![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Vinssin kanssa olisin valmis suosittelemaan pääkytkimen käyttöä. Mulla pelastanut vinssin, sormia ja naruja hurjasti. Noi vinssien ottamat maximi virrat taitaa olla huomattavasti isompia kuin laskennalliset. Isompia kuin valmistajan ilmoittamat helposti. Vielläköhän jostain löytyis ne tulokset mitä offivarusteella aikanaan jonkun piha_swappi_treffin yhteydessä mittailtiin? Mutuna heittäisin kyllä et käytännössä 12V 9000lbs vinssi imasee jo max vedoissa sen 500-700A. Näin jo siksi että jännite vaan tuppaa laskemaan pirun alas vaikka ollis mitkä akut ja laturit. Mulla pääkytkin on mallia 2500A/500A ja se lämpenee (ei kuumene ![]() -sami-
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Pääkatkaisin tulee pätkimään tuota vinssin maata, sen jätin tosta kaaviosta pois sotkemasta. Ja 500A oon pitäny sellasena muistisääntönä, kun oon miettiny näitä katkaisijoita ym.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Juur äsken piti lähteä traktorilla auraamaan.
Mutta eipä startannutkaan, alle 2v vanhat akunkengät neljästä kengästä kolme poikki! Sellaset joissa kaapeli tulee sellaseen koloon ja kahdella ruuvilla kirrataan kaapeli kiinni. Tiiä sitten miksi on porsinut. Ikh laatua ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Itselläni on myös 70 mm2 piuhalla vedetty "runkoverkko" Jeepissä. Lyhyissä vedoissa, esim. koneen, rungon ja korin yhdistämisessä tuo on vähän overkilliä, mutta eipä siitä juuri haittaakaan ole. Suosittelen Aditan sivuilta löytyviä akku- ja kaapelikenkiä -> http://www.adita.fi/?kaapelilaskuri.3;2;9500;9500.html .
Itse olen sitä mieltä että päävirtakatkaisija kuuluu aina plussajohtoon, huolimatta onko kyseessä koko auton sähköjen vaiko pelkän vinssin katkaisu. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Onko tälle jotain perustelua?
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Päävirtakakaisija pitää asentaa plussan puolelle koska laturi maadoittaa itsensä runkoon. Miinukseen asennetuna katkaisija estää käynnistämisen mutta ei sammuta käynnissä olevaa autoa.
Vinssi ei taida maadoittaa rungon kautta, eli tässä käytössä ei taida oikeasti olla väliä kumpaan laittaa. En kyllä keksi mitään syytä minkä vuoksi maan katkaiseminen olisi parempi vaihtoehto. Edit: Vinssi voisi vioittua esim. kolarissa niin että se maadoittaa rungon kautta. Jos plussa tulee jatkuvana niin maapiuhan katkaiseminen ei silloin enää auta kun akku on rungon kautta oikosulussa ja sulattaa jo johtoja. Viimeksi muokannut offroadjouni : 05.02.2012 20:21 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja vinssin moottoreissa yleensä aina maapiuha tulee moottorin runkoon, joka on yhteydessä myös auton runkoon, eli vinssin maapiuhassa päävirtakatkaisin on täysin hyödytön. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
laturi---akku---päävirtakatkaisija---sähkölaitteet Tämä ei ole "laillinen" kytkentä esim. rallipuolella, mutta kun noita kuusinapaisia katkasijoita ei saa riittävillä tehonkestoilla että kestäisi vinssikäytössä. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Se onko kytkin plus- vai miinuspuolella ei ole mitään merkitystä. (mutta päävirtakytkimen avaaminen käyvässä moottorissa saattaa polttaa laturin, tai muuta elektroniikkaa) Ja tuo mainitsemasi vinssin vauriotuminen kolarissa, päävirtakytkimen aukaiseminen pysäyttää johtojen käristymisen riippumatta kummalta puolen virtapiiri on poikki. Jos autosta halutaan kaikki sähköt pois, kun päävirtakytkin on auki, niin miinuspuolen katkaiseminen on parempi ratkaisu, koska: a) jos päävirtakytkin rikkoontuu/irtoa, niin ei muodosta oikosulkua korinosien kanssa, samaten päävirtakytkimen johdot eivät aiheuta samanlaista palovaaraa rispaantuessa rikki läpinienneissä b) myös akun + napavan oikosulku runkoon päävirtakytkin auki-asennossa ei aiheuta oikosulkua. Ja jos autosssa pitää säilyä osa sähköä, vaikka päävirtakytkin on auki, niin silloin on miltei pakko laittaa +puolelle (siis auto tarvii sähköä esim radion muistille, varashälyttimelle...) |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja kysymys viisaammille, eikö periaatteessa dieselmoottorin sammutinta voi ohjata releellä sammuttamaan auto kun maadoitus katkeaa? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kunnon puikkokone | Blis | Chit-Chat | 5 | 09.10.2009 09:13 |
Kunnon hinausta..... | kaitsu | Linkit | 11 | 17.03.2009 20:15 |
kunnon moottori | hj | Chit-Chat | 3 | 07.10.2005 14:20 |
Mistä Vanhaan Rangeen kunnon penkit? | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 20.03.2005 19:08 |