![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Se onko kytkin plus- vai miinuspuolella ei ole mitään merkitystä. (mutta päävirtakytkimen avaaminen käyvässä moottorissa saattaa polttaa laturin, tai muuta elektroniikkaa) Ja tuo mainitsemasi vinssin vauriotuminen kolarissa, päävirtakytkimen aukaiseminen pysäyttää johtojen käristymisen riippumatta kummalta puolen virtapiiri on poikki. Jos autosta halutaan kaikki sähköt pois, kun päävirtakytkin on auki, niin miinuspuolen katkaiseminen on parempi ratkaisu, koska: a) jos päävirtakytkin rikkoontuu/irtoa, niin ei muodosta oikosulkua korinosien kanssa, samaten päävirtakytkimen johdot eivät aiheuta samanlaista palovaaraa rispaantuessa rikki läpinienneissä b) myös akun + napavan oikosulku runkoon päävirtakytkin auki-asennossa ei aiheuta oikosulkua. Ja jos autosssa pitää säilyä osa sähköä, vaikka päävirtakytkin on auki, niin silloin on miltei pakko laittaa +puolelle (siis auto tarvii sähköä esim radion muistille, varashälyttimelle...)
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja kysymys viisaammille, eikö periaatteessa dieselmoottorin sammutinta voi ohjata releellä sammuttamaan auto kun maadoitus katkeaa? |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja kun ei ole tietoa, mikä auto on kyseessä; niin oletetetaan että jakajapumpulla oleva. Ja eikö niissä yleensä ole sammutussoleinoidi, joka jännitteettömänä päästää dsl pakoon! Siis jos ylläoleva sammutussolennoidi, ja sinne ei mene sähköä, niin sammuu siis jos akusta pitää ottaa sähköä, niin päävirtakytkin auki se ei onnistu Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 06.02.2012 01:40 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Mut löytyhän se. Siis potentiaalivapaa... Mulla akun miinuksesta kaapeli kytkimelle ja kytkimeltä runkoon. Kytkimen akunpuoleiseen napaan olen kytkenyt kellon ja radion maat, antennin eristin kumilätkällä auton korista ja maadotin erillisellä kaapelilla samaan kytkimen napaan. Eli päävirtakytkin auki akut on irti auton rungosta mutta kello ja radio toimii ja muisti säilyy. Asennus oli alunperin tilapäinen kun akut purkautu jotain kautta mut kaikkihan sen tietää kuinka pitkäikäsii noi tilapäisjutut on... Kysymykseni auton sammutuksesta oli hypoteettinen, kysyimpä vaan jos joskus tarvis saada auto myös sammumaan kytkimellä. Ja antenni seisoo vielä omillaan ![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kunnon puikkokone | Blis | Chit-Chat | 5 | 09.10.2009 09:13 |
Kunnon hinausta..... | kaitsu | Linkit | 11 | 17.03.2009 20:15 |
kunnon moottori | hj | Chit-Chat | 3 | 07.10.2005 14:20 |
Mistä Vanhaan Rangeen kunnon penkit? | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 20.03.2005 19:08 |