Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 05.02.2012, 19:59
JJ90:n Avatar
JJ90 JJ90 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 24.09.10
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.200
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti

Itse olen sitä mieltä että päävirtakatkaisija kuuluu aina plussajohtoon, huolimatta onko kyseessä koko auton sähköjen vaiko pelkän vinssin katkaisu.
Onko tälle jotain perustelua?
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen.
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 05.02.2012, 20:15
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.475
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 Näytä viesti
Onko tälle jotain perustelua?
Päävirtakakaisija pitää asentaa plussan puolelle koska laturi maadoittaa itsensä runkoon. Miinukseen asennetuna katkaisija estää käynnistämisen mutta ei sammuta käynnissä olevaa autoa.

Vinssi ei taida maadoittaa rungon kautta, eli tässä käytössä ei taida oikeasti olla väliä kumpaan laittaa. En kyllä keksi mitään syytä minkä vuoksi maan katkaiseminen olisi parempi vaihtoehto.

Edit: Vinssi voisi vioittua esim. kolarissa niin että se maadoittaa rungon kautta. Jos plussa tulee jatkuvana niin maapiuhan katkaiseminen ei silloin enää auta kun akku on rungon kautta oikosulussa ja sulattaa jo johtoja.

Viimeksi muokannut offroadjouni : 05.02.2012 20:21
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 05.02.2012, 20:27
Arska:n Avatar
Arska Arska ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.07.04
Sijainti: Valtimo, Finland.
Viestit: 1.707
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Päävirtakakaisija pitää asentaa plussan puolelle koska laturi maadoittaa itsensä runkoon. Miinukseen asennetuna katkaisija estää käynnistämisen mutta ei sammuta käynnissä olevaa autoa.

Vinssi ei taida maadoittaa rungon kautta, eli tässä käytössä ei taida oikeasti olla väliä kumpaan laittaa. En kyllä keksi mitään syytä minkä vuoksi maan katkaiseminen olisi parempi vaihtoehto.

Edit: Vinssi voisi vioittua esim. kolarissa niin että se maadoittaa rungon kautta. Jos plussa tulee jatkuvana niin maapiuhan katkaiseminen ei silloin enää auta kun akku on rungon kautta oikosulussa ja sulattaa jo johtoja.
Sammuttaako se plussan puolella oleva päävirtakatkaisija auton?

Ja vinssin moottoreissa yleensä aina maapiuha tulee moottorin runkoon, joka on yhteydessä myös auton runkoon, eli vinssin maapiuhassa päävirtakatkaisin on täysin hyödytön.
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 05.02.2012, 20:35
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.475
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska Näytä viesti
Sammuttaako se plussan puolella oleva päävirtakatkaisija auton?
Riippuen kytkennästä, mutta ainakin bensa-auto sammuu tälläisellä asennuksella:

laturi---akku---päävirtakatkaisija---sähkölaitteet

Tämä ei ole "laillinen" kytkentä esim. rallipuolella, mutta kun noita kuusinapaisia katkasijoita ei saa riittävillä tehonkestoilla että kestäisi vinssikäytössä.
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 05.02.2012, 20:39
JJ90:n Avatar
JJ90 JJ90 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 24.09.10
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.200
Perusasetus

Emmätiiä enää mistään, Saulista tuli presidentti ja mittaushommiksi menee tuo pääkatkaisija sijoitus, riippuen siitä miten se Rotfuchsin syövereissä virta kulkee.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen.
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 05.02.2012, 20:48
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Päävirtakakaisija pitää asentaa plussan puolelle koska laturi maadoittaa itsensä runkoon. Miinukseen asennetuna katkaisija estää käynnistämisen mutta ei sammuta käynnissä olevaa autoa.

Vinssi ei taida maadoittaa rungon kautta, eli tässä käytössä ei taida oikeasti olla väliä kumpaan laittaa. En kyllä keksi mitään syytä minkä vuoksi maan katkaiseminen olisi parempi vaihtoehto.

Edit: Vinssi voisi vioittua esim. kolarissa niin että se maadoittaa rungon kautta. Jos plussa tulee jatkuvana niin maapiuhan katkaiseminen ei silloin enää auta kun akku on rungon kautta oikosulussa ja sulattaa jo johtoja.
Siis jos päävirtakytkin erottaa vain akun/akut sähköjärjestelmästä, niin sen avaaminen ei välttämättä sammuta autoa, käy juuri mainitsemallasi latausvirralla.
Se onko kytkin plus- vai miinuspuolella ei ole mitään merkitystä. (mutta päävirtakytkimen avaaminen käyvässä moottorissa saattaa polttaa laturin, tai muuta elektroniikkaa)

Ja tuo mainitsemasi vinssin vauriotuminen kolarissa, päävirtakytkimen aukaiseminen pysäyttää johtojen käristymisen riippumatta kummalta puolen virtapiiri on poikki.

Jos autosta halutaan kaikki sähköt pois, kun päävirtakytkin on auki, niin miinuspuolen katkaiseminen on parempi ratkaisu, koska:
a) jos päävirtakytkin rikkoontuu/irtoa, niin ei muodosta oikosulkua korinosien kanssa, samaten päävirtakytkimen johdot eivät aiheuta samanlaista palovaaraa rispaantuessa rikki läpinienneissä
b) myös akun + napavan oikosulku runkoon päävirtakytkin auki-asennossa ei aiheuta oikosulkua.

Ja jos autosssa pitää säilyä osa sähköä, vaikka päävirtakytkin on auki, niin silloin on miltei pakko laittaa +puolelle (siis auto tarvii sähköä esim radion muistille, varashälyttimelle...)
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 05.02.2012, 21:08
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.475
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis jos päävirtakytkin erottaa vain akun/akut sähköjärjestelmästä, niin sen avaaminen ei välttämättä sammuta autoa, käy juuri mainitsemallasi latausvirralla.
Se onko kytkin plus- vai miinuspuolella ei ole mitään merkitystä. (mutta päävirtakytkimen avaaminen käyvässä moottorissa saattaa polttaa laturin, tai muuta elektroniikkaa)
Lue tuo minun jälkimmäinen viesti. Siinä kuvatussa kytkennässä ei pala laturi koska akku ja laturi ovat kytkettynä kiinteästi toisiinsa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja tuo mainitsemasi vinssin vauriotuminen kolarissa, päävirtakytkimen aukaiseminen pysäyttää johtojen käristymisen riippumatta kummalta puolen virtapiiri on poikki.
Ei pidä paikkaansa. Tässähän oli puhe siitä että pelkästään vinssin johtoon laitetaan katkaisija. Jos auton sähköt on muuten kunnossa, mutta vinssin moottori maadoittaa itsensä rungosta niin ei siinä vinssin maajohdon katkaiseminen auta. Plussan katkaiseminen puolestaan olisi ok.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Jos autosta halutaan kaikki sähköt pois, kun päävirtakytkin on auki, niin miinuspuolen katkaiseminen on parempi ratkaisu, koska:
a) jos päävirtakytkin rikkoontuu/irtoa, niin ei muodosta oikosulkua korinosien kanssa, samaten päävirtakytkimen johdot eivät aiheuta samanlaista palovaaraa rispaantuessa rikki läpinienneissä
b) myös akun + napavan oikosulku runkoon päävirtakytkin auki-asennossa ei aiheuta oikosulkua.
Joo, näiden näkökulmasta miinuksen katkaisu on parempi vaihtoehto - mutta koska miinuksen katkaiseminen ei sammuta autoa niin en suosittele tätä asennusta kenellekään.
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 05.02.2012, 21:50
Jann-E:n Avatar
Jann-E Jann-E ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.08.11
Sijainti: Vaasa
Viestit: 81
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja jos autosssa pitää säilyä osa sähköä, vaikka päävirtakytkin on auki, niin silloin on miltei pakko laittaa +puolelle (siis auto tarvii sähköä esim radion muistille, varashälyttimelle...)
Miltei mut ei kuitenkaan. Kytkin -puolella ja kytkimen akunpuoleiseen napaan voi liittää radiot, kellot sun muut härpäkkeet kunhan niillä ei ole runkoon kosketusta.
Ja kysymys viisaammille, eikö periaatteessa dieselmoottorin sammutinta voi ohjata releellä sammuttamaan auto kun maadoitus katkeaa?
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 06.02.2012, 01:38
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jann-E Näytä viesti
Miltei mut ei kuitenkaan. Kytkin -puolella ja kytkimen akunpuoleiseen napaan voi liittää radiot, kellot sun muut härpäkkeet kunhan niillä ei ole runkoon kosketusta.
Ja kysymys viisaammille, eikö periaatteessa dieselmoottorin sammutinta voi ohjata releellä sammuttamaan auto kun maadoitus katkeaa?
Varmaan on autoradioita, missä antenni on potentiaalivapaa , mutta ei ole vielä sattunut kohdalle.

Ja kun ei ole tietoa, mikä auto on kyseessä; niin oletetetaan että jakajapumpulla oleva.
Ja eikö niissä yleensä ole sammutussoleinoidi, joka jännitteettömänä päästää dsl pakoon!

Siis jos ylläoleva sammutussolennoidi, ja sinne ei mene sähköä, niin sammuu

siis jos akusta pitää ottaa sähköä, niin päävirtakytkin auki se ei onnistu

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 06.02.2012 01:40
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 06.02.2012, 21:37
Jann-E:n Avatar
Jann-E Jann-E ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.08.11
Sijainti: Vaasa
Viestit: 81
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Varmaan on autoradioita, missä antenni on potentiaalivapaa , mutta ei ole vielä sattunut kohdalle.

Ja kun ei ole tietoa, mikä auto on kyseessä; niin oletetetaan että jakajapumpulla oleva.
Ja eikö niissä yleensä ole sammutussoleinoidi, joka jännitteettömänä päästää dsl pakoon!

Siis jos ylläoleva sammutussolennoidi, ja sinne ei mene sähköä, niin sammuu

siis jos akusta pitää ottaa sähköä, niin päävirtakytkin auki se ei onnistu
Voi v***u mitä sivistyssanoja piti gooklettaa toi potenssivapaa... ku pomokaan ei antanu töistä semmosta, katto vaan ku hoopoo
Mut löytyhän se. Siis potentiaalivapaa...
Mulla akun miinuksesta kaapeli kytkimelle ja kytkimeltä runkoon. Kytkimen akunpuoleiseen napaan olen kytkenyt kellon ja radion maat, antennin eristin kumilätkällä auton korista ja maadotin erillisellä kaapelilla samaan kytkimen napaan. Eli päävirtakytkin auki akut on irti auton rungosta mutta kello ja radio toimii ja muisti säilyy.
Asennus oli alunperin tilapäinen kun akut purkautu jotain kautta mut kaikkihan sen tietää kuinka pitkäikäsii noi tilapäisjutut on...
Kysymykseni auton sammutuksesta oli hypoteettinen, kysyimpä vaan jos joskus tarvis saada auto myös sammumaan kytkimellä.
Ja antenni seisoo vielä omillaan
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kunnon puikkokone Blis Chit-Chat 5 09.10.2009 09:13
Kunnon hinausta..... kaitsu Linkit 11 17.03.2009 20:15
kunnon moottori hj Chit-Chat 3 07.10.2005 14:20
Mistä Vanhaan Rangeen kunnon penkit? Tekniikka & Jutustelu 0 20.03.2005 19:08


Sivu luotu: 20:09 (GMT +2).