin palauttaa ohjausta turhankin äkäisesti ja on "terävä" ajettava. Ei hyvä siis sekään.

Jari 05.05.2012 10:30

Joo autohan ton tuo "musta helmi" elikkä suzuki 410 alla malatestan pökkyrä kopiot.

Nyt kun olen kurvaillut tuossa ja tutkinut niin suurimmat ongelmat on takapään levottomuus kuopissa. ja etupäässä ns bumb steer eli kun ajaa monttuun niin ratti heilahtaa melkoisesti käsissä.. .kun ei oo tehosrinta siis vielä.

Alustaan voisi kokeilla lyhyempiä tai ainakin progressiivisempia jousia, että saisi alemmas, mutta sitten sisäänjousto varat menee takaa aika vähäksi, tietysti jos laittas vaan jämäkämmät niin akseli ei eläis niin hirveästi..

nytkin jää ulosjoustossa jousi lyhyeksi, vaikuttaakohan tämä jotenkin?

Timo_L 05.05.2012 13:36

Bumpsteerin saat pois, kun saat välivarren ja panhardin samaan kulmaan. Kun ne oletettavasti tässä tapauksessa on eri kulmassa, niin bumpsteeriä on varmasti. Ei siinä mikään ohjausiskari tai tehostin auta, tosin lyö vaan silloin vähän vähemmän käsille ;)

BJ-40/76 05.05.2012 17:27

bumb steer johtuu nimenomaan tuosta panhardin ja simpukan-akselin välisen raidetangon geometria eroista.

Siis kun raidetanko ja panhardi samassa kulmassa, ja mieluusti suurin piirtein saman mittaisia, ja korkeussuunnassa suurin piirtein päällekkäin, niin etupää pitäs toimia oikein.

Ja tuo suuntavakavuuden puute: Jo aikaisemmin mainittu olka-akselin takakallistus liian pieni, tai jopa väärän suuntainen.

-> itse pistäsin noin 3-7 astetta, jos muuta tietoa ei ole.
Mulla bj:ssä soa, ja nyt noin 5 astetta takakallistusta, ja menee kuin juna, ja iskarit eivät ENÄÄ vuoda öljyä...
Ennen SOA oli nollassa, ja varsinkin jarrutuksessa ampuili ympäriinsä.

P.S tuo bumb steer ilmiö voi johtua lievästi myös taka-akselista, jos panhardi hirveästi vinossa, niin joustoliikkeen mukaan akseli siirtyy sivuttain-> kori kääntyy, ja ohjauksella pitää korjata.

Viipo 06.05.2012 00:32

Kannattaa laittaa takakallistusta sitten kerralla reilusti, vähintään w123-mersumaisesti ja sitten ihmetellä, miksi aina woblaa.

Siihenkin on toki olemassa lääke, mutta isot pillerit on vaikeita niellä:
http://store.4wheelingplus.com/image...izer-87491.jpg

Timo_L 06.05.2012 08:05

Noi ohjausiskarit tai varsinkin tuplaversiot on aika hevonpaskaa jos multa kysytään.. niillä ei mennä ongelman alkulähteelle (eli sen poistamiseen), vaan peitetään ongelma. Toki nuo jeesaa siihen että ei woblaa niin helposti, mutta varsinaista aiheuttajaa ei ohjausiskarit poista. edit: ohjausiskari ei ole lääke, se on lumelääke. Luulet poistaneesi sairauden vaikka se on vielä olemassa :D

Jos paikat on kunnossa ohjauksen osalta niin ei pitäisi alkaa ohjauksen ravistaa. En sano että ohjausiskari on hyödytön, mutta kannattaa pistää ensin hommat kuntoon ja sitten pultata vasta toi iskari paikalleen.. ;)

Viipo 06.05.2012 10:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 879062)
Noi ohjausiskarit tai varsinkin tuplaversiot on aika hevonpaskaa jos multa kysytään.. niillä ei mennä ongelman alkulähteelle (eli sen poistamiseen), vaan peitetään ongelma. Toki nuo jeesaa siihen että ei woblaa niin helposti, mutta varsinaista aiheuttajaa ei ohjausiskarit poista. edit: ohjausiskari ei ole lääke, se on lumelääke. Luulet poistaneesi sairauden vaikka se on vielä olemassa :D

Jos paikat on kunnossa ohjauksen osalta niin ei pitäisi alkaa ohjauksen ravistaa. En sano että ohjausiskari on hyödytön, mutta kannattaa pistää ensin hommat kuntoon ja sitten pultata vasta toi iskari paikalleen.. ;)

Vaan kun mikään muu ei auta. Jos casteria on liian vähän, auto on levoton ajaa, jos sitä laittaa tarpeeksi, niin voblaukselta ei vaan voi välttyä.
Mulla on nyt RJ:ssä kokeiltua ihan kaikkea mahdollista, on uusittu kaikki puslat, laakerit, nivelet, mutta ei, nyt on alla tasapainotetut 235/75-15 pitsaleikkurit, ja jopa niillä lähtee voblaamaan, kun löytyy juuri sopiva nopeus tai kuoppa.

Eli todellakin ohjausiskari on lääke. Tai voihan sinne assistentinkin laittaa.

Nostokurki 06.05.2012 10:08

Mistä tuo sana "jakari" tässä yhteydessä tulee?

Viipo 06.05.2012 10:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki (Viesti 879102)
Mistä tuo sana "jakari" tässä yhteydessä tulee?

http://suomenmuseotonline.fi/fi/kuva...49076568_1.jpg

http://www.petrisimolin.net/gallery/...nketikut13.jpg

sumpe 06.05.2012 11:05

Tuo liiallinen takakallistus tekee matalillakin renkailla lievää voblausta.Mun DD on madallettu jonkin verran ja renkaat on 275 60 15 auto menee todella nätisti suoraan mut asuntovaunua vetäessä kaarteessa rupeaa vemputtamaan :o Kääntyy muuten maastossakin paljon paremmin ku on kallistukset kohdallaan!

Timo_L 06.05.2012 12:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 879099)
Vaan kun mikään muu ei auta. Jos casteria on liian vähän, auto on levoton ajaa, jos sitä laittaa tarpeeksi, niin voblaukselta ei vaan voi välttyä.
Mulla on nyt RJ:ssä kokeiltua ihan kaikkea mahdollista, on uusittu kaikki puslat, laakerit, nivelet, mutta ei, nyt on alla tasapainotetut 235/75-15 pitsaleikkurit, ja jopa niillä lähtee voblaamaan, kun löytyy juuri sopiva nopeus tai kuoppa.

Eli todellakin ohjausiskari on lääke. Tai voihan sinne assistentinkin laittaa.

Aika mielenkiintoista sinänsä että se tolleen tekee, ei woblauksen pitäisi olla mikään "ominaisuus" yhdessäkään edes jäykkäakselisessa autossa silloin kun ohjaus- ja alustageometriat on kunnossa. Eikös noissa jäykkäakseli- Toyotoissa ole cross- over tyyppinen ohjaus? Sehän sinällään on herkempi woblaukselle kuin esim. vanhempien jeeppien "inverted- y" (joka taas on muuten ihan paska systeemi :D ). Jotain sulla on kuitenkin oltava mikä saa aikaan ravistelut, jotenkin vaikea uskoa että tehtaalta lähtiessäään auto olisi niin surkeasti suunniteltu että woblaa. Korotettu tai jotain muutoksia tehty niin toki voi aiheuttaa woblaustaipumuksen, niin se käy Jeepeissä ja varmaan monissa muissakin :D

Mutta sama se sinänsä mulle, jos omistaja itse on iskarityyppiseen ratkaisuun tyytyväinen ja homma toimii noin niin sillä mennään. Mulla oli yhdessä Cherokeessa aika paha DW- ongelma ja tuntui ettei saanut mitenkään kuriin ilman ohjausiskaria; aikani säädin yhtä jos toista asiaa niin kyllä se sieltä lopulta hävisi niin ettei iskaria tarttennut lopulta ollenkaan. Eiköhän se onnistu Toyotassakin jollain lailla :)

KooPee 06.05.2012 23:11

Etsi (ainakin) viisi virhettä....

http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=101834

toyota4x4 06.05.2012 23:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KooPee (Viesti 879347)

ainakin ,,,viis tyhjää tölkkii puuttuu..

Jari 06.05.2012 23:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 879355)
ainakin ,,,viis tyhjää tölkkii puuttuu..

toivottavasti ei tulekkaan.


mutta joo kahtelkaapa ne virheet niin voi korjata. onneksi ei oo mun tekemä alusta niin ei ujostuta niin paljoa. :rolleyes:


Sivu luotu: 13:27 (GMT +2).