Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Telasarjan asennus ja käyttö maasturissa. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93596)

luppakorva 31.01.2012 11:23

Telasarjan asennus ja käyttö maasturissa.
 
Tällainen paketti saapui eilen pihaan.
Maahantuoja on http://www.a4a.fi/army
Valmistajan sivut löytyy http://www.maxleve.com/
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98140

Huolto-ohjeen eka rivi ei lupaa liikoja.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98180

Esite on kyllä muuten kovinkin vakuuttuttava.
Tässä telat Valtran alla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98181

Telat pudotettu autosta alas, painoa 90 kg per tela.
Ei ole ihan helppo yksin siirrellä
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98183

Otsikosta poiketen telat koitetaan asentaa tähän Pajeroon.
Pakkasta on toki sopivasti.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98182


Foortti joutuu taas pakkaseen kivenpien projektien tieltä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98184


Tarvikkeet saatu hilattua sisälle lämpiämään.
Telojen metalliosat on tollaista "perinteistä" Kiina laatua.
Voi aiheuttaa pientä kulttuurishokkia jos ei ole aikaisempaa tuttavuutta.
Vetopyörä on alumiinia ja runko rautaa. Hitsisaumat aika epäsiistejä ja ainakin näissä yksilöissä aika kehno maali.
Mutta pitää muistaa, että hinnasta puuttuu yksi nolla verrattuna Jenkkien versioihin.
Maton kestävyys on tässä vaiheessa täysi ?, näyttää kyllä ihan hyvältä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98185

Keskireikä oli liian pieni, takana riitti, kun laittoi 8 mm specerin väliin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98187

Telat kiinnittyy tällaisilla adaptereilla omilla pyörän muttereilla.
Ihan ei pultin reiät sopinut, piti porata 13 mm terällä reiät läpi.
Makitasta pääsi pienet savut tässä hommassa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98186

Tältä adapteri näyttää asennettuna.
Adapteriin on aika helppo muuttaa jakoa tai offsettiä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98188

Yksi nippa per tela löytyi. Ei kyllä sopinut minun prässin kanssa, piti vaihtaa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98189

Korkeus akselin keskeltä maahan on 52 cm.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98191


Yksi tela kiinni.
Tämän shown tärkein pointti on tietty värkin ulkonäkö.
Ja kyllä siitä taitaa muodostua odotetunlainen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98192

Leveä ja korkea.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98193


Kuraläpät irroitin ja varmaan ainakin astinlaudat vielä lähtee tieltä pois.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98194


Edessä ahdas keskireikä tuottaa vähän enemmän työtä.
Sorvinpuute ajaa epätoivoisiin tekoihin, reiän suurennus rälläkällä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98195

Toinen edessä kiinni, sitten loppui laikat ja into.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98196


Sitten tää suurin mysteeri.
Miten lukitaan toi telan runko, ettei se pääse pyörähtämään ihan holtittomasti?
Luulisin, että tela käyttäytyy ihan ok tasamaalla varovasti ajaessa. Mutta maastossa ristiriipunnassa ja muuten pahoissa paikoissa tulee varmasti ongelmia.
Tämmöiset raudat tuli telojen mukana, en usko että näillä on mitään käyttöä.


Teloissa on pari kivaa ominaisuutta, maavara on samanlainen kuin metrisillä renkailla ja välitys sama kuin 20" renkailla.
Koeajot jäi illalta suorittamatta..http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98197

smgt 31.01.2012 11:51

ootko laskenu paljo tulee pinta-ala nuilla teloilla?

Mika.U 31.01.2012 11:51

Tämähän on MIELENKIINTOISTA ! :D Tänään heti lisää kuvia!

luppakorva 31.01.2012 12:46

Telojen maahan osuva pituus on noin 1 m ja leveys 0,28 m, niin olisko se 0,28 neliömetriä per tela ja painoa vajaa 500 kg per nurkka. Siitä kait saa pintapaineen laskettua.
Kova olis hinku päästä ajeleen "panssarivaunun" jälkiä, naapureitten ihmeteltävälsi.:).

Heikki L 31.01.2012 12:56

Asiaa! Paljos pajeron kokonais leveys nyt on?
Suosittelen käymään Kiinan saumat läpi, ja hitsaamaan paskimmat uudestaan.
Kiinassa ilmeisesti sähkön kanssa ongelmia kun hitsikoneissa ei virta näytä riittävän.

T:Kesällä useita kiinan saumoja korjaus hitsannut:)

Nuhapumppu 31.01.2012 12:57

Alkaa pajerolla pääsemään lumessa. Melkeinpä joutuu myöntämään että olen ihan pirun kateellinen nuista:)

Janne1986 31.01.2012 13:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 846424)
Alkaa pajerolla pääsemään lumessa. Melkeinpä joutuu myöntämään että olen ihan pirun kateellinen nuista:)

Sama täällä!
Mutta katsoo hintaa niin ei vítuta enää kovasti.:D
Paljon pajeron maavara kasvoi?
Vai tuliko edes mitattua kiireessä?:)

kivinen 31.01.2012 13:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja luppakorva (Viesti 846398)

Tältä adapteri näyttää asennettuna.
Adapteriin on aika helppo muuttaa jakoa tai offsettiä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98188

Ei ole todellista minkälaisen tötterön päähän telat kiinnitetään? Ei kannata ylittää sitä 30km/h turvarajaa. Mieti paljonko tulee vääntövartta laakeroinnille? Ja kaikki jää vain pinnapulttien varaan kun keskireikä ei sovi?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja luppakorva (Viesti 846398)

Edessä ahdas keskireikä tuottaa vähän enemmän työtä.
Sorvinpuute ajaa epätoivoisiin tekoihin, reiän suurennus rälläkällä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98195

Elä tee noin, lupaan ilmaiseksi sorvata mittoihin kun tuot Vantaalle. Sorvataan nuo takatötteröt samalla.

WinChester 31.01.2012 13:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 846440)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98188

Ei ole todellista minkälaisen tötterön päähän telat kiinnitetään? Ei kannata ylittää sitä 30km/h turvarajaa. Mieti paljonko tulee vääntövartta laakeroinnille? Ja kaikki jää vain pinnapulttien varaan kun keskireikä ei sovi?


Luulisi voivan tehdä toisenlaisen adapterin, jossa etäisyys navasta olisi lyhyempi ja siten laakerin kuormitus vähäisempi. Noilla ei rasitukselle alttiit paikat taatusti kestä kauaa.

BJ-40/76 31.01.2012 15:47

Tuo mystinen rautahäkkyrä
 
Arvaus: tuo kiinnitetään akseliputken ympärille tuosta halkaistavasta silmästä, ja nuo alanurkissa olevat putkenpäät estävät liiallisen liikkeen ottamalla kiertyneeseen telarunkoon kiinni.

On muuten sen näkönen patentti, että ei taatusti kestä kovinkaan rajuja voimia..

p.s Jos noita rautoja on neljä samanlaista, niin sarja on tarkoitettu pyöräkuormaajaan:D (ei sovi olemaan etuakselilla)

luppakorva 31.01.2012 20:45

Kiitosta vaan sorvaus tarjouksesta, ehdin jo rälläköimään toisenkin puolen sopivaksi.

Taitaa olla kaikissa mun vehkeissä pyörät pulttien varassa, et kai ne saa tossakin olla. Veikkaisin kyllä, että joku muu paikka hajoo ennen laakereita ja pyöränpultteja. Esimerkiksi noi Pajeron vahvat ohjaus systeemit.

Nyt on pari kilsaa koeajoa ajettu, ja kaksi kertaa telarunko pyörähtänyt ylösalaisin. Maastossa telan saaminen oikein päin on erittäin vaikeaa.
Seuraavaksi täytyy kyllä alkaa miettiä noita stoppari systeemejä.
Tasamaalla pystyy kyllä ilman ajeleen mutta maastossa ei.

Toinen pari noista stoppariraudoista on vähän erilainen, mutta yhtä heikko. Varmaan täytyy tehdä kokonaan omanlainen systeemi.

Leveyttä ei tullut mitattua, mutta arviolta 230 cm, eli ei mahdu mun traillerille:(.

Ajaminen oli ihan jänskää, selkee ero pyörillä ajamiseen. Omat vähäiset telakokemukset rajoittuu kelkkaan ja kaivuriin. Ja yhdellä mönkijäsafarilla vetäjällä oli telamönkijä, se meni lumessa hienosti vaikka pyörävehkeillä ei päässyt mihinkään. Metsätielläkin se telavehje pudotteli ja vauhtiakin oli ainakin yli 30 km/h.

vmt 31.01.2012 20:53

Kävisikös sinne ihan vaan sopivanmittaiset ketjun- tai vaijerinpätkät estämään pyörähdystä? Siis löytyykö niille mitään kiinnitypaikkaa tuosta telahässäkästä?

Tojo4wd 31.01.2012 20:59

Amerikanmallissa oli muistaakseni ainakin takana telan rungosta tanko ja siitä ketju autoon ja edessäkin tais olla joku samanlainen systeemi.

offroadjouni 31.01.2012 21:08

Tuolla oli pari kuvaa teloista HDJ:n alla -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81182 . Muistaakseni siinä oli jotkut ketjut estämässä pyörähtämisen, JF tai bj45lava vois ehkä vahvistaa? Myös tuolla näkyy pari vanhempaa kuvaa toisista teloista LJ:n alla, mutta tässäkään ei näy miten kiertyminen estetään -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=6582 .

WinChester 31.01.2012 21:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja luppakorva (Viesti 846612)
Taitaa olla kaikissa mun vehkeissä pyörät pulttien varassa, et kai ne saa tossakin olla.

Epäilemättä, mutta normaalisti pulttiin kohdistuu sivuttainen leikkausvoima, joka dynaamisesti kuormittavanakin kantaa melkoisen rasituksen ilman ongelmia. Nyt kyseessä onkin veto-puristusvoima, joka tulee vielä pitkä momentin (=adapterin pituus) päästä. Vaikka pultit tuon kestäisikin, niin laakeriin tulee melkoinen momentti, joka olisi huomattavasti pienempi, jos adapteri olisi lyhyempi. Sama tilannehan on paljon levittävillä vanteilla (ja siksi niitä ei saa leimattua katuliikenteeseen ainakaan määräyksien mukaan... :D) Tietysti jos adapterilla saatavaa levitystä ei olisi, voisi härveli olla melko kiikkerä.

No, toivottavasti paikat kestää. Hienot telat on joka tapauksessa. Odotan mielenkiinnolla päästä näkemään tuon liikkumista esim. Punkalla. :D

WinChester 31.01.2012 21:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 846630)
Tuolla oli pari kuvaa teloista HDJ:n alla ->

Olikos noissa samanlaista pitkää adapteria kuin Luppiksella, kun ainakin kuvista voisi päätellä, että vetopyörä on suoraan HDJ:n navassa / jarrulevyssä kiinni...?

VooDoo Jeep 31.01.2012 22:29

Hyvin näyttäis menevän noilla http://www.youtube.com/watch?v=Ti6jy...eature=related ei paljoon aihista:D

luppakorva 01.02.2012 08:32

Suunilleen samalla leveydellä on muissakin telasarjoissa.
Noi jutut mistä oli linkit on katseltu tarkkaan, mutta ei oikein missään näy eikä kerrota tosta telarungon lukitsemisesta. Jossain oli mönkijän telasarjassa sellainen jousella varustettu tuki.
Käsittääkseni jousi iskari yhdistelmä olis paras, mutta mitään sopivia kiinityspaikkoja ei ole.
Ketjuilla varmaan onnistuu helpoiten, joten niillä koitetaan ensin.
Tässä autossa nää telat saa olla "pysyvästi", että sen puolesta voi rakennella noita tukia vähän vapaammin.
Edessä tuki pitäisi tietysti kääntyä telan mukana, mikä asettaa kiinitykselle omat haasteensa.
Eilen ei ollu kamera mukana, mutta kuvia tulee kyllä lisää.

Gary Grand 01.02.2012 08:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja luppakorva (Viesti 846776)
Käsittääkseni jousi iskari yhdistelmä olis paras, mutta mitään sopivia kiinityspaikkoja ei ole.
Ketjuilla varmaan onnistuu helpoiten, joten niillä koitetaan ensin.
Tässä autossa nää telat saa olla "pysyvästi", että sen puolesta voi rakennella noita tukia vähän vapaammin.
Edessä tuki pitäisi tietysti kääntyä telan mukana, mikä asettaa kiinitykselle omat haasteensa.

Jonkinlainen olkatukeen pultattava varsi, mihin saat iskarin kiinni. Toinen pää sitten telarunkoon. Jarrusatulan kiinnikkeen kiinnitysruuveihin taitaisi onnistua taiteilemaan ainakin Pallerossa tukevan?

Samsonite 01.02.2012 09:43

Takana olis varmaan suoraan tilaa lyhentää adapteria, mutta edessä joutus silpomaan kuttaperkaa ja koriakin jalkatilasta ?

Jare 01.02.2012 10:09

Rouheen korkee:
http://youtu.be/Aolk5YPVvv8

:D:D:D:D


Mitenköhän tiukassa toi sunkin pajero on kiinni tässä lähiviikkoina......meinaan se jumittuminenhan on varmaan vaan ajan kysymys:rolleyes::p:p

luppakorva 01.02.2012 10:53

Eilen pakkasessa ja pimeessä tuli tallusteltua ja temmellettyä lifti olalla ihan sopivasti iltakuntoiluksi:).
Muovihelmoista on hyvä tunkata.

Tossa aika hyvä mainosvideo teloista.
Tässä ei ajeta ihan sukkasillaan, niin kuin yleensä teloilla.
Valitettavasti ei näytetä mitään topparijuttuja tässäkään.
http://www.youtube.com/watch?v=_VJ4Q...1&feature=fvwp

Luke86 01.02.2012 11:12

Mitenhän paljon kilometrejä nuo telastot ja telat kestää, kun ois aika miehevä Ramissa tai Foortissa tommoset talvirenkaina :D

Rotpal GR 01.02.2012 11:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja luppakorva (Viesti 846815)
Eilen pakkasessa ja pimeessä tuli tallusteltua ja temmellettyä lifti olalla ihan sopivasti iltakuntoiluksi:).
Muovihelmoista on hyvä tunkata.

Tossa aika hyvä mainosvideo teloista.
Tässä ei ajeta ihan sukkasillaan, niin kuin yleensä teloilla.
Valitettavasti ei näytetä mitään topparijuttuja tässäkään.
http://www.youtube.com/watch?v=_VJ4Q...1&feature=fvwp

Mutta video linkin telat on jenkkiläisten Mattracksit ja painii vähä eri sarjassa mutta peritaate sama :rolleyes:

Nuhapumppu 01.02.2012 12:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rotpal GR (Viesti 846820)
Mutta video linkin telat on jenkkiläisten Mattracksit ja painii vähä eri sarjassa mutta peritaate sama :rolleyes:

Näinpä,eikös nuo Mattracksit maksakkin jonkun +20k€. Mutta jollain on nuo 1gen pajerossa alla ja on näköjään ketjut rajoittamassa nuiden telojen pyörintää http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/4529518 Eli kannattaa kysyä tuolta että kuinka nuo ketjut on toiminut,videon perusteella ainakin toimii ihan hyvin.


Sivu luotu: 14:31 (GMT +2).