![]() |
Ongelmia hj61 akkujen kanssa
Eli ongelmia hj:n kanssa. Purkaa akkuja ihan törkeää vauhtia. Eli kun perjantaina iskee täydet akut kiinni, niin maanantaina ne ovat niin tyhjät ettei startti jaksa kertaakaan pyörähtää. Auto siis viikonlopun ajamatta.
Mikä niitä akkuja oikein purkaa? Ei ole mikään sisävalo tai vastaava päällä. Mittasin tuosta akun plus navasta ja sisälle menevän virtajohdon välistä noin 150mA - 170mA. Kummatkin akut ovat kohtuu uusia. Vartan 95Ah akkuja 2kpl. Voisiko laturi tai starttimoottori jotenkin purkaa noita? Mikä näissä yleensä menee? Startin kanssa ollut joskus kuulemma jotain ongelmia (jumittamista). |
Eikös se ole helpoin aloittaa ottamalla sulake kerrallaan pois ja kattomalla volttimittarin kanssa milloin muuttuu virran kulutus?
|
Lainaus:
|
jaa-a...
Mie kyllä kääntäisin syyttävän sormen laturiin päin. Eihän mikään ihan pikkiriikkinen vempele kuitenkaan kahta ysivitosta akkua tuohon aikaan tyhjää.
Voiskos laturista kärähtäny diodi aiheuttaa tuollasta? Että elektronit kulkiskin väärään suuntaan :D |
Lainaus:
|
kannattaa ottaa laturista johto pois ja mitata siitä välistä virran kulutus. Näkee heti onko vika siinä.
|
Jos ei mitään radiovirityksiä ole niin omakin veikkaus menisi tuonne laturin diodivian suuntaan.
Eli laturin perästä se paksupiuha irti ja sitten uusintamittaus niin siitä se alkaa selviämään. |
Kiitos vinkeistä. Kyllä tuo homma täytyy varmasti aloittaa tuolla laturin tarkastamisella. Onko tuon diodivian korjaaminen hankalaa? Pitääkö uusia koko laturi vai selviääkö jotenkin muuten?
|
Diodisilta on yleensä sen hintainen ettei sitä kannata vaihtaa vaan koko laturi. Paitsi jos jostain löytää vaikka semmosen laturin joka on muuten sökö ja mistä saa tuon diodi sillan vaihettua.
Vaatii hieman isomman kolvin ja taidon käyttää sitä. Mutta se radio kysymys. Eli mistä on otettu radion virrat???? |
Mittailin tuosta laturin maadoituskaapelin välistä, niin nollaa näytti mittari. Eli se mutteri laturin kyljestä irti ja mittari siihen väliin. Oisko se sitten kuitenkin se startti? Soittimelle on otettu sähköt jännitteen alentimelta. Toisen akun plus navasta menee johto sisällä sinne alentimelle ja siitä alentimelta soittimelle. Nyt oli auto taas yön seissyt ja vaivoin lähti enää käyntiin. Viimmeksi eilen sillä ajoin. Eli joku siellä sitä virtaa vie todella raskaasti.
|
Oisko helpointa hakea vikaa silleen että ota maapuoli irti ja kynä siihen väliin ja jos siellä joku kerran kuluttaa niin lamppu syttyy. Sitten eikun sulake kerrallaan irti ja kun lamppu sammuu kuluttaja on siinä.
|
Otin tuon maakaapelin nyt irti ja siitä välistä meni se 175mA. Eli kohtuu normaalilta vaikuttaa? Voisko se olla, että noi lähes uudet akut on paskana? Pitääpä latailla ne täyteen ja sen jälkeen mitata jännitteet. Jos se purkaa varausta jotenkin akkujen kesken.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tutki myös akuilta kytketyt systeemit, jos niissä johdoissa on sulakepesiä, mitä niiden avaaminen vaikuttaa virran kulutukseen. Kai se jännitteen alennin on sulakkeen takana? Sen perässä on sitten kai yksi paikka, josta tuollainen pikkuvuoto usein löytyy, eli peräkärryn pistorasia (jos sitä on). On usein ruosteessa ja suolap*ssa sisältä ja vuotaa sen kautta runkoon, jos on "asuntovaunu"-johdotus, eli menee jatkuva virta pistorasialle. Tämä koko hoito jää pois, kun otat sen sulakkeen irti ;) Mutta sulakkeet yksi kerrallaan irroittamalla ja koko ajan virtaa tarkkaillen kannattaisi lähteä tutkimaan, niin näet, minkä virtapiirin puolelle se virta katoaa. |
Koitin mitata akun ja rungon välisen kaapelin. Siinä meni se 175mA. Kyllä tuo jännitteen alennin on sulakkeen takana. Siihen on kytkettynä pelkästään soitin. Tuossa näyttää olevan vakiona jännitteen alennin tuolla vasemmalla puolella autoa takaluukussa. Taisi olla pyry tuotteen tekemä. Peräkärryn pistokkeeseen tulee 24v sähköt, eli taitaa tuo alkuperäinen alennin olla rikki. Peräkärryn pistoke on uusi ja sinne menee sähköt silloin kun ajovalot on päällä. Vilkut ei toimi ollenkaan peräkärryssä.
Onko tuo 175mA sellainen kulutus, että se muutamassa päivässä vie tyhjäksi 2kpl 95Ah akkuja? Ei mielestäni. Kyllä tuon kulutuksen saisi varmaan tippumaan tuonne 50mA tietämille jos ottaisi kellon ja soittimen sulakkeen pois. On kyllä aika mystinen juttu. |
Lainaus:
175mA tarkoittaa n. 4Ah vuorokaudessa. Vaikuttaa aika paljolta. Kyllä kunnossa oleva akku pitäisi sillä viikon pärjätä, mutta sitten se on jo akun hyvinvointia uhkaavassa alilataustilassa. Jos akut on olleet vajaana pidempään jo muutenkin, niin voivat olla jo heikossa hapessa. Uusikin akku voi olla huonossa kunnossa, jos on ollut pitkään (vuoden?) kaupan varastossa hapotettuna eikä ole ladattu välillä. Minä kävisin kaikki sulakkeet läpi nyt ensimmäiseksi yksi kerrallaan. Silloin ei tarvitsisi pohtia, minne ja minkä verran virtaa menee, vaan sen tietäisi. Hehkut ja muut sellaiset paksun sähkön vaativat on omilla sulakkeilla moottoritilan puolella johdotettuina. Monissa autoissa on tavallaan pääsulakkeena sellainen johtolenkki, eli kaavioissa/suojamuoveissa lukee fusible link tai vastaavaa. Sen takana on muut sulakkeet. Se kannattaa kokeilla myös avata. Jos sekään ei vaikuta, on vikapaikkoja jo todella vähän jäljellä. |
paljonko akkujen jännite erikseen mitattuna eikä akkuista ole varastettu sähköa ns vaan toiselta akulta 12v
|
Laitoin virtamittarin tuohon akun plus napaan ja sisälle lähtevän johdon väliin. Tulos noin 175mA. Virtamittari kiinni ja jännitteen alentimesta sulake pois niin tipahti heti 16,2mA. Olisko se sitten tuo soittimen jännitteen alennin syyllinen. Aika paljon kyllä kulutus tippui kun sen otti pelistä pois. Olisiko se alennin viallinen vai miksi se noin paljon vie.
|
Alentimet syö yleensä jonkinverran tehoa vaan siksi että on jännite päällä. minkäverran kukin vie on yksilöllistä eli heittämällä on vaikeaa sanoa mikäli viallinen vai ei... mutta kannattanee pitää virrat niistä pois jos suinkin mahdolista. (pieni haaste ration muistin kanssa mutta...)
|
Kyl ne ehjinä pitäs vähemmän viedä, hajotessaan ovat tyhjennelleet kuorma-autojenkin akkuja.
|
kato tosiaan tuo onko molemmissa akuissa samankokoinen jännite.
ettei ole niinkuin mulla että toisessa oli 13v ja toinen 11v pintaan. sillon käyntiin lähtö on vaikeeta ja kestää tartata vaan kerran... |
Jep. Ja jos siellä on sitä eroa yhtään niin laita ne akut 12 voltin lataukseen. Eli akunkengät irti ja käykkis kaapeleilla plussat yhteen ja miinukset yhteen ja lataukseen...
|
Salaperäinen akun tyhjeneminen
Minulla oli vastaavan lainen virran katoaminen G:ssä. Syyksi paljastui viimein radio. Kun vaihdoin radion edesmenneen tilalle, en laiskuuksissani asentanut erikseen jatkuvaa virtaa ja virtalukon takana olevaa virtaa, vaan kytkin molemmat suoraan akkuun.
Radio (Blaubunkt) toimi aivan moitteettomasti, ja mykistyi, katkaisijasta. Katkaisija sulki vain "ulostulon", mutta radio jäi päälle, vaikka ei mitään kuulunutkaan. Meni aivan muutamassa päivässä 100 Ah akku tyhjäksi; luulin sen jo olevan lopussa. Kun korjasin kytkennän, on akku toiminut moitteettomasti, ja käynnistänyt hyvin pakkasestakin. |
Mitä tarkoittaa tyhjentää akut?
siis oliko ne täynnä, kun auto jäi parkkiin?
siis alunperinhän tuossa hj-61 on 40A laturi, joka on välitetty hitaanpuoleiseksi-> kaikki normi sähkölaitteet päällä akuille ei jää kuin suuruusluokkaa 10a latausvirtaa pienehköillä moottorin ajokierroksilla:eek: ja jos akut on täysin tyhjät niin pitäs ajaa noin 9-10 tuntia etta akut olisi täynnä:cool: Lataa akut täyteen vaikkapa tuolla aikaisemmin olevan ohjeen mukaan (vie 4 amppeerin laturilla pari vrk) ja sitten jätät tuon alentimen sulakkeen pois, ja mittaat ajolenkin jälkeen latausjännitteen tyhjäkäynnillä: A) kaikki sähkölaitteet pois päältä b) lämmityslaite täysillä ja lyhyet valot c) -------------------=----------------------- ja takalasinlämmitin ja takalaämppäri päällä. a ja b tapauksessa pitäs olla vähintään n. 27 volttia , mieluummin 28- 29 volttia. c tapauksessa 25-26 volttia jos laturi toimii oikein. |
power outlet
minun 61ssä oli kans akkuropleemi,ostin auton johon oli vasta uusittu akut.
parin kuun päästä alako mäkistartti/hinaus käynnistykset. mitatiin akut ja toine oli sökö,uuet patterit tilalle ja pari viikkoa meni taas hyvin,sitten päästiin taas mittaan patterit,toinen sökö. takuuseen uusi akku ja sähkäri katteli kytkentöjä ja siirrettiin tämä virranalentimen piuha siihen virran ulosottoboksiin siitä toiselta akulta. siihen loppu onkelmat. meinas,että se tappaa sen toisen akun nopeasti ku,ne ei pysy tasavahvoina. työvalot,lisävalot ja muut härpäkkeet ottaa virtansa kans siitä,eikä oo onkelmia.. |
Sivu luotu: 13:09 (GMT +2). |