Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.03.2011, 20:09
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killman Näytä viesti
Tuskin tulen tankkaamaan tätä uutuutta. Jeeppi ei sillä varmaan nakuttamatta kävisikään ilman oktaanibuusteria.
Eikös se viina kuitenni paranna sitä puristuskestävyyttä.. Eli jos ysivitonen on ennen toiminut ruttujen puolesta niin ei tämän siinä suhteessa huonompaa ole.

__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.03.2011, 21:06
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Kyllä se oktaaniluku on vaan 95, ei enempää.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.03.2011, 22:47
yypy yypy ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.11.10
Sijainti: Helsinki
Viestit: 84
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Eikös se viina kuitenni paranna sitä puristuskestävyyttä.. Eli jos ysivitonen on ennen toiminut ruttujen puolesta niin ei tämän siinä suhteessa huonompaa ole.
No kyllähän se parantaa, mutta ainakin Kipparilehden mukaan E10:n oktaaniluku on nostettu 95:een viinan avulla, eli oikea bensa viinasta erotettuna on jopa muutaman oktaanin pienempää.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.03.2011, 01:32
Harde:n Avatar
Harde Harde ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.11.09
Sijainti: Espoo
Viestit: 119
Perusasetus

Ilmailua harrastavana jostain olen kuullut että (pien)lentokoneisiin ei suositella E10 bensaa.

Vesihän ei liukene normaaliin bensaan
mutta E10 kohdalla vesi liukeneekin tähän seokseen joka aiheuttaa sen että kun vesipitoisuus alkaa olla tarpeeksi suuri, alkoholi-vesiseos eriytyy polttoaineesta jolloin tankissa on alkoholitonta bensaa sekä vesi-alkoholiseosta, ja jos moottori hörppää vesi-viinaa --> ei hyvä

En mene vannomaan satavarmaksi, saattoi olla juttua ilmailulehdessä tms.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.03.2011, 09:11
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harde Näytä viesti
Ilmailua harrastavana jostain olen kuullut että (pien)lentokoneisiin ei suositella E10 bensaa.

Vesihän ei liukene normaaliin bensaan
mutta E10 kohdalla vesi liukeneekin tähän seokseen joka aiheuttaa sen että kun vesipitoisuus alkaa olla tarpeeksi suuri, alkoholi-vesiseos eriytyy polttoaineesta jolloin tankissa on alkoholitonta bensaa sekä vesi-alkoholiseosta, ja jos moottori hörppää vesi-viinaa --> ei hyvä

En mene vannomaan satavarmaksi, saattoi olla juttua ilmailulehdessä tms.
Ei kannata vannoa koska jos 50 litran tankillisessa on jo 5 litraa etanolia,eli tuosssa liemessa saanee olla jopa 3-5 litraa vettä ja se on vielä palamiskelpoista.

Joku kotikemisti korjatkoon.

Jos jotain hyvää hakee niin tuohon E10 bensaan ei enää toimi se vanha tankkiin kusemis temppu.
No ehkä joku scuutteri saattaa jo ruveta röhimään.

Ja mitä ilmailuun tulee niin asiasta tietämäättä olen ymmärtänyt että siellä ei välttämättä ratsasteta muutenkaan uusimmilla trendeillä,ja ihan hyvä niin.

Esim.Tuo huonompi energia sisältö äkkiä vaikuttaa siten että joku niinkin vähäpätöinen juttu kun kiitorata saattaa jäädä lyhyeksi. Tai se että lento polttoaineissa EI SAA olla yhtään vettä,koska tuolla ylhäällä saattaa olla pakkasta vaikka vähän enenmminkin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.03.2011, 09:34
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

E10:ä ei saa käyttää missään nimessä lentokoneissa.
V-Poweria kait sai käyttää erikoisluvalla ennenkuin siihen alettiin sotkea viinaa muttei siis enää sitäkään.
Minua asiasta valaisi yksi harrastaja joka noitunut tuota etanolia.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.03.2011, 13:44
yypy yypy ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.11.10
Sijainti: Helsinki
Viestit: 84
Perusasetus

Ilmailua tosissaan harrastavana voin kertoa teille faktat:
- Ilmailuhallinto (Nykyinen Trafi) on kieltänyt yli 5% viinan polttoaineessa lukuunottamatta ultrakevyiden polttoaineita
- Autobensaa saa käyttää, jos moottorivalmistaja on sen hyväksynyt ja sertifikaatti siihen on hankittu.
- Useimmiten moottorivalmistajan alkoholiraja on 1%, joten V-Poweria ja 98:a saa vielä käyttää, jos löytää alle yks prosenttista.
- Vetta ei tosiaan saisi koneessa olla, mutta mielummin se siellä jäässä on kuin vetenä. Ennemmin vesi sen koneen sammuttaa.
- Ja kiroiluahan siitä tosiaan on aika paljon seurannut. Ei ole enää nimittäin ihan halpaa tuo lentobensa (>2,6€/l) uusien verojen ansiosta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.03.2011, 14:13
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.565
Perusasetus

Tuossa tulikin jo hyviä pointteja lentokoneiden bensajutuista. Vesiongelma on yksi joka on jo polttoainejärjestelmän rakenteessa aika hyvin huomioitu. Ultrista en tiedä mitään, mutta yleiset tyyppihyväksytyt lentolaitteet noudattavat aikalailla samaa kaavaa valmistajasta riippumatta. Tankeissa on vedenpoistoproput joita käytetään tarkoitukseen sopivalla näytekupilla, polttoainelinjassa on joissain konetyypeissä pieni "pohjaproppu" joka huolloissa tyhjennetään.

Moottoritilassa on vielä sakkakuppi, joka tyhjennetään tyypistä riippuen joko vivusta vetämällä tai laskemalla tyhjennyspropusta joka on käsikäyttöinen.

Polttoaineeseen sitoutunut vesi on tietysti ongelma joka ei poistu propuista laskemalla. Talvella tietysti vesi on jäässä, mutta asiallisesti hoidettu kone ei yleensä ole kovin vesivaivainen. Konehuoneessa oleva sakkakupin tyhjennys yleensä pelaa pakkasillakin, tankkien proppuja ei niinkään kannata mennä hipelöimään. Hyvin todennäköisesti jäävät vuotamaan. Järjestelmä ei ole mitenkään yliherkkä vedelle, jos se on erottuneena tankissa.
Toki vedettömyyteen pyritään, turvallisuuden nimissä.

Etanoli tietysti nakertaa polttoainejärjestelmässä olevia kumiletkuja, niitä on pienissäkin koneissa monessa kohtaa. Ilman pumppua olevissa järjestelmissä vuoto ei välttämättä ole katastrofi, paineellisessa ongelmaa voi olla enemmänkin.
Ihanuutta lisää vielä se että polttoainelinjat ovat pääosin alumiinia, kuten tankitkin. Noissa se etanolibensa tekisi varmaan gutaa pitkässä juoksussa. Lisäksi kun konekanta valtaosin on aika vanhaa joissa linjastot ovat jo käyttöikänsä huonommassa päässä.
Joissain koneissa, melko monessa kaksimoottorisessa, tankit ovat kumipusseja. Näidenkin etanolinkesto on ??

Kuten tuossa jo tulikin, autobensaa ei saa muutenkaan käyttää ilman moottori/lentokonevalmistajan hyväksyntää. Tähän ei riitä se että kysytään sähköpostilla "voinko käyttää?" vaan koneen asiapapereihin tulee saada virallinen hyväksyntä ja lisäksi vielä joitain merkintöjä esim. tankkausaukkojen viereen.
Takavuosina autobensan käyttö ei ollut kovin yleistä, nyttemmin se on yleistynyt hyvinkin selkeästä syystä joka ilmenee tuosta aiemmasta viestistä.

Isot koneet ovat nykypäivänä köyhien malleja, eli kerassipelejä. Omat vaivansa niissäkin.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Terrano I:ssä nopeusmittari ei toimi ja bensiiniä vuotaa. ylipaila Tekniikka & Jutustelu 1 20.01.2010 19:54
Moniko palstalaisista lähtee aamulla jahtiin Teppo2 Chit-Chat 37 21.08.2009 07:24
Moniko on kilpaillut? Chit-Chat 23 21.11.2004 22:13


Sivu luotu: 10:12 (GMT +2).