![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Olisko kuvaa mönkkärin stopparisysteemeistä. Eilisiä ketjuvirityksiä, näyttää kovasti minun silmään ettei kestä. Mikähän on heikoin lenkki, kiinnitys alatukivarteen vai kiinnitys teloihin pitkillä puikoilla? Taakse koitan tehdä lattaraudan jarrusatulan pulttien alle, ja siihen ketjut kiinni. Värkin leveys oli 215 cm. Loppuun hymiö hiihtoretken jälkeen, oli vähän parta huurussa ![]()
Viimeksi muokannut luppakorva : 02.02.2012 08:54 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Varmaan noi pitkät puikot on lujilla. Eikös tohon "tukirullien telin" akselinpäähän sais lattaraudan mutterin alle ja siitä ketju tonne tukivarteen. Pitäis olla aikapaljo kestävämpi. Ja muovitettu vaijeri vois olla sivistyneenpi ku ketju, ei kilkattais eikä vois jäädä silleen solmuun niinku tommonen löysä vapaana hummaileva ketju voi tehä..
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tai tohon tukirullien telin päähän lattarauta joka hitsataan nykyiseen puikkoon kiinni.
Silleen tulis vielä kestävämpi. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tukirullien akseli on samaa kokoa kun noi puikot, ja ajattelin etten viitsi tukea niihin, ettei ne menis kieroksi. Täytää tehdä vaikka neliöpalkista joku tukevampi kiinnitys teloihin sitten, kun vähän näkee millaisia rasituksia noihin stoppareihin tulee. Nyt varmaan sulakkeena toimii M8 pultti, millä ketjut on kiinni tukivarteen hitsatussa raidentangon pätkässä.
Raudat taas tähänkin hommaan kerätään tallin lattialta. Ketjua laitoin lähinnä helppouden takia, voisihan siihenkin letkun pujoittaa päälle. Tarkoituksena on joku iskariviritys kumminkin kehitellä, kun vähän pääsee hajulle, että millainen sen pitäis olla. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Saisiko siihen tueksi askarreltua vaikka kallistuksen vakaajasta jotkut vääntö raudat? Voisi olla toimiva kun joustaisi, ja offareilta niitä löytyy ylimääräisinä kumminkin.
![]() Miten nuo telat käyttäytyy jarruttaessa, pyrkivätkö kuin hanakasti kääntyy alle? |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Hyviä huomioita.
Eteen jos kiinnittää jarrusatulankiinnikkeisiin ja pallonivelen kiinnikkeisiin menee ohjaus jumiin. Pelkästään satulan pultteihin on aika vaikea tehdä kestävää kiinnikettä. Jousto on hyväksi, mutta pitää saada rajoitettua liikerata. Jotenkin tuntuu tyhmältä tehdä jotain karahkaa alaspäin, mutta kiinnitys pitää tosiaan saada kohtuullisen etäisyyden päähän akselin keskikohdasta. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mikäköhän noitten reitattu "tehonkesto" on ? Mielenkiintoset värkit.
![]()
__________________
Tanner RMX LS2 Jeep CJ7 V8 |
#8
|
|||
|
|||
![]() eipä taida kestää....
Siis tuo ketjohan on noin 10cm päässä tuosta pyörähdyspisteestä.
ja nuo tikut vääntyy helposti. Olisko sinulla mahdollista tehdä vaikkapa noiden pallonivelten kiinnityspulttien ja jarrusatulan pulttien alle "teline/kypärä", josta sitten lähtis torni alaspäin, noiden telipulttien korkeudelle asti telan sisään. ja siitä sitten kettingit/sinkit noihin telin pultteihin. Ja taakse sitten hitsaamalla akseliin samanlainen torni, ja ketjut/sinkit samoin kuin edessä. p.s ja sitten jos esim. jäällä ajat, ja suttijarrutuksella päästät tökkäämään esim jääkamiin, niin silloin todennäköisesti tulee romua..... (nostaa telan rajoitinkettingin varaan, ja silloin vääntövarsi napaa vastaan on jo yhtä suuri kuin 50" renkaalla, mutta säde niin pieni ettei lähde nousemaan yli, ja jarruthan vastaa 20" rengasta (tuplasti tehokkaammat kuin vakiossa... ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
pitää yrittää ruuvailla nuo mönkkärin alle viikon sisällä ni samal ottaa niit kuvia..
kattelin noita ketjuviritelmiä niin eniten tökkäs silmään tuo et ei oo mitään joustoo eli terävä isku tulee suoraan jos keinahtaa tela, saattaa pakkasessa metalli tykätä vähemmin ![]()
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Lauantaina virittelin iskarit stoppareiksi, ainakin sulakkeen paikka muuttui.
Kaksi iskaria meni samana päivänä poikki. Tässä videon pätkä iskarin pettämisen jälkeen. http://www.youtube.com/watch?v=dsisP4LL8h8 Kuvailin incar videoo ajeluista laitan niitä näkyviin sitte, kun saan ladattua. Hi-Liftin olis voinut jättää kuvausmatkalla pois kyydistä, pitää kivaa kolkatusta. http://www.youtube.com/watch?v=gZBey...eature=related Viimeksi muokannut luppakorva : 13.02.2012 17:54 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Viikonlopulta pari kuvaa.
Pakkaslunta pellolla reilu 40 cm telat uppoo jotain 20 cm. Etenee ihan vaivattomasti. Tässä näkyy vähän iskarin kiinnityksiä. Telan runkoon on hitsattu putkesta tommoinen kehikko, mihin saa iskarin kiinni. Auton pää on edessä jarrusatulan alapultin ja alapallonivelen alla, eli kääntyilee ohjauksen mukana. Just niinkuin joku aikaisemmin neuvoi ![]() Takana auton puoleinen kiinnike on jarrusatulan pulttien alla. Toinen takatela tykkää tiukoissa paikoissa hyppiä vetorattaalta yli, täytyy tutkia mikä sitä oikein vaivaa. ![]() Viimeksi muokannut luppakorva : 21.02.2012 08:47 |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Eilen oli pienet pelastus talkoot, kun putos tosta padolta värkki kallelleen lammikkoon.
Vähän aikaa siinä runnuttelin edestakaisin, niin petti jää toiselta puolelta ja tuli jo kiire kömpiä autosta ulos. Värkki nosteltiin kuiville traktorin etukuormaajalla, mutta yksi tela jäi lampeen. Meni tosta akseli poikki, eli jäi vain vetoratas autoon kiinni. Ei se nyt ihan itekseen mennyt, mutta olisi luullut että joko muu paikka antautuu ensin. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ei tässä katkenneen akselin kuvat kiinnosta, vaan se padolta putoamiskuva
![]() ![]() Eli nyt kun se on rikki, niin saatko korjattua ennen Punkan ajoja?? |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Valitettavasti ei ollu kuvausvehkeitä. Eikä oikein tainnut kiinnostaakaan siinä kohtaa
![]() Hyvännäköistä työn jälkeä paljastuu, kun vähän purkaa. Akseli pitäis olla mutterilla kiinni, mutta kiinalaiset on nähnyt viksummaksi laittaa jollain hitsin tapaisella. Mutteri oli siinä sitten hitsien päällä, myös hepattuna kiinni. Ei taida Punkalle onnistua, lähinnä sen takia kun muita kiireitä. Eiköhän ton akselin joku sorvari tee. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kuvia&kokemuksia auroista, puskulevyistä ym. lisälaitteista maasturissa | santikko | Tekniikka & Jutustelu | 723 | 25.01.2023 11:52 |
Kenellä pienimmät renkaat maasturissa? | Pauli | Chit-Chat | 49 | 19.10.2012 08:44 |
kellä valmetin kone nokalla MAASTURISSA | savu | Chit-Chat | 24 | 11.01.2011 23:38 |
Pitääkö maasturissa olla jäykät tulpan johdot? | Bruno | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 17.01.2007 18:32 |
auraus/haritus maasturissa. | Joukka | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 20.02.2005 12:21 |