Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.02.2012, 11:48
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.075
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Akselia ei saa siirtää rungolla
Lukee missä?

779/1998 11§
Lainaus:
3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.02.2012, 14:03
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 1.779
Perusasetus

Iso kiitos ja kumarrus taas matille. Tässä vaiheessa itse laitan jäitä housuun ja akseli siirretään kun tarvittavat osat on hankittu kiertetystä varten.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.02.2012, 14:15
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hitoy Näytä viesti
Iso kiitos ja kumarrus taas matille.
Tähän on helppo yhtyä, on se hyvä että joku tietää faktat näistä koukeroisista lakijutuista !
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.02.2012, 21:13
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 1.779
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Tähän on helppo yhtyä, on se hyvä että joku tietää faktat näistä koukeroisista lakijutuista !
Ja jaksaa selvittää näitä tavan tallaajille. Ei voi tosiaan kun nostaa hattua ja tarjota kahvit / kaljat kun näkee.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.02.2012, 21:32
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Kato silmällä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Lukee missä?

779/1998 11§
Kun ei onnistu. Jos tuo taka akselia eteenpäin sen 25cm ni takapää nousee n. 10cm ja riipukkeet tulee jotai 30cm pitkiksi,sitte runko on jyrkässä etukenossa joka tekee laitteesta vinkeän näköisen. Kartaanikulma menee entistä enemmän päin persettä. Vaikka se olisi laillista ei ole ehkä ihan viksua. Eriasia on se mitä mallisarjaa se sitte vastaa kun ei oo enää vähääkään tekemistä minkään mallisarjan kanssa. Toki riippuu katsastus miehestä minkä hyväksyy ja mitä ei mut periaatteessa pitäs saada vastaamaan mallisarjaa mahdollisimman lähelle. Kysymyshän on mallisarjan sisäisestä muutoksesta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.02.2012, 22:05
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 1.779
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Kun ei onnistu. Jos tuo taka akselia eteenpäin sen 25cm ni takapää nousee n. 10cm ja riipukkeet tulee jotai 30cm pitkiksi,sitte runko on jyrkässä etukenossa joka tekee laitteesta vinkeän näköisen. Kartaanikulma menee entistä enemmän päin persettä. Vaikka se olisi laillista ei ole ehkä ihan viksua. Eriasia on se mitä mallisarjaa se sitte vastaa kun ei oo enää vähääkään tekemistä minkään mallisarjan kanssa. Toki riippuu katsastus miehestä minkä hyväksyy ja mitä ei mut periaatteessa pitäs saada vastaamaan mallisarjaa mahdollisimman lähelle. Kysymyshän on mallisarjan sisäisestä muutoksesta.
Omassa on palikat aksulan ja lehtien välissä mitkä olisi tarpeettomat jos lehden kiinnittäisi alemmas etupäästä. Toki riippuja joutuisi pidentää mutta siinä en näe mitään huonoa alustan toimivuuden kannalta. Matti kertoikin minulle jo privana että akselia saa siirtää jos sen järkevästi pystyy toteuttamaan. Eli tulkinnan varaisia juttuja? Kardaanikulma tosiaan jyrkkenee mutta ainahan kardaania voi laskea tukilaakerin kohdalta niinkuin omassa on toteutettu. nooh anyway jätän muutoksen viellä hautumaan ja toteutetaan se kun lehdet häviää ja kierteet / tukivarret tulevat laittoon. silloin tuolla rungon muodolla ei ole enää niin merkitystä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.02.2012, 22:10
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 1.779
Perusasetus

Jäi viellä sanomatta että jos lehdet jäisi omaan laitteeseen taakse niin nappaisin kyllä rungosta palan pois mielummin. Loppupeleissä vähempi varmaan hommaa vaikka kopan joutuisikin nostamaan pois ( ja lehden kiinnitys pysyisi omassa paikassaan). Toki itse nostaisin kopan kaivurilla joten ajattelin asiaa myös sen kannalta..
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.02.2012, 22:43
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Niinpä...


Riippuu tosiaan paljo katsastusmiehestä mitä hyväksyy ja mitä ei. Mut sit sellanen pointti kiertareita ajatellen et jos ei siirrä akselia ni mahtuu pidempi kierrejousi,jousenhan olis hyvä olla pitkä. Ja rungonhan saa suoraan ku nostaa etupäätä vastaavasti,voi tulla vaan ylikorkeeksi ollakseen laillinen. Itellä on retkukeula edessä ja 15mm laput yläpallon ja tukivarren välissä,takana rangen komposiitti varret ja 40mm korottavat rangen kierre jouset jotka sopi hyvin kun akselia ei oo siirretty,jos siirtäis akselia eteen päin 25cm joutus jousta lyhentää n. 10cm korkeuden ollessa sama. Koppaa on nostettu 50mm ja 35" rengas mahtuu hyvin pyörimään,edessä hieman joutu leikkelee. Filosofiana on ollu et autoa korotetaan mahdollisimman vähän kunhan renkaat mahtuu pyöriin,mittailin juurikin akselin siirtämistä ja rungon katkaisua ku lyhensin akseliväliä,loppujen lopuks paras tapa oli katkaista runko keskeltä. Maa varaa sais lisää akselin siirrolla mu se hukkuu hankalaan kartaani kulmaan ku laatikkoo joutuu laskee,se joka tapauksessa ottaa ensimmäisenä kiinni joten rungon noususta ei ole juuri hyötyä muuten ku painopiste nousee. Taka ylitystä voi lyhentää muutenkin jos tekee Flat bedin ni sen 2.25m2 saa vaik lyhentää 20cm. Jos leimalle aiot ni kannattaa ehdottomasti käydä konttorilla neuvottelemassa ja karkeesti luonnostella paperille ja mitä muutetaan ja katsurin nimi muistiin et on sitte leimatessa sama äijä ni tietää mikä on homman nimi. Ettei käy niin et yks äijä lupaa ja toinen kieltää.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.02.2012, 23:23
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 1.779
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Riippuu tosiaan paljo katsastusmiehestä mitä hyväksyy ja mitä ei. Mut sit sellanen pointti kiertareita ajatellen et jos ei siirrä akselia ni mahtuu pidempi kierrejousi,jousenhan olis hyvä olla pitkä. Ja rungonhan saa suoraan ku nostaa etupäätä vastaavasti,voi tulla vaan ylikorkeeksi ollakseen laillinen. Itellä on retkukeula edessä ja 15mm laput yläpallon ja tukivarren välissä,takana rangen komposiitti varret ja 40mm korottavat rangen kierre jouset jotka sopi hyvin kun akselia ei oo siirretty,jos siirtäis akselia eteen päin 25cm joutus jousta lyhentää n. 10cm korkeuden ollessa sama. Koppaa on nostettu 50mm ja 35" rengas mahtuu hyvin pyörimään,edessä hieman joutu leikkelee. Filosofiana on ollu et autoa korotetaan mahdollisimman vähän kunhan renkaat mahtuu pyöriin,mittailin juurikin akselin siirtämistä ja rungon katkaisua ku lyhensin akseliväliä,loppujen lopuks paras tapa oli katkaista runko keskeltä. Maa varaa sais lisää akselin siirrolla mu se hukkuu hankalaan kartaani kulmaan ku laatikkoo joutuu laskee,se joka tapauksessa ottaa ensimmäisenä kiinni joten rungon noususta ei ole juuri hyötyä muuten ku painopiste nousee. Taka ylitystä voi lyhentää muutenkin jos tekee Flat bedin ni sen 2.25m2 saa vaik lyhentää 20cm. Jos leimalle aiot ni kannattaa ehdottomasti käydä konttorilla neuvottelemassa ja karkeesti luonnostella paperille ja mitä muutetaan ja katsurin nimi muistiin et on sitte leimatessa sama äijä ni tietää mikä on homman nimi. Ettei käy niin et yks äijä lupaa ja toinen kieltää.
Juu leimalle joutuu auton viemään. Takapään muutos hahmottuu kun saa kaikki palikat käsiin. Juurikin pähkäilin että minkä varret sinne istuttaisi. Edessä on lj.n(etu)varret ja akseli. rungonmuotohan on viellä heikompi edessä kun jäykän akselin laittaa joten korotus on alustassa jo maksimissaan.. Tarkoitushan oli tehdä matala ja kevyt mutta mutta.. Flatbed tulee näillänäkymin ja huoltoautossa ei ole tuolla koollakaan niin väliä. Olisi mielenkiintoista nähdä RIPAX.in auto livenä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.02.2012, 00:08
Hailux:n Avatar
Hailux Hailux ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.11.05
Sijainti: pudasjärvi
Viestit: 1.522
Perusasetus

pistetääs pari kuvaa ln 105:sta kun ne on niin kivoja
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_0223.jpg‎
Views:	338
Size:	71,4 Kt
ID:	25081   Click image for larger version

Name:	IMG_0224.jpg‎
Views:	292
Size:	84,2 Kt
ID:	25082  
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.02.2012, 23:04
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.075
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Kun ei onnistu. Jos tuo taka akselia eteenpäin sen 25cm ni takapää nousee n. 10cm ja riipukkeet tulee jotai 30cm pitkiksi,sitte runko on jyrkässä etukenossa joka tekee laitteesta vinkeän näköisen. Kartaanikulma menee entistä enemmän päin persettä. Vaikka se olisi laillista ei ole ehkä ihan viksua.
Ei tietenkään tälleen, rungon pysyttävä alkuperäisen kaltaisessa asennossa. Mut jos rungon muoto sen sallii ja tehtäis samalla esim. persus kierrejousille niin en näe silloin olevan ongelmaa. Hiluxissa taka-akseli 25 cm etemmäs voi kyllä tuottaa monenlaista tuskaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan LJ/RJ tai LN110 Hilux ruck jassell O/M/V Ajoneuvot 6 05.08.2010 17:24
Myydään 4WD HILUX ln110 -90 Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 0 20.01.2010 20:30
hilux ln110 tillikko Tekniikka & Jutustelu 4 02.11.2009 23:01
M: Hilux 4wd ln110 2.4D -92 TDK O/M/V Ajoneuvot 3 04.01.2008 13:31
O.hilux ln110 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 29.05.2007 17:37


Sivu luotu: 11:07 (GMT +2).