![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kommenttien sisältö on aika laidasta laitaan. Ehkä mielipiteiden laaja skaala johtuu paljolti siitä, että ralliautoja on niin monenlaisia ja käyttöautotarpeita myös monenlaisia. Täsmennän vähän "tarpeita". Vaimo lupas, että saan ostaa ralliauton sitten kun talovelka on maksettu. Siihen on 7-10 vuotta. Silloin vois ostaa ehkä + 20 te auton. Tuohon on kuitenkin kauan ja olen silloin jo pappaiässä. Ajatus käyttöautoksi kelpaavasta ralliautosta tuli siitä, että vois TUTUSTUA lajiin jo aiemmin jollakin 5000-12000 autolla. Vaimo ajaa diesel Foresterilla joka on meidän perheauto. Mulla on pari uutta firman 4wd autoa työajoihin ja usein joku kotipihassakin kun tässä on vieressä varastot, sivutoimisto ja labra. Satunnaiseti kuitenkin ajan "pääkonttorille" 12 km päähän mersun romulla kun naiset on vieneet paremmat päältä. Mb:llä tulee myös ajettua joskus ihan huvikseenkin. Eli ralliautoksi ehkä vaihtuva -89 mb on kai meillä kolmos tai nelosauto. Se on kuitenkin välttämätön.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Liity ensin johonkin autourheiluseuraan ja sitten...Lainaus:
![]() Ainoa oikea tapa tutustua lajiin on ensinnäkin liittyä johonkin AKK:n Tai Autoliiton autourheilukerhoon, jossa on rallikuskeja ja jossa on myös mahdollisuus harjoitella kilvanajoa kerhon järjestämissä ajotapahtumissa. Niissä on monesti mahdollisuus istua jonkun kokeneemman kuskin kyytiin jolloin saa jo jonkinlaisen tuntuman lajiin. Näissä ajoharjoituksissa on mahdollisuus myös kokeilla oman ajoneuvon suorituskykyä ja hakea oman ajotaidon rajoja valvotuissa olosuhteissa. Jos sitten kiinnostus herää niin sitten on aika hankkia tuo jo mainitsemasi rallitutkinto joka edellytetään jokaiselta joka osallistuu kuskina tai kartturina ralliin. Halvin tapa tutustua varsinaisessa kisassa ralliin on tietty pestautua jollekin kartturiksi niin selviää onko homma sellaista että kiinnostaa niin paljon että kannattaa lähteä ralliautokauppaan kilpuria hankkimaan. Ja jos päädyt lajia kilpailijana harrastamaan niin rallitutkinnon lisäksi tarvitset vielä kilpailijalisenssin joka siis edellyttää johonkin seuraan (AKK tai AL) kuulumista. Edelleenkin olen sitä mieltä että kisaautolla ei kannata siviiliä ajella, mutta jos nyt välttämättä pitää niin historikpeli taikka 2-vetonen N-, F-ryhmälinen kaikkenaan vielä menettelee. B-junnuna kun et vielä pääse millään 4-vetoautolla kisaamaan. Viimeksi muokannut Byrocrat : 28.08.2011 17:00 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Paikalliseen urheiluautoiluseuraan laitoin kyselyä jäsenyydestä.
Nuo rallisäännöt pitää tulostaa ja lueskella läpi. Jos ens vuonna joku historic tulis niin sillä harjoiteltas kotona pellolla ja vähän yleisillä teilläkin (liikennesääntöjen puitteissa toki). Paikkakunnalla on suljettu rallitie johon voi mennä reenaamaan. Ja paikalliset rallit vois yritää ajaa. Niitä on 2-3 vuodessa. Myöhemmin jos on intoa ja rahaa niin vois jotain ikämiessarjaa kiertää jollain paremmalla autolla. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Ei missään olosuhteissa vapaasti liikennöitävällä yleisellä tielläLainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Viimeksi muokannut Byrocrat : 29.08.2011 10:13 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Muutama ajatus mitä tullu itelle mieleen tässä muitten kirjotuksia lukiessa:
Noita kilpureitahan aina välillä tulee vastaan tuolla liikenteen seassa ja pääsääntöisesti ne on jotain trophy-luokan autoja tai hissejä ja joskus joku 325 E36 BMW:kin on näkyny tankilla käyvän. Eli ne on aika liki vakiokuntoisia koneiltaan, laatikoiltaan ja ripustuksiltaan. Tollanen edes vähän rakenneltu F-ryhmän auto ei oo mikään nautinto ajaa kun suorakytky ujeltaa, tukivarret kun on unibaalia tai nylonia ni kaikki iskut,kolinat ja natinat kuuluu todella selvästi, konetta kun on rakenneltu ni menee pienillä kierroksilla ajaessa "tukkoon" eli täytyy välillä polkasta ja siitä ne kukkahattutädit taas saa syyn kirjottaa yleisänosastolle.. Ja se suorakytky on ihan perseestä ajaa hiljaa siirtymää kun ei tahdo mennä pykälät päälle, varsinkin alaspäin mentäessä itte vaihdoin aina ilman kytkintä, vähän kun sito vasurilla ja klok pienempää ni ei rutise tai sorvaa rattaita kun niillä laatikoilla pitää mennä pykälä kerrallaan alaspäin kun muuten rusahtaa ja kovaa... Jos itte pitäis valita kilpuri millä käydä välillä kaupas ja ajaa rallia ni se olis joko trophy-luokan Polo tai Swifti. tai sitte BMW E36 Extreme-luokan auto, ne kun on liki vakioita ja kun kaikilla luokassa on samanlainen auto ni ranteet ratkasee ja osia saa jos sattuu kolahtaa. Toi historiikki on varmasti ihan jees ajaa ja harrastaa, osien saanti autoihin voi olla vähän hankalaa riippuen autosta. Kannattaa selailla vaikka tota ralli.nettiä ja käydä kisoissa huollossa haistelemassa ja kyselemässä,rallimiehet kyllä kertoo autostaan mielellään kunhan vain jaksaa kuunnella! AKK-motorsportin sivuilla näkee kisat missä ajellaan milloinkin Ja Ps. Sitte ku on auto hankittu ni tarvii vielä ajopuvun,alusasun,hupun,kengät,hanssin ensvuoden alusta ja siihen sopivan kypärän jne..... |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ralliauto on hankittu. Vakioryhmäläinen hissekatiska. Ei tollakaan nyt tosiaankaan ole mikään nautinto siviiliajoja ajaa. Kyllä sillä on kuitenkin kaupassa pari kertaa käyty. Ja tullaan käymään jatkossakin silloin tällöin jos ei oo muita autoja pihassa.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
VAG-konsernin kakkaläjä "käyttöautona"...onko muita ? | Palde | Chit-Chat | 59 | 13.07.2010 07:27 |
Land cruiser J90 käyttöautona | Triton | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 21.03.2010 13:17 |
ralliauto | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 06.03.2005 02:01 | |
BJ käyttöautona? | Hammer__ | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 30.01.2005 23:07 |
Suzuki Vitara, onko kokemuksia? käyttöautona | Juksi | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 24.01.2005 22:58 |