Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Picu
Rengaskujat ovat PERSEESTÄ! Ossi ajoi Mitsulla isopyöräisten osuuden ja totesi tämän ihan itse. Kyllähän niitä vähän koeajettiin, mutta näin pitkälle täytyi mennä ennen kuin tämäkin asia pystyttiin myöntämään.  Mulla on video jossa mersun savukone huutaa ja sauhuttaa, mutta lopputulos on lähinnä surullista katsottavaa. Rengaskujat tullaan tekemään kokonaan uusiksi ja mainitsemasi betoni rakennusaineena on sangen hyvä vaihtoehto.
|
Elkää vielä puuttuko rengaskujiin. Ainoa mitä kannattaa kehittää on renkaiden kiinnitys ja ajojärjestys. Savisilla renkailla voi olla mahdoton ajaa, mutta kuivalla kelillä tuo on aivan loistava este.
Mulla oli vanhan tallin pihassa oma este, joka rakentui jonkun dumppamista ojarummuista ja henkilöauton renkaista. Noiden jälkeen noustiin asfalttikasalle. Aluksi tuo oli tuplalaatikko-Hiluxille aivan mahdoton ajettava, sitten vaihdettiin 35" MT/R:stä 36" Irokkiin ja päästiin jo ilman tuuria läpi. Beadlockkien myötä saatiin ilmanpaineet kuntoon ja sitten homma alkoi onnistumaan kerta toisensa jälkeen. Sadekelillä pito oli aika hilkulla ja savirinteen jälkeen tuota ei päässyt ikinä.
Muita autoja en muista, mutta yksi LJ estettä koitti ja sen raide/akseli väli ei sitten sopinut esteelle lainkaan. Auto ei yksinkertaisesti vaan voinut ylittää estettä.
Nykyisellä autolla se oli sitten aivan älyttömän helppo, raideväli oli paljon suurempi ja rengaskin kasvoi 3,5". Lukkoja ei enää tarvinnut.
Ajatus tässä on se, että yhden auton testin perusteella ei kannata ratkaista onko este oikeesti hyvä vai huono. Siihen esteen vaikeuteen vaikuttaa niin moni pienikin asia. Ei varmaan ole mahdollista ajattaa autoja kuivin renkain esteelle? Olisiko mahdollista tehdä pieni murskepolku ennen estettä, jossa isoimmat mudat putoaa pois renkaista? Vasta muutaman kisan jälkeen, jos useimmat autot ei selvitä estettä, on muutoksen paikka.