Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.05.2011, 18:08
Unregistered
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Noniin. Lisää kysymyksiä ja kiitokset vastauksista. Eli miten tuo vetarin stefa + pronnssiholkki lähtee pois? Aika tiukassa tuntuu istuvan. Saako noita pronssiholkkeja sellasia jotka menevät ilman mitään hoonauksia/porauksia paikoilleen?

Miten nuo vetarit saa parhaiten takaisin, ettei lyttää heti uusia tiivisteitä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.05.2011, 20:01
ahku:n Avatar
ahku ahku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.04
Sijainti: pirkkala, Finland.
Viestit: 356
Perusasetus

Mä vähän porailin varovasti sitä holkkia ja sit vaan mysöö ni lähtee ja uus paikalleen prässillä tai lyömällä. Stefa lähti helposti liukuvasaralla.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.05.2011, 21:36
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Unregistered Näytä viesti
Noniin. Lisää kysymyksiä ja kiitokset vastauksista. Eli miten tuo vetarin stefa + pronnssiholkki lähtee pois? Aika tiukassa tuntuu istuvan. Saako noita pronssiholkkeja sellasia jotka menevät ilman mitään hoonauksia/porauksia paikoilleen?

Miten nuo vetarit saa parhaiten takaisin, ettei lyttää heti uusia tiivisteitä?
Mä otin pronssiholkit pois hiomalla pirralla sen holkin kahdelta puolelta melkein poikki ja sitten se tulikin jo pihdeillä nostamalla.

Tamgearsilta olen holkit ostanut ja hoonannut ne ja ainakin siellä väittivät, että myös Toyotalta ostetut holkit pitäisi hoonata. Tiedä sitten, mutta ei tuo poraan kiinnitettävä hooni maksa kuin pari euroa Motonetissa ja käyttö on helppoa. Asennus on helpointa prässillä, kun lyömällä se kampeilee helposti vinoon.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.05.2011, 23:11
Unregistered
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Meneeköhän nuo tamgearsin murrokset + holkit hyvin yhteen? Oon kuullu, että noita holkkeja on eri kokoja. Kattelin tuota etuakselin korjaussarjaa tamgearsilta (TO6-952). Onko ihan asiallinen setti? Tuohon pitäisi sitten vielä lisäksi ostaa nuo vetoakselin stefat (TO6-1008K). Kannattaa varmaan suosiolla laittaa tuo parannettu malli?

Jotain huonoja paperitiivisteitä kannattaa varmaan samalla vaihtaa?

Eli eikö noilla tule jo aika hyvin toimeen? Oireena se tyypillinen öljyvuoto kummaltakin puolelta + naputus nelivedolla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.05.2011, 23:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Unregistered Näytä viesti
Noniin. Lisää kysymyksiä ja kiitokset vastauksista. Eli miten tuo vetarin stefa + pronnssiholkki lähtee pois? Aika tiukassa tuntuu istuvan. Saako noita pronssiholkkeja sellasia jotka menevät ilman mitään hoonauksia/porauksia paikoilleen?

Miten nuo vetarit saa parhaiten takaisin, ettei lyttää heti uusia tiivisteitä?
Edelleenkin hdj-80 kokemuksilla nuo alkuperäiset holkit ovat sopivat ilman
koneistuksia.

Toki asennus pitää tehdä oikein.
Minä olen tehnyt seuraavasti.

pronssihela pakkaseen, esim pakasteeseen, muutamaksi tunniksi.
Pyörän napa sähköleivinuuniin, tai muuten lämmitetään n.200 C.

ja sitten pyörännapaan peltiputki, joka pitää paskan vetonivelen, siis
sen millä tuo pronssiholkki prässätään paikalleen, ja puristetaan
kilon lekalla tuo hela napaan.

sitten vaseliinia kehiin ja akseli kasaan.

No, toki kannattaa tarkistaa että välys on kohdallaan.
minä olen jättänyt tuon alkuperäisen holkin käyntivälyksen noin puoleen
tai pikkasen tiukemmaksi, kuin "tarvikeholkin" välyksen.
Yhtään alkuperäistä holkkia ei ole leiponut kiinni noiden tarvikevetarien
kanssa; siis nekin on ostettu samasta paikasta noiden kiinnileikanneiden
"pronssi-"helojen kanssa.
Nuo vetarit on kestänyt hyvin, yks hdj:n nivel paloi tuon *** pronssiholkin
***********takia, ja myös vetoakseli hylkkäsi nivelessä sen verran
että tuota palanutta niveltä ei alettu vaihatamaan...

Ja noiden vatereiden ujuttaminen tasauspyörästöön:
voitele sekä stefa että vetoakseli peräöljyllä ja syötä vetari kiertämällä murikkaa kohti, ja pyydä kaveri tekemään se sama toisella puolen.
kannata niveltä pikkasen, ja elä työnnä pyörittämättä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.05.2011, 21:59
Unregistered
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Taas lisää kysymyksiä herännyt eli:

1. Miten etujarrulevyt saa irti siitä navasti. Pitääkö laakeri löydä läpi napalukkojen puolelta vai miten? Voiko niitä kahta pultinkohtaa käyttää "ulosvetäjinä"? Avataan sieltä jarrulevyn takapuolelta.

2. Olkalaakerien/kääntöpäiden laakerien keskitys. Ajattelin samalla nuo laakerit vaihtaa, eli miten ne saa oikealle kireydelle? Toyotalla jokin erikoistyökalu? Miten onnistuu kotikonstein?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.05.2011, 07:14
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Rempassa olisi hyvä olla netistä ladattuna HJ:n alkuperänen korjausmanuaali, niin menisi helpommin.

Etulevyt lähtee prässillä helpoiten navoista. Saattaa joutua prässäämään eka pyörän pultit yksitellen pois ja sitten vasta levy. CRC:tä voi laittaa muhimaan väliin jo päivää ennen. Niillä ulosvetokierteillä tuskin tekee mitään, jos on pahasti ruostunut navan ja levyn liitos.

Etupyörän stefa lähtee takakautta liukuvasaralla tms. ja laakerien ulkokoolit lyödään niitten navassa olevien urien kohdalta pitkällä tapilla ja vasaralla, jolloin sisemmän laakerin kooli lähtee sisäpuolelle irti ja ulomman ulkopuolelle. Kannattaa pestä napa ennen koolien irrotusta jotta näkee nuo urat. Uusien koolien asennus onnistuu esim. messinki- tai kuparitapilla ja vasaralla, niin ei mene kooli pilalle kuten jollain raudalla lyödessä voi käydä.

Olkalaakerien vaihto onnistuu ilman erikoistyökaluja, mutta ne vanhat shimmilevyt kannattaa merkata ja laittaa takasin niille paikoilleen missä ne oli. Olkavarsien mutterit oikealle kireydelle. Motonetin digitaalinen kalavaaka on hyvä apuväline HJ:n remonteissa, kun sillä voi testata oikeat newtonit esim. just olkalaakereista tai pyöränlaakereista. Toyotan oppaassa on kerrottu mitä newtoneita pitää mitattaessa tulla, jotta homma on ok.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.05.2011, 08:39
Unregistered
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Rempassa olisi hyvä olla netistä ladattuna HJ:n alkuperänen korjausmanuaali, niin menisi helpommin.

Etulevyt lähtee prässillä helpoiten navoista. Saattaa joutua prässäämään eka pyörän pultit yksitellen pois ja sitten vasta levy. CRC:tä voi laittaa muhimaan väliin jo päivää ennen. Niillä ulosvetokierteillä tuskin tekee mitään, jos on pahasti ruostunut navan ja levyn liitos.

Etupyörän stefa lähtee takakautta liukuvasaralla tms. ja laakerien ulkokoolit lyödään niitten navassa olevien urien kohdalta pitkällä tapilla ja vasaralla, jolloin sisemmän laakerin kooli lähtee sisäpuolelle irti ja ulomman ulkopuolelle. Kannattaa pestä napa ennen koolien irrotusta jotta näkee nuo urat. Uusien koolien asennus onnistuu esim. messinki- tai kuparitapilla ja vasaralla, niin ei mene kooli pilalle kuten jollain raudalla lyödessä voi käydä.

Olkalaakerien vaihto onnistuu ilman erikoistyökaluja, mutta ne vanhat shimmilevyt kannattaa merkata ja laittaa takasin niille paikoilleen missä ne oli. Olkavarsien mutterit oikealle kireydelle. Motonetin digitaalinen kalavaaka on hyvä apuväline HJ:n remonteissa, kun sillä voi testata oikeat newtonit esim. just olkalaakereista tai pyöränlaakereista. Toyotan oppaassa on kerrottu mitä newtoneita pitää mitattaessa tulla, jotta homma on ok.
Kiitos neuvoista. Osaisitko vielä kertoa, että mistä tuon korjausmanuaalin saisi ladattua? Siitä olisi kyllä suuri apu. Varmasti hyvä tarkastaa kaikki momentit. Pitää tänään koittaa noita levyjä irroitella. Kyllähän noi kaikki osat ihan kunnolla ruosteessa on. Harmia aiheuttaa myös ne murrosten sokat. Siis se sokka joka näkyy heti murroksen takana. Se murros lähtee varmaan ihan lyömällä irti kunhan se ensimmäisen sokan saa iri. Pitää varmaan sitä varten hakea jokin erikoistyökalu. Tarttis kans sellainen koon 54 hylsy hommata jostain. Mahtuukohan sinne joku normaali hylsy vai pitääkö olla jokin ohutseinänen.

Uskaltaako nuo jarrusatulat upottaa sitruunahappoon tai fosforihappoon? Sais vaan aika kätevästi ruosteet pois. Vetäis vaiks sit jollain jarrusatulamaalilla mustaks.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.05.2011, 10:33
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.946
Perusasetus

Tuolta varmaan löytyy: http://www.slck.net/viewtopic.php?t=10064

Satulat ja kaikki muutkin rautaosat voi huoletta laittaa 2-3 % sitruunahappoon jahka pesee eka rasvat ja hiekat pois vaikka bensalla. Ko. happoa saa esim. Agrimarketista parilla kympillä ämpärillisen. Apteekissa astetta tyyriimpää... Välillä kun hapossa kelluville osille kun näyttää teräsharjaa, niin prosessi kiihtyy taas. 20 asteisena menee paljon nopeammin kuin alle sen. Jarrusatulan männästä en ole satavarma kannattaako sitä hapottaa, kromi saattaa ottaa itteensä. Ainakin happo vie keltapassivoinnit jne. mukanaan kokemuksen mukaan. Männät olen ite puhaltanut puhtaaksi päältä hiekalla silloin kun pölytiiviste on irti, mutta mäntä vielä satulassa kiinni ja männät muuten sitten 3m hiomakankaalla puhtaaks. Paras on tietysti jos laittaa vaikka motonetin vaihtosatulat, kun ne ei maksa hj:hin paljoakaan. Niihin vielä vaikka sinkkispraytä pari kerrosta ja jotain vasaralakkaa, niin pitäisi kestää jo vähän aikaa.

54 hylsy menee harvoin suoraan koloon, mutta sen voi ohentaa sorvilla tai rälläkällä, jotta mahtuu.

Viimeksi muokannut Hessu888 : 25.05.2011 10:36
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.05.2011, 13:12
Unregistered
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Kiitos taas. Nuo korjausmanuaalit tulee todellakin tarpeeseen. Jostain mä luin, että valurautaa ei saisi upottaa ainakaan tuohon fosforihappoon. Jos sitä kävis tuota sitruunahappoa ostamassa.

Mitäköhän materiaalia nuo jarrusatulat ovat? Nuo satulat on nyt ihan osina ja lähinnä huolettaa kun sitä happoa pääsisi sinne satuloiden sisälle. Tietysi kaikki tiivisteet ja muut kumiosat pois. Teräsharjalla esipuhdistettu. Hiukan tuota korjausmanuaalia tutkin ja siitä ainakin selvisi hyvin kaikki kiristysmomentit. Pikkuhiljaa taas saa alkaa autoa lyömään pakettiin. Eikös tuota sitruunahappoa myydä ihan jauheena ja sitten sekoitetaan veteen? Noissa mun satuloissa on ihan kaikki ehjää, paitsi ruostetta pinnassa. Uudet jarrupalat + kaikki kumiosat nyt tietenkin samalla uudet. Menee taas monta vuotta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Land Cruiser HJ61 -89 -> Safari Bruiser Glutton Maasturiprojektit 476 11.08.2014 20:31
Ostetaan Land cruiser HJ-45 tai HJ61 Pete O/M/V Ajoneuvot 2 14.03.2009 17:49
Myydään Toyota Land Cruiser HJ61 SOA -89 Samppa86 O/M/V Ajoneuvot 3 22.02.2009 20:25
O: Toyota Land Cruiser hj61 lami_ O/M/V Ajoneuvot 9 30.08.2007 22:43
M: Toyota Land Cruiser HJ61 -89 O/M/V Muut 0 18.02.2005 20:40


Sivu luotu: 00:15 (GMT +2).