![]() |
Aggregaatin/generaattorin tekoa, vinkkejä kaivataan!
Suunnitelmissa olisi tehdä mökille generaattori 12v jännitteelle, tarvikkeina ruohonleikkurin moottori, auton laturi ja akku. Sinänsähän tässä ei ole mitään ihmeellistä, mutta olisiko jollakulla vinkkejä mitä kannattaisi ottaa huomioon?
Tarkoitus olisi tehdä liikuteltava virtalähde, jonka voisi päivällä antaa hyristä akun täyteen ja illan hämärtyessä kytkeä mökin LED-valaistukseen ja muihin sähköä tarvitseviin laitteisiin. Voisi rakennella jopa puoliautomaattisen, eli akun ollessa täynnä sammuttaisi moottorin, mitenkähän tämän toteuttaisi? Kytkeä tappokytkin ampeerimittariin, mutta miten? Mitä muuta elektroniikkaa tähän kannattaisi laittaa, lämpötilaan ja öljyn määrään reagoiva tappokytkin ainakin? Työkaveri oli aikoinaan rakentanut tällaisen järjestelmän, joka oli ollut ihan toimiva, tosin täysin manuaalinen eli moottorin sammutuksestakin piti huolehtia itse. Ongelmaksi tässä muodostui moottorin kestävyys, wanha ruohonleikkurin kone joutui aika koville laturin pyörityksessä ja leikkasi lopulta kiinni. Omassa ei tätä ongelmaa pitäisi olla, moottorina on suht tuore Hondan 135-kuutioinen kansiventtiilimoottori eli mistään kiviaikaisesta tekniikasta ei ole kysymys :) laturi tosin on peräisin klonkswaagenista, lienee heikoin lenkki... Kertokaa ideoita ja ajatuksia, keskustelu on vapaata! |
Tuulivoimala
Olin muutama vuosi sitten Helsingin edustalla yhdessä saaressa mökkiä sisustamassa missä ei ollut sähköjä.Mökkejä oli kolme jokaisessa jonkinlaiset sähkösysteemit.Tää minkä sisutin,siinä oli kaukokäynnistyksellä varustettu diesel Robin agrigaatti.Yhdessä ihan tavallinen agrigaatti Hondan 2kw bensakäyttöinen.Kolmannessa oli rannassa tuulimylly jossa 12v. auton laturi,sisällä 2 akkua millä toimi NMT-puhelin,pieni TV ja muutama valaisin.Ei silloin tullut tarkemmin tutkittua miten se systeemi oli rakennettu,mutta hyvin toimi.
|
minä suosittelisin kyllä aurinkopanelia,ainakin omassa käytössä ollu tosihyvä.Alkuun meilläkkin mökillä kateltiin agrilla telkkuu.siihen rinnalle otin panelin eikä oo tarvinnu agrilla kertaakaan akkuja latailla(4x50amp.geeliakku)..
Mökkiin on vejetty sekä 220 että12v sähköt.Se hyväpuoli tuossa agrissa on jotta saa esm.pölynimurin ja sähkötuokalut pelaamaan.. Ne tuommoset moottorisysteemit kun tahtoo vähä äänekkäitä olla niin joutus johonkin maakuoppaan viemään jotta papatus ei häiritse... Vaan mielenkiintonen projektihan tuo on ainakin jos automaattiseks rakentelet.. |
Aurinkopaneeli on kova sana. Meillä on möksällä ollu ~15 vuotta aurinkopaneelit 2x65w sekä nyt tällä hetkellä 2kpl 200ah akkuja. Kesällä piisaa siihen vähäiseen telsun katseluun, valaistukseen, sekä jääkaappiin ympärivuorokautisesti. Syksyllä ollaan latailtu akkuja trukin laturilla (muistaakseni 40a) ja semmosella pienellä 2-tahtisella 900w agregaatilla, joka on ihme kyllä todella hiljainen! Talvella ei tuola käydäkään kun ehkä kerran hiihtämässä.
|
tää onkin budjettiprojekti, ja kaikki osaset olis jo valmiina, toteutusta vaan vielä pähkäilen :) aurinkosähköä mietittiin jo viime vuosituhannella tuonne mökille, mutta tuli pari muuttujaa.
Tuostahan olis siis tarkoitus tehdä sellainen, että illalla käytetään akkua ja päivällä (esim. kauppareissun aikana) antaisi myllyn hyristä akun täyteen, jonka jälkeen sammuisi automaattisesti. Akkusähköä tarvitsevia kohteita on vain pari lukuvaloa, radio ja kännykän laturi ja ehkä tulevaisuudessa pieni taulutöllö. Auton akusta nuo imaisee illassa sen max. 25%, joten 65A laturilla ei pitäis mennä kovin pitkään täyttää akku. Mutta minkälainen olisi se kytkentä, mikä vetäisi releen kärjet kiinni/auki kun laturilta tuleva virta tippuu esim. 1A alle? |
Tuo alle 1amppeeri on pieni virta, oliskohan joku 5A sopivampi?
ja jännitettähän sais olla vaikka 14,5 - 15 V, niin latausaika ei mene kohtuuttoman pitkäksi Ja jos tuo laturi on esim 34/90A niin tuo 34 A on 1500 kierroksella ja 90A 6000 laturin kierroksella. - riittääkö suoraveto? jos riittää, niin tee tukeva puulaatikko tms jossa leikkuri täsmälleen oikeassa kohdassa laturin päällä, tarvittaessa laturiin vaihdetaan toisen kätiset siivet. hitsaa 2 kpl pitkiä hylsyjä yhteen neliöpäistä, niin saat kardaanin laturin mutterille ruohon leikkurin terän mutterista. Leikkuri säilyy käyttökelpoisena! Moottori ei toimi täydellisesti ilman "vauhtipyörää", en tiedä riittääkö laturi vauhtipyöräksi. toinen vaihtoehto on veto esim. kiilahihnalla, mutta silloin leikkuri ei toimi samalla ruohonleikkurina. Ja sitten LUJASTA verkosta/ teräslevystä kotelo, että jos leikkurin terä tai tuo kardaani irtoaa, niin ei pääse läpi tappamaan ketään! Minä kokeilisin tehdä tuota automaattisammutusta jääkaapin "käynnistimestä" (siis siitä mikä kytkee käynnistettäessä käynnistysvirran "apuun") Toinen "helppo", on reed putki, löytyy elektroniikka liikkeestä, siis lasiputki missä korkettimet vetää itsensä kiinni kun putken ympärille kierrettyyn latausvirtakaapelissa kulkee riittävän iso virta, kun virta pienenee niin koskettimet aukeavat reed-rele viritetään kierrosmäärällä ja kierrosten etäisyydellä putkesta/keskikohdasta. Olisko muuten normaali mekaaninen/sähköinen kellokytkin riittävä? Ja kaikkein helpoinhan on säätää käyttöaikaa bensan määrällä, toki bensan kulutus pienenee kun kuuorma laskee, mutta osuisko tunnin tarkkuudella? Ja kaikkein tarkimman saa elektroniikalla, mitataan esim latausvirtapiuhan jännitehäviö esim operaatiovahvistimella ja kun jännitehäviö riittävän pieni, niin sammutus. Ja kaikesta neuvomisesta huolimatta rakentaja/käyttäjä yksin vastuussa vahingoista! P.S sitten tuo laturi voi palaa, mikäli kokeilet toimivuutta ilman akkua..... |
Sieltähän tuli vinkkejä ihan urakalla, juuri tällaista vastausta hainkin! :)
Laturille tulee hihnaveto, kahdesta syystä: välityksiä helppo muokata tarvittaessa, ja ruohonleikkuri oli käyttökelvoton (ajettu kiveen ja pyörien vetomekanismi toimi omia aikojaan yhdellä pyörällä), ainut ehjä osa oli moottori. Se tuli päiväsiltään irroitettua "ruumiista", ja samalla todettua toimivaksi. Tuossa Hondan koneessa on sen verran raskas magneetto, että kone pyörii nätisti ilman terääkin. Tuota reed-kytkintä voisi koittaakin, siinä vain on melkoinen säätäminen jos ei tuurilla satu heti kohdalleen. Elektroninen tekisi mieli tehdä, mutta pitäisi löytää joku valmis kytkentä mitä muokkaisi tarpeen mukaan. Omista elektroniikka-opinnoista on sen verran pitkään, ettei pysty/jaksa enää ruveta yrityksen ja erehdyksen kautta koittamaan... Tuo 5A kuulostaa kieltämättä järkevämmältä, eihän auton laturikaan lataa ikinä akkua täyteen asti. Mutta se toteutus, miten? :D Jos sen tekisi reedillä, pitäisikö latauskaapelin olla vastaavasti pidempi ja ohuempi kun sen kiepittää vai miten sen saisi toimimaan? Etäisyydellä on helppo hienosäätää, mutta pitäisi olla joku arvo mistä lähteä tekemään :) |
mites se meni semmosessa vanhan mallisessa latauksen"tolppasäätimessä"?..katkasko se latauksen kun akku oli täysi?.Voiskohan semmosesta patentoida silleen jotta se maadottas moottorin sammutuspiuhan?...
Viddu kun on aikaa kun viimeks semmosten kaa tuli puuhailtua... |
OSTA kAUPASTA AGRIKAATTI
Ja muuntaja tasasuuntaajalla siihen jatkoksi jos 12Vdc tarviit.
Helpoimmalla pääset. Lainaus:
|
Laitetaas omakin budjettiratkaisu.
Auton perään pari ylimääräistä akkua(itsellä hj niin pitää olla 2) jotka latautuu normiajossa ihan huomaamatta. Mökillä latauspiuha irti ja akut rinnan, ja on 120 Ah ohimennen tuotettua dc 12v käytettävissä. Toimii eikä maksa paljoa. :) |
eijeijei... Nyt teiltä meni tämä idea ihan ohi. Ei mitään valmista aggregaattia eikä irroiteltavia akkuja. Kai miä menisin kauppaan ja ostaisin jos siitä olis kyse, vaan kun ei ole. Siksi kyselen rakennusvinkkejä.
|
Lainaus:
|
Kokemusta
Aikoinaan tein tuollaisen vanhasta ruohonleikkurista ja fiat 127 laturista. Ei jaksanut ruohonleikkurin moottori pyörittää. Sain hommattua 5hv moottorin ja sitten pelitti.
|
Lainaus:
Mutta kunhan saat ostettua jonkin putken, niin sitä on helppo virittää vaikkapa seuraavasti: Ota vaikkapa 10mm2 kuparijohtoa, siis sitä mistä päävirtakaapelin teet, ja kääri sitä vaikkapa 3 kierrosta tyhjennetyn mustekynän muovikuoren ympäri. (muoviputkeen pitää sopia tuo reed-putki sisään) pistä k.o 10mm2 kaapelia pitkin sähköä esim 55w halogeenihehkulle, ja mittaa yleismittarilla kytkeytyykö tuo reed:n kosketin kun sytytät tuon halogeenin. (yleismittari näyttää oikosulkua jos kytkeytyy) Tuota katkaisuvirtaahan tässä haetaan; eli halogeeni saa reedin vetämään, koska sen ottama sytytysvirtapiikki on iso. Tuota reedin avautumista voidaan säätää a) kierrosluvulla b) kierrosten halkaisijalla c) kierrosten sijainnilla reed putken päällä aksiaalisesti, siis reed:iä liikutetaan putkessa sisään/ulos, ei toivottu tapa, lyhentää reed:n ikää? Ja kaikki reed:it jotka minulla on ollut, ovat sulkeutuvia ja suhteellisen pienivirtaisia. tuon reed:n oston yhteydessä kannattaa ostaa myös pieni avautuva rele, mitä tuolla ohjataan, sillä eikö nurtsin syöjä sammuteta maadoittamalla cdi-poksin johto???? Ja tuohon kytkentäänhän tarvitaan myös "starttikytkin-" joka avaa tuon sammutuspiirin, sillä kun moottori ei käy, niin myöskään ei lataa -> sammutus päällä. pitää muistaa palauttaa AUTOMATIC-asentoon Ja jos tuo laturi on perinteinen ulkoisella tuulettimella oleva bosch, niin senhän saa herätettyä tarjoamalla 12v 3w hehkun läpi merkkivalopiuhaan, kun moottori käy -> painonapin kautta merkkivalopiuhaan 12v. Tuolla kytkennällä ei jää latauksen merkkivalo palamaan, kun kone sammuu. Niin, itse lisäisin tuohon laturiin diodin säätimen syöttöjännitejohtoon, perinteinen 0,7v kynnysjännitteelä ja 6A virralla oleva sopii joko säätimelle tai diodisillalle. ja jännitekestävyys vois olla esim. 30V tai enemmän. Sillä en itse ole löytänyt yhtään bosch:n lataussäädintä, mikä lataisi yli 14.3V 50 C asteen lämpötilassa. Mutta kymmeniä sellaisia, jotka lataa alle 13,9 50 C asteessa. Ja latausvirran seurantaan taulumittari, esim. 200mV(0,2V) max mäyttämällä oleva jännitemittari näyttää tarkasti, paljonko latausvirta on (siis mittarin+ napa kytketään päävirtakaapelin laturin puoleiseen päähän, ja -napa akun +napaan.) Hienosäätö tehdään muuttamalla akun puoleisen pään kytkentäkohtaa, tai sitten tehdään tussilla uusi asteikko:o Kunhan speksaat tarkemmin tuota kokonaisuutta, niin voitas yhdessä yrittää laskea noita kaapeleita ja välityksiä, yms P.S remmivetoisista jakopäistä (siis autoista) löytyy paljon 2:1 välityksiä, ja hihnat eivät taatusti luista:D muitakin välityssuhteita löytyy yhdistelemällä..... p.s.s mulla itsellä 3000VA diesel agrikaatti sähköstartilla, ja siihen noin 100A(40A suoravedolla) laturi odottamassa, että joku siittäs yhteen sekä mekaanisesti, että sähköisesti. Sovelluksessa on yli 100Ah akkuja, ja 1 kW invertteri ja automatiikka joka rajaa akun latausta kun agrekaatin 230Volttia kuormitetaan paljon. Kaukokäynnistys, ja kun aggrekaatti ei käy, niin invertteri syöttää 230v... |
Juu, voisi tähän laittaa niitä speksejä ihan suoraan :)
MOOTTORI Merkki Honda GCV 135 kansiventtiilimoottori Teho 4,5 hv, 4-tahti, 3,4 kW Kierrosluku 3000 rpm LATURI Bosch 0 120 489 379 Jännite 14V Virta 23/65A Pyörintä myötäpäivään Eli tuo kone on joku hondan ekoihme, on puolipuristimet ja kaikki eikä oikeasti vie polttoainetta juuri mitään. Meinasin siihen vielä paremman pakoputken ja äänenvaimentimen, että saa virtaukset ja äänentasot kohdalleen, niin ja tietysti johdettua pakokaasut turvallisesti ulos generaattorin koteloinnista. Laturi pitää näköjään laittaa hihnapyörä ylöspäin, että saa pyörimissuunnan oikeaksi... Caddyn laturin hihnapyörä ja leikkurin vetävien pyörien hihnapyörä olivat valmiiksi jo saman kokoiset, eli pitää koittaa ensin tuolla 1:1 välityksellä ja jos pyörii helposti niin sitten koittaa tuplata moottorin hihnapyörän koko. Taidan kallistua kyllä tuohon reed-kytkentään, ihan vaan sen mekaanisuuden takia :) bebekistä sopiva lasiputkikytkin ja sen perään joku 12v vaihtorele. Ja kyllä, juurikin puolan johto sillä maadoitetaan sammuttamiseksi. Tämän rinnalle tulee sitten vielä vaihtokytkin, jolla hoidetaan käynnistys ennen kuin laturi antaa virtaa. Luin netistä yhtä samanmoista projektia, jossa äänenvaimentimeen oli laitettu lämpötilakytkin (kahvinkeittimen termostaatti?) joka kytkin laturille herätevirran vasta kun kone oli hieman lämmennyt. Tämän voisi tehdä omaankin, lisäisi generaattorin käyttöikää huomattavasti... Pitää vaan miettiä sopivat kytkennät, että saa nämä pelaamaan automaattisesti niin, että riittää kun käyttää ohjaustaulusta kytkintä "KÄYNNISTYS" -tilassa ja käynnistyttyä napsauttaa automaatille. Mutta tällaiset kytkennät eivät tuota enää ongelmia. Eikös tuon taulumittarin kanssa sarjaan voisi kytkeä potentiometrin, jolla säätäisi taulun näyttämän oikein? Pihtivirtamittari on käytössä virran ja kierrosluvun säätöä varten. Yksi asia vielä askarruttaa, saisikohan ryyppyläpälle tehtyä jonkinlaisen automatiikan? Solenoidillahan tuo olisi helppo toteuttaa, tai jopa auton ajovalon korkeudensäätömoottorilla jos portaattoman haluaa. Tämä voisi reagoida suoraan esim. sylinterinkannen lämpötilaan, tai sitten tuohon samaiseen pakolämpöanturiin joka ohjaa laturin herätevirtaa... Tuosta laturin syöttöjännitekytkennän diodista, tarkoitat varmaan että tällä tiputettaisi diodin kynnysjännitteen/hukkajännitten verran säätimen aistimaa jännitettä, että antaisi enemmän jännää ulos? |
Lainaus:
|
Akun täytenä olemisen voi myös todeta hiilille menevästä jännitteestä eli akku tyhjä= mangetointivirta suuri ja akku täynnä niin mangetointivirta pieni. Ja arvatenkin jännite ja virta tottelevat oomi kertaa käämi lakia... :D Eli sopivalla rele ja diodihässäkällä saisi vekottimelle sammutustiedon kun akku täynnä.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Toisaalta kun asiaa oikeen tarkkaan miettii niin latauksensäädin on helppo testata säädettävällä jännitelähteellä ja valokynällä. Kylläkin jännitteensäädin taitaa olla sitä on/off tyyppiä ainakin nämä vanhemmat eli pitänee perua sen verran ajatusta... Mutta entäs jos ottaisi reedreleen, wanhan liiton ampeerimittarin ja vaikka tietokoneesta kiintolevystä pienen murun vahvaa mangeettia? Mangeetin muru mittarin neulaan kiinni ja rele hollille... Samalla idealla mutta jännitemittarilla koneen käynnistys... |
Lainaus:
Taidan koittaa tehdä niinkuin BJ-40/76 ehdotti, ja käämiä laturin piuhan ja sitten säädellä ampeerimittarin kanssa kierroksia ja etäisyyttä reed-kytkimeen. Toimisikohan tuo muuten niin, että jos virtapiuhan käämisikin metallitangon ympärille (esim. metalliputki jonka päähän hitsattu mutteri) ja siihen sitten ruuvi jota saadaan lähemmäs/kauemmas lasiputkikytkimestä? Näinhän siitä tulisi säädettävä, ja varmasti ainakin riittävän tarkka kun kerran säätää kohdalleen... Hmm! |
Lainaus:
olikohan punanenä, joka ehotteli 3 diodia, se tarkoittas jo noin 2 voltin extraa, eli 16v jännitettä? olikohan nuo sittenkin ollut termistoreja, nimittäin diodin kynnysjännite pysyy suurin piirtein samana, riippumatta lämpötilasta. Suurpiirteistä arvailua välityksistä: oliskohan tuon kiilahihnan ja laturin hyötysuhde yhteensä noin 50%? ja JOS välitys olisi 2:1: ja kun 65 Amppeeria ja 14 v niin sähkötehoa 910W siis 6000 ankkurikierroksella. ja sehän puolestaa 50% hyötysuhteella olisi 1,82 kw. Tuolla hondalla uskoisin tuon pyörivän, ainakin jos kytket magnetoinnin päälle vasta "lämpimänä" tuolla 1:1 välityksellä epäilen maksimilatausvirraksi 35-40A/14,5v, toki tuolla välityksellä moottori jaksaa "pomminvarmasti" Tuohon automaattiimuun en polttas paljon ruutia, ainakin tuo minun hondan leikkuri tarvii imua kesällä vain muutaman sekunnin, ja vetää sitkeästi jo kylmänä. Ei tuo honda mikään erikoinen talousihme ole, asiallinen ja kohtuukulutuksinen. (tuo talousihmeen maine juontaa vertailusta b&s sivuventtiilikoneisiin, jotka söi noin 4 kertaa sen mitä kohtuus oli.) Toki tuo honda syö vähemmän mitä muut, mutta yllättävän paljon bensaa palaa yhden kWh tuottamiseen, mutta sähköhän monessa paikassa käyttökelpoisempaa kuin kupillinen bensaa:D Kun rakennat koteloa tuolle Aggrekaatille, niin huomio että tuo laturi vetää jäähdytysilman perästä, ja puhaltaa siimapyörän juuresta ulos, ja moottori tekee samoin, vauhtipyörältä sisään, jokapaikasta ulos. Tuleeko sinulla kuinka pitkät johdot laturin ja akkujen väliin? Tuo sinun idea: metalliputki tuossa reedin ympärillä ei varmaan toimi, kokeile vaan sillä muoviputkella. Ja tuon reed:n kestävyyteen kannattaa kiinnittää huomiota, mulla on mielikuva että normaali lisävalorele ilman takapotkudiodia vaatii ison reed:n -> osta vaan pieni rele sieltä elektroniikka kaupasta. Ja jos haluaa kikkailla säädettävää virtakytkintä, niin esimerkiksi optohaarukka, jonka valonsädettä katkotaan taulumittarin levennetyllä neulalla? (vikaherkkyys kasvaa, mitä enemmän hienoksi menee) Jos haluat kikkailla, ja tehdä tuosta lataus-tapahtumasta "fiksumman", niin halvimmalla se onnistuu ottamalla säätimen magnetointivirta ladattavan akun +navasta releenkautta: johdon pituutta ja poikkipintaa muuttamalla saat viritettyä kytkennän niin, että tuon magnetointijohdon jännitehäviö on maksimi magnetointivirralla (3A?) esim 1 V -> lataa maksimivirralla niin pitkään että akun jännite saavuttaa 14,8-15V ja sitten kun magnetointi virta laskee niin myös johdon jännitehäviö laskee -> latailee sitten hiljalleen niin pitkään että akut eivät ota virtaa enää. Toki tuo reed taitaa sammutta tuon koneen juuri tuossa 15V jännitteessä. Ja tuo 200 mV paneelimittarin hämääminen onnistuu myös etuvastusta lisäämällä, mutta jo tuo 200mV on suht iso jännitealenema latausvirtakaapelissa(jos ei mitään kompensointa tms.) kun niitähän tarvitaan 2 kpl eli - ja + eli yht 0,4V jännitehäviö/täysnäyttämä. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Sivu luotu: 20:12 (GMT +2). |