![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Mittailin tuosta laturin maadoituskaapelin välistä, niin nollaa näytti mittari. Eli se mutteri laturin kyljestä irti ja mittari siihen väliin. Oisko se sitten kuitenkin se startti? Soittimelle on otettu sähköt jännitteen alentimelta. Toisen akun plus navasta menee johto sisällä sinne alentimelle ja siitä alentimelta soittimelle. Nyt oli auto taas yön seissyt ja vaivoin lähti enää käyntiin. Viimmeksi eilen sillä ajoin. Eli joku siellä sitä virtaa vie todella raskaasti.
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Oisko helpointa hakea vikaa silleen että ota maapuoli irti ja kynä siihen väliin ja jos siellä joku kerran kuluttaa niin lamppu syttyy. Sitten eikun sulake kerrallaan irti ja kun lamppu sammuu kuluttaja on siinä.
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Otin tuon maakaapelin nyt irti ja siitä välistä meni se 175mA. Eli kohtuu normaalilta vaikuttaa? Voisko se olla, että noi lähes uudet akut on paskana? Pitääpä latailla ne täyteen ja sen jälkeen mitata jännitteet. Jos se purkaa varausta jotenkin akkujen kesken.
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Tutki myös akuilta kytketyt systeemit, jos niissä johdoissa on sulakepesiä, mitä niiden avaaminen vaikuttaa virran kulutukseen. Kai se jännitteen alennin on sulakkeen takana? Sen perässä on sitten kai yksi paikka, josta tuollainen pikkuvuoto usein löytyy, eli peräkärryn pistorasia (jos sitä on). On usein ruosteessa ja suolap*ssa sisältä ja vuotaa sen kautta runkoon, jos on "asuntovaunu"-johdotus, eli menee jatkuva virta pistorasialle. Tämä koko hoito jää pois, kun otat sen sulakkeen irti ![]() Mutta sulakkeet yksi kerrallaan irroittamalla ja koko ajan virtaa tarkkaillen kannattaisi lähteä tutkimaan, niin näet, minkä virtapiirin puolelle se virta katoaa.
__________________
Jukka |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Koitin mitata akun ja rungon välisen kaapelin. Siinä meni se 175mA. Kyllä tuo jännitteen alennin on sulakkeen takana. Siihen on kytkettynä pelkästään soitin. Tuossa näyttää olevan vakiona jännitteen alennin tuolla vasemmalla puolella autoa takaluukussa. Taisi olla pyry tuotteen tekemä. Peräkärryn pistokkeeseen tulee 24v sähköt, eli taitaa tuo alkuperäinen alennin olla rikki. Peräkärryn pistoke on uusi ja sinne menee sähköt silloin kun ajovalot on päällä. Vilkut ei toimi ollenkaan peräkärryssä.
Onko tuo 175mA sellainen kulutus, että se muutamassa päivässä vie tyhjäksi 2kpl 95Ah akkuja? Ei mielestäni. Kyllä tuon kulutuksen saisi varmaan tippumaan tuonne 50mA tietämille jos ottaisi kellon ja soittimen sulakkeen pois. On kyllä aika mystinen juttu. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
175mA tarkoittaa n. 4Ah vuorokaudessa. Vaikuttaa aika paljolta. Kyllä kunnossa oleva akku pitäisi sillä viikon pärjätä, mutta sitten se on jo akun hyvinvointia uhkaavassa alilataustilassa. Jos akut on olleet vajaana pidempään jo muutenkin, niin voivat olla jo heikossa hapessa. Uusikin akku voi olla huonossa kunnossa, jos on ollut pitkään (vuoden?) kaupan varastossa hapotettuna eikä ole ladattu välillä. Minä kävisin kaikki sulakkeet läpi nyt ensimmäiseksi yksi kerrallaan. Silloin ei tarvitsisi pohtia, minne ja minkä verran virtaa menee, vaan sen tietäisi. Hehkut ja muut sellaiset paksun sähkön vaativat on omilla sulakkeilla moottoritilan puolella johdotettuina. Monissa autoissa on tavallaan pääsulakkeena sellainen johtolenkki, eli kaavioissa/suojamuoveissa lukee fusible link tai vastaavaa. Sen takana on muut sulakkeet. Se kannattaa kokeilla myös avata. Jos sekään ei vaikuta, on vikapaikkoja jo todella vähän jäljellä.
__________________
Jukka |
|
#7
|
||||
|
||||
|
paljonko akkujen jännite erikseen mitattuna eikä akkuista ole varastettu sähköa ns vaan toiselta akulta 12v
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Laitoin virtamittarin tuohon akun plus napaan ja sisälle lähtevän johdon väliin. Tulos noin 175mA. Virtamittari kiinni ja jännitteen alentimesta sulake pois niin tipahti heti 16,2mA. Olisko se sitten tuo soittimen jännitteen alennin syyllinen. Aika paljon kyllä kulutus tippui kun sen otti pelistä pois. Olisiko se alennin viallinen vai miksi se noin paljon vie.
|
|
#9
|
||||
|
||||
|
Alentimet syö yleensä jonkinverran tehoa vaan siksi että on jännite päällä. minkäverran kukin vie on yksilöllistä eli heittämällä on vaikeaa sanoa mikäli viallinen vai ei... mutta kannattanee pitää virrat niistä pois jos suinkin mahdolista. (pieni haaste ration muistin kanssa mutta...)
__________________
ex 4wdwannabe -= In Lockers We trust! =- LeijonaEmot RY supporter http://www.noonansuomi.net/ |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| ongelmia opelin kanssa | talli-paallikko | Chit-Chat | 10 | 04.11.2007 18:43 |
| ongelmia koneeen kanssa | Chit-Chat | 4 | 13.10.2007 09:57 | |
| Ongelmia tietokoneen kanssa | vesku.r | Chit-Chat | 19 | 24.06.2006 18:20 |
| Ongelmia IE:n kanssa | PaJeRo | Chit-Chat | 6 | 29.12.2005 20:50 |