![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Hmm... mut varmaan se alkuperäinen rungonosa pitäis jossain olla missä on vanha valmistenro ku menee ekan kerran leimalla.. tossa se on heti vetopään jälkeen... Kuvia ei oo kärristä viellä mut melkeen joutuu sen hakee ihan vaan ton hinnan takia niin sitten otan ![]() Niin sanotaan siis suoraan että tarkoitus olisi tehdä näin että ottaa tuosta akseli ja vetopää ja lyödä uuteen itse tehtyyn runkoon jossa normi lava ja viedä muutoskatsastukseen hevoskuljetus trailerista peräkärryksi ![]()
Viimeksi muokannut Mikko_L : 16.04.2012 16:40 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kavereillani on just hevoskoppi purettuna ja tekeillä laidallista perävaunua. Kyllä ne on sen pohjan kokonaan hitsanneet uusiks ja suippo nokka tuli täysleveeks. Vuosimallia en tiedä mutta muita mittoja ei otteessa liene kuin massat. Valmiste numerohan lienee valmistajan tekemä joten jos kyseessä on pien sarja tai yksittäis koppi niin ei kai siinä muuta kuin meistaa uudet numerot.
Ja katsastus toukokuun puolelle niin saa pitkän leiman.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tarkastakaa konttorilta mitä tietoja siellä on k.o kärryistä.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun löytyy jotain muuta lisäksi, mitä rekisteriotteessa on. Ja sitten peräkärryn säännöt ovat aikalailla erit, mitä esim. maastureissa. Esim. vetoaisa on nyt "pyhä lehmä", mitä palvotaan nimenomaan alkuperäisyyden/hyväksyntöjen suhteen.(siis se rungon osa, mikä on vetolaitteen ja "lavan" välissä, vaikka on vain pokattua sinkittyä peltiä, ja pulttiliitoksella muutamalla pultilla, sillä hitsata ei saa! Itse olen taannoin piirtänyt muutaman jarrullisen kärryn (Luonnos), vaikka en olekkaan konepuolen kouluja käynyt. Ja täytyypä antaa kunnia koulutukselle; itse en uskaltas edes luonnostella noita direktiivin mukaisia aisoja tieliikenteeseen ![]() Ja sen verran on tullut vedettyä noita 2500-3500kg kokonaispainoisia kärryjä, että jos kärry (siis lähinnä vetoaisa, mutta myös kokonaisjäykkyys) on huono, niin vaikka kuormaat miten, niin jonkun äkkitilanteen, esim hirvi, "väistöliikkeen" jälkeen kärry jää "letkuamaan omalla rytmillään", ja kun kyseessä on vielä vaimentamaton massa, niin tulee kuskille töitä. Ja samasta syystä minun kuskaamissa kärryissä autot on kiinni akseleista/renkaista. Ja jos kärryssä on uusi vetopää, ja uudet akselit, niin voivatkohan vaatia yhteensopivuus dokumentin? ja jos esim. eri merkkisiä, niin voi olla halvin ratkaista ostamalla uusi, mihin nuo paperit kuuluu kauppaan? Kun tein itse vanhojen säännösten mukaisen 750kg kokonaispainoisen jarrullisen kärryn, missä on muistaakseni vetopää 750-1600kg, akselissa tyyppikilpi 1350kg ja navoissa 700kg/kpl, niin tuo Vetopää/jarrut yhteensopivuus dokumentti oli ainut, mitä tutkittiin pitempään sekä vetolaitteen että akselin tyyppikilven ympärillä) (toki katsottiin että esim. 40x80x3 v-vetoaisassa on holkit vetolaitteen pulttien ympärillä jne, mitattiin varmaan 5-10 mittaa, ja punnittiin.) |
#4
|
|||
|
|||
![]() aisasta?
Kuulin tuossa yhdeltä vaununtekijältä erikoiselta kuulostaneen väitteen, joka meni tähän suuntaan:
Jos vaunun aisa loppuu akseleihin pitää se olla pulttaamalla kasattu, mutta jos se jatkuu perään asti saa se olla hitsaamalla koottu/kiinnitetty ja täten myös omatekele.. Tällä tyylillä tehdyt autotrailerit on rekisteröity uusina viime marraskuussa.. Vetopää ja jarrujen todistus tietty oli! Tämän asian aijon selvittää ja alkaa itte tekee jos toi totta vaan on.. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Olisko apua?Lainaus:
Siis aisa pitää mennä yhtenäisenä riittävän taakse, ja aisaan ei saa hitsata mitään k.o välillä; minun käsittääkseni aisan saa hitsata kiinni runkorakenteeseen tuon pisteen jälkeen. Ja sitten tuosta lavan etupäästä (ja miksei takempaakin) aisa pultataan lavaan hitsattuihin korvakoihin. Eikö kukaan vetopää/akseli myyjä ole tehnyt 3500kg v-aisalle puolen metrin "aisaa"? Noita reilun metrin mittaisia on vaikka kuinka paljon, mutta silloin tuo pulttiliitos kärryn runkoon tulee pahalle paikalle ![]() P.S Kerrankin löysin Trafin nettisivoilta mitä etsin, eikä mennyt kuin 10min ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tää heppakoppi homma meni nyt puihin kun ei ole akseli ja vetopää yhteen sopivat tai ainakaan papereita ei ole joten saa olla ja tehdään tua iso kärry tässä kun nyt joutaa. Nyt pääsee keskittyy tohon hodariin kun sain tallipaikankin niin saa kototallia tehdä rauhassa kuntoon.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
mä tein tommosen 3500kg kärryn
jostain kuulin/luin tämmöisen väitteen?? 10.7.2011 jälkeen rekisteröidyssä kärryssä pitäisi olla myös peruutusvalot? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty saxi nostin 3500kg | GENOBI | O/M/V Muut | 1 | 07.11.2010 09:07 |
Ostetaan HJ 60 Vetokoukku 3500kg! | HJ-ARI | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 09.04.2010 23:08 |
Ostettu Peräkärrin kuomu | hoojii | O/M/V Muut | 5 | 02.03.2009 17:06 |
M: Nelipilari autonosturi 3500kg 700e MYYTY | O/M/V Muut | 9 | 30.12.2007 10:21 | |
peräkärryn akselit ja vetopää 3500kg | offipete | O/M/V Muut | 3 | 11.01.2006 20:44 |