![]() |
|
Cup Suunnistuksesta Pois jäämistä.
Huutakaa Hep Kaikki jotka noin viimeisen 3vuoden aikana jättäytynyt cuppi sarjan ajamisesta jatkuvien sääntö muutosten pois.ja laittakaan syy.
HEP. Suurin syy ettäi puna lapuilla protoissa/modissa saa aja niin monta kyydissä kuin haluaa,jos Leimaa ja maksaa vakuutukset ja dieselvero niin en saa ajaa kuin 2henk miehistöllä kun on leimattu paketti autoksi. Vinssien koukut piti tulla sellaisiksi paskoiksi joita kukaan täys-järkinen ei safarilla käytä. ja Vetopisteet joita autovalmistajat on käyttänyt jo -40luvulta niin ei kelpaa tollasiin kisoihin?vaan pitää olla jotain mätiä u-pultteja hitsattu runkoaisan päähän. saatan käydä ajamassa jonkun kisan tänävuonna EHKÄ jos jaksan. |
itse jäin pois koska alkoi muistuttamaan liikaa uima ja trial kilpailuja alkuperäisestä ideasta ei ole juuri mitään jäljellä
|
Ensinnäkin kiitokset 4x4-maailman toimituksen, miten hyvän lehdykän ovat saaneet aikaan. Ja joita sattui olemaan 2kpl irtomyynnissä Viinijärven S-Marketissa!
Mutta lehteä lueskellessä Byrocratin kirjoitus "Kaarilla vai ilman" nosti vähä karvoja pystyyn. Lainaus:
Onko näissä säännöissä ikinä huomioitu, jos autoa käytetään muutoinkin kuin pelkkään kisakäyttöön tai autossa pitäisi matkustaa useampi, kuin kaksi henkilöä? |
Ja tässä kohtaa on ihan turha vedota mihinkään turvallisuuskohtiin, kun ne on jo koitettu :P
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=33300 Tuossa kohtaa hyppäs hojo kylelleen tuolta kallion päältä "laittomille kaarille" Itse koriin ei tullut kuin pieniä naarmuja, koska ulkopuoliset kaaret otti kaiken vastaan. Kaarethan ei kelpaa trialiin, eikä suunnistukseen, koska pääkaari kulkee A-pilarin mukaisesti yli, jolloin on kuskin ja apparin päällä. eli eivät ole etupuollella! Kaarien alapäät eivät ole korissa, vaan kylkiputkissa. hassusti ne vaan toimii paremmin kuin vaadittavat "päälkaari takatuin" |
Aikaa ei vain löydy kaikkeen.....
Työt haittaa pahasti harrastuksia. Toivottavasti (harrastus) ajat paranee ja työt vähenee.
No sivusta seuranneena onhan niitä sääntöjäkin vatvottu kuin "voita kirnussa". Kuitenkin kaikenlaista kokeilleena voin sanoa että juuri nämä harraste puolen suunnistukisat ovat parasta mitä voidaan järjestää ns. jokamiehen itensä löytämiseksi, voittamiseksi ja muiden harrastajien huomaamiseksi. ps. Älkää tappako hyvää harratusmuotoa liian jäykällä olemuksella. Toivottavasti kaikilla on "rento meinki". |
Aika vakaathan nuo säännöt on olleet suunnistuksen puolella, joten en kyllä isommin valittais tästä aiheesta. Kaarettomalla pääsee ajamaan samoin kuin kaksipaikkaisellakin, joten osallistumista aikaisemmin mainitut muutokset eivät estä. Tietysti edun antaminen muille harmittaa, mutta sellaista se välillä on. Muitakin epäkohtia voidaan keksiä jos niitä lähtee kaivelemaan omasta tai muiden näkökulmista:
-GPS:ien käyttäminen on sallittu vaikka jotkut ei halua käyttää tietokonetta vaan suunnistaa kartalla ja kompassilla -Ovikosketus riittää rastikuvissa - Volvo-kuskeille helpotusta kun ovet kääntyvät eteenpäin -Yli kaksihenkiset tiimit on sallittu - syrjii kaksipaikkaisia autoja -Kuvausketjut ei sallittu - vaarantaa kaksihenkisiä tiimejä kun kuskin pitää nousta ulos autosta kuvaan -Huoltotiimien käyttäminen - Ne kenellä ei ole huoltoa joutuvat huoltamaan autonsa ja tiiminsä itse -Useissa kisoissa rasteja on vedessä vaikka kaikki autot eivät kestä veteen upottamista -Jeepin kaaret ei kelpaa vaarallisille rasteille -Case: Omat renkaat on 5 mm isommat kuin tulkki - tulkin mitan päälle pitäisi lisätä toleranssi kun ei 5 mm ylitys mitään haittaa -Ajorampit sallittu - syrjii niitä ketkä eivät ole ehtineet tekemään paikkoja pitkille rampeille -Muita kuljettajia saa auttaa - kaksi autokuntaa voi ajaa tiiminä ja saada suurta etua siitä Osa ylläolevista on mielestäni ihan oikeasti epäkohtia, mutta valtaosa on kieli poskessa kirjoitettuja. Itse meinaan siis ajaa täyden CUPin ja vieläpä ihan tosissaan - vaikka auto ei ylläolevan listan perusteella olekaan hyvä suunnistukseen. |
välillä vaan ei kiinnosta,
eniten alkoi tökkiä se kahden hengen voimin kisatessa huoltokaluston siirtämisen "luvattomuus" ajoalueiden lähelle - täysin älytön pykälä, jonka vois vieläkin hieroa kuntoon niin, ettei se aiheuttais ongelmia - helpottais ja järkeistäis pirusti pikkutiimejä |
Lainaus:
Tuon homman on annettu ymmärtää että tuo Henkilö määrä on orkkiskessa ja stanuissa seurattu asia mutta modi ja protoissa ei niin huomioitava asia. Onhan stanuissa voittanut kahden hengen huoltoauto jossa kolme henkeä eikä se ainakaan tuntunut kiinnostavan ketään. Meirän läjä ainakin oli kisaaikoina henkilöauto ja metsästys käytössä ei kaaret sisällä haitannut mitään. |
Lainaus:
Kysyin tota asiaa joskus cup- komitealta sähköpostitse. Vastauksena oli että rekisteriotteeseen merkitty henkilömäärä koskee kaikkia kilvellisiä autoja luokasta riippumatta. Eli Sulle on annettu ymmärtää toi homma täysin eri tavalla kun mulle... |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta toi Peen mainitsema huoltoauton luvaton siirtäminen ajoalueen läheisyyteen kilpailijan ohjastamana on täysin käsittämätön pykälä. Luuleeko joku tosiaan että sillä saavutetaan jotain kilpailuetua jos kilpailussa oleva kaveri siirtää huoltoauton siirtymällä seuraavalle ajoalueelle kilpa-auton takana. Juuri tämä pykälä on aikaansaanut sen että meistä tuli tähdenlento suunnistuskisoissa. Yhdellä autolla kaksi jannua tai kahdella autolla yhteensä 4 jannua, huoltoautoa ei saa ajaa kukaan. Ja niiden innokkaiden huoltoauton kuljettajien saanti koko viikonlopun syövään tapahtumaan ei ole tuntunut ketään kiinnostavan. Mutta ei tämä silti ole este kilpailuun osallistumiselle. Aiomme jatkossakin osallistua harvakseltaan ja toivoa että kilpa-auto kestää ja että emme tarvitsisi minkäänlaista huoltoa keskellä metsää.:p Vähän niinkuin rulettia pelaisi.:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos tuut pohojanmaan kisaan saat kartat laminoituna missä rastit näkyy. Kaikkihan yleensä onnistuu jo etukäteen kyselee ;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Täältä yksi ääni lisää siihen huoltoauton siirtojuttuun eli kyllähän se huoltoauton siirto kilpailijoilta onnistuu kilpailun johtajan luvalla ainakin viimevuonna talvieksyssä, muuten olisi jäänyt auto pyörätielle kisan ajaksi... Oli pikkuisen ahdas se kisakeskuksen parkki...
Ei kyllä olisi yhtään paskempi ajatus jos huoltoauton siirto sallittaisiin kisaajan toimesta, laittakaa vaikka tiukat rajat ko. toiminnalle, esim. ennakkoon ilmoittaminen puhelimella kisakeskukseen ennenkuin huoltoauto liikkuu, ja sanktiot niskaan jos säännöistä lipsutaan. Olisi meidänkin teamilla (2 henkilöö) yhtä juhlaa kun saisi olla rekkakuorma varaosia kohtuullisen matkan päässä... Ja saattaisipa ehkä tämä juttu lisätä kisaajienkin määrää, kun ei tartte väkisillä houkutella porukkaa mukaan huoltoon / ajella kusi sukassa ja jännätä auton rikkoontumista... |
Tämän huoltoauto säännön taustalla on vain ja ainoastaan turvallisuus. Sääntöjen laatijoiden mielestä on turvallisempaa, jos pitkillä siirtymillä kilpa-autossa on miehityksenä se minimi 2 henkilöä. Kun ajetaan aamuyön tunteina erittäin väsyneenä, niin se kaveri on yllättävän hyvä hereillä pitäjä....
Tätäkään säännön kohtaa ei ole tehty kilpailijoiden kiusaksi, vaan siinä on ajateltu turvallisuusnäkökohdat ensiksi. Lajin jatkuvuuden kannalta on tärkeää, että säännöt on laadittu mieluummin liian turvallisiksi. Ajatellaan joku kilpailutilanne jossa sattuu oikeasti pahasti; Ketä osoitetaan sormella virkavallan taholta? No vastausta ei onneksi vielä tiedetä, mutta mitä ilmeisemmin siinä vaiheessa virkavaltakin kiinnostuu näistä säännöistä. Silloin on kilpailun järjestäjällä paljon helpompi tilanne, jos pystyy sääntöihin tukeutuen näyttämään, että on ainakin yritetty ennalta ehkäistä ko. pahaa tapahtumaa. Säännöt on myös pyritty laatimaan sellaisin sanamuodoin, ettei säännöt olisi ristiriidassa Suomen lakien ja asetusten kanssa. |
Itse lopetin parhaan kisakatsastajan jäätyä pois. :D
|
Lainaus:
juu varmasti näin on - ja väsyneenähän saa ajella jos on kaveri mukana... ? entäpä kännissä ? aivan höpöä, jos tällaista yritetään vakavin naamoin kertoa totuutena, ja "puolustuksena" ko. säännölle, niin menee loppukin uskottavuus eli jos vaikkapa jotain sattuis, ja sääntökomiteaa kuultais, niin selityskö olis "että kyllä me yritettiin sitä oikein säännöillä tukea, ettei vaan ajettais väsyneinä" hohhoh ! viimeks kun tästä oli isompi polemiikki palstalla, niin selitys oli kyllä aivan toinen... |
Me ollaan ainaki kaikki sääntömuutokset otettu vastaan mutisematta, kyllä niihin joku järkiperäinen syy aina löytyy ku oikeen viittii miettiä ,vaikkapa turvallisuuden kannalta. Olen harrastanut useita eri moottoriurheilulajeja joista offroadsuunnistuksen säännöt on minun mielestäni yksinkertaisimmat. Tohon rekisteröityjen autojen henkilömäärään en kuitenkaan keksi muuta selitystä ku tieliikennelaki.
|
Lainaus:
Näin upean vastauksen johdosta voit käydä tarjoamassa itsellesi tuopin olutta lähi baarissa :D:D:D |
juu, turvallisuus ykkösenä on hyvä pointti
väsyneenä ajamista ei kuitenkaan voi perustella, puolustella tai uhreja lohdutella sillä että ei ollut yksin ennemminkin päinvastoin, mä henk.koht. ainakin jos joskus nukahdan rattiin, olisin mieluiten autossa yksin... lähellä on joskus ollutkin, vuodesta -89 oon ajanut työkseni, ja joskus väsyneenäkin, vastoin asetuksia ja lakia eli ei kelpaa selitykseks, ei etenkään silloin, jos teamissa on kolme (3) henkilöä kisa-autossa, eikä saa sitli siirtää huolto-autoa alueelta toiselle ei päijänteen ympäri-ajossakaan ajeta kaks päällä, vaikka kyytiläinen pitäis kuskin kivasti virkeänä keksikääs lisää ja paremmin ontuvia selityksiä... viimeks muistaaksein yks peruste oli se, että huolto-autossa vois kisaajat nukkua siirtymillä !!! täähän lisäis turvallisuutta äsken mainitulla ajattelulla... :rolleyes: |
Huoltoparkilla selvitään isommissakin ralleissa mainiosti
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sääntöjen tulkintamuutos lopetti kisaamisen
Wrangleriin oli tehty eteen kaari, jotta tuli 6-piste kaaret. Tämä hyväksyttiin. Myös origiaalikaarilla Wranglerit hyväksyttiin monta vuotta. Ajoin siis kisoja useamman vuoden. Sitten sääntöjen tulkinta muuttui. Ei kelvannut enää ja myöskään lisävahvistukset eivät kelvaneet.
Tästä syystä ainakin kaksi Wrangleria lopetti kisaamisen. Niille jotka vielä jatkavat Wranglereilla on tosi huono tilanne. Vesijohtoputki on tehty pehmeäksi jotta sitä olisi helppo taivuttaa. Originaalikaarein vaihtaminen vesijohtoputkeen heikentää kaaria ja tekee auton tieliikennekelvottomaksi. Kaikki turvavyöt kiinnittyvät kaariin ja muita vahvoja kiinnityspaikkoja niille ei ole. Mieleen tuli ajatus, ettei Wranglereita kisoihin haluta. |
Sivu luotu: 02:26 (GMT +2). |
|