Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KIM
Kommenttien sisältö on aika laidasta laitaan. Ehkä mielipiteiden laaja skaala johtuu paljolti siitä, että ralliautoja on niin monenlaisia ja käyttöautotarpeita myös monenlaisia. Ajatus käyttöautoksi kelpaavasta ralliautosta tuli siitä, että vois TUTUSTUA lajiin jo aiemmin jollakin 5000-12000 autolla. Mb:llä tulee myös ajettua joskus ihan huvikseenkin. Eli ralliautoksi ehkä vaihtuva -89 mb on kai meillä kolmos tai nelosauto. Se on kuitenkin välttämätön.
|
Minkälaiseksi olet tuon ralliautoiluun tutustumisen ajatellut?? Onko se kilpailemista vai satunnaista kauppaan kruisailua ralliautolla
Ainoa oikea tapa tutustua lajiin on ensinnäkin liittyä johonkin AKK:n Tai Autoliiton autourheilukerhoon, jossa on rallikuskeja ja jossa on myös mahdollisuus harjoitella kilvanajoa kerhon järjestämissä ajotapahtumissa. Niissä on monesti mahdollisuus istua jonkun kokeneemman kuskin kyytiin jolloin saa jo jonkinlaisen tuntuman lajiin. Näissä ajoharjoituksissa on mahdollisuus myös kokeilla oman ajoneuvon suorituskykyä ja hakea oman ajotaidon rajoja valvotuissa olosuhteissa. Jos sitten kiinnostus herää niin sitten on aika hankkia tuo jo mainitsemasi rallitutkinto joka edellytetään jokaiselta joka osallistuu kuskina tai kartturina ralliin.
Halvin tapa tutustua varsinaisessa kisassa ralliin on tietty pestautua jollekin kartturiksi niin selviää onko homma sellaista että kiinnostaa niin paljon että kannattaa lähteä ralliautokauppaan kilpuria hankkimaan. Ja jos päädyt lajia kilpailijana harrastamaan niin rallitutkinnon lisäksi tarvitset vielä kilpailijalisenssin joka siis edellyttää johonkin seuraan (AKK tai AL) kuulumista.
Edelleenkin olen sitä mieltä että kisaautolla ei kannata siviiliä ajella, mutta jos nyt välttämättä pitää niin historikpeli taikka 2-vetonen N-, F-ryhmälinen kaikkenaan vielä menettelee. B-junnuna kun et vielä pääse millään 4-vetoautolla kisaamaan.