Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #18  
Vanha 28.06.2011, 12:12
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki Näytä viesti
Juu, voisi tähän laittaa niitä speksejä ihan suoraan

MOOTTORI
Merkki Honda GCV 135 kansiventtiilimoottori
Teho 4,5 hv, 4-tahti, 3,4 kW
Kierrosluku 3000 rpm

LATURI
Bosch 0 120 489 379
Jännite 14V
Virta 23/65A
Pyörintä myötäpäivään

Eli tuo kone on joku hondan ekoihme, on puolipuristimet ja kaikki eikä oikeasti vie polttoainetta juuri mitään. Meinasin siihen vielä paremman pakoputken ja äänenvaimentimen, että saa virtaukset ja äänentasot kohdalleen, niin ja tietysti johdettua pakokaasut turvallisesti ulos generaattorin koteloinnista. Laturi pitää näköjään laittaa hihnapyörä ylöspäin, että saa pyörimissuunnan oikeaksi... Caddyn laturin hihnapyörä ja leikkurin vetävien pyörien hihnapyörä olivat valmiiksi jo saman kokoiset, eli pitää koittaa ensin tuolla 1:1 välityksellä ja jos pyörii helposti niin sitten koittaa tuplata moottorin hihnapyörän koko.

Taidan kallistua kyllä tuohon reed-kytkentään, ihan vaan sen mekaanisuuden takia bebekistä sopiva lasiputkikytkin ja sen perään joku 12v vaihtorele. Ja kyllä, juurikin puolan johto sillä maadoitetaan sammuttamiseksi. Tämän rinnalle tulee sitten vielä vaihtokytkin, jolla hoidetaan käynnistys ennen kuin laturi antaa virtaa.

Luin netistä yhtä samanmoista projektia, jossa äänenvaimentimeen oli laitettu lämpötilakytkin (kahvinkeittimen termostaatti?) joka kytkin laturille herätevirran vasta kun kone oli hieman lämmennyt. Tämän voisi tehdä omaankin, lisäisi generaattorin käyttöikää huomattavasti... Pitää vaan miettiä sopivat kytkennät, että saa nämä pelaamaan automaattisesti niin, että riittää kun käyttää ohjaustaulusta kytkintä "KÄYNNISTYS" -tilassa ja käynnistyttyä napsauttaa automaatille. Mutta tällaiset kytkennät eivät tuota enää ongelmia.

Eikös tuon taulumittarin kanssa sarjaan voisi kytkeä potentiometrin, jolla säätäisi taulun näyttämän oikein? Pihtivirtamittari on käytössä virran ja kierrosluvun säätöä varten.

Yksi asia vielä askarruttaa, saisikohan ryyppyläpälle tehtyä jonkinlaisen automatiikan? Solenoidillahan tuo olisi helppo toteuttaa, tai jopa auton ajovalon korkeudensäätömoottorilla jos portaattoman haluaa. Tämä voisi reagoida suoraan esim. sylinterinkannen lämpötilaan, tai sitten tuohon samaiseen pakolämpöanturiin joka ohjaa laturin herätevirtaa...

Tuosta laturin syöttöjännitekytkennän diodista, tarkoitat varmaan että tällä tiputettaisi diodin kynnysjännitteen/hukkajännitten verran säätimen aistimaa jännitettä, että antaisi enemmän jännää ulos?
Tuolla diodilla tarkoitin nimenomaan tuota 0,7v latausjännitteen korotusta,
olikohan punanenä, joka ehotteli 3 diodia, se tarkoittas jo noin 2 voltin extraa,
eli 16v jännitettä? olikohan nuo sittenkin ollut termistoreja, nimittäin
diodin kynnysjännite pysyy suurin piirtein samana, riippumatta lämpötilasta.

Suurpiirteistä arvailua välityksistä:

oliskohan tuon kiilahihnan ja laturin hyötysuhde yhteensä noin 50%?
ja JOS välitys olisi 2:1:
ja kun 65 Amppeeria ja 14 v niin sähkötehoa 910W siis 6000 ankkurikierroksella. ja sehän puolestaa 50% hyötysuhteella olisi 1,82 kw.
Tuolla hondalla uskoisin tuon pyörivän, ainakin jos kytket magnetoinnin päälle vasta "lämpimänä"
tuolla 1:1 välityksellä epäilen maksimilatausvirraksi 35-40A/14,5v, toki tuolla
välityksellä moottori jaksaa "pomminvarmasti"
Tuohon automaattiimuun en polttas paljon ruutia, ainakin tuo minun hondan
leikkuri tarvii imua kesällä vain muutaman sekunnin, ja vetää sitkeästi jo kylmänä.
Ei tuo honda mikään erikoinen talousihme ole, asiallinen ja kohtuukulutuksinen.
(tuo talousihmeen maine juontaa vertailusta b&s sivuventtiilikoneisiin,
jotka söi noin 4 kertaa sen mitä kohtuus oli.)
Toki tuo honda syö vähemmän mitä muut, mutta yllättävän paljon bensaa palaa
yhden kWh tuottamiseen, mutta sähköhän monessa paikassa käyttökelpoisempaa kuin kupillinen bensaa

Kun rakennat koteloa tuolle Aggrekaatille, niin huomio että tuo laturi vetää
jäähdytysilman perästä, ja puhaltaa siimapyörän juuresta ulos, ja moottori
tekee samoin, vauhtipyörältä sisään, jokapaikasta ulos.

Tuleeko sinulla kuinka pitkät johdot laturin ja akkujen väliin?

Tuo sinun idea: metalliputki tuossa reedin ympärillä ei varmaan toimi,
kokeile vaan sillä muoviputkella.
Ja tuon reed:n kestävyyteen kannattaa kiinnittää huomiota, mulla on
mielikuva että normaali lisävalorele ilman takapotkudiodia vaatii ison reed:n
-> osta vaan pieni rele sieltä elektroniikka kaupasta.

Ja jos haluaa kikkailla säädettävää virtakytkintä, niin esimerkiksi
optohaarukka, jonka valonsädettä katkotaan taulumittarin levennetyllä neulalla? (vikaherkkyys kasvaa, mitä enemmän hienoksi menee)

Jos haluat kikkailla, ja tehdä tuosta lataus-tapahtumasta "fiksumman", niin
halvimmalla se onnistuu ottamalla säätimen magnetointivirta ladattavan
akun +navasta releenkautta: johdon pituutta ja poikkipintaa muuttamalla
saat viritettyä kytkennän niin, että tuon magnetointijohdon jännitehäviö
on maksimi magnetointivirralla (3A?) esim 1 V -> lataa maksimivirralla niin
pitkään että akun jännite saavuttaa 14,8-15V ja sitten kun magnetointi
virta laskee niin myös johdon jännitehäviö laskee -> latailee sitten hiljalleen
niin pitkään että akut eivät ota virtaa enää.
Toki tuo reed taitaa sammutta tuon koneen juuri tuossa 15V jännitteessä.

Ja tuo 200 mV paneelimittarin hämääminen onnistuu myös etuvastusta lisäämällä, mutta jo tuo 200mV on suht iso jännitealenema latausvirtakaapelissa(jos ei mitään kompensointa tms.)
kun niitähän tarvitaan 2 kpl eli - ja + eli yht 0,4V jännitehäviö/täysnäyttämä.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vinkkejä kaivataan, LJ:n etulevyjen vaihtoon. H_Nietu Tekniikka & Jutustelu 5 19.05.2008 17:47
jimny vinkkejä kaivataan... hutta Tekniikka & Jutustelu 12 08.11.2007 09:14
vinkkejä kaivataan!!! Tekniikka & Jutustelu 1 26.05.2007 21:58
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan ttimonen Tekniikka & Jutustelu 71 11.09.2005 10:15
LJ/RJ vinkkejä kaivataan pee Tekniikka & Jutustelu 8 12.10.2004 19:43


Sivu luotu: 20:42 (GMT +2).