Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.04.2012, 22:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JNaukki Näytä viesti
pitää laittaa sen verta hönkyä koneeseen ja pitävät slicksit ettei tarvi heijata... niin se itsestäkin tuntuis et automaatti on offatessa näppärämpi,offikokemusta autolla on kyl tasan nolla mut ajatuksen tasolla... ja lauhdutin+flekti tulee ilman muuta sekä lämpömittari.tuo huohotus pitääkin patentoida johonki hukkaan ettei vahingossakaan ota vettä sisuksiin...nooh,mietitään sitä sitte joskus ku se on ajankohtaista.
Siis mikä automaatti? mulla tuon w124:n om 603? 300td perässä 300E 4-matic:n automaatti, ja lähtee normaalisti 2. vaihteella liikkeeseen, mutta kun keppiä käyttää 1:llä niin tuo ykkönen pysyy päällä.
Ja tuossa automaatissa 1:n on muistaakseni 4,25:1, kun esim letukan th-350/400 1:nen on n. 2,5

Ja ainakin Siekkinen tietää miten tuon MB automaatin saa kestämään.

Kyllä tuo lämpömittari on ehdoton, ja tuo öljyn isojäähdytin myös.

Ja tuo laatikon kestävyys: jos välillä "horii" ilmoja, niin se tarkoittaa että pakka pääsee välillä luistamaan, ja se tappaa laatikon!

Toinen huono homma on liian pitkät välitykset, siis joutuu kokoajan luistattamaan turbiiniä, ja väännöt käytössä.

Onkohan noissa protoluokan offipeleissä ns. kuivasumppu automaatissa, tuntuu aika uskomattomalta että "vakio" laatikko toimii yli 45 asteen kulmissa joka suuntaan
vai mikä on "salaisuus", onko julkista tietoa?

Onko kellään öljynpainemittaria automaatissa?

Siis jos moottorista tulee 50 kw tehoa, ja laatikko luistaa niin paljon, että kardaanit ei pyöri, niin tuo 50kw muuttuu lämmöksi pakassa, jonka sisähalkaisija on noin 10 cm, ulkohalkaisija 14cm ja paksuus noin 2-3 cm, ja painaa alta kilon, niin montako sekunttia menee että pakka "palaa"

-> siis kun laatikko pysyy alta 100c, ja ei saa ilmoja pumppuun, niin kestää kivasti.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.04.2012, 22:37
JNaukki:n Avatar
JNaukki JNaukki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.11
Sijainti: Alavieska,suomi
Viestit: 482
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis mikä automaatti? mulla tuon w124:n om 603? 300td perässä 300E 4-matic:n automaatti, ja lähtee normaalisti 2. vaihteella liikkeeseen, mutta kun keppiä käyttää 1:llä niin tuo ykkönen pysyy päällä.
Ja tuossa automaatissa 1:n on muistaakseni 4,25:1, kun esim letukan th-350/400 1:nen on n. 2,5

Ja ainakin Siekkinen tietää miten tuon MB automaatin saa kestämään.

Kyllä tuo lämpömittari on ehdoton, ja tuo öljyn isojäähdytin myös.

Ja tuo laatikon kestävyys: jos välillä "horii" ilmoja, niin se tarkoittaa että pakka pääsee välillä luistamaan, ja se tappaa laatikon!

Toinen huono homma on liian pitkät välitykset, siis joutuu kokoajan luistattamaan turbiiniä, ja väännöt käytössä.

Onkohan noissa protoluokan offipeleissä ns. kuivasumppu automaatissa, tuntuu aika uskomattomalta että "vakio" laatikko toimii yli 45 asteen kulmissa joka suuntaan
vai mikä on "salaisuus", onko julkista tietoa?

Onko kellään öljynpainemittaria automaatissa?

Siis jos moottorista tulee 50 kw tehoa, ja laatikko luistaa niin paljon, että kardaanit ei pyöri, niin tuo 50kw muuttuu lämmöksi pakassa, jonka sisähalkaisija on noin 10 cm, ulkohalkaisija 14cm ja paksuus noin 2-3 cm, ja painaa alta kilon, niin montako sekunttia menee että pakka "palaa"

-> siis kun laatikko pysyy alta 100c, ja ei saa ilmoja pumppuun, niin kestää kivasti.
tuo loota on alkuperäinen w124 300turbodieselin laatikko se 722.4:nen,kaveri pelaa noitten mersujen kans ja meinas et on kohtuu luja laatikko...niin,perkele mitenkähän se on tuon ilmojen horimisen kans...mitenhän noita tosiaan on tehty,ois kiva tietää... sitähän voi tuota laatikon luistamista säätää öljynpaineella,lisää painetta=ei luista niin paljoo,joutukohan tuota ruveta viel hommaamaan jostaki tiheämmät välitykset jakolaatikkoon,mistäkähän niitäkin saa,en oo patrolliin löytäny vaik oon koittanu etsiskellä.vaikka eikös patrollissa aika tiheä oo vakionaki se hidas puoli...?ja tossa vois yhden tutun kautta saada tilattua vahvistuspalikat tuohon laatikkoon ni sit varmaan kestää isältä pojalle...

loota onkin 722.3:nen,vissiin sama loota ku tossa 300tdt 4-maticissa...

Viimeksi muokannut JNaukki : 19.04.2012 15:18
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.04.2012, 22:49
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Eipä ole omiin korviin kantautunut automaateista mitään kummempia virityksiä, tosin voihan niitä hyvinkin olla.

Kaikki rakennusprojektit mitä on vaikka piratessakin tullut seurattua niin ei lootissa ole mitään ihmeellistä ollut mahdollisia shiftkittejä ja/ tai kunnon shiftereitä lukuunottamatta. Aika paljonhan automaateissa on lähes poikkeuksetta öljyä että luulisi toimivan jokseenkin kaikissa muissa asennoissa paitsi ylösalaisin. Itsellä ei älyttömiä ssivukallistuksia ole tullut kokeiltua (paitsi kerran Jeeppi katollaan ), mutta jyrkkiä ylä- ja alamäkiä on testattu eikä niissä ole ainakaan ongelmia ollut. Tiedä sitten miten olisi jossain proto- luokan trialvehkeissä?

Muutenkin mietityttää laatikoiden rakenteesta johtuen voisiko kovin pahoja ongelmia tulla kallistuksissa, öljykanavat on kuitenkin varsin ohkasia ja öljyn määrä tosiaan varsin iso?

Lämpö kyllä tosiaankin tappaa laatikon, alle sadassa pitäisi reilusti pysyä lämmöt jos haluaa pitkää ikää, joku 80 astetta käsittääkseni aika optimi. Turbiinia luistattamalla palaa öljyt äkkiä, mutta jos pannat pitää vaihteen päällä niin ei koko loota heti mene. Pidemmällä rääkillä kyllä. Meillä kyllä töissä työkoneista poltettu jonkin verran laatikoita kun kaikki ei osaa käyttää oikein ja laatikoiden logiikat on vähän normista poikkeavat (pitää pakolla päällä olevan ison vaihteen mahd. pitkään). Jos seuraa niissä koneissa missä lämpömittarit toimii, niin tuollainen 30 tonnin hivakka perässä laivan ramppia ylös jengat tapissa (2500rpm, kaasu pohjassa niillä kyllä mentävä kun ei muuten liiku ) niin melkoisen pikaisesti könyää lukemat väärälle puolelle sataa vaikka laatikon jäähdyttimet on todella massiiviset. Jos laittaa pienen pykälän päälle ennakkoon niin lämmöt kurissa ja nopeus mäessä smama mutta turbiini luistaa paljon vähemmän. Tietysti hieman eri asia kuin offivehkeet, mutta käytön rajuus tavallaan samaa luokkaa.

Vaikka tuntuu että tomaatilla jaksaisi kulkea isoilla renkailla ilman akseleiden välitysten vaihtoa, niin kyllä se vain niin mielestäni on että ne pitää valita konetehojen, laatikon välitysten ja renkaiden mukaan jos haluaa pitkää ikää lootalta. XJ Jeepissä mulla oli iso jäähdytin viskoflektin edessä ja lämpömittari, kyllä sen laatikon lämmönnousun huomasi aina kun tietyllä tavalla jurnutti esim. kalliokielekkeen nousuissa tjsp. Hyvällä jäähdytyksellä ei kuitenkaan noussut liian korkeaksi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 18.04.2012 22:52
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.04.2012, 07:04
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Onkohan noissa protoluokan offipeleissä ns. kuivasumppu automaatissa, tuntuu aika uskomattomalta että "vakio" laatikko toimii yli 45 asteen kulmissa joka suuntaan
vai mikä on "salaisuus", onko julkista tietoa?

Onko kellään öljynpainemittaria automaatissa?
Ei oo ollu mulla/meillä sumppuja trialissa, eikä myöskään formula offissa. Molemmissa meillä ollu käytössä TH350 laatikoita ja eipä ole juuri ongelmia ollu (jotain tuloksiakin vuosien varrella tullu). Öljyn määrä, kun pysyy siellä ylärajalla (ehkä vähän ylikin), niin eipä ole ollu ongelmia.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.04.2012, 15:21
JNaukki:n Avatar
JNaukki JNaukki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.11
Sijainti: Alavieska,suomi
Viestit: 482
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Ei oo ollu mulla/meillä sumppuja trialissa, eikä myöskään formula offissa. Molemmissa meillä ollu käytössä TH350 laatikoita ja eipä ole juuri ongelmia ollu (jotain tuloksiakin vuosien varrella tullu). Öljyn määrä, kun pysyy siellä ylärajalla (ehkä vähän ylikin), niin eipä ole ollu ongelmia.

noista sumpuista tulikin mieleeni kysymys joka on mua askarruttanut jo pitempään,eli onko kellään moottorissa kuivasumppua vai vetääkö porukka raakasti vaan menemään vakio öljypohjilla ja öljynkierrolla?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.04.2012, 13:12
joni_89 joni_89 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.09
Sijainti: Liminka
Viestit: 87
Perusasetus

300 turbodieselissä on 722.3 vakiona. jos on kunnossa oleva laatikko niin mersussa pitäis kestää sen 230hv/400nm, mut offikäytöstä en tiedä mitä kestää, kalajoellla on yks firma joka vahvistaa noita ja ei ole ihan niin kallis mitä siekkinen...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.04.2012, 09:51
JNaukki:n Avatar
JNaukki JNaukki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.11
Sijainti: Alavieska,suomi
Viestit: 482
Perusasetus

nyt ois visiot kohillaan,josko tuuppaiskin ton automaatin perään patrollin manuaalin+jakolootan....konetta joutuu tuomaan kyl eteen aika rankasti ja tulee aika etupainoinen mut ois ainaki välityksiä,aika heikosti tuntuu löytyvän patrollin periin tai jakikseen noita välejä,enkä kyl tiedä mahtuuko ne tuohon enää ku tuli lyhennettyä tuota runkoa,täytyy mittailla ku menee tallille...akseliväli on nyt sen 235cm. ja kestääkö tuo manuaali tuolla,tieten aika hyvä momentti tulee tuon automaatin perässä? kilpin tämä ei enää ole tulossa ku meni tuo dieselin hinta ja verotus ihan persiilleen...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.11.2012, 18:29
odis:n Avatar
odis odis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.03.09
Sijainti: ruovesi
Viestit: 183
Perusasetus

laatikot


onko tuo idea automaatista patrollin laatikon edessä edennyt? kestääkö/toimivuus kiinnostaisi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.11.2012, 05:30
JNaukki:n Avatar
JNaukki JNaukki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.08.11
Sijainti: Alavieska,suomi
Viestit: 482
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja odis Näytä viesti
onko tuo idea automaatista patrollin laatikon edessä edennyt? kestääkö/toimivuus kiinnostaisi
ei edennyt suunnittelupöytää pitemmälle,ois tullu niin pitkä paketti ettei ois yhteen runkoon mahtunut... nyt jäi lootikoiksi tuo mesen automaatti ja sen perään NP203:nen jakis.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
automaatti vai manuaali? Lenni Tekniikka & Jutustelu 21 25.04.2009 09:51
automaatti vs manuaali Tekniikka & Jutustelu 21 01.02.2008 19:19
BJ40 manuaali => automaatti Joukka Tekniikka & Jutustelu 10 24.09.2006 18:04
automaatti ja manuaali KG Tekniikka & Jutustelu 5 28.01.2006 09:56
manuaali vastaan automaatti. G280E Tekniikka & Jutustelu 0 27.09.2003 18:11


Sivu luotu: 00:42 (GMT +2).