![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Jos auraus on edes sinnepäin oikein (kuten nyt on ainakin raportin mukaan) niin se ei tuollaista pitäisi aiheuttaa. Camberilla ei juuri ole myöskään vaikutusta, ei ainakaan noin paljoa. Sen sijaan caster- kulma (sivusta katsottuna pallonivelien läpi menevän linjan "takakallistuma") vaikuttaa aivan helvetisti ohjauksen vetelyyn, palautukseen ja ohjaustuntumaan muutenkin. Jos autoa on korotettu ja napoja ei ole käännetty tai casteria muuten säädetty, niin voi kyllä olla ajettavuus ihan perseellään. Toisaalta vanhoilla renkailla jos ajettavuus oli hyvä ja uusilla ei.. tietysti jokainen rengasmalli ja -koko on erilainen käytökseltään, voi toimia toisella ja toisella ei. Se mitä oman kokemuksen mukaan maastureiden ohjauskulmien säätöjen kanssa on pelleillyt, niin turha noita on edes mihinkään firmaan viedä säädettäväksi ![]() Kunnolliset mittavälineet kouraan (= kaksi pitkää vatupassia mustekaloilla renkaan ulkokylkeen navan keskilinjalle kiinni), ja sitten säätämään aurausta. Mulla on Jeepeissä ollut aina joko nollassa tai hieman aurauksen puolella, hyvin on pelannut. Tojotassa voi toimia sillä, tai sitten jotenkin muuten ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Toi kun on kerran erillisjoussitetulla keulalla niin mun mielestä korotus ei juurikaan muuta tuota casteria. Ja tolla korkeudella se keula on ennenkin ollut ja hyvä oli.
Tuo ihmetytti itseäkin et takana on kulmat muuttunu säädön aikana. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Niin joo.. toihan olikin tosiaan jo risukeula. En minä näistä tojotista niin tiedä
![]() En jaksa uskoa että on kulmat oikeasti muuttuneet takana säädön aikana, meniskö jonkun mittavirheen piikkiin ja toisaalta jos säätäessä auton asento tjsp. muuttunut? Eihän takapäässä minkään pitäisi muuttua kun on jäykkä akseli. Tarkista nyt huvikseen vielä toi caster- kulma.. en minä ainakaan oikein keksi tuohon mitään muutakaan ongelmaa, jos vain kaikki puslat yms. on kunnossa ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä minunkin mietestä tuo olkatapin takakallistuma saa aikaan juuri tuota.
Tuo takakallistus voi muuttua hyvinkin paljon korotuksessa (tästä autosta en tiedä), sillä osassa autoissa kolmiotukivarren/tukivarsien kiinnitus ei ole suorassa auton pituuslinjan suhteen. Toiset renkaat ja autot kestää enemmän heittoa, toiset vähemmän. esim. minulla hdj:ssä normaalia enemmän takakallistusta, menee kuin juna ja ohjaus palauttaa vähän liiankin terhakasti. Kaverilla taasen oli hdj:ssä normaalia vähemmän, itse asiassa taisi olla jo etukallistusta, kulki vielä kelvollisesti, ja palautti huonohkosti. Minulla oli bj-40 ensin nollassa, suuntavakavuus huono, ei palauttanut ohjaus ja jarrutuksessa sai jorjata jatkuvasti ratilla kun tempoili ympäriinsä. Käännin noin 4 astetta takakallistusta, ja muuttu kuin eri autoksi. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Vaihdoit tukivarret mutta casteria ei oo mitattu!!! (paperissa tyhjä kenttä) Eli varmasti päin peetä tuollaisen ajotuntuman myötä.
Nehän nyt saa silmälläkin yllättävän hyvin kohdalleen, ite laitoin vaan palikat samoihin asentoihin viivat säätölevyn asteikolla ja silmällä camberit kohilleen. Katoppa ekaks onko ne edes silmämääräisesti sielläpäin. Kaks kertaa käytin pyöränsuuntauksessa ex-4Runneria ja molempien kertojen jälkeen silminnähden kulmat viturallaan. Siitä viisastuneena oon luottanu silmään enemmän kun pyöränkulmaprinttiin. Auraukset näet kun paat eka ratin suoraan ja sitten sihtaat etupyörien kylkiä pitkin viivan takapyöriin, raideleveydet kun on muistaakseni edessä sentin vähemmän kun takana niin pikkusen saa mennä linja takapyörän päälle, kulmissa kun saa olla isommilla pyörillä himppasen haritustakin. Nimim. just vaihdoin alatukivarsien puslat ja silmämääräisesti kulmat kohdilleen, aurausta sai säätää melkosesti kun laitoin kaikki camperit eteenpäin. Ja menee luotisuoraan ja tempoilematta. Ja ei oo tosiaan nyt aurauksessa eikä camberissa vika! |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Oliko tuo ammattilaispaikka vaan joku nyrkkipaja?
Ja kun pistivät kennot kiinni renkaisiin, niin olihan siellä pyörien alla niin sanotut liukulevyt? ja muistivat vielä vapauttaa ne? siis että renkaat/ripustukset eivät jääneet jännitykseen kennojen kalibroinnin jälkeen? |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Aivan sama, aurauksen ja camberinhan saa kohdilleen vaikka caster olisi aivan pois asteikolta.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hj-60:sen aurauskulmat? | räyhäracing | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 25.07.2009 17:59 |
aurauskulmat, hj60 | penna | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 12.11.2008 22:30 |