![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Tollaset mitkä edellisessä linkissä on ni mulla on käytössä. Jätin pois nuo yläpuolen kiinnikeet ja laitoin suoraan johtojen kaapelikengät noiden pulttien alle. Hyvin sopii kahta kaapelikenkää vierekkäin 70mm2 kaapelilla.
__________________
Huono tie, parempi mieli. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
tuommoiset itellä. vinssin johdot noissa, juurikin 70mm^2 hyvin pelaa, ja molempiin suuntiin kengästä lähtee johto, toinen vinssille ja toiselle akulle. suosittelen
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Puuilosta saa aika monen näköisiä akunkenkiä,itsellekin muutama tuollainen "pulttikenkä" tullut hommattua sieltä. Muutama ylimääräinenkin taitaa tallissa pyöriä,voin katsoa jos haluat?
EDIT:Eli siis se malli jossa tojottaa pultti pystyssä. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
autohifi puolelta löytyy kanssa hyvin valinnan varaa. Tosin kalliita ovat.
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Tuli selailtua kans noita hifi-hommia, mutta valitettavasti monet on maks. 50mm^2 kaapelille ja sitten jotain turhia 10mm^2 lisäpaikkoja. Yksi malli Autostudiolta olisi oikeaan suuntaan, mutta hinta on sitten tosiaan tuplat IhanKaikistaHuonointa-kaupan tuotteeseen.
![]() Kyllä se varmaan valinta kallistuu tuohon IKH:n HD-kenkään, eiköhän siihen saa vinssin 70 ja startin ja poppivehkeiden 35mm^2 kaapelit jotenkin tinailtua hallitusti. Ripakopallinen hyviä liittimiä ja 75watin welleri niin alkaa virta kulkemaan!
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Puristaminen on parempi liittimien kestävyyden kannalta kuin tinaaminen. Tina tahtoo irrota tärinästä.
__________________
Huono tie, parempi mieli. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Toki puristus, mutta lisäksi tina takaamaan 100% liitoksen. Tuskin nuo ihan niin tiukasti tärisee, että kunnolla lämmitetty juotos kovin nopeasti ratkeaa? Pitää vaan välttää tinan leviämistä liittimen alueelta itse kaapeliin, silloin ongelmia voi kyllä tulla.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. Viimeksi muokannut JJ90 : 04.02.2012 21:28 Perustelu: Tämä siis khonkoselle vastauksena. |
|
#8
|
|||
|
|||
Toisenlainen ratkaisu malli
Aivan tavallinen akunkenkä (siis semmonen missä esim.50mm2 kaapelille reikä/putki, johon kuorittu kaapeli lukitaan 2 kpl 6 millin pultilla litistämällä)
Nuo aloittajan 2x70mm2 kaapelikengällä akunkengän molemmin puolin (siis tuohon kaapelireikään M10x50 pultti, ja nuo kengät aluslevyiksi molemmin puolin, sopisi jopa 4x) ja nuo alkuperäiset 6mm kaapelinkiristyspultit vaihdetaan 20mm pitkään kierretankoon, johon kiristetään mutterilla nuo pienemmät kaapelikengät. Ja vielä tuon akunkengän kiristyspultin alle menee 8mm kaapelikenkä/kenkiä.... Ja kun koko komeus valmis, niin reilusti akkunaparasvaa/suojaa päälle. p.s. Miksi akun napaan pitää saada noin paljon tavaraa? Itse ottasin akunnavasta vain startille, laturille (?), vinssille ja tarvittaessa pääsulakerasialle johdon (pääsulakerasia mallia iso, joko ruuvikiinnitteiset sulakeliuskat tai maxi-lattasulakkeet tai AGU-sulakkeet riippuen tarvittavasta virtamäärästä, auton alkuperäiset sähköt, iso invertteri, radiolaitteet tms.) Siis akustahan otetaan pääsääntöisesti sähköä vain startille ja vinssille, muu sähkö otetaan pääsääntöisesti laturista! siis laturin latausvirran ulostulo liittimeen toinen johto (10-35mm2), ja se viedään sulakerasialle, ehkä kunnollisen päävirtakytkimen läpi, missä esim. maxi-lattasulakkeet a) kattovalot eteen b)-sivuille c)-taakse d)sähkö flektit e-) sisätilan lisäasennukset (ei radiopuhelimet? yms) f) lisäkaukovalot yms. g) 2. akkujen kytkentä tms h)invertteri i)kompressori jne. ISO invertteri ja kompressori vois olla suoraa akussa... Miten se vanhan kansan kasku meni; Niin paljon tinasit ja turasit, osan munasit ja tuhosit, kunnes kolvisi kylmeni... Menipä taas pikkasen ohi aiheen... |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Eikö se viimesen päälle rakennettu 12 voltin systeemi kahdella akulla mene jokseenkin näin, kun viimesen päälle koittaa nysvätä?
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
|
#10
|
|||
|
|||
Ei.Lainaus:
|
|
#11
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Voisitko pistää pikkasen lisätietoa (jos huomenissa iltasella yrittäs miettiä...) Siis onko autossa (mikä auto?) alun perin 2 akkua? ja minkälaisia ne on? onko jotain super akkuja, vai jotain tavallista; esim 60ah ja din kylmäkäynnistysvirta 500A???? Minkälainen laturi/laturit siinä on? Paljonko tuon vinssisi virrat on? siis vaikkapa 50% kuormalla ja max virta? ja paljonko se vetää max? Ja noille poppivehkeille: siis ne syö sähköä silloin kun kaikki offiin liittyvä pois päältä! (?) Ja paljonko akuilta on toisiinsa ja vinssille matkaa? Ja noin sähköteknillisesti: Kytkentöjen selkeyden vuoksi kannatta välttää tilannetta, että kaikki kaikkeen; toki autoissa ei niin suuri ongelma kuin jakeluverkoissa. -> siis esim. molemmat akun miinus navat koriin, ja vinssin maadoitus koriin (onnistuuko?) ja moottorin/laturin maadoitus koriin.... ja nuo + navat samaten "tähteen" Ja kun luin nuo RIPAX:n kommentit, niin on pakko yhtyä osittain niihin, ensimmäinen kerta kun joku liioittelee johtojen poikkipinnoissa/määrissä minun mielestä ![]() (ja jj90 on sitten varmaan 220ah rullakennoakut, ja 30 000 12v vinssi! pelkään minä )
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| kunnon puikkokone | Blis | Chit-Chat | 5 | 09.10.2009 09:13 |
| Kunnon hinausta..... | kaitsu | Linkit | 11 | 17.03.2009 20:15 |
| kunnon moottori | hj | Chit-Chat | 3 | 07.10.2005 14:20 |
| Mistä Vanhaan Rangeen kunnon penkit? | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 20.03.2005 19:08 | |