![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Vaihdoit tukivarret mutta casteria ei oo mitattu!!! (paperissa tyhjä kenttä) Eli varmasti päin peetä tuollaisen ajotuntuman myötä. Nehän nyt saa silmälläkin yllättävän hyvin kohdalleen, ite laitoin vaan palikat samoihin asentoihin viivat säätölevyn asteikolla ja silmällä camberit kohilleen. Katoppa ekaks onko ne edes silmämääräisesti sielläpäin. Kaks kertaa käytin pyöränsuuntauksessa ex-4Runneria ja molempien kertojen jälkeen silminnähden kulmat viturallaan. Siitä viisastuneena oon luottanu silmään enemmän kun pyöränkulmaprinttiin. Auraukset näet kun paat eka ratin suoraan ja sitten sihtaat etupyörien kylkiä pitkin viivan takapyöriin, raideleveydet kun on muistaakseni edessä sentin vähemmän kun takana niin pikkusen saa mennä linja takapyörän päälle, kulmissa kun saa olla isommilla pyörillä himppasen haritustakin. Nimim. just vaihdoin alatukivarsien puslat ja silmämääräisesti kulmat kohdilleen, aurausta sai säätää melkosesti kun laitoin kaikki camperit eteenpäin. Ja menee luotisuoraan ja tempoilematta. Ja ei oo tosiaan nyt aurauksessa eikä camberissa vika!
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Oliko tuo ammattilaispaikka vaan joku nyrkkipaja?
Ja kun pistivät kennot kiinni renkaisiin, niin olihan siellä pyörien alla niin sanotut liukulevyt? ja muistivat vielä vapauttaa ne? siis että renkaat/ripustukset eivät jääneet jännitykseen kennojen kalibroinnin jälkeen? |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Aivan sama, aurauksen ja camberinhan saa kohdilleen vaikka caster olisi aivan pois asteikolta.
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Tuossa taannoin testasin Bosch:n optista 4-pyörä suuntaajaa (vm.2010), ja olikohan silloin pöydällä joku 2000 luvun 320 mese, niin kun katsoi aurauksen ja pyörän pystykallistuksen niin molemmat oli yli asteen perseellään, kun nuo liukulevyt oli lukittuna (niin kuin niiden kuuluu olla, kun auto laskettiin alas, mutta pitää vapauttaa ennen säätöä) Toki isoilla renkailla vaikutus varmaan pienempi, mutta menee noiden minuuttien osata kyllä uusiin puihin. Ja kun nyt mietitään, että paljonko on paljon, Niin suuruusluokkaa 10 milliä yhden metrin päässä on n.2 astetta. ja tuo desimaaliluvun loppu, siis 0 astetta 01minuuttia on metrin päässä kymmenesosa milliä?, siis niin vähän että jos raidetankoja on lämmitetty säädön yhteydessä, niin pitää odottaa että ne jäähtyy! ja k.o aloittajan autossa tuo liukuma on 1,5 astetta, ja jos akseliväli on 2,5 metriä, niin tuo takakallistuma ampuu yli asteikon, jos auton perää nostetaan/lasketaan 9 senttiä? siis joko 4,5cm lasku tai nosto takajousituksen korkeudessa ajaa ainakin toisen rajan yli ![]() Pitäskö tarkistaa laskelmat? Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 31.10.2011 09:13 |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Kaikki menee uusiks kun casterit säätää, ihan kaikki. Mutta siis paljon on mittaajastakin kiinni onko tulokset luotettavia vai ei, siks just näissä on niin isoja heittoja vaikka kulmat just säädetty "vihreelle". |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Paljonko auton keula nousee kun kiidytetään ja jos joskus ihmetelly toyotan risukeulan geometrioita niin tietää että camber muuttuu jouston aikana jonkin verran ja aina kun camber muuttuu niin muuttuu myös auraus. Eli toi camber ero aiheuttaa epätasasen "bumb steerin" joka voi lyhyehkössä autossa aiheuttaa vetelyä.
Caster ero voi aiheuttaa tasasta vetoa toiseen suuntaan, mut harvemmin vikurointia, ellei oo sitten ihan pystyssä saati sitten plussan puolella. Vielä höyrytään. Jatkuva 4vetosessa camber ero aiheuttaa sen että pyörän painopiste tiehen on eri kohdassa kp linjaan nähden kun toisella puolella eli vähän kuin ois eri offsetti oikealla ja vasemmalla. On ehkä hiuksien halkomista (varsinkin kun castereita saa vain arvailla )
Viimeksi muokannut hpotteri : 30.10.2011 22:05 |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Pitänee siis tutustua tuohon casteriin. Mistäs tuota casteria sitten saa säädeltyä?
Viimeksi muokannut Rölli : 30.10.2011 23:24 |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Lainaus:
Edit: ja sitten kun alat säätämään, tai kuka sit ruuvaakin, niin vetäkää etupyörät niin eteen kuin saatte, muuten ryystää helposti pyöränkotelon takaosaan kiinni. Eli takapäät mahdollisimman ulos, etupäät sisään. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 31.10.2011 07:06 |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Täytyy perehtyä tuohon säätöön.
Sieltä pitäisi siis ilmeisesti löytää jokin kultainen keskitie castorin ja camperin suhteen. Nyt ne on vedettynä aika tappiin että edes tuo camperi saatiin noihin lukemiin. Ja vielä pitäisi saada renkaatkin mahdollisimman eteen... |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Etu- ja takaholkkia voi säätää n. +/- 1.5 cm, joten kyllä sieltä pitäisi helposti löytyä camberitkin kohdalleen vaikka casterit laittaiskin maksimiin.
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Hj-60:sen aurauskulmat? | räyhäracing | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 25.07.2009 17:59 |
| aurauskulmat, hj60 | penna | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 12.11.2008 22:30 |