![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Siirtymät lyhimmilläänkin on useita kilometrejä. Joskus meillä oli mukana kokoontaitettava Jopo pyörä, mutta ei käytetty. Sekin olisi varmaan ollut laiton! Kilpailija kun ei saa ajaa muuta kuin kilpa-autoa. ![]() Juu otetaan autoon polttoainekanisteri, kuivat vaatteet, eväät, työkalut, kevyttä varaosamatskua... Kaksi tai kolme kilpailijaakin sinne pitäisi sulloa, ainakin siirtymien ajaksi. Sitten kun mennään vesirastille, tyhjennät auton kaikesta tuosta romusta ja pakkaat uudelleen kun jatkat matkaa. Kivikkorasteilla pelkäät koko ajan että jos auto lähtee kaatumaan tai vierimään, pysyykö ne kaikki kanisterit ja evätpussit ja työkalut paikoillaan vai lentääkö ne autossa olijoiden niskaan. Ja kun huoltoauton puutteen vuoksi tulee väkisinkin ylimääräistä ajelua kisakeskuksen välillä, aikaa ei tahdo enää jäädä kunnon taukojen pitämiseen. Tai pitäisi tietenkin tauot pitää, mutta kaikella tuolla huoltoauton puuttumisen vuoksi tapahtuneella ylimääräisellä ohjelmalla on jo annettu liikaa tasoitusta muille kilpailijoille. Ja kummasti se kaikki lisätyö myös syö voimia ja väsyttää entisestään! Turvallisuusnäkökohdat tällaisella säännöksellä mielestäni vain entisestään heikkenevät. Myönnetään että rutisijat on ikäviä, mutta sen vuoksi me ei lähdetä enää kisoihin ellei saada porukkaa ajamaan huoltoautoa. Innokkaita vaan tuntuu harvakseltaan löytyvän. |
#27
|
||||
|
||||
![]()
Ja kun mä oo suunnistus kilpaa ajanut niin lähes poikkeuksetta tie siirtymillä apparit nukuu ensimmäisinä.mieluunmin mä ajan yksin niin en tapa kuin itteni pahimmassa tapauksessa.
joten tolla että apparit pitäis hereillä on aivan paska selitys. |
#28
|
||||
|
||||
![]()
Onhan noi kaikki sääntömuutokset vituttanu suunnattomasti vaikka niillä hyvää joskus ajatellaankin. Joskus kai joku tiimistä hieman ärähtänytkin katsastusmiehelle kun kesken kauden muutettu vetopiste sääntöjä ja ei alkuperäiset enään kelvannut.
Kaarihomma eniten harmittaa kun ei voi lähtee ajaan vanhalla neljän hengen tiimillä kisaa enneko tekee uudet kaaret tai ainakin vanhoihin muutoksia. Tiimissä toi kisaaminen on ollut tosi mukavaa ja ei tulis mieleenkään lähtee kahteen pekkaan ajelemaan varsinkaan jos ei saa ketjua käyttää kuvaamiseen. No bertalla kai se neljä viel saa ajaa kun on paku jonkinlaisella takapenkillä? Huoltoauto hommeli on hankala kun ei se aina niin helppoa ole siihen miehistöä löytää varsinkaan sellasta joka koko 24h seuraa kuin hai laivaa. Onhan noi kisat menny kyllä niin vaikeiksi ja rastit kauheiksi että välillä hirvittää ajaa kilvellisellä citymaasturilla niitä. Eipä nämä silti ole vaikuttaneet cupista pois jäämiseen vaan joskus on vaan mukava tehdä jotakin muuta ja antaa toisten rypeä. |
#29
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#30
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Näinhän se taitaa käytännössä mennä monen muunkin tiimin osalta. Kuitenkin sellaiset ajatukset oli mitä tuossa aiemmin esitin,+ oli siinä muitakin juttuja, kun viimeksi tuota huoltoauto sääntöä on sorvattu... |
#31
|
|||
|
|||
![]()
Myö ei vissii oikei ymmärretty jutun juonta ku alko väsyttää ajaminen ja tul pimiää ni myö vietii rastikuvat ja haettii kioskilta evästä ja mentiin nuotiolle :-) ja kuitekii tultii 10:ksi ja saatii cup pisteet :-)
|
#32
|
||||
|
||||
![]()
HEP.
Väsyneenä ajaminen on kielletty. Ja sitä ei voi näillä säännöillä muuttaa mihinkään. Kun kerran järjestetään 24h ja 36h kisoja, niin on aikalailla selvä, että siellä ajetaan väsyneenä. Kumpi sitten on turvallisempaa? Ajaa yksin, vai ajaa kuusi kaveria kyydissä, joista kolme istuu lavalla muovisissa puutarhatuoleissa. Tai joku istuu takaluukussa ilman mitään tuolia ja kukaan ei käytä vöitä. Se että kilpailijoista toinen ajaisi huoltoauton ajoalueen lähistölle, kuluttaisi jonkin verran kyseisten kilpailijoiden aikaa. Säästäisi aikaa sitten kun risalla kilpa-autolla ei tarvitsisi välttämättä lähteä ajamaan kilpailukeskukseen vaan varaosat olisivat jo valmiiksi lähellä. Turvallisuus paranisi tällä menettelyllä huomattvasti. Nykyinen meininkihän on sitä, että risalla kilpa-autolla on ajettava sinne kilpailukeskukseen. Sinne ajetaan kolmella renkaalla. Ohjauksen poikki menneet osat korvataan nippusiteillä, männynoksalla, ja liinalla, ja rätillä. Nyt näillä omatekoisilla virityksillä ajetaan pitkät siirtymät yleisessä liikenteessä ja ukot istuu lavalla ilman mitään vöitä. Ennemmin tai myöhemmin sattuu pahasti. Nykyinen meininki on erittäin turvatonta, eikä se sillä parane, että väsyneen kuskin kyytiin pakotetaan joku istumaan. |
#33
|
||||
|
||||
![]()
Jos kilpailijat sais ajaa huoltoauton kisan aikana rastialueen laitamille, niin sit vois ottaa kakspaikkaseenkin kilpuriin muutaman ylimääräisen apparin, kun ei oikein viittis ajaa yleisillä teillä 3-5 henkeä lavalla. Eli tähän huoltoautohommaan kaivattais muutosta.
|
#34
|
||||
|
||||
![]()
Ainoa este viime ja tänävuonna on tolkuton "siirtymä" työntekopaikalta kisapaikalle. Yritän kyllä jollain keinolla ainakin yhden kisan tänäkin vuonna tulla ajamaan. Niin ja kaarista, ei ainakaan vielä ole kaaretonta XJ:täni hylätty katsastuksessa, ne rastit on pyritty hakemaan mitkä on sallittu eikä myöskään minusta ole mukava perse märkänä ajella joten upotukset olen jättänyt toisille. Kivaa on ollut, en ole mukana verenmaku suussa.
|
#35
|
||||
|
||||
![]() Huoltojoukot
Ei kisoissa ollut huoltojoukkoja, joten ongelmia ei siinä suhteessa ollut. Kahden hengen tiimillä mentiin. Ketju kuvaamiseen olisi ollut hyvä. Monta kertaa piti kiivetä autosta kuvaan ja takaisin kun roikuttiin narun varassa.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive |
#36
|
|||
|
|||
![]() Selitys hyvä mutta vastaanottajalla pätkiiLainaus:
Ja jos ajat yksin ja nukut rattiin niin pahimmassa tapauksessa tapat kaikki vastaantulevassa autossa (pikkubussillinen) ja HYVÄLLÄ tuurilla vain itsesi. |
#37
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eikö beejiihin mahdu takapenkille ukkoja kun katto on paikoillaan? Lainaus:
Ennenkin on ollut juttua tuosta trailerilla kuljetuksesta kisan aikana, voihan sitä joku itselleen uskotella että "ei ole pakko ajaa kisakeskukseen, voi sitä keskeyttää", mutta näin ei sitkeä suomalainen tee vaan ajaa maaliin väkisin. Säännöissä vois sallia trailerilla siirron kisakeskukseen/korjaamolle, rangaistuksena vaikka -30 pistettä jos hakee siirron jälkeen vielä joltain alueelta rasteja tai jos tulee trailerin kyydissä maaliin -60 pistettä. Ei liian suurta rangaistusta jotta turvallisuutta lisäävää mahdollisuutta käytetään, mutta jokin rangaistus varsinkin maaliin tulemisesta jotta ei käytettäisi mahdollisuutta hyväksi. Ehkä vielä kisäjärjestäjän mahdollisuus ostaa maksullinen nouto 50eur hintaan kilpailualueelta trailerilla (niille joilla ei ole traileria) Hmm.. Kyllä sun silti pitäis olla hieman katkera ettet ole päässy kaarien takia sellaisille rasteille joita et olisi kaarienkaan kanssa hakenut. Lainaus:
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Harbor Cruisers Viimeksi muokannut baxxter : 08.03.2011 23:56 |
#38
|
|||
|
|||
![]()
Tämä huoltoauton siirtohommaa voisi kokeilla vaikka Juuan kisassa kun siellä on se pakollinen lepotauko...
Ja jos anaalinyymiä se rattiin nukkuminen hirvittää enemmän kuin lenkkiavaimesta taiteillut raidetangonpäät niin olisin huolissani enemmän kisan jälkeen tehtävistä ajosuoritteista... Eli lähdetään ajamaan samoilla silmillä heti kisasta kotia ja siinä kun väsymys tulee sen jälkeen kun kisajännitys laukeaa, niin saattaapi joskus kopsahtaa... |
#39
|
||||
|
||||
![]()
Jotenkin taas tuli sellainen fiilis kun on seurannut näitä suunnistus keskusteluja että taitaa olla parasta keskeyttää toi rangen rakentaminnen suunnistus autoksi ja alkaa ajamaan vain omassa metsässä. Noiden kaarienkin suhteen kun on jo ollut nyt tarpeeksi miettimistä että minkälaiset ne nyt sitten oikeasti pitäs olla. No, joka tapauksessa mun rangea ei sitten ainakaan tule näkymään kilpailuissa vaikka tarkoitus olikin aloittaa ajaminen. Katsomaan tulen kyllä edelleenkin, on se sen verran hieno laji. Sitten kun säännöt on kaikinpuolin selvät ja samat kaikille voi asiaan palata uudelleen.
|
#40
|
|||
|
|||
![]()
minun mielestä säännöt pitäisi palauttaa samalle tasolle kun ne oli kolme-neljä vuotta sitten, hyvänä esimerkkinä on hirvensalmen kilpailut jotka eivät nykyään cuppiin kuulukkaan mut aina on osanottajia ollut ja kisat on ollu yhet suosituimmista...
Tosiasiahan on et kun kilpailut kehittyy sääntöjä tulee tiukatakkin,mut mut... aikuisten oikeesti suunnistus cupin säännöt tulisi olla käytännöllisiä, eikä siellä tulisi apinoipa minkään muun kilpailu lajin sääntöjä! ralli on rallii, foffi on foffii, triali on trialii ja suunnistus on suunnistusta, eikä edes autosuunnistusta vaan maastossa tapahtuvaa suunnistusta. Tää laji kuolee kuten triali jos sama suunta vielä jatkuu ja kiristyy!!! Sit ihmetellään ku ketään ei kiinnosta ja ajoja ei ole kun porukka ajelee pienissä porukoissa salasafarit.com tyyliin. |
#41
|
|||
|
|||
![]()
Meillä oli tossa puhetta sellasen huumori suunnistuskisan teosta-pieni alue ja n 50 rastia sillee ettei tarvi mennä isoille teille.Rastit kaikki järestään hankalia otettavia tai erittäin hankalia..Putkihässäkkä autoillakin voisi osallistua.Kilpailuaika pieneksi sillee että tulee oikea sprinttikisa ja rastien pisteet niin että tulee spekulointia mikä on viisas järjestys hakea ...Ei tarvi tietokonetta vaan kartta ja lukutaito sekä ajo-vinssaustaito...Oliskohan tulijoita?Keväällä tehdään ekat koevedot ja kellotukset...Suota vettä mutaa ja hiekkarinteitä....Nyyberö Uokki tässä työkoneella..
|
#42
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mikis ylipäätään ne rastit ei voi olla tyyliin 1-piste per rasti, se olis paljon selkeämpi ja helpompi zydeemi. |
#43
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Se että niitä eriarvoisia rasteja niin antaa yritystä se pahanrastin hakukin..Toki jos laitetaan sellai sääntö että kaikki on haettava ja rasteja on esim 25 kpl ja nopein on voittaja...Siinä varsinainen sprinttikisa.Ja ennenkaikkea tollanen yks alue missä voi ajaa kilvettömilläkin....Uokki taas... |
#44
|
|||
|
|||
![]() Kuinkas pitkiä ne etäisyydet onkaan
Tuntemus molemmista lajeista on jonkinmoinen, mutta kysyn, että minkälaisiksi kuvittelet rallien siirtymien pituudet ja toisaalta etäisyydet pätkiltä kisakeskukseen. Otetaan vaikka esimerkkeinä kotimaiset Tunturiralli tai Neste-ralli?? Onko verrattavissa offisuunnistukseen etäisyyksien puolesta. Ja siellä ei ole kuin yksi huoltoparkkia! Tunturissa taisi olla tankkausmahdollisuus??
|
#45
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eläpäs nyt yksien kaarien takia heitä kirveellä kaveria,kumminkin yksi yksinkertaisimmista pykälistä. Pääkaari takatuin,yksinkertaista ja jos haluaa tehdä oikean kehikon,mallit on AKK:n sivuilla LiiteJ. Cupin sivuilla materiaalit hyvin selkeästi,mitkä "riittää"suunnistukseen.
__________________
www.ipefix.fi |
#46
|
|||
|
|||
![]()
Kommentoidaan tähän enempää ajattelematta muutamaan juttuun taustoja miksi asioista on päätetty kuten on päätetty. Ampukaa vaan tämä osasyylinen, parhaamme olemme kuitenkin tehneet, että säännöt olisivat kaikille järkevät.
Kaarikysymys: Ei haluttu kirjoittaa mitään erikoissääntöjä tyyliin: "jos on vaaleanpunainen auto, niin kaaria ei tarvita, koska ei ne kuitenkaan uskalla autoa kaataa". Ideana ihan puhtaasti se, että säännöt ovat kaikille samat, eikä lähdetä siihen ikuiseen suohon, jossa aina seuraavassa tapauksessa, vedoten edellisiin, vaaditaan uusia löyhennyksiä. Ensin olisi ollut Wrangelrin kaaret, sitten joku löytää videon jossa kaataa joku auto merkiltään nönnönnöö ja vaaditaan se video todisteena että kyllä kyseinen malli ilman kaaria on turvallinen. Vähän aikaa menee ja ihmetellään miksi bj:ssä vaikka vaaditaan kaaria, kun ei noissa muissa ole ja kuinka sen alkuperäinen katto on ainakin yhtä vahva... Näiden wranglerkuskien on syytä katsoa asiassa myös vähän peiliin. Asia moneen kertaan tehtiin etukäteen selväksi, mikä vaara siinä on kun pakotetaan ottamaan asiaan kantaa virallisemmin. Vaadittiin että sääntöihin kirjoitettaisiin poikkeus aiheesta, vaikka aina ennen herrasmiessopimuksella oli autojen kaaret hyväksytty. Tuli tilanne jossa sääntöjen tekijöillä oli vaihtoehtona loputon muutosvaatimusten suo ja poikkeuksen poikkeukset tai yksinkertaisesti todeta, etteivät kyseisen automallin kaaret täytä olemassa olevia vaatimuksia. Päädyttiin siihen että mennään sen mukaan miten säännöt sanovat, vaikka se ei kohtuullista olisikaan kaikkien mielestä. Ja en nyt tiedä ovatko suunnistuksen kaarisäännöt hirveän vaikeat ja ovatko ne vuodesta 2007 niin hirveästi muuttuneet. Umpiautossa pääkaari takatuin kiinnitettynä koriin niillä sääntöjen mukaisilla lapuilla ja materiaalivahvuuksilla tai suoraan runkoon vastaavan vahvuisella liitoksella. Nämä sitten kiinnitettynä korin alaosaan, eli ettei kaaret lopu vaikka ikkunatason kohdalle. Avoautossa 6-piste turvakehikko samanlaisilla kiinnityksillä. Pääkaari edessä istujien päiden takapuolella, kuten yleensä on kaarissa tapana. Kaikkien autossa olijoiden tulee olla joko korin tai kaarien suojaamat. Muutokset alkuperäisiin kaarisääntöihin valikoivan muistin varaisesti: materiaalivaatimukseksi teräs, sallittu runkoon kiinnittäminen, avonaisissa autoissa kaikkien tulee olla kaarien sisäpuolella, sallittu kaarettomilla osallistuminen (alunperin oli siirtymäaika ainoastaan). Onko tämä nyt sitä hirveää puljaamista viiden vuoden aikana? Huoltoauton kuljettaminen kilpailijoiden toimesta: Tämä nyt ei ole ainoastaan sen takia että autossa olisi joku pitämässä kuskia hereillä. Mutta varmasti joku voi osoittaa, että onnettomuudet on epätodennäköisempiä silloin kun kilpa-autoa ajaa yksin ja huoltoautoa se väsynyt ympäri metsiä juossut mies siinä perässä. Onko tämä turvallisempi vaihtoehto? Ja tämähän tekisin hommahan erittäin helposti hallittavaksi kilpailunjärjestäjän toimesta, kun tehdään vaikka pieni pistokoe jossain tienpenkalla, että tiimi liikkuu yhtenä ryhmänä. "Se tulee tossa ihan perässä.." Odotetaan sitten vaikka n-määrä minuutteja ja ei kuulukaan... "Se on varmaan eksynyt"... Mitä tässä tilanteessa sitten pitäisi tehdä, pitäisikö kilpailijaan uskoa vai miten tästä edetään? Ja tätä ajatusleikkiä voidaan jatkaa eteenpäin pahinta vaihtoehtoa hakien. Metsässä vaikka viidenhengen tiimistä ei löydy kuin kolme henkeä. Missä ne kaksi muuta ovat? "Hakemassa varaosia tähän autoon huoltoautolta." Ja huoltoautosta kuuluu kuorsaus, kun "vaihtomiehet" ottavat lepoa. Itse näen kuitenkin suurimman ongelman siinä kun huoltoautoja saisivat kilpailijat ajella kilpa-autojensa perässä, siinä että kilpailuissa on kuitenkin paikkoja joihin ei yleisöäkään ohjata sen takia ettei tilaa ole autojen parkkeeraamiseen. Mitä tekee kilpailija siinä vaiheessa, kun on ajanut 5 kilometriä pientä metsäautotietä, eikä löydykään sille huoltoautolle järkevää parkkipaikkaa, jossa se olisi sivussa. Eikö totta että lopputulos on hyvin helposti kasa tienvarteen, tielle, luvattomiin parkkipaikkoihin "unohdettuja" huoltoautoja. Ai että siinä joku kiittää suuresti kun on se huoltobussi siinä keskellä ajouraa ja kilpailijat ja yleisö kokeilee keksiä miten sen oman (huolto)autonsa sieltä takaa ottaakaan. Hinauspisteet: Olikos niissä vuonna 40 hyväksi havaituissa avonaisissa vetopisteissä kuitenkin silloin kun ne tehtaalta tuli ehkä sellainen pieni klipsi / tappi, joka estää sen vaijerin / narun / koukun tahattoman irtoamisen? Säännöthän eivät vaadi umpinaista hinauspistettä, vaan sellaisen josta ei vahingossa voi hinausköysi irrota ja mikä kestää varmasti. Esimerkiksi koukkuna nostureissa käytettävä "halkeava" koukku, jossa ei ole sitä ärsyttävää klipsiä tai vaikka jossain Patrollissa oleva koukku, josta täytyy "pujottaa" koukku ulos. Idea on se, ettei se köysi vahingossa irtoa. Kilpailuissa on ollut erilaisia tulkintoja aiheesta, mutta tämä on ollut säännön idea ja täksi vuodeksi puhelinpalavereissa on sovittu ettei tulkita sääntöä siten, että se vaatii täysin umpinaisen vetopisteen. Puuhakilvet ja autossa olijoiden määrä: Luokkien orkkis ja stanu idea on se että autot ovat tieliikennekelpoisia ja katsastettuja. Tämä aika tehokkaasti estää liiallista rakentelua Suomessa:) Järjestäjillä ei ole mahdollisuutta / osaamista ruveta tekemään puuhakilvillä oleviin autoihin "muutoskatsastuksia". Eli ettei tule tilanteita "Kyllä mää nää Volvon porttaalit tähän Suzukiin katsastettua saan"... Tämä on ihan samalla tavalla kuin kaarissa. Jos ruvetaan antamaan siimaa, niin missä vaiheessa voi järjestäjät sanoa, ettei tuo auto ole mitenkään katsastettavissa ja näin ollen ei tähän luokkaan kuulu. Jos auto on pelkästään kilpailukäyttöön, niin pitäisihän siihen kuitenkin tehdä vuosikatsastus luokan sääntöjen mukaan. Ja se että autosta tekee huolto-auton on kuitenkin tietoinen ratkaisu kilpailijalta, jolloin ei olekaan enää niitä takapenkkejä käytössä. Jos auto on pelkästään kilpailukäyttöön, niin voihan auton ottaa kilpailuiden väliseksi ajaksi pois tieliikennekäytöstä... Modissa ja protossa voidaan vaikka auto ottaa vuorostaan pois tieliikennekäytöstä kilpailun ajaksi, jonka jälkeen sitten ottaa puuhakilvet. Tällöin ei kilpailunjärjestäjä voi tietää monelleko auto on rekisteröity. Tämäkin asia on näitä joissa järjestäjän pitää vain yrittää mahdollisimman hyvin pysyä tieliikennelain määräämissä puitteissa. Miksi kilpa-autolla pitää tulla maaliin: Menee kyllä vähintään vaikeaksi jos vielä sinne kilpailijoiden haluamien huoltoautojen perään sinne pikkuteille ne trailerit tuodaan. Milloin on trailerin käyttö sallittua, missä menee raja? Olisiko tämä taas tasapuolista kaikkia kohtaan? Tästä voisi kanssa joku ystävällisesti laatia selvät, valvottavissa olevat ja yksinkertaiset säännöt:) Paperikartat / järjestäjän jakamat kartat: Onko vapaaehtoisia tekemään ne paperikartat ja ostamaan niiden käyttöoikeudet? Kilpailunjärjestäjä ei oikein voi jakaa mitään netistä kopioituja karttoja siitä yksinkertaisesta syystä että ilman rahaa maksaneita lupia se on yksiselitteisen laitonta. Samoin jos digitaalisesti jaettaisiin, niin ei kaikkiin GPS-systeemeihin todellakaan samat kartat käy. Koska yritetään olla tasapuolisia, niin järjestäjältä ei saa kuin koordinaatit. Aina on kuitenkin pyritty auttamaan jos ihmisillä on ongelmia suunnistus softiensa kanssa. Rastien vaikeutuminen: Vuosien saatossa on huippu tiimit ja kalusto yksinkertaisesti tulleet vain niin paljon kovemmiksi, että näillekin pitää saada jotain oikeasti vaativaa. Kyllä jokaisesta kilpailusta myös löytyy paikkoja joissa ei tarvitse uida tai roikkua. Tämän liian vaikeiden rastien ongelman kiertäminen on taas vuorostaan ongelma itsessään. Oikeastaan pari vaihtoehtoa tulee mieleen. Joko rasteja pitää vain tuhottomasti enemmän laittaa ja hommasta tulee enemmän nopeuskilpailu siitä kuka uskaltaa vauhdikkaimmin metsässä kaahata. Toinen vaihtoehto taas olisi vuorostaan kalustoon puuttuminen ja tiukemmin rajaaminen. Ja jotenkin en usko että tämäkään olisi kilpailijoista kovinkaan miellyttävää. Loppulauselma: Tämä nyt oli tällainen avautuminen. Hienoa olisi tietenkin jos voisi tehdä mitä ikinä haluaa, eikä tarvitsisi miettiä yhtään turvallisuutta, lakia, tasapuolisuutta ja jokainen saisi keksiä säännöt tilanteen mukaan. Se mitä toivoisin ihmisiltä olisi hetken miettiminen, että mitä muutokset sitten aiheuttavat. Tuntuu vain olevan ihmisillä se oma napa lähinnä, eikä mietitä asioiden seuraamuksia. Joku kuvaus ketju nyt voisi taas tulla keskustelun alle uudeksi kaudeksi, kunhan joku muistaa ottaa sen esiin tulevan vuoden sääntöjä säädettäessä. Samoin voisi miettiä kaarisäännöissä voitaisiinko puhtaasti akk:n mukaiset kaaret hyväksyä myös, vaikka ne eivät suoraan suunnistuksen materiaalivaatimuksia täytä. (Tässä ongelmana se että suunnistuksen katsastusmiehille, joilla ei ole AKK:n tekniikka taustaa, homma menee taas vaikeammaksi). Miehistön rajoittamista kolmeen voisi miettiä. (Itse en tälle lämpene, kun sääntöjen kantavana lähtökohtana on kuitenkin ollut, että kisaan voi lähteä vaikka vanhemmat ja kolme lasta ajelemaan safaria:) Kuulostaahan se huoltoauto trailerilla odottamassa metsätien varrella helkutin hyvältä idealta, jos itseään ajattelee, mutta entäpä sitten muut ihmiset / tienkäyttäjät? Loivennukset johonkin kaarisääntöön, jes hieno idea, mutta entä muut ja heidän vaatimuksensa tämän jälkeen? Entä jos kilpailunjärjestäjä ottaa vastuun siitä, että sallitaan autoon enemmän porukkaa kuin laki sallii? Tässä hommassa mennään kuitenkin kokoajan laillisuuden rajoilla ja järjestäjät pyrkivät homman hoitamaan siten että pysyttäisiin siellä lain oikealla puolella edes heidän osaltaan. |
#47
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#48
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Mylppy;747783]
Jos auto on pelkästään kilpailukäyttöön, niin pitäisihän siihen kuitenkin tehdä vuosikatsastus luokan sääntöjen mukaan. Ja se että autosta tekee huolto-auton on kuitenkin tietoinen ratkaisu kilpailijalta, jolloin ei olekaan enää niitä takapenkkejä käytössä. Jos auto on pelkästään kilpailukäyttöön, niin voihan auton ottaa kilpailuiden väliseksi ajaksi pois tieliikennekäytöstä... Modissa ja protossa voidaan vaikka auto ottaa vuorostaan pois tieliikennekäytöstä kilpailun ajaksi, jonka jälkeen sitten ottaa puuhakilvet. Tällöin ei kilpailunjärjestäjä voi tietää monelleko auto on rekisteröity. Tämäkin asia on näitä joissa järjestäjän pitää vain yrittää mahdollisimman hyvin pysyä tieliikennelain määräämissä puitteissa. QUOTE] Jos auto on katsastettu vuonna -93 2-paikkaiseki paketti autoksi niin miten tää liittyy huolto-auto katsastukseen?? kilpailija tuskin on voinut vaikuttaa asiaan että auto on katsastettu sen aikaisilla säännöksillä suomen tieliikenteeseen vuonna -93? minä kun rupesin tekemään aikoinaan 2-paikkaisesta pakettiauto patrollista suunnistus autoa niin säännöt sallivat takakontissa apukuskin jos oli penkki ja vyöt sanoin tieliikenne laki mitä tahansa(silloin oli kilpailian omalla vastuulla miten Lp siihen suhtautuu)Vaikka oli 2paikkaiseski katsastettu. Katsastus konttorilla sanottiin että auto joka on katsastettu,verot maksettu ja tilapäis liikenne poistossa,ei saa punakilpiä vaan pitää ottaa liikenteeseen ja ajaan normaali leimalla koska siirtokilvet on tarkoitettu autojen siirtelyyn jotka ovat kilvettömiä/katsastus ummessa/tuonti autoja. näin ainakin lahdessa. Eli siis jos haluan ajaan suunnistus kilpaa protoissa 2-paikkaisella autolla 3hengen miehistöllä ,auto joka on katsastettu niin pitää käydä poistamassa kilvistä joka kisaa varten ja ottaa siirtolaput ja taas kilvittää uudestaa kisan jälkeen?? tuskin vuoden aikana saa kauhean montaa uudelleen kilvitystä samalle autolle enenkuin joku trafista puuttuu asiaan? Sitten uusi kysymys=voiko ajaa kisaa jonkun muun auton papereille koska kisä säännöt ei edellytä että punalapuilla auton tulee olla sitä mitä papereissa lukee? koska osa kilpureista on kasattu niin että tuskin papereihin täsmäävää ei ole muuta jäljellä kuin muisto. eli otan kilvet irti autostani ja haen toisen auton papereilla siirto laput ja laput kiinnit, tulen ajamaan kilpaa niin monta kyydissä kuin penkkejä ja voitä on konttiin saatu tungettua?Eikö tämä olekin sallittua? |
#49
|
|||
|
|||
![]() just
[QUOTE=tapsa4x4;747804]
Lainaus:
(mutta eihän näin saa tehdä eli älä kerro kenellekkään) |
#50
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
- Kilpailijat voivat halutessaan päättää kilpailun millä tahansa rastialueella ilmoittamalla tästä kilpailunjohtajalle tai kilpailun apujohtajalle. Tämän jälkeen kilpailua ei saa enää jatkaa ja autoa saa siirtää vain kilpailunjohtajan tai kilpailun apujohtajan ohjeiden mukaan. Kilpailun päättämisestä rastialueella seuraa järjestän etukäteen määräämä pistemenetys. Kilpailuajan viimeisellä tunnilla pistemenetys on kaksinkertainen. - Kilpailijat voivat pyytää kilpailun järjestäjiltä luvan siirtää huoltoauton rastialueen lähelle, mikäli auto on vaurioitunut. (Tämähän on jo UKK:ssa, mutta oikeen sääntöihin) - Kilpailun järjestäjä voi rankaista kilpailijoita mikäli liikenneturvallisuutta on merkittävästi vaarannettu epäkuntoisella autolla. (Vaurioitunut ohjaus/jarrut/pyöräntuenta) Minun mielestäni kilpailun päättäminen mihin tahansa alueelle vain lisäisi turvallisuutta ja huonon tuurin sattuessa ei välttämättä tulisi niin paha mieli kun saisi kilpailutuloksen. ![]()
__________________
Harbor Cruisers |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty pois | popo99 | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 07.12.2008 23:56 |
M:Kaikki pois | juhaK | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 19.06.2006 20:09 |
m:tojon pois | hj | O/M/V Muut | 1 | 18.12.2005 13:31 |
LJ ulosotto pois | joker | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 30.06.2005 17:51 |