![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Voisitko pistää pikkasen lisätietoa (jos huomenissa iltasella yrittäs miettiä...) Siis onko autossa (mikä auto?) alun perin 2 akkua? ja minkälaisia ne on? onko jotain super akkuja, vai jotain tavallista; esim 60ah ja din kylmäkäynnistysvirta 500A???? Minkälainen laturi/laturit siinä on? Paljonko tuon vinssisi virrat on? siis vaikkapa 50% kuormalla ja max virta? ja paljonko se vetää max? Ja noille poppivehkeille: siis ne syö sähköä silloin kun kaikki offiin liittyvä pois päältä! (?) Ja paljonko akuilta on toisiinsa ja vinssille matkaa? Ja noin sähköteknillisesti: Kytkentöjen selkeyden vuoksi kannatta välttää tilannetta, että kaikki kaikkeen; toki autoissa ei niin suuri ongelma kuin jakeluverkoissa. -> siis esim. molemmat akun miinus navat koriin, ja vinssin maadoitus koriin (onnistuuko?) ja moottorin/laturin maadoitus koriin.... ja nuo + navat samaten "tähteen" Ja kun luin nuo RIPAX:n kommentit, niin on pakko yhtyä osittain niihin, ensimmäinen kerta kun joku liioittelee johtojen poikkipinnoissa/määrissä minun mielestä ![]() (ja jj90 on sitten varmaan 220ah rullakennoakut, ja 30 000 12v vinssi! pelkään minä ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä ne autohifipuolelta mun mielestä parhaat kengät löytyy!
Jos ei montaa piuhaa tarvi saada ja ovat paksuja niin jotain tällaista http://www.audiocheck.fi/cubecart/in...d&productId=37 http://www.audiocheck.fi/cubecart/in...&productId=173 Sitten jos on kunnon puristusvehkeet kaapelikengille niin tällaiset, tämmösiä yleensä itte käyttäny. Jonkuverran noita ylempiä http://www.audiocheck.fi/cubecart/in...d&productId=80 Sitten näiden kahden "välimalli" http://www.audiocheck.fi/cubecart/in...d&productId=34 Tuolta liikkeestä löytyy paljon muutaki pikkuhilpettä mutta saatavuus näyttää välillä olevan heikohko. Perus bilteman kullatut kengät toimii kans hyvin!! |
#3
|
||||
|
||||
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Laturi on vakio mitsulainen, mikä lie on valmistaja. Vinssin manuska ei ole hollilla just nyt, että miten ne käyrät menee kuormituksessa, mutta 4,5kW on moottorin teho. Eikös se silloin ole 375A tuo maksimi virta. Ja 13000 lbs kampe on. Matkaahan ei ole juuri mitään, eli 3m on varmasti riittävä etäisyys kun laskee virralle matkaa kulkea. Vinssi ja akut keulassa siis. Rokkivehkeet ei syö mitään offihommissa, samalta "sisätilan" sulakerasialta on otettu virrat työvaloille, jotka tosin on vielä kytkemättä. Eli siis mistään maata mullistavasta keksinnöstä ei ole kyse, vaan ihan tavan asennuksesta, joka varmaan pelaisi maailman tappiin asti niillä pelkillä vinssin omilla siimoilla ja mitään muutoksia tekemättä. Mutta onhan se mukava suunnitella, ei maksa mitään! ![]() ![]() Tuo korin kautta maadoittaminen varmaan pitää ottaa suunnitelmiin ja heivata napoja yhdistävät ylimääräiset hätävarjelukaapelit pois paperilta kokonaan, ainakin siihen asti että saa mittarilla lukemia onko jännitteet tallessa vai not. Sittenhän niitä voi lisäillä jos siltä tuntuu.(eli mopossa keulaa ylöspäin niin kauan että karkaa.. ![]()
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
No niin, tossa olisi sitten semmoinen hieman karsitumpi versio.
Kun oikeen miettii, niin kyllähän se kori johtaa tarpeeksi hyvin näille virtamäärille jos vaan tekee liitokset huolella ja rasvaa hapettumisen estämiseksi hyvin. Kaapelia menee about vitusti vähemmän ja muutenki selkeempi, onpa hyvä että kyselee ennen tekemistä. ![]()
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
aditan sivuilta löytyy kaapelilaskuri kaapelien poikkipinnan laskuun.
http://www.adita.fi/?kaapelilaskuri.3;2;9500;9500.html lisäksi kasa akun kenkiä löytyy tuoteluettelosta http://www.adita.fi/tuoteluettelo/index.html
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- Viimeksi muokannut MOGGI : 05.02.2012 12:41 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Vinssin kanssa olisin valmis suosittelemaan pääkytkimen käyttöä. Mulla pelastanut vinssin, sormia ja naruja hurjasti.
Noi vinssien ottamat maximi virrat taitaa olla huomattavasti isompia kuin laskennalliset. Isompia kuin valmistajan ilmoittamat helposti. Vielläköhän jostain löytyis ne tulokset mitä offivarusteella aikanaan jonkun piha_swappi_treffin yhteydessä mittailtiin? Mutuna heittäisin kyllä et käytännössä 12V 9000lbs vinssi imasee jo max vedoissa sen 500-700A. Näin jo siksi että jännite vaan tuppaa laskemaan pirun alas vaikka ollis mitkä akut ja laturit. Mulla pääkytkin on mallia 2500A/500A ja se lämpenee (ei kuumene ![]() -sami- |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Pääkatkaisin tulee pätkimään tuota vinssin maata, sen jätin tosta kaaviosta pois sotkemasta. Ja 500A oon pitäny sellasena muistisääntönä, kun oon miettiny näitä katkaisijoita ym.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Juur äsken piti lähteä traktorilla auraamaan.
Mutta eipä startannutkaan, alle 2v vanhat akunkengät neljästä kengästä kolme poikki! Sellaset joissa kaapeli tulee sellaseen koloon ja kahdella ruuvilla kirrataan kaapeli kiinni. Tiiä sitten miksi on porsinut. Ikh laatua ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Itselläni on myös 70 mm2 piuhalla vedetty "runkoverkko" Jeepissä. Lyhyissä vedoissa, esim. koneen, rungon ja korin yhdistämisessä tuo on vähän overkilliä, mutta eipä siitä juuri haittaakaan ole. Suosittelen Aditan sivuilta löytyviä akku- ja kaapelikenkiä -> http://www.adita.fi/?kaapelilaskuri.3;2;9500;9500.html .
Itse olen sitä mieltä että päävirtakatkaisija kuuluu aina plussajohtoon, huolimatta onko kyseessä koko auton sähköjen vaiko pelkän vinssin katkaisu. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kunnon puikkokone | Blis | Chit-Chat | 5 | 09.10.2009 09:13 |
Kunnon hinausta..... | kaitsu | Linkit | 11 | 17.03.2009 20:15 |
kunnon moottori | hj | Chit-Chat | 3 | 07.10.2005 14:20 |
Mistä Vanhaan Rangeen kunnon penkit? | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 20.03.2005 19:08 |