Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.10.2011, 20:28
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.092
Perusasetus

Vaihdoit tukivarret mutta casteria ei oo mitattu!!! (paperissa tyhjä kenttä) Eli varmasti päin peetä tuollaisen ajotuntuman myötä.
Nehän nyt saa silmälläkin yllättävän hyvin kohdalleen, ite laitoin vaan palikat samoihin asentoihin viivat säätölevyn asteikolla ja silmällä camberit kohilleen. Katoppa ekaks onko ne edes silmämääräisesti sielläpäin.

Kaks kertaa käytin pyöränsuuntauksessa ex-4Runneria ja molempien kertojen jälkeen silminnähden kulmat viturallaan. Siitä viisastuneena oon luottanu silmään enemmän kun pyöränkulmaprinttiin. Auraukset näet kun paat eka ratin suoraan ja sitten sihtaat etupyörien kylkiä pitkin viivan takapyöriin, raideleveydet kun on muistaakseni edessä sentin vähemmän kun takana niin pikkusen saa mennä linja takapyörän päälle, kulmissa kun saa olla isommilla pyörillä himppasen haritustakin.

Nimim. just vaihdoin alatukivarsien puslat ja silmämääräisesti kulmat kohdilleen, aurausta sai säätää melkosesti kun laitoin kaikki camperit eteenpäin. Ja menee luotisuoraan ja tempoilematta.

Ja ei oo tosiaan nyt aurauksessa eikä camberissa vika!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.10.2011, 20:47
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Oliko tuo ammattilaispaikka vaan joku nyrkkipaja?

Ja kun pistivät kennot kiinni renkaisiin, niin olihan siellä pyörien alla niin sanotut liukulevyt? ja muistivat vielä vapauttaa ne? siis että renkaat/ripustukset eivät jääneet jännitykseen kennojen kalibroinnin jälkeen?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.10.2011, 20:53
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.092
Perusasetus

Aivan sama, aurauksen ja camberinhan saa kohdilleen vaikka caster olisi aivan pois asteikolta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.10.2011, 21:41
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Aivan sama, aurauksen ja camberinhan saa kohdilleen vaikka caster olisi aivan pois asteikolta.
Siis en tarkoittanut -matti-:a, vaan tuota alkuperäistä ongelmaa.

Tuossa taannoin testasin Bosch:n optista 4-pyörä suuntaajaa (vm.2010), ja olikohan
silloin pöydällä joku 2000 luvun 320 mese, niin kun katsoi aurauksen ja pyörän pystykallistuksen niin molemmat oli yli asteen perseellään, kun nuo liukulevyt oli
lukittuna (niin kuin niiden kuuluu olla, kun auto laskettiin alas, mutta pitää vapauttaa ennen säätöä)

Toki isoilla renkailla vaikutus varmaan pienempi, mutta menee noiden minuuttien
osata kyllä uusiin puihin.

Ja kun nyt mietitään, että paljonko on paljon,
Niin suuruusluokkaa 10 milliä yhden metrin päässä on n.2 astetta. ja tuo desimaaliluvun loppu, siis 0 astetta 01minuuttia on metrin päässä kymmenesosa milliä?, siis niin vähän että jos raidetankoja on lämmitetty säädön yhteydessä, niin pitää odottaa että ne jäähtyy!

ja k.o aloittajan autossa tuo liukuma on 1,5 astetta, ja jos akseliväli on 2,5 metriä, niin tuo takakallistuma ampuu yli asteikon, jos auton perää nostetaan/lasketaan 9 senttiä? siis joko 4,5cm lasku tai nosto takajousituksen korkeudessa ajaa ainakin toisen rajan yli
Pitäskö tarkistaa laskelmat?

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 31.10.2011 09:13
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.10.2011, 21:48
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.092
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis en tarkoittanut -matti-:a, vaan tuota alkuperäistä ongelmaa.
Joo, ymmärsin kyllä, mutta tosiaan jos ei oo mitään käsitystä missä casteri menee niin aivan joutavanpäiväinen ja harhaanjohtava mittaus. Luulen että kyse on jopa kokonaisista asteista!
Kaikki menee uusiks kun casterit säätää, ihan kaikki.

Mutta siis paljon on mittaajastakin kiinni onko tulokset luotettavia vai ei, siks just näissä on niin isoja heittoja vaikka kulmat just säädetty "vihreelle".
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.10.2011, 21:54
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Paljonko auton keula nousee kun kiidytetään ja jos joskus ihmetelly toyotan risukeulan geometrioita niin tietää että camber muuttuu jouston aikana jonkin verran ja aina kun camber muuttuu niin muuttuu myös auraus. Eli toi camber ero aiheuttaa epätasasen "bumb steerin" joka voi lyhyehkössä autossa aiheuttaa vetelyä.

Caster ero voi aiheuttaa tasasta vetoa toiseen suuntaan, mut harvemmin vikurointia, ellei oo sitten ihan pystyssä saati sitten plussan puolella.

Vielä höyrytään. Jatkuva 4vetosessa camber ero aiheuttaa sen että pyörän painopiste tiehen on eri kohdassa kp linjaan nähden kun toisella puolella eli vähän kuin ois eri offsetti oikealla ja vasemmalla.

On ehkä hiuksien halkomista (varsinkin kun castereita saa vain arvailla )

Viimeksi muokannut hpotteri : 30.10.2011 22:05
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.10.2011, 23:27
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri Näytä viesti
Paljonko auton keula nousee kun kiidytetään ja jos joskus ihmetelly toyotan risukeulan geometrioita niin tietää että camber muuttuu jouston aikana jonkin verran ja aina kun camber muuttuu niin muuttuu myös auraus. Eli toi camber ero aiheuttaa epätasasen "bumb steerin" joka voi lyhyehkössä autossa aiheuttaa vetelyä.
Kyllähän tuo keula tietysti kiihdytyksissä elää ja sekin on tiedossa että geometriat silloin muuttuvat. Ei kuitenkaan ollut tätä ongelmaa ennen tukivarsien ja renkaiden vaihtoa niin jotenkin sen nyt täytyy liittyä sihen...tai sitten vaan cooperit on pirusti herkemmät kuin nokialaiset.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.10.2011, 23:22
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Aivan sama, aurauksen ja camberinhan saa kohdilleen vaikka caster olisi aivan pois asteikolta.
Pitänee siis tutustua tuohon casteriin. Mistäs tuota casteria sitten saa säädeltyä?

Viimeksi muokannut Rölli : 30.10.2011 23:24
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 31.10.2011, 07:03
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.092
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Pitänee siis tutustua tuohon casteriin. Mistäs tuota casteria sitten saa säädeltyä?
Niistä epäkeskoholkeista, joita taisit joutua uusimaankin. Mutteripuolella on kara mistä kääntelemällä tukivarren kiinnityskohta luistelee sisään-ulos n. 3 cm.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Ei kuitenkaan ollut tätä ongelmaa ennen tukivarsien ja renkaiden vaihtoa niin jotenkin sen nyt täytyy liittyä sihen...tai sitten vaan cooperit on pirusti herkemmät kuin nokialaiset.
Ei oo coopperien vika tämä. Liittyy vain ja ainoastaan tuohon tukivarsien vaihtoon/säätämättömyyteen.

Edit: ja sitten kun alat säätämään, tai kuka sit ruuvaakin, niin vetäkää etupyörät niin eteen kuin saatte, muuten ryystää helposti pyöränkotelon takaosaan kiinni. Eli takapäät mahdollisimman ulos, etupäät sisään.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 31.10.2011 07:06
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.11.2011, 06:04
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Täytyy perehtyä tuohon säätöön.
Sieltä pitäisi siis ilmeisesti löytää jokin kultainen keskitie castorin ja camperin suhteen.
Nyt ne on vedettynä aika tappiin että edes tuo camperi saatiin noihin lukemiin.


Ja vielä pitäisi saada renkaatkin mahdollisimman eteen...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.11.2011, 07:13
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.092
Perusasetus

Etu- ja takaholkkia voi säätää n. +/- 1.5 cm, joten kyllä sieltä pitäisi helposti löytyä camberitkin kohdalleen vaikka casterit laittaiskin maksimiin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hj-60:sen aurauskulmat? räyhäracing Tekniikka & Jutustelu 5 25.07.2009 17:59
aurauskulmat, hj60 penna Tekniikka & Jutustelu 3 12.11.2008 22:30


Sivu luotu: 17:12 (GMT +2).