Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.02.2011, 11:01
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.256
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja opelah Näytä viesti
auto on hj60 johon on tehty soa ja takana on 2" korottavat jouset ja edessä apu jousina range roverin etu jouset. navan keskeltä suojankaareen on edessä 72 cm ja takana 74 cm. kartaani kulmat pitäs olla ihan hyvät kaverilla on samassa kulmassa eikä sillä oo tätä ongelmaa. etu kartaani yleensä kestää 10 kilometriä taka kartaani on kestäny jo 200 kilsaa mut tärisee niin perkeleesti. pitääköhän alkaa tekeen ketju vetonen vai millekähän alkas? onko kellään muulla ollu vastaavaa ongelmaa?
Ja vasta kysymys. Ajatko tällä ihan tiellä eli onko leimapeli????

Joka tapauksessa jos kulmat vielä riittääkin tasaisella niin ulosjoustossa varmaan loppuu,ja tosiaankin onhan ne ristikot samassa vaiheessa??

Madalla sitä alkuun vaikka 20 senttiä...

Ja onhan tämä luettu läpi???


Viimeksi muokannut Bj Andy : 23.02.2011 11:04 Perustelu: Lukihäriö
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.02.2011, 12:55
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Onko navat käännetty SOAn teon yhteydessä ja onko kardaanin laipat kummassakin päässä samassa kulmassa?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.02.2011, 13:51
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Miten on tasapainotuksen laita?

Itse sorvissa heittokellolla hiton tarkkaan koottu etukardaani täristi vain vähän mutta silti sen verran, että n. kolmen kuukauden päivittäisten ajelujen seurauksena jakolaatikon kardaanin laippaa paikallaan pitävä mutteri löystyi ja laippa irtosi. Kunnon kolina kävi. Vauriot jäivät onneksi vähäisiksi, hyvä ettei ratkennut moottoritiellä vaan 500 metriä sen loppumisen jälkeen.

Jos on itse hitsailtu ilman sen suurempaa huolta veikkaisin että voi heittää ihan hitosti se kardaani. Eli tasapainotukseen vaan, niitä tekee useampikin aiheeseen erikoistunut firma.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.02.2011, 21:21
opelah:n Avatar
opelah opelah ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.12.10
Sijainti: raahe
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Onko navat käännetty SOAn teon yhteydessä ja onko kardaanin laipat kummassakin päässä samassa kulmassa?
on ne navat pyöräytetty. se ei oikeen käätyny ennen ku pyöräytettiin
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.02.2011, 14:52
opelah:n Avatar
opelah opelah ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.12.10
Sijainti: raahe
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ja vasta kysymys. Ajatko tällä ihan tiellä eli onko leimapeli????

Joka tapauksessa jos kulmat vielä riittääkin tasaisella niin ulosjoustossa varmaan loppuu,ja tosiaankin onhan ne ristikot samassa vaiheessa??

Madalla sitä alkuun vaikka 20 senttiä...

Ja onhan tämä luettu läpi???
kyllä on ihan liikenteessä oleva peli
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.02.2011, 14:57
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Saiskohan tuosta kuvaa missä näkyisi se kardaani? Vois sitten siitäkin päätellä jotain...ehkä...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.02.2011, 21:22
opelah:n Avatar
opelah opelah ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.12.10
Sijainti: raahe
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Saiskohan tuosta kuvaa missä näkyisi se kardaani? Vois sitten siitäkin päätellä jotain...ehkä...
saa kuvia mut jonku pitää kertoo miten ne tänne laitetaan
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.03.2011, 14:32
opelah:n Avatar
opelah opelah ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.12.10
Sijainti: raahe
Viestit: 19
Perusasetus

no nii. taka kartaani hiljeni ku muutin kulmaa vähä pitää vielä vähä kääntää etu perää
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.03.2011, 14:47
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja opelah Näytä viesti
no nii. taka kartaani hiljeni ku muutin kulmaa vähä pitää vielä vähä kääntää etu perää
Eli käänsitkö perän asentoa?
Vai miten muutit kulmia?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.03.2011, 01:37
opelah:n Avatar
opelah opelah ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 27.12.10
Sijainti: raahe
Viestit: 19
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 Näytä viesti
Eli käänsitkö perän asentoa?
Vai miten muutit kulmia?
juu perää käänsin vähä
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.03.2011, 01:53
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

C-sokat lentää pois?


Siis sinulla on kardaanit, missä c-sokat eivät pysy paikoillaan?

Itselläni "jonkun verran" kokemusta tuosta SOA:sta, toki auto on bj-40 (ja vm-76), ja
koskaan ei ole c-sokat irronnut!
-(ainut ongelma taka-akselin sinkkituennan jälkeen on se, että takakardaaniin kasvo VERISUONET, siis
vedin kovaksi tampatulta kentältä yhtä HJ-60:stä ylös reiästä, ja ensimmäinen varovainen veto kävi kipeää,
Siis vedin liinan kunnolla tiukalle hinattavaa seuraten, ja kun painoin kytkintä niin bj:n ikkuna kävi ahtaaksi minun päälle
kun tuo ikkunankarmi kopasi pollaan, ja yleisö nauroi, niin otin muutaman merin taakse ja HANAA!
renkaat ei jaksanut pitää, etuset ei oikeastaan edes käännelleet soraa, kun etuakseli roikkui iskareissa, mutta takakardaaniin tuli juomut! perävälitys 4.88.
Mulla bj:ssä Takakardaani ja takapinjoni ovat samansuuntaisia. eli takakardaanin takiimainnen ristikko lähes "suora" (siis akselia kierretty pinjonin päätä nostamiseksi), joten kardaanin toinen pää tosi huonosti.
Korotusta askin puoleisessa päässä sen verran, että otteessa 38x12,5x15 ja taannoin tuo bj oli ainut auto,
ja kilometrejä tuli tuhansia, eikä kardaanit oireillu, toki 99,9 % takavetosena.
Sen verran noille kardaanin mittaajille täytyy antaa periksi/tunnustusta, että semmonen (pieni) värinä
(10-20x nopeampii kuin takarenkaan epätasapaino, mutta kuuluu lähes ryhmään karkea rengas!
on kokoajan läsnä

Joten MIELESTÄNI sulla hj:ssä vois olla ongelmana kupin liikkuminen kardaanissa? joka vois johtua:
- Jossain vaiheessa kardaanin laippa on saanut kipeää toisen kupin rikkoontumisen takia -> toisenpuolen
laakerirullat hävinnyt, ja vääntänyt vastakkaisen kupin paikan soikoksi.
- Joku on vaihtanut ristikon, ja prässännyt väkisellä ristikon irti -> laippa soikko
- kardaanin liuku loppuu jommasta kummasta päästä, ja jumii.
- kardaanin pitäs joustaa enemmän kuin pystyy: Kolinapullomaalia ristikkoon, ja harustamaan akseleita kiinni!

Joten kun sulla seuraavan kerran on ristikko irti, niin tutki tarkkaa ne pesät!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ei voorti kestä.... Uazmies Linkit 2 16.12.2010 06:11
Ei kestä moggilaiset JiiPee Linkit 3 15.02.2010 20:52
m:sj-410 kartaanit KG O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 20.02.2008 20:16
O: kartaanit mauri O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 12.09.2007 17:49
mikä on kun ei kestä? dalton Tekniikka & Jutustelu 1 31.01.2005 09:40


Sivu luotu: 11:33 (GMT +2).