![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Sieltähän tuli vinkkejä ihan urakalla, juuri tällaista vastausta hainkin! ![]() Laturille tulee hihnaveto, kahdesta syystä: välityksiä helppo muokata tarvittaessa, ja ruohonleikkuri oli käyttökelvoton (ajettu kiveen ja pyörien vetomekanismi toimi omia aikojaan yhdellä pyörällä), ainut ehjä osa oli moottori. Se tuli päiväsiltään irroitettua "ruumiista", ja samalla todettua toimivaksi. Tuossa Hondan koneessa on sen verran raskas magneetto, että kone pyörii nätisti ilman terääkin. Tuota reed-kytkintä voisi koittaakin, siinä vain on melkoinen säätäminen jos ei tuurilla satu heti kohdalleen. Elektroninen tekisi mieli tehdä, mutta pitäisi löytää joku valmis kytkentä mitä muokkaisi tarpeen mukaan. Omista elektroniikka-opinnoista on sen verran pitkään, ettei pysty/jaksa enää ruveta yrityksen ja erehdyksen kautta koittamaan... Tuo 5A kuulostaa kieltämättä järkevämmältä, eihän auton laturikaan lataa ikinä akkua täyteen asti. Mutta se toteutus, miten? ![]() Jos sen tekisi reedillä, pitäisikö latauskaapelin olla vastaavasti pidempi ja ohuempi kun sen kiepittää vai miten sen saisi toimimaan? Etäisyydellä on helppo hienosäätää, mutta pitäisi olla joku arvo mistä lähteä tekemään ![]()
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#2
|
||||
|
||||
![]()
mites se meni semmosessa vanhan mallisessa latauksen"tolppasäätimessä"?..katkasko se latauksen kun akku oli täysi?.Voiskohan semmosesta patentoida silleen jotta se maadottas moottorin sammutuspiuhan?...
Viddu kun on aikaa kun viimeks semmosten kaa tuli puuhailtua... |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#4
|
||||
|
||||
![]() Kokemusta
Aikoinaan tein tuollaisen vanhasta ruohonleikkurista ja fiat 127 laturista. Ei jaksanut ruohonleikkurin moottori pyörittää. Sain hommattua 5hv moottorin ja sitten pelitti.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta kunhan saat ostettua jonkin putken, niin sitä on helppo virittää vaikkapa seuraavasti: Ota vaikkapa 10mm2 kuparijohtoa, siis sitä mistä päävirtakaapelin teet, ja kääri sitä vaikkapa 3 kierrosta tyhjennetyn mustekynän muovikuoren ympäri. (muoviputkeen pitää sopia tuo reed-putki sisään) pistä k.o 10mm2 kaapelia pitkin sähköä esim 55w halogeenihehkulle, ja mittaa yleismittarilla kytkeytyykö tuo reed:n kosketin kun sytytät tuon halogeenin. (yleismittari näyttää oikosulkua jos kytkeytyy) Tuota katkaisuvirtaahan tässä haetaan; eli halogeeni saa reedin vetämään, koska sen ottama sytytysvirtapiikki on iso. Tuota reedin avautumista voidaan säätää a) kierrosluvulla b) kierrosten halkaisijalla c) kierrosten sijainnilla reed putken päällä aksiaalisesti, siis reed:iä liikutetaan putkessa sisään/ulos, ei toivottu tapa, lyhentää reed:n ikää? Ja kaikki reed:it jotka minulla on ollut, ovat sulkeutuvia ja suhteellisen pienivirtaisia. tuon reed:n oston yhteydessä kannattaa ostaa myös pieni avautuva rele, mitä tuolla ohjataan, sillä eikö nurtsin syöjä sammuteta maadoittamalla cdi-poksin johto???? Ja tuohon kytkentäänhän tarvitaan myös "starttikytkin-" joka avaa tuon sammutuspiirin, sillä kun moottori ei käy, niin myöskään ei lataa -> sammutus päällä. pitää muistaa palauttaa AUTOMATIC-asentoon Ja jos tuo laturi on perinteinen ulkoisella tuulettimella oleva bosch, niin senhän saa herätettyä tarjoamalla 12v 3w hehkun läpi merkkivalopiuhaan, kun moottori käy -> painonapin kautta merkkivalopiuhaan 12v. Tuolla kytkennällä ei jää latauksen merkkivalo palamaan, kun kone sammuu. Niin, itse lisäisin tuohon laturiin diodin säätimen syöttöjännitejohtoon, perinteinen 0,7v kynnysjännitteelä ja 6A virralla oleva sopii joko säätimelle tai diodisillalle. ja jännitekestävyys vois olla esim. 30V tai enemmän. Sillä en itse ole löytänyt yhtään bosch:n lataussäädintä, mikä lataisi yli 14.3V 50 C asteen lämpötilassa. Mutta kymmeniä sellaisia, jotka lataa alle 13,9 50 C asteessa. Ja latausvirran seurantaan taulumittari, esim. 200mV(0,2V) max mäyttämällä oleva jännitemittari näyttää tarkasti, paljonko latausvirta on (siis mittarin+ napa kytketään päävirtakaapelin laturin puoleiseen päähän, ja -napa akun +napaan.) Hienosäätö tehdään muuttamalla akun puoleisen pään kytkentäkohtaa, tai sitten tehdään tussilla uusi asteikko ![]() Kunhan speksaat tarkemmin tuota kokonaisuutta, niin voitas yhdessä yrittää laskea noita kaapeleita ja välityksiä, yms P.S remmivetoisista jakopäistä (siis autoista) löytyy paljon 2:1 välityksiä, ja hihnat eivät taatusti luista ![]() muitakin välityssuhteita löytyy yhdistelemällä..... p.s.s mulla itsellä 3000VA diesel agrikaatti sähköstartilla, ja siihen noin 100A(40A suoravedolla) laturi odottamassa, että joku siittäs yhteen sekä mekaanisesti, että sähköisesti. Sovelluksessa on yli 100Ah akkuja, ja 1 kW invertteri ja automatiikka joka rajaa akun latausta kun agrekaatin 230Volttia kuormitetaan paljon. Kaukokäynnistys, ja kun aggrekaatti ei käy, niin invertteri syöttää 230v... |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Juu, voisi tähän laittaa niitä speksejä ihan suoraan
![]() MOOTTORI Merkki Honda GCV 135 kansiventtiilimoottori Teho 4,5 hv, 4-tahti, 3,4 kW Kierrosluku 3000 rpm LATURI Bosch 0 120 489 379 Jännite 14V Virta 23/65A Pyörintä myötäpäivään Eli tuo kone on joku hondan ekoihme, on puolipuristimet ja kaikki eikä oikeasti vie polttoainetta juuri mitään. Meinasin siihen vielä paremman pakoputken ja äänenvaimentimen, että saa virtaukset ja äänentasot kohdalleen, niin ja tietysti johdettua pakokaasut turvallisesti ulos generaattorin koteloinnista. Laturi pitää näköjään laittaa hihnapyörä ylöspäin, että saa pyörimissuunnan oikeaksi... Caddyn laturin hihnapyörä ja leikkurin vetävien pyörien hihnapyörä olivat valmiiksi jo saman kokoiset, eli pitää koittaa ensin tuolla 1:1 välityksellä ja jos pyörii helposti niin sitten koittaa tuplata moottorin hihnapyörän koko. Taidan kallistua kyllä tuohon reed-kytkentään, ihan vaan sen mekaanisuuden takia ![]() Luin netistä yhtä samanmoista projektia, jossa äänenvaimentimeen oli laitettu lämpötilakytkin (kahvinkeittimen termostaatti?) joka kytkin laturille herätevirran vasta kun kone oli hieman lämmennyt. Tämän voisi tehdä omaankin, lisäisi generaattorin käyttöikää huomattavasti... Pitää vaan miettiä sopivat kytkennät, että saa nämä pelaamaan automaattisesti niin, että riittää kun käyttää ohjaustaulusta kytkintä "KÄYNNISTYS" -tilassa ja käynnistyttyä napsauttaa automaatille. Mutta tällaiset kytkennät eivät tuota enää ongelmia. Eikös tuon taulumittarin kanssa sarjaan voisi kytkeä potentiometrin, jolla säätäisi taulun näyttämän oikein? Pihtivirtamittari on käytössä virran ja kierrosluvun säätöä varten. Yksi asia vielä askarruttaa, saisikohan ryyppyläpälle tehtyä jonkinlaisen automatiikan? Solenoidillahan tuo olisi helppo toteuttaa, tai jopa auton ajovalon korkeudensäätömoottorilla jos portaattoman haluaa. Tämä voisi reagoida suoraan esim. sylinterinkannen lämpötilaan, tai sitten tuohon samaiseen pakolämpöanturiin joka ohjaa laturin herätevirtaa... Tuosta laturin syöttöjännitekytkennän diodista, tarkoitat varmaan että tällä tiputettaisi diodin kynnysjännitteen/hukkajännitten verran säätimen aistimaa jännitettä, että antaisi enemmän jännää ulos?
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
KEHRUU-RACING |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Akun täytenä olemisen voi myös todeta hiilille menevästä jännitteestä eli akku tyhjä= mangetointivirta suuri ja akku täynnä niin mangetointivirta pieni. Ja arvatenkin jännite ja virta tottelevat oomi kertaa käämi lakia...
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Toisaalta kun asiaa oikeen tarkkaan miettii niin latauksensäädin on helppo testata säädettävällä jännitelähteellä ja valokynällä. Kylläkin jännitteensäädin taitaa olla sitä on/off tyyppiä ainakin nämä vanhemmat eli pitänee perua sen verran ajatusta... Mutta entäs jos ottaisi reedreleen, wanhan liiton ampeerimittarin ja vaikka tietokoneesta kiintolevystä pienen murun vahvaa mangeettia? Mangeetin muru mittarin neulaan kiinni ja rele hollille... Samalla idealla mutta jännitemittarilla koneen käynnistys... Viimeksi muokannut Patu925 : 28.06.2011 10:32 Perustelu: lisää |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
olikohan punanenä, joka ehotteli 3 diodia, se tarkoittas jo noin 2 voltin extraa, eli 16v jännitettä? olikohan nuo sittenkin ollut termistoreja, nimittäin diodin kynnysjännite pysyy suurin piirtein samana, riippumatta lämpötilasta. Suurpiirteistä arvailua välityksistä: oliskohan tuon kiilahihnan ja laturin hyötysuhde yhteensä noin 50%? ja JOS välitys olisi 2:1: ja kun 65 Amppeeria ja 14 v niin sähkötehoa 910W siis 6000 ankkurikierroksella. ja sehän puolestaa 50% hyötysuhteella olisi 1,82 kw. Tuolla hondalla uskoisin tuon pyörivän, ainakin jos kytket magnetoinnin päälle vasta "lämpimänä" tuolla 1:1 välityksellä epäilen maksimilatausvirraksi 35-40A/14,5v, toki tuolla välityksellä moottori jaksaa "pomminvarmasti" Tuohon automaattiimuun en polttas paljon ruutia, ainakin tuo minun hondan leikkuri tarvii imua kesällä vain muutaman sekunnin, ja vetää sitkeästi jo kylmänä. Ei tuo honda mikään erikoinen talousihme ole, asiallinen ja kohtuukulutuksinen. (tuo talousihmeen maine juontaa vertailusta b&s sivuventtiilikoneisiin, jotka söi noin 4 kertaa sen mitä kohtuus oli.) Toki tuo honda syö vähemmän mitä muut, mutta yllättävän paljon bensaa palaa yhden kWh tuottamiseen, mutta sähköhän monessa paikassa käyttökelpoisempaa kuin kupillinen bensaa ![]() Kun rakennat koteloa tuolle Aggrekaatille, niin huomio että tuo laturi vetää jäähdytysilman perästä, ja puhaltaa siimapyörän juuresta ulos, ja moottori tekee samoin, vauhtipyörältä sisään, jokapaikasta ulos. Tuleeko sinulla kuinka pitkät johdot laturin ja akkujen väliin? Tuo sinun idea: metalliputki tuossa reedin ympärillä ei varmaan toimi, kokeile vaan sillä muoviputkella. Ja tuon reed:n kestävyyteen kannattaa kiinnittää huomiota, mulla on mielikuva että normaali lisävalorele ilman takapotkudiodia vaatii ison reed:n -> osta vaan pieni rele sieltä elektroniikka kaupasta. Ja jos haluaa kikkailla säädettävää virtakytkintä, niin esimerkiksi optohaarukka, jonka valonsädettä katkotaan taulumittarin levennetyllä neulalla? (vikaherkkyys kasvaa, mitä enemmän hienoksi menee) Jos haluat kikkailla, ja tehdä tuosta lataus-tapahtumasta "fiksumman", niin halvimmalla se onnistuu ottamalla säätimen magnetointivirta ladattavan akun +navasta releenkautta: johdon pituutta ja poikkipintaa muuttamalla saat viritettyä kytkennän niin, että tuon magnetointijohdon jännitehäviö on maksimi magnetointivirralla (3A?) esim 1 V -> lataa maksimivirralla niin pitkään että akun jännite saavuttaa 14,8-15V ja sitten kun magnetointi virta laskee niin myös johdon jännitehäviö laskee -> latailee sitten hiljalleen niin pitkään että akut eivät ota virtaa enää. Toki tuo reed taitaa sammutta tuon koneen juuri tuossa 15V jännitteessä. Ja tuo 200 mV paneelimittarin hämääminen onnistuu myös etuvastusta lisäämällä, mutta jo tuo 200mV on suht iso jännitealenema latausvirtakaapelissa(jos ei mitään kompensointa tms.) kun niitähän tarvitaan 2 kpl eli - ja + eli yht 0,4V jännitehäviö/täysnäyttämä. |
#12
|
||||||||
|
||||||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
![]() Lainaus:
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vinkkejä kaivataan, LJ:n etulevyjen vaihtoon. | H_Nietu | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 19.05.2008 17:47 |
jimny vinkkejä kaivataan... | hutta | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 08.11.2007 09:14 |
vinkkejä kaivataan!!! | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 26.05.2007 21:58 | |
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan | ttimonen | Tekniikka & Jutustelu | 71 | 11.09.2005 10:15 |
LJ/RJ vinkkejä kaivataan | pee | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 12.10.2004 19:43 |