![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
![]()
Onko tälle jotain perustelua?
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#27
|
||||
|
||||
![]()
Päävirtakakaisija pitää asentaa plussan puolelle koska laturi maadoittaa itsensä runkoon. Miinukseen asennetuna katkaisija estää käynnistämisen mutta ei sammuta käynnissä olevaa autoa.
Vinssi ei taida maadoittaa rungon kautta, eli tässä käytössä ei taida oikeasti olla väliä kumpaan laittaa. En kyllä keksi mitään syytä minkä vuoksi maan katkaiseminen olisi parempi vaihtoehto. Edit: Vinssi voisi vioittua esim. kolarissa niin että se maadoittaa rungon kautta. Jos plussa tulee jatkuvana niin maapiuhan katkaiseminen ei silloin enää auta kun akku on rungon kautta oikosulussa ja sulattaa jo johtoja. Viimeksi muokannut offroadjouni : 05.02.2012 20:21 |
#28
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja vinssin moottoreissa yleensä aina maapiuha tulee moottorin runkoon, joka on yhteydessä myös auton runkoon, eli vinssin maapiuhassa päävirtakatkaisin on täysin hyödytön. |
#29
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
laturi---akku---päävirtakatkaisija---sähkölaitteet Tämä ei ole "laillinen" kytkentä esim. rallipuolella, mutta kun noita kuusinapaisia katkasijoita ei saa riittävillä tehonkestoilla että kestäisi vinssikäytössä. |
#30
|
||||
|
||||
![]()
Emmätiiä enää mistään, Saulista tuli presidentti ja mittaushommiksi menee tuo pääkatkaisija sijoitus, riippuen siitä miten se Rotfuchsin syövereissä virta kulkee.
![]()
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#31
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Se onko kytkin plus- vai miinuspuolella ei ole mitään merkitystä. (mutta päävirtakytkimen avaaminen käyvässä moottorissa saattaa polttaa laturin, tai muuta elektroniikkaa) Ja tuo mainitsemasi vinssin vauriotuminen kolarissa, päävirtakytkimen aukaiseminen pysäyttää johtojen käristymisen riippumatta kummalta puolen virtapiiri on poikki. Jos autosta halutaan kaikki sähköt pois, kun päävirtakytkin on auki, niin miinuspuolen katkaiseminen on parempi ratkaisu, koska: a) jos päävirtakytkin rikkoontuu/irtoa, niin ei muodosta oikosulkua korinosien kanssa, samaten päävirtakytkimen johdot eivät aiheuta samanlaista palovaaraa rispaantuessa rikki läpinienneissä b) myös akun + napavan oikosulku runkoon päävirtakytkin auki-asennossa ei aiheuta oikosulkua. Ja jos autosssa pitää säilyä osa sähköä, vaikka päävirtakytkin on auki, niin silloin on miltei pakko laittaa +puolelle (siis auto tarvii sähköä esim radion muistille, varashälyttimelle...) |
#32
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
#33
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja kysymys viisaammille, eikö periaatteessa dieselmoottorin sammutinta voi ohjata releellä sammuttamaan auto kun maadoitus katkeaa? |
#34
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja kun ei ole tietoa, mikä auto on kyseessä; niin oletetetaan että jakajapumpulla oleva. Ja eikö niissä yleensä ole sammutussoleinoidi, joka jännitteettömänä päästää dsl pakoon! Siis jos ylläoleva sammutussolennoidi, ja sinne ei mene sähköä, niin sammuu siis jos akusta pitää ottaa sähköä, niin päävirtakytkin auki se ei onnistu Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 06.02.2012 01:40 |
#35
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Mut löytyhän se. Siis potentiaalivapaa... Mulla akun miinuksesta kaapeli kytkimelle ja kytkimeltä runkoon. Kytkimen akunpuoleiseen napaan olen kytkenyt kellon ja radion maat, antennin eristin kumilätkällä auton korista ja maadotin erillisellä kaapelilla samaan kytkimen napaan. Eli päävirtakytkin auki akut on irti auton rungosta mutta kello ja radio toimii ja muisti säilyy. Asennus oli alunperin tilapäinen kun akut purkautu jotain kautta mut kaikkihan sen tietää kuinka pitkäikäsii noi tilapäisjutut on... Kysymykseni auton sammutuksesta oli hypoteettinen, kysyimpä vaan jos joskus tarvis saada auto myös sammumaan kytkimellä. Ja antenni seisoo vielä omillaan ![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kunnon puikkokone | Blis | Chit-Chat | 5 | 09.10.2009 09:13 |
Kunnon hinausta..... | kaitsu | Linkit | 11 | 17.03.2009 20:15 |
kunnon moottori | hj | Chit-Chat | 3 | 07.10.2005 14:20 |
Mistä Vanhaan Rangeen kunnon penkit? | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 20.03.2005 19:08 |