Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.01.2012, 17:26
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Tuotatuota... Kun tuo täälläkin joskus esillä ollut projekti "kaki" nyt sitten on pihalla toistaiseksi ilman vaihteistoa kytkinongelmien takia niin samalla aloin pähkäilemään tuota voimansiirtopuolta + välityksiä. Nykyiset välitykset ovat aivan liian pitkät tänne pohjoisen olosuhteisiin (4.0 l6 + ax-15 manuaali + np231 + 3.07 perät) Idea jakolaatikon doublerista alkoi kypsymään mielessä mutta onko kukaan toteuttanut sellaista XJ:hin? lähinnä mietityttää tuo takakardaanin lyhyys. Sinällään ongelma ei ole vaikka käyttäisi jotain toista jakolaatikkoa tuossa 231 planeetan takana ja etukardaanin lähtö tulisi apparinpuolelle...

...josta taas tullaan seuraavaan asiaan eli etuakseliin ja sen kestävyyteen: Ovatko kaikki tyytyneet tuohon d30 etuakseliin vai onko muitakin swappeja tehty kuin jeeperin HDJ akseliswappi? Auto kumminkin pitäisi pysyä leimakelpoisena joten tämäkin asettaa omat rajoitteensa akselivalintaan.

Pihalta löytyisi sopivasti valmiina ford 8.8 taka-akseli 4.56 välityksellä ja palalukolla mutta tuo etuakseli epäilyttää jo siinäkin mielessä että kannattaako tuohon d30 akseliin edes alkaa välityksiä ja mahdollisesti lukkoa laittamaan kun nuo hi-po vetaritkaan ei mitään ilmaisia kumminkaan ole ja d44 akseliin taas saa melkein jokanurkalta reissussa osia. d44 akselissa taas ongelmaksi muodostuu sama kuin d30 akselissakin eli vetoakselin ristikot joita tuntuu menevän tahtiin reissu ja ristikko. Vakionopeusnivel kääntöpäässä miellyttäisi rakenteenakin enemmän...

...ideoita? valmiita esimerkkejä? mietintää aiheesta yleisestikin?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.01.2012, 17:53
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hencca Näytä viesti
Tuotatuota... Kun tuo täälläkin joskus esillä ollut projekti "kaki" nyt sitten on pihalla toistaiseksi ilman vaihteistoa kytkinongelmien takia niin samalla aloin pähkäilemään tuota voimansiirtopuolta + välityksiä. Nykyiset välitykset ovat aivan liian pitkät tänne pohjoisen olosuhteisiin (4.0 l6 + ax-15 manuaali + np231 + 3.07 perät) Idea jakolaatikon doublerista alkoi kypsymään mielessä mutta onko kukaan toteuttanut sellaista XJ:hin? lähinnä mietityttää tuo takakardaanin lyhyys. Sinällään ongelma ei ole vaikka käyttäisi jotain toista jakolaatikkoa tuossa 231 planeetan takana ja etukardaanin lähtö tulisi apparinpuolelle...

...josta taas tullaan seuraavaan asiaan eli etuakseliin ja sen kestävyyteen: Ovatko kaikki tyytyneet tuohon d30 etuakseliin vai onko muitakin swappeja tehty kuin jeeperin HDJ akseliswappi? Auto kumminkin pitäisi pysyä leimakelpoisena joten tämäkin asettaa omat rajoitteensa akselivalintaan.

Pihalta löytyisi sopivasti valmiina ford 8.8 taka-akseli 4.56 välityksellä ja palalukolla mutta tuo etuakseli epäilyttää jo siinäkin mielessä että kannattaako tuohon d30 akseliin edes alkaa välityksiä ja mahdollisesti lukkoa laittamaan kun nuo hi-po vetaritkaan ei mitään ilmaisia kumminkaan ole ja d44 akseliin taas saa melkein jokanurkalta reissussa osia. d44 akselissa taas ongelmaksi muodostuu sama kuin d30 akselissakin eli vetoakselin ristikot joita tuntuu menevän tahtiin reissu ja ristikko. Vakionopeusnivel kääntöpäässä miellyttäisi rakenteenakin enemmän...

...ideoita? valmiita esimerkkejä? mietintää aiheesta yleisestikin?

Jeeperillä on doubler. Japella D44 hybrid D30 kääntöpäillä ja RCV vetareilla. Mie yritän kaittaa D44 akselin RCV tikuilla ja D44 omilla kääntyvillä osilla. Melkoinen sekäsikiö vaan meinaa akselista tulla ja kustannukset on karannut käsistä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.01.2012, 18:04
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.133
Perusasetus

Kestävyyttä kohtuulliseen hintaan sain kun vaihdoin HDJ:n akselit alle, Sitä ennen oli FSJ:n vakio D44 edessä ja Hiluxin 8" takana. Hyvä puoli Hodarin akseleissa on että voi ostaa vakio-osia......

Doubler + D300 yhdistelmä on vähän pidempi kuin vakio NP-231 tai 242, Eli pitäisi onnistua Xj:hin myös.
Tuolla juttua mun toteutuksesta: http://forums.offipalsta.com/showthr...hlight=doubler
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.01.2012, 19:12
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

cromo ristinivelet + hipotikut kestää enemmän mitä loppu d30 sietää
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.01.2012, 19:17
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
cromo ristinivelet + hipotikut kestää enemmän mitä loppu d30 sietää
Tuunatun D30 ekselin heikot lenkit on miun kokemusten mukaan noi ristikot sekä välitys lukko päällä peruutettaessa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.01.2012, 19:37
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
cromo ristinivelet + hipotikut kestää enemmän mitä loppu d30 sietää
Tässäpä se pointti akselinvaihtoon onkin.

Tuota jeeperin doubler toteutusta katselinkin jo täällä sekä jollain jenkkifoorumilla (pirates?) Se vain jäi epäilyttämään kun MJ on pidemmällä akselivälillä niin siinä ei tule samalla tavalla tuo takakardaani ongelmaksi. Toisena ongelmana näkisin D300 laatikoiden saatavuuden suomesta, yhtään ei ole tullut vastaan...

...homma näemmä kiinnostaa kumminkin muillakin niin miten nuo toyotan akselit sitten leveyden puolesta sopii XJ:hin? (hilux/hj/hdj/???) meinaan noin katsastuksen puolesta? Itsekkin miettinyt sitä että ois aina parempi jos olis joku suomessa suht yleinen etuakseli johon löytyy vakio-osia kaupanhyllyltä eikä tarvi odotella osia ja katsoa katellisena kun muut ajelevat menemään.

Viimeksi muokannut Hencca : 13.01.2012 19:38 Perustelu: typoja korjattu
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.01.2012, 19:59
maze:n Avatar
maze maze ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.06.08
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 90
Perusasetus

Hiluksin etu-akseli oli vähän liian kapea, tuli tarpeeksi levitystä kun vaihtoi ifs navat. Etujouset/kiinnikkeet ei meinannut mahtua kun kääntöpäät otti kiinni jousiin.

Hj sopii paremmin jousien puolesta, mutta murikka on vähän turhan suuri joutui öljy-pohjaa muokkaamaan. muistaakseni hj akselit on hieman kapeammat kun xj omat, ei kyllä muista paljonko?

Viimeksi muokannut maze : 13.01.2012 20:09
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.01.2012, 20:09
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maze Näytä viesti
Hiluksin etu-akseli oli vähän liian kapea, tuli tarpeeksi levitystä kun vaihtoi isf navat. Etujouset/kiinnikkeet ei meinannut mahtua kun kääntöpäät otti kiinni jousiin.

Hj sopii paremmin jousien puolesta, mutta murikka on vähän turhan suuri joutui öljy-pohjaa muokkaamaan. muistaakseni hj akselit on hieman kapeammat kun xj omat, ei kyllä muista paljonko?
Olikos HDJ-80 akselit leveämmät kuin hj-60? Onko näihin laitettu muita kuin danoja tai toyotalaisia?

Periaatteessahan tuollaista D300 jakolaatikkoa voi pyöritellä kumminkin päin sen mukaan onko etuperä kuskin vai apparinpuolella...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 17:50 (GMT +2).