Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hilux ln110 vs ln 105 erot (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=71035)

jame80 16.04.2010 19:42

hilux ln110 vs ln 105 erot
 
Eli olisiko kellään tietoa onko kyseisten mallien pelti osissa eroja vai onko ne samasta muotista tulleet ulos?

SuurSyömäri 16.04.2010 20:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jame80 (Viesti 661394)
Eli olisiko kellään tietoa onko kyseisten mallien pelti osissa eroja vai onko ne samasta muotista tulleet ulos?

Käsittääkseni samoja peltiosia käytetään remontinkorjauksessa molemmissa. Eli peltiosiltaan ovat samat

hermanni 16.04.2010 20:13

105 on jäykällä akselilla ja lehti jousilla ei tietääkseni muuta eroa....... ihan mielen kiinnosta mistä tulee moinen ajatus????????? eli suomeksi sama mihin tietoa tarvitaan???

jame80 16.04.2010 20:39

maailmalla näkyy olevan järki hintaan ln 105:n tarvike peltiosia myytävänä ja valikoima erittäin hyvä. mutta 110 merkinnällä aika huonosti tarjolla ovia yms.

hermanni 16.04.2010 20:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jame80 (Viesti 661428)
maailmalla näkyy olevan järki hintaan ln 105:n tarvike peltiosia myytävänä ja valikoima erittäin hyvä. mutta 110 merkinnällä aika huonosti tarjolla ovia yms.

jos ovia ym ym pelti osia oot tilaamassa oisin kiinnostunut kanssa ottaan jotain

pikku-pepe 16.04.2010 20:48

eikös 105:n ollut pätkällä hytillä.. lyhyemmällä akseli välillä.

RIPAX 17.04.2010 13:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pikku-pepe (Viesti 661436)
eikös 105:n ollut pätkällä hytillä.. lyhyemmällä akseli välillä.

Näin justiinsa. ln110 aks.väli=3100 ja ln105=2850. Eurooppaan lyhempi tuotiin jäykäl akselil ja pitkä retkukeulal. Jenkeis molemmat oli retku keulal.

Grr 26.04.2010 18:40

jes
 
Minäkin olisin kiinnostunut ottamaan jotakin.

hitoy 19.02.2012 12:48

Lainataampa hiukan topiccia. Saako 110 hilun runkoa pätkästä tai akselia tuoda vaihtoehtosesti eteenpäin että saadaan tuo akseliväli mahd. lyhyeksi lainpuitteissa. Kierreperä tulossa johonkin rakoon niin samalla menis aksula hiukan eteenpäin..

RIPAX 20.02.2012 21:46

Juu/ei.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitoy (Viesti 853604)
Lainataampa hiukan topiccia. Saako 110 hilun runkoa pätkästä tai akselia tuoda vaihtoehtosesti eteenpäin että saadaan tuo akseliväli mahd. lyhyeksi lainpuitteissa. Kierreperä tulossa johonkin rakoon niin samalla menis aksula hiukan eteenpäin..

Runkoa saa pätkästä ihan muutoskatsastamalla ja vertailumalliksi käy juurikin LN105 vaikka ei oo ees sama ku 110. Akselia ei saa siirtää rungolla,kierre jouset ja niihin kuuluvan tuennan saa asentaa,muutos katsastuksen vaatii.

hitoy 23.02.2012 21:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 854139)
Runkoa saa pätkästä ihan muutoskatsastamalla ja vertailumalliksi käy juurikin LN105 vaikka ei oo ees sama ku 110. Akselia ei saa siirtää rungolla,kierre jouset ja niihin kuuluvan tuennan saa asentaa,muutos katsastuksen vaatii.

Hölmöä että pitää runko lyödä poikki kun kiinnikkeetkin voisi helposti siirtää eteenpäin ja pätkästä runkoa takaa ( lisää :D ). Toki lehtien etupää tippuis muutaman sentin mutta mun tapauksessa se olisi vain plussaa. Kierteytys tehdään evo 2 versiossa. Eikai se auta kun ottaa laikka käteen ja mennä pistämään terve runko poikki. :eek:

hitoy 23.02.2012 21:25

Ja onko väliä mistä välistä nappaan palat pois?

Mazza 23.02.2012 22:48

Muista sitte katkasta kohtisuoraan, ettei varmasti tule liian luja :D

hitoy 23.02.2012 23:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mazza (Viesti 855223)
Muista sitte katkasta kohtisuoraan, ettei varmasti tule liian luja :D

Juu näin oli tarkoitus ilman vahvike lappuja tietenkin. :D

-MaTTi- 24.02.2012 11:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 854139)
Akselia ei saa siirtää rungolla

Lukee missä?

779/1998 11§
Lainaus:

3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.

hitoy 24.02.2012 14:03

Iso kiitos ja kumarrus taas matille. :) Tässä vaiheessa itse laitan jäitä housuun ja akseli siirretään kun tarvittavat osat on hankittu kiertetystä varten.

Heguli 24.02.2012 14:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitoy (Viesti 855361)
Iso kiitos ja kumarrus taas matille. :)

Tähän on helppo yhtyä, on se hyvä että joku tietää faktat näistä koukeroisista lakijutuista !

hitoy 24.02.2012 21:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 855365)
Tähän on helppo yhtyä, on se hyvä että joku tietää faktat näistä koukeroisista lakijutuista !

Ja jaksaa selvittää näitä tavan tallaajille. :) Ei voi tosiaan kun nostaa hattua ja tarjota kahvit / kaljat kun näkee.

RIPAX 24.02.2012 21:32

Kato silmällä.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 855330)
Lukee missä?

779/1998 11§

Kun ei onnistu. Jos tuo taka akselia eteenpäin sen 25cm ni takapää nousee n. 10cm ja riipukkeet tulee jotai 30cm pitkiksi,sitte runko on jyrkässä etukenossa joka tekee laitteesta vinkeän näköisen. Kartaanikulma menee entistä enemmän päin persettä. Vaikka se olisi laillista ei ole ehkä ihan viksua. Eriasia on se mitä mallisarjaa se sitte vastaa kun ei oo enää vähääkään tekemistä minkään mallisarjan kanssa. Toki riippuu katsastus miehestä minkä hyväksyy ja mitä ei mut periaatteessa pitäs saada vastaamaan mallisarjaa mahdollisimman lähelle. Kysymyshän on mallisarjan sisäisestä muutoksesta.

hitoy 24.02.2012 22:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 855499)
Kun ei onnistu. Jos tuo taka akselia eteenpäin sen 25cm ni takapää nousee n. 10cm ja riipukkeet tulee jotai 30cm pitkiksi,sitte runko on jyrkässä etukenossa joka tekee laitteesta vinkeän näköisen. Kartaanikulma menee entistä enemmän päin persettä. Vaikka se olisi laillista ei ole ehkä ihan viksua. Eriasia on se mitä mallisarjaa se sitte vastaa kun ei oo enää vähääkään tekemistä minkään mallisarjan kanssa. Toki riippuu katsastus miehestä minkä hyväksyy ja mitä ei mut periaatteessa pitäs saada vastaamaan mallisarjaa mahdollisimman lähelle. Kysymyshän on mallisarjan sisäisestä muutoksesta.

Omassa on palikat aksulan ja lehtien välissä mitkä olisi tarpeettomat jos lehden kiinnittäisi alemmas etupäästä. Toki riippuja joutuisi pidentää mutta siinä en näe mitään huonoa alustan toimivuuden kannalta. Matti kertoikin minulle jo privana että akselia saa siirtää jos sen järkevästi pystyy toteuttamaan. Eli tulkinnan varaisia juttuja? Kardaanikulma tosiaan jyrkkenee mutta ainahan kardaania voi laskea tukilaakerin kohdalta niinkuin omassa on toteutettu. nooh anyway jätän muutoksen viellä hautumaan ja toteutetaan se kun lehdet häviää ja kierteet / tukivarret tulevat laittoon. silloin tuolla rungon muodolla ei ole enää niin merkitystä.

hitoy 24.02.2012 22:10

Jäi viellä sanomatta että jos lehdet jäisi omaan laitteeseen taakse niin nappaisin kyllä rungosta palan pois mielummin. Loppupeleissä vähempi varmaan hommaa vaikka kopan joutuisikin nostamaan pois ( ja lehden kiinnitys pysyisi omassa paikassaan). Toki itse nostaisin kopan kaivurilla joten ajattelin asiaa myös sen kannalta.. :p

RIPAX 24.02.2012 22:43

Niinpä...
 
Riippuu tosiaan paljo katsastusmiehestä mitä hyväksyy ja mitä ei. Mut sit sellanen pointti kiertareita ajatellen et jos ei siirrä akselia ni mahtuu pidempi kierrejousi,jousenhan olis hyvä olla pitkä. Ja rungonhan saa suoraan ku nostaa etupäätä vastaavasti,voi tulla vaan ylikorkeeksi ollakseen laillinen. Itellä on retkukeula edessä ja 15mm laput yläpallon ja tukivarren välissä,takana rangen komposiitti varret ja 40mm korottavat rangen kierre jouset jotka sopi hyvin kun akselia ei oo siirretty,jos siirtäis akselia eteen päin 25cm joutus jousta lyhentää n. 10cm korkeuden ollessa sama. Koppaa on nostettu 50mm ja 35" rengas mahtuu hyvin pyörimään,edessä hieman joutu leikkelee. Filosofiana on ollu et autoa korotetaan mahdollisimman vähän kunhan renkaat mahtuu pyöriin,mittailin juurikin akselin siirtämistä ja rungon katkaisua ku lyhensin akseliväliä,loppujen lopuks paras tapa oli katkaista runko keskeltä. Maa varaa sais lisää akselin siirrolla mu se hukkuu hankalaan kartaani kulmaan ku laatikkoo joutuu laskee,se joka tapauksessa ottaa ensimmäisenä kiinni joten rungon noususta ei ole juuri hyötyä muuten ku painopiste nousee. Taka ylitystä voi lyhentää muutenkin jos tekee Flat bedin ni sen 2.25m2 saa vaik lyhentää 20cm. Jos leimalle aiot ni kannattaa ehdottomasti käydä konttorilla neuvottelemassa ja karkeesti luonnostella paperille ja mitä muutetaan ja katsurin nimi muistiin et on sitte leimatessa sama äijä ni tietää mikä on homman nimi. Ettei käy niin et yks äijä lupaa ja toinen kieltää.

-MaTTi- 24.02.2012 23:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 855499)
Kun ei onnistu. Jos tuo taka akselia eteenpäin sen 25cm ni takapää nousee n. 10cm ja riipukkeet tulee jotai 30cm pitkiksi,sitte runko on jyrkässä etukenossa joka tekee laitteesta vinkeän näköisen. Kartaanikulma menee entistä enemmän päin persettä. Vaikka se olisi laillista ei ole ehkä ihan viksua.

Ei tietenkään tälleen, rungon pysyttävä alkuperäisen kaltaisessa asennossa. Mut jos rungon muoto sen sallii ja tehtäis samalla esim. persus kierrejousille niin en näe silloin olevan ongelmaa. Hiluxissa taka-akseli 25 cm etemmäs voi kyllä tuottaa monenlaista tuskaa.

hitoy 24.02.2012 23:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 855522)
Riippuu tosiaan paljo katsastusmiehestä mitä hyväksyy ja mitä ei. Mut sit sellanen pointti kiertareita ajatellen et jos ei siirrä akselia ni mahtuu pidempi kierrejousi,jousenhan olis hyvä olla pitkä. Ja rungonhan saa suoraan ku nostaa etupäätä vastaavasti,voi tulla vaan ylikorkeeksi ollakseen laillinen. Itellä on retkukeula edessä ja 15mm laput yläpallon ja tukivarren välissä,takana rangen komposiitti varret ja 40mm korottavat rangen kierre jouset jotka sopi hyvin kun akselia ei oo siirretty,jos siirtäis akselia eteen päin 25cm joutus jousta lyhentää n. 10cm korkeuden ollessa sama. Koppaa on nostettu 50mm ja 35" rengas mahtuu hyvin pyörimään,edessä hieman joutu leikkelee. Filosofiana on ollu et autoa korotetaan mahdollisimman vähän kunhan renkaat mahtuu pyöriin,mittailin juurikin akselin siirtämistä ja rungon katkaisua ku lyhensin akseliväliä,loppujen lopuks paras tapa oli katkaista runko keskeltä. Maa varaa sais lisää akselin siirrolla mu se hukkuu hankalaan kartaani kulmaan ku laatikkoo joutuu laskee,se joka tapauksessa ottaa ensimmäisenä kiinni joten rungon noususta ei ole juuri hyötyä muuten ku painopiste nousee. Taka ylitystä voi lyhentää muutenkin jos tekee Flat bedin ni sen 2.25m2 saa vaik lyhentää 20cm. Jos leimalle aiot ni kannattaa ehdottomasti käydä konttorilla neuvottelemassa ja karkeesti luonnostella paperille ja mitä muutetaan ja katsurin nimi muistiin et on sitte leimatessa sama äijä ni tietää mikä on homman nimi. Ettei käy niin et yks äijä lupaa ja toinen kieltää.

Juu leimalle joutuu auton viemään. Takapään muutos hahmottuu kun saa kaikki palikat käsiin. Juurikin pähkäilin että minkä varret sinne istuttaisi. Edessä on lj.n(etu)varret ja akseli. rungonmuotohan on viellä heikompi edessä kun jäykän akselin laittaa joten korotus on alustassa jo maksimissaan.. Tarkoitushan oli tehdä matala ja kevyt mutta mutta.. :p Flatbed tulee näillänäkymin ja huoltoautossa ei ole tuolla koollakaan niin väliä. Olisi mielenkiintoista nähdä RIPAX.in auto livenä. :)

Hailux 25.02.2012 00:08

2 Liiteet
pistetääs pari kuvaa ln 105:sta kun ne on niin kivoja


Sivu luotu: 12:10 (GMT +2).