![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Joka tapauksessa jos kulmat vielä riittääkin tasaisella niin ulosjoustossa varmaan loppuu,ja tosiaankin onhan ne ristikot samassa vaiheessa?? Madalla sitä alkuun vaikka 20 senttiä... Ja onhan tämä luettu läpi???
Viimeksi muokannut Bj Andy : 23.02.2011 11:04 Perustelu: Lukihäriö |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Onko navat käännetty SOAn teon yhteydessä ja onko kardaanin laipat kummassakin päässä samassa kulmassa?
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Miten on tasapainotuksen laita?
Itse sorvissa heittokellolla hiton tarkkaan koottu etukardaani täristi vain vähän mutta silti sen verran, että n. kolmen kuukauden päivittäisten ajelujen seurauksena jakolaatikon kardaanin laippaa paikallaan pitävä mutteri löystyi ja laippa irtosi. Kunnon kolina kävi. Vauriot jäivät onneksi vähäisiksi, hyvä ettei ratkennut moottoritiellä vaan 500 metriä sen loppumisen jälkeen. ![]() Jos on itse hitsailtu ilman sen suurempaa huolta veikkaisin että voi heittää ihan hitosti se kardaani. Eli tasapainotukseen vaan, niitä tekee useampikin aiheeseen erikoistunut firma. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Saiskohan tuosta kuvaa missä näkyisi se kardaani? Vois sitten siitäkin päätellä jotain...ehkä...
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
no nii. taka kartaani hiljeni ku muutin kulmaa vähä
![]() ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vai miten muutit kulmia? |
#10
|
||||
|
||||
![]()
juu perää käänsin vähä
![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]() C-sokat lentää pois?
Siis sinulla on kardaanit, missä c-sokat eivät pysy paikoillaan?
Itselläni "jonkun verran" kokemusta tuosta SOA:sta, toki auto on bj-40 (ja vm-76 ![]() koskaan ei ole c-sokat irronnut! -(ainut ongelma taka-akselin sinkkituennan jälkeen on se, että takakardaaniin kasvo VERISUONET, siis vedin kovaksi tampatulta kentältä yhtä HJ-60:stä ylös reiästä, ja ensimmäinen varovainen veto kävi kipeää, Siis vedin liinan kunnolla tiukalle hinattavaa seuraten, ja kun painoin kytkintä niin bj:n ikkuna kävi ahtaaksi minun päälle ![]() kun tuo ikkunankarmi kopasi pollaan, ja yleisö nauroi, niin otin muutaman merin taakse ja HANAA! renkaat ei jaksanut pitää, etuset ei oikeastaan edes käännelleet soraa, kun etuakseli roikkui iskareissa, mutta takakardaaniin tuli juomut! perävälitys 4.88. Mulla bj:ssä Takakardaani ja takapinjoni ovat samansuuntaisia. eli takakardaanin takiimainnen ristikko lähes "suora" (siis akselia kierretty pinjonin päätä nostamiseksi), joten kardaanin toinen pää tosi huonosti. Korotusta askin puoleisessa päässä sen verran, että otteessa 38x12,5x15 ja taannoin tuo bj oli ainut auto, ja kilometrejä tuli tuhansia, eikä kardaanit oireillu, toki 99,9 % takavetosena. Sen verran noille kardaanin mittaajille täytyy antaa periksi/tunnustusta, että semmonen (pieni) värinä (10-20x nopeampii kuin takarenkaan epätasapaino, mutta kuuluu lähes ryhmään karkea rengas! on kokoajan läsnä ![]() Joten MIELESTÄNI sulla hj:ssä vois olla ongelmana kupin liikkuminen kardaanissa? joka vois johtua: - Jossain vaiheessa kardaanin laippa on saanut kipeää toisen kupin rikkoontumisen takia -> toisenpuolen laakerirullat hävinnyt, ja vääntänyt vastakkaisen kupin paikan soikoksi. - Joku on vaihtanut ristikon, ja prässännyt väkisellä ristikon irti -> laippa soikko - kardaanin liuku loppuu jommasta kummasta päästä, ja jumii. - kardaanin pitäs joustaa enemmän kuin pystyy: Kolinapullomaalia ristikkoon, ja harustamaan akseleita kiinni! Joten kun sulla seuraavan kerran on ristikko irti, niin tutki tarkkaa ne pesät! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ei voorti kestä.... | Uazmies | Linkit | 2 | 16.12.2010 06:11 |
Ei kestä moggilaiset | JiiPee | Linkit | 3 | 15.02.2010 20:52 |
m:sj-410 kartaanit | KG | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 6 | 20.02.2008 20:16 |
O: kartaanit | mauri | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 12.09.2007 17:49 |
mikä on kun ei kestä? | dalton | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 31.01.2005 09:40 |