![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Noniin. Lisää kysymyksiä ja kiitokset vastauksista. Eli miten tuo vetarin stefa + pronnssiholkki lähtee pois? Aika tiukassa tuntuu istuvan. Saako noita pronssiholkkeja sellasia jotka menevät ilman mitään hoonauksia/porauksia paikoilleen? Miten nuo vetarit saa parhaiten takaisin, ettei lyttää heti uusia tiivisteitä?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mä vähän porailin varovasti sitä holkkia ja sit vaan mysöö ni lähtee ja uus paikalleen prässillä tai lyömällä. Stefa lähti helposti liukuvasaralla.
__________________
http://www.youtube.com/watch?v=2cypc9P6ztw |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tamgearsilta olen holkit ostanut ja hoonannut ne ja ainakin siellä väittivät, että myös Toyotalta ostetut holkit pitäisi hoonata. Tiedä sitten, mutta ei tuo poraan kiinnitettävä hooni maksa kuin pari euroa Motonetissa ja käyttö on helppoa. Asennus on helpointa prässillä, kun lyömällä se kampeilee helposti vinoon. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Meneeköhän nuo tamgearsin murrokset + holkit hyvin yhteen? Oon kuullu, että noita holkkeja on eri kokoja. Kattelin tuota etuakselin korjaussarjaa tamgearsilta (TO6-952). Onko ihan asiallinen setti? Tuohon pitäisi sitten vielä lisäksi ostaa nuo vetoakselin stefat (TO6-1008K). Kannattaa varmaan suosiolla laittaa tuo parannettu malli?
Jotain huonoja paperitiivisteitä kannattaa varmaan samalla vaihtaa? Eli eikö noilla tule jo aika hyvin toimeen? Oireena se tyypillinen öljyvuoto kummaltakin puolelta + naputus nelivedolla. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
koneistuksia. Toki asennus pitää tehdä oikein. Minä olen tehnyt seuraavasti. pronssihela pakkaseen, esim pakasteeseen, muutamaksi tunniksi. Pyörän napa sähköleivinuuniin, tai muuten lämmitetään n.200 C. ja sitten pyörännapaan peltiputki, joka pitää paskan vetonivelen, siis sen millä tuo pronssiholkki prässätään paikalleen, ja puristetaan kilon lekalla tuo hela napaan. sitten vaseliinia kehiin ja akseli kasaan. No, toki kannattaa tarkistaa että välys on kohdallaan. minä olen jättänyt tuon alkuperäisen holkin käyntivälyksen noin puoleen tai pikkasen tiukemmaksi, kuin "tarvikeholkin" välyksen. Yhtään alkuperäistä holkkia ei ole leiponut kiinni noiden tarvikevetarien kanssa; siis nekin on ostettu samasta paikasta noiden kiinnileikanneiden "pronssi-"helojen kanssa. Nuo vetarit on kestänyt hyvin, yks hdj:n nivel paloi tuon *** pronssiholkin ***********takia, ja myös vetoakseli hylkkäsi nivelessä sen verran että tuota palanutta niveltä ei alettu vaihatamaan... Ja noiden vatereiden ujuttaminen tasauspyörästöön: voitele sekä stefa että vetoakseli peräöljyllä ja syötä vetari kiertämällä murikkaa kohti, ja pyydä kaveri tekemään se sama toisella puolen. kannata niveltä pikkasen, ja elä työnnä pyörittämättä. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Taas lisää kysymyksiä herännyt eli:
1. Miten etujarrulevyt saa irti siitä navasti. Pitääkö laakeri löydä läpi napalukkojen puolelta vai miten? Voiko niitä kahta pultinkohtaa käyttää "ulosvetäjinä"? Avataan sieltä jarrulevyn takapuolelta. 2. Olkalaakerien/kääntöpäiden laakerien keskitys. Ajattelin samalla nuo laakerit vaihtaa, eli miten ne saa oikealle kireydelle? Toyotalla jokin erikoistyökalu? Miten onnistuu kotikonstein? |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Rempassa olisi hyvä olla netistä ladattuna HJ:n alkuperänen korjausmanuaali, niin menisi helpommin.
Etulevyt lähtee prässillä helpoiten navoista. Saattaa joutua prässäämään eka pyörän pultit yksitellen pois ja sitten vasta levy. CRC:tä voi laittaa muhimaan väliin jo päivää ennen. Niillä ulosvetokierteillä tuskin tekee mitään, jos on pahasti ruostunut navan ja levyn liitos. Etupyörän stefa lähtee takakautta liukuvasaralla tms. ja laakerien ulkokoolit lyödään niitten navassa olevien urien kohdalta pitkällä tapilla ja vasaralla, jolloin sisemmän laakerin kooli lähtee sisäpuolelle irti ja ulomman ulkopuolelle. Kannattaa pestä napa ennen koolien irrotusta jotta näkee nuo urat. Uusien koolien asennus onnistuu esim. messinki- tai kuparitapilla ja vasaralla, niin ei mene kooli pilalle kuten jollain raudalla lyödessä voi käydä. Olkalaakerien vaihto onnistuu ilman erikoistyökaluja, mutta ne vanhat shimmilevyt kannattaa merkata ja laittaa takasin niille paikoilleen missä ne oli. Olkavarsien mutterit oikealle kireydelle. Motonetin digitaalinen kalavaaka on hyvä apuväline HJ:n remonteissa, kun sillä voi testata oikeat newtonit esim. just olkalaakereista tai pyöränlaakereista. Toyotan oppaassa on kerrottu mitä newtoneita pitää mitattaessa tulla, jotta homma on ok. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Uskaltaako nuo jarrusatulat upottaa sitruunahappoon tai fosforihappoon? Sais vaan aika kätevästi ruosteet pois. Vetäis vaiks sit jollain jarrusatulamaalilla mustaks. ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Tuolta varmaan löytyy: http://www.slck.net/viewtopic.php?t=10064
Satulat ja kaikki muutkin rautaosat voi huoletta laittaa 2-3 % sitruunahappoon jahka pesee eka rasvat ja hiekat pois vaikka bensalla. Ko. happoa saa esim. Agrimarketista parilla kympillä ämpärillisen. Apteekissa astetta tyyriimpää... Välillä kun hapossa kelluville osille kun näyttää teräsharjaa, niin prosessi kiihtyy taas. 20 asteisena menee paljon nopeammin kuin alle sen. Jarrusatulan männästä en ole satavarma kannattaako sitä hapottaa, kromi saattaa ottaa itteensä. Ainakin happo vie keltapassivoinnit jne. mukanaan kokemuksen mukaan. Männät olen ite puhaltanut puhtaaksi päältä hiekalla silloin kun pölytiiviste on irti, mutta mäntä vielä satulassa kiinni ja männät muuten sitten 3m hiomakankaalla puhtaaks. Paras on tietysti jos laittaa vaikka motonetin vaihtosatulat, kun ne ei maksa hj:hin paljoakaan. Niihin vielä vaikka sinkkispraytä pari kerrosta ja jotain vasaralakkaa, niin pitäisi kestää jo vähän aikaa. 54 hylsy menee harvoin suoraan koloon, mutta sen voi ohentaa sorvilla tai rälläkällä, jotta mahtuu. Viimeksi muokannut Hessu888 : 25.05.2011 10:36 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos taas. Nuo korjausmanuaalit tulee todellakin tarpeeseen. Jostain mä luin, että valurautaa ei saisi upottaa ainakaan tuohon fosforihappoon. Jos sitä kävis tuota sitruunahappoa ostamassa.
Mitäköhän materiaalia nuo jarrusatulat ovat? Nuo satulat on nyt ihan osina ja lähinnä huolettaa kun sitä happoa pääsisi sinne satuloiden sisälle. Tietysi kaikki tiivisteet ja muut kumiosat pois. Teräsharjalla esipuhdistettu. Hiukan tuota korjausmanuaalia tutkin ja siitä ainakin selvisi hyvin kaikki kiristysmomentit. Pikkuhiljaa taas saa alkaa autoa lyömään pakettiin. Eikös tuota sitruunahappoa myydä ihan jauheena ja sitten sekoitetaan veteen? Noissa mun satuloissa on ihan kaikki ehjää, paitsi ruostetta pinnassa. Uudet jarrupalat + kaikki kumiosat nyt tietenkin samalla uudet. Menee taas monta vuotta. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Land Cruiser HJ61 -89 -> Safari Bruiser | Glutton | Maasturiprojektit | 476 | 11.08.2014 20:31 |
Ostetaan Land cruiser HJ-45 tai HJ61 | Pete | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 14.03.2009 17:49 |
Myydään Toyota Land Cruiser HJ61 SOA -89 | Samppa86 | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 22.02.2009 20:25 |
O: Toyota Land Cruiser hj61 | lami_ | O/M/V Ajoneuvot | 9 | 30.08.2007 22:43 |
M: Toyota Land Cruiser HJ61 -89 | O/M/V Muut | 0 | 18.02.2005 20:40 |