Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.12.2011, 22:30
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Superlon Näytä viesti
-NP242, josta löytyy myös Full Time 4HI-asetus viskokytkimellä, jota sopii käyttää myös kuivalla asfaltilla.
Kumpikin laatikko on hyvä.


Momenttimuunnin toimii automaattilaatikossa ikäänkuin kytkimenä. Saat käyttöösi osan moottorin tarjoamasta vääntömomentista jo ennenkuin vaihde on täysin kytkeytynyt. Eli vähän samaan tapaan, kuin manuaalivaihdeisella luistatat kytkintä. Momentinmuunnin on kuitenkin suunniteltu juuri tätä tarkoitusta varten, eikä se rikkoudu yhtä helposti, kuin luistatettu kytkin.
Noihin kohtiin pikkuisen korjausta. NP242 jakovaihteistossa ei ole viskokytkintä. Siinä vaan on tasauspyörästö, joten tuota 4FullTime asentoa voi käyttää millä alustalla tahansa. Mielestäni hyvä ominaisuus, kun talvella voi kadulla ajella nelivedolla tarvittaessa koko ajan. 4Hi ja 4Lo asennoissa tasauspyörästö on lukittu ja etu- ja takakardaanit pyörivät samaa vauhtia.

Momentinmuunnin on nimensä mukainen laite. Se kasvattaa moottorilta välittyvää momenttia vaihteeseen nähden hitailla nopeuksilla, vaihteesta riippuen. Toki se vaihde aina on kytkeytyneenä. Momentinmuunnin toimiessaan, eli silloin kun se ei ole lukittuna, on hydraulinen osa voimansiirtoa, eli silloin ei moottorin ja pyörien välillä ole jatkuvaa mekaanista yhteyttä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.12.2011, 22:43
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Noihin kohtiin pikkuisen korjausta. NP242 jakovaihteistossa ei ole viskokytkintä. Siinä vaan on tasauspyörästö, joten tuota 4FullTime asentoa voi käyttää millä alustalla tahansa. Mielestäni hyvä ominaisuus, kun talvella voi kadulla ajella nelivedolla tarvittaessa koko ajan. 4Hi ja 4Lo asennoissa tasauspyörästö on lukittu ja etu- ja takakardaanit pyörivät samaa vauhtia.

Momentinmuunnin on nimensä mukainen laite. Se kasvattaa moottorilta välittyvää momenttia vaihteeseen nähden hitailla nopeuksilla, vaihteesta riippuen. Toki se vaihde aina on kytkeytyneenä. Momentinmuunnin toimiessaan, eli silloin kun se ei ole lukittuna, on hydraulinen osa voimansiirtoa, eli silloin ei moottorin ja pyörien välillä ole jatkuvaa mekaanista yhteyttä.
Kiitos tarkennuksesta. Omassa Jeepissäni kun ei ole kummankaanlaista vekotinta, niin tekniikka ei ole näiden suhteen täydellisen tuttua. Idea toki, mutta ne yksityiskohdat...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.12.2011, 15:22
Super_Select:n Avatar
Super_Select Super_Select ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.03.10
Sijainti: Kaavi
Viestit: 177
Perusasetus

Täältä ääni Pajerolle. Itsellä pari vuotta sitten "sama" valinta..., eli kävin ajamassa useata Jeeppiä, Grand, ja perus Cherokeetä, ja päädyin Pajeroon, 3.0 bensa automaatti GLS-varusteilla.

Eli maastossa tuskin pärjää jeepille, mutta suunnilleen samoilla kulutuslukemilla (ei ainakaan syö enemmän), saapi tiloiltaan puolet isomman vehkeen, johon saa "miehekkäät" 33"- leimalle (pitää olla gls, eli orkkis levikkeet).

Ja normi ajossa Mitsu huomattavasti loogisempi..., eli jeepillä ajaessa ratilla annetaan toiveita halutusta suunnasta vs. mitsu kääntyy oikeasti , Jeepissä "perus" epämääräinen jenkki-alusta, jotkut tykkää, toiset ei...

Ja Pajerossa erittäin pätevä Super-Select jakis, jossa visko nelikko kaikille alustoille, nopea kiinteä, ja hidas kiinteä, sekä taka-akselilla sähkölukko vakiona. (toimii paine-ilmalla...) eli voi ajella nelikolla myös pitävällä alustalla, ja alle 100km/h vauhdissa voi vaihtaa takavedolta nelivedolle.

Ja mitä taas 4-runneriin tulee, niin mitsu hiljaisempi (mukavampi), tilavampi, ja ainakin GLS- versiossa (suuurin osa bensa Pajeroista tuotu suomeen gls-varusteilla) PALJON paremmat varusteet: tupla ilmastointi/lämmitys, sähkö kattoluukku, multi-mode ABS, säädettävä iskareiden jäykkyys...ym.

Ja pitää vielä lopullisesti suututtaa palstan Jeep- miehet , eli kyllähän ne Japanian poijjaat vie noita jenkkejä 100-0 teknisessä luotettavuudessa



Ja kyllä pajerollakin pääsee, jos osaa ajaa :http://www.youtube.com/watch?v=U4_kG9PtXBM

Viimeksi muokannut Super_Select : 19.12.2011 15:28 Perustelu: video
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.12.2011, 16:11
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Ei pajerokaan varmasti huono valinta ole, mutta mahtaako saada paineilmalukollista vehjettä vielä tuohon 5000 euron budjettiin?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.12.2011, 16:36
ranver ranver ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.02.07
Sijainti: karjaa, Finland.
Viestit: 174
Thumbs up

tuohon bensankulutukseen sen verran että kyllä mun kuutoskoneinen grandi mielestäni vie jonkun verran vähemmän bentsiiniä kun entinen v6 pajero,ja kulkee ihan eri tavalla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.12.2011, 17:02
axu87 axu87 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.07.11
Sijainti: sastamala
Viestit: 789
Perusasetus

Todellisia lukemia olisi kiva tietää, kai nyt jokainen tietää noin paljonko se auto kuluttaa...? Ja kyllä vaikka niitä kilometrejä ei tule 20000 vuodessa niin se kulutuskin on yksi valinta kriteeri, jos lähes vastaavalla kompinaatiolla toinen vie 15l tai toinen 20l. Suzuki olis muuten pätevä mutta tilaakin saa olla, pari koiraa kulkee mukana ja on toinen puoli syystä siihen miksi maasturi on, toinen puoli on taas omaksi iloksi kun voi käydä ryömimässä ja takapenkki oltava muun perheen takia käytettävissä. Enempää autoja taas ei viitsi ostaa kun noita muitakin harrastus autoja löytyy eri kategoriasta. Eli en hae parasta maasturia mikä määrityksenä onkin aika epämääräinen vaan eri summien komprommisia.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.12.2011, 17:15
ranver ranver ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.02.07
Sijainti: karjaa, Finland.
Viestit: 174
Perusasetus

grandi viime talvena lyhyessä pätkäajossa,ilman lohkolämmitintä,vakiorenkailla,kulutus oli n.15l.viime kesänä 33 renkailla kulutus n.16l joka sisältää pientä offailua ja muuta pätkäajoa,ei juurikaan pitkää matkaa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.12.2011, 17:12
Super_Select:n Avatar
Super_Select Super_Select ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.03.10
Sijainti: Kaavi
Viestit: 177
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Superlon Näytä viesti
Ei pajerokaan varmasti huono valinta ole, mutta mahtaako saada paineilmalukollista vehjettä vielä tuohon 5000 euron budjettiin?
Kaikissa 2-koppaisissa ,eli -92 -lähtien on napilla kytkettävä takalukko. Vanhemmissa kitkalukko.

Ja tietysti kulutuksissa on eroja.....riippuen kuskista ja ko.yksilöstä.. siis autosta, muista ei kokemusta, kuin tuosta omasta laitteesta, joka vie seka-ajossa noin. 15, maltillisesti maantiellä vakiorenkailla pääsee lähelle kymppiä...

Ja joo, onhan siinä Jeepissä enemmän voimaa / kilo, mutta ei tuolla Pajerollakaan jalkoihin ole jäänyt...

Viimeksi muokannut Super_Select : 19.12.2011 17:18
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mikä on maasturi ja mikä citymaasturi JouniN Chit-Chat 73 26.04.2016 17:14
Ostettu Bensa maasturi Jesmender O/M/V Ajoneuvot 11 02.10.2011 11:20
Ostetaan Bensa maasturi Topi1982 O/M/V Ajoneuvot 5 13.01.2011 10:39
O. Halpa bensa maasturi vepele O/M/V Ajoneuvot 0 03.02.2006 08:18
Ostetaan bensa maasturi H: max 3000 e O/M/V Muut 2 23.09.2005 07:26


Sivu luotu: 00:15 (GMT +2).