Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   kartaanit ei kestä. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81414)

opelah 22.02.2011 23:19

kartaanit ei kestä.
 
auto on hj60 johon on tehty soa ja takana on 2" korottavat jouset ja edessä apu jousina range roverin etu jouset. navan keskeltä suojankaareen on edessä 72 cm ja takana 74 cm. kartaani kulmat pitäs olla ihan hyvät kaverilla on samassa kulmassa eikä sillä oo tätä ongelmaa. etu kartaani yleensä kestää 10 kilometriä :) taka kartaani on kestäny jo 200 kilsaa mut tärisee niin perkeleesti. pitääköhän alkaa tekeen ketju vetonen vai millekähän alkas? onko kellään muulla ollu vastaavaa ongelmaa?

Rytari 22.02.2011 23:22

kyllä se väärältä kardaanikulmalta haiskahtaa, kuinka ja mistä ne hajoaa

Viipo 22.02.2011 23:23

kardaaniputkeksi 76mm vesijohtoputkea 4mm seinämällä, ristikoiksi GMB:t varaosaliikkeestä ja kai siellä akseleissa on tractionbarit estämässä akselin kiertymisen ja kardaanin kulman ylittymisen?

opelah 22.02.2011 23:27

etu kartaani hajoaa aina ristikosta eka lentää sokat suohon ja sit se laakeri kuppi lähtee lentoon.

opelah 22.02.2011 23:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 743251)
kardaaniputkeksi 76mm vesijohtoputkea 4mm seinämällä, ristikoiksi GMB:t varaosaliikkeestä ja kai siellä akseleissa on tractionbarit estämässä akselin kiertymisen ja kardaanin kulman ylittymisen?

ei oo vielä mut tulossa on :)

Rytari 22.02.2011 23:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opelah (Viesti 743252)
etu kartaani hajoaa aina ristikosta eka lentää sokat suohon ja sit se laakeri kuppi lähtee lentoon.

no, tuskin sulla niin löysät silmät kupeille on että jokuhan sen sieltä väkisin ulos painaa, joko ristikon kääntövara loppuu kesken tai kulmat on päin vi... tuplaristikollisessa kardaaniputken pitää olla pinjonin kanssa saman suuntainen, normaalikardaanissa kulma pitää olla sama kardaanin molemmissa päissä tai muuten se kokoajan kiertää kardaania (kun ulkokaarteen kuppi kulkeen pidemmän matkan kun sisä, ja se matka pitää saada samaksi kardaanin molemmissa päissä), silloin jos putki ei kierry pehmeyttään niin perän puoleinen ristikko hajoaa, yleensä neulat jauhaantuu tai risti murtuu.

Viipo 22.02.2011 23:36

Ei ne sokat sieltä pitäs yksinään lähtee lentoon. Kai ne on siellä sisäpuolella kunnolla paikoillaan kupin urissa?

opelah 22.02.2011 23:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 743254)
no, tuskin sulla niin löysät silmät kupeille on että jokuhan sen sieltä väkisin ulos painaa, joko ristikon kääntövara loppuu kesken tai kulmat on päin vi... tuplaristikollisessa kardaaniputken pitää olla pinjonin kanssa saman suuntainen, normaalikardaanissa kulma pitää olla sama kardaanin molemmissa päissä tai muuten se kokoajan kiertää kardaania (kun ulkokaarteen kuppi kulkeen pidemmän matkan kun sisä, ja se matka pitää saada samaksi kardaanin molemmissa päissä), silloin jos putki ei kierry pehmeyttään niin perän puoleinen ristikko hajoaa, yleensä neulat jauhaantuu tai risti murtuu.

normi kataani on kyseessä. pitää huomenna tarkistaa.

opelah 22.02.2011 23:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 743255)
Ei ne sokat sieltä pitäs yksinään lähtee lentoon. Kai ne on siellä sisäpuolella kunnolla paikoillaan kupin urissa?

kyllä ne sokat ihan pohjaan asti meni mut lentoon lähti.

Joske 22.02.2011 23:48

Onhan ristikot samassa asennossa kartaanin molemmissa päissä?

Bj Andy 23.02.2011 11:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opelah (Viesti 743249)
auto on hj60 johon on tehty soa ja takana on 2" korottavat jouset ja edessä apu jousina range roverin etu jouset. navan keskeltä suojankaareen on edessä 72 cm ja takana 74 cm. kartaani kulmat pitäs olla ihan hyvät kaverilla on samassa kulmassa eikä sillä oo tätä ongelmaa. etu kartaani yleensä kestää 10 kilometriä :) taka kartaani on kestäny jo 200 kilsaa mut tärisee niin perkeleesti. pitääköhän alkaa tekeen ketju vetonen vai millekähän alkas? onko kellään muulla ollu vastaavaa ongelmaa?

Ja vasta kysymys. Ajatko tällä ihan tiellä eli onko leimapeli????

Joka tapauksessa jos kulmat vielä riittääkin tasaisella niin ulosjoustossa varmaan loppuu,ja tosiaankin onhan ne ristikot samassa vaiheessa??

Madalla sitä alkuun vaikka 20 senttiä...

Ja onhan tämä luettu läpi???

Jappi 23.02.2011 12:55

Onko navat käännetty SOAn teon yhteydessä ja onko kardaanin laipat kummassakin päässä samassa kulmassa?

JF 23.02.2011 13:51

Miten on tasapainotuksen laita?

Itse sorvissa heittokellolla hiton tarkkaan koottu etukardaani täristi vain vähän mutta silti sen verran, että n. kolmen kuukauden päivittäisten ajelujen seurauksena jakolaatikon kardaanin laippaa paikallaan pitävä mutteri löystyi ja laippa irtosi. Kunnon kolina kävi. Vauriot jäivät onneksi vähäisiksi, hyvä ettei ratkennut moottoritiellä vaan 500 metriä sen loppumisen jälkeen. ;)

Jos on itse hitsailtu ilman sen suurempaa huolta veikkaisin että voi heittää ihan hitosti se kardaani. Eli tasapainotukseen vaan, niitä tekee useampikin aiheeseen erikoistunut firma.

opelah 23.02.2011 14:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 743330)
Ja vasta kysymys. Ajatko tällä ihan tiellä eli onko leimapeli????

Joka tapauksessa jos kulmat vielä riittääkin tasaisella niin ulosjoustossa varmaan loppuu,ja tosiaankin onhan ne ristikot samassa vaiheessa??

Madalla sitä alkuun vaikka 20 senttiä...

Ja onhan tämä luettu läpi???

kyllä on ihan liikenteessä oleva peli :)

Rölli 23.02.2011 14:57

Saiskohan tuosta kuvaa missä näkyisi se kardaani? Vois sitten siitäkin päätellä jotain...ehkä...

opelah 23.02.2011 21:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 743349)
Onko navat käännetty SOAn teon yhteydessä ja onko kardaanin laipat kummassakin päässä samassa kulmassa?

on ne navat pyöräytetty. se ei oikeen käätyny ennen ku pyöräytettiin :)

opelah 23.02.2011 21:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 743388)
Saiskohan tuosta kuvaa missä näkyisi se kardaani? Vois sitten siitäkin päätellä jotain...ehkä...

saa kuvia mut jonku pitää kertoo miten ne tänne laitetaan :)

opelah 02.03.2011 14:32

no nii. taka kartaani hiljeni ku muutin kulmaa vähä :) pitää vielä vähä kääntää etu perää :)

Janne1986 02.03.2011 14:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opelah (Viesti 745561)
no nii. taka kartaani hiljeni ku muutin kulmaa vähä :) pitää vielä vähä kääntää etu perää :)

Eli käänsitkö perän asentoa?
Vai miten muutit kulmia?

opelah 03.03.2011 01:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 (Viesti 745567)
Eli käänsitkö perän asentoa?
Vai miten muutit kulmia?

juu perää käänsin vähä:)

BJ-40/76 03.03.2011 01:53

C-sokat lentää pois?
 
Siis sinulla on kardaanit, missä c-sokat eivät pysy paikoillaan?

Itselläni "jonkun verran" kokemusta tuosta SOA:sta, toki auto on bj-40 (ja vm-76:p), ja
koskaan ei ole c-sokat irronnut!
-(ainut ongelma taka-akselin sinkkituennan jälkeen on se, että takakardaaniin kasvo VERISUONET, siis
vedin kovaksi tampatulta kentältä yhtä HJ-60:stä ylös reiästä, ja ensimmäinen varovainen veto kävi kipeää,
Siis vedin liinan kunnolla tiukalle hinattavaa seuraten, ja kun painoin kytkintä niin bj:n ikkuna kävi ahtaaksi minun päälle :mad:
kun tuo ikkunankarmi kopasi pollaan, ja yleisö nauroi, niin otin muutaman merin taakse ja HANAA!
renkaat ei jaksanut pitää, etuset ei oikeastaan edes käännelleet soraa, kun etuakseli roikkui iskareissa, mutta takakardaaniin tuli juomut! perävälitys 4.88.
Mulla bj:ssä Takakardaani ja takapinjoni ovat samansuuntaisia. eli takakardaanin takiimainnen ristikko lähes "suora" (siis akselia kierretty pinjonin päätä nostamiseksi), joten kardaanin toinen pää tosi huonosti.
Korotusta askin puoleisessa päässä sen verran, että otteessa 38x12,5x15 ja taannoin tuo bj oli ainut auto,
ja kilometrejä tuli tuhansia, eikä kardaanit oireillu, toki 99,9 % takavetosena.
Sen verran noille kardaanin mittaajille täytyy antaa periksi/tunnustusta, että semmonen (pieni) värinä
(10-20x nopeampii kuin takarenkaan epätasapaino, mutta kuuluu lähes ryhmään karkea rengas!
on kokoajan läsnä:(

Joten MIELESTÄNI sulla hj:ssä vois olla ongelmana kupin liikkuminen kardaanissa? joka vois johtua:
- Jossain vaiheessa kardaanin laippa on saanut kipeää toisen kupin rikkoontumisen takia -> toisenpuolen
laakerirullat hävinnyt, ja vääntänyt vastakkaisen kupin paikan soikoksi.
- Joku on vaihtanut ristikon, ja prässännyt väkisellä ristikon irti -> laippa soikko
- kardaanin liuku loppuu jommasta kummasta päästä, ja jumii.
- kardaanin pitäs joustaa enemmän kuin pystyy: Kolinapullomaalia ristikkoon, ja harustamaan akseleita kiinni!

Joten kun sulla seuraavan kerran on ristikko irti, niin tutki tarkkaa ne pesät!

Rytari 03.03.2011 06:22

soa jousellinen bertta jos ei ole traction baria osaa itse "korjata" akselin asennon aika helposti niin kauan kun pinjoni kestää ja jos on välystä liuussa niin sekin auttaa joten ei ole aina suoraan vertailukelvollinen sekään asia

mulla ei blazessa tommosella samanlaisella, pinjonin kanssa linjassa olealla kardaanilla päässyt väliin ku viikon verran jos ajo muutakin ku töihin ja takaisin kun oli joko ristikosta tappi poikki, perästä yoke halki, kardaannista pää hillona tai vaan jos hyvä säkä kävi niin ristikon kupit ja neulat jauhaantu pölyksi....

veijon-esso 03.03.2011 07:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 745781)
soa jousellinen bertta jos ei ole traction baria osaa itse "korjata" akselin asennon aika helposti niin kauan kun pinjoni kestää ja jos on välystä liuussa niin sekin auttaa joten ei ole aina suoraan vertailukelvollinen sekään asia

mulla ei blazessa tommosella samanlaisella, pinjonin kanssa linjassa olealla kardaanilla päässyt väliin ku viikon verran jos ajo muutakin ku töihin ja takaisin kun oli joko ristikosta tappi poikki, perästä yoke halki, kardaannista pää hillona tai vaan jos hyvä säkä kävi niin ristikon kupit ja neulat jauhaantu pölyksi....

No sun blazeri olikin omanlaisensa! :-) Mulla takakardaani norminivelillä, mutta kulmat on niinkuin tuplanivelen kanssa pitäis olla. Eli teoriassa hyvin väärin. Eilen vaihdoin ekan kerran eturistikon joka oli autossa jo kun se tuli mulle. Ja sekin oli kuollut vanhuuttaan, kuivunu ku ei ollu rasvattava malli. Takaristikko oli virheetön.

Tossa hojon kardaanissa on varmaan jotain mätää niissä laipoissa joihin ristikko tulee jossei sokat pysy.

Bj Andy 03.03.2011 08:52

Jos se on jossain ekassa kokeilussa vastannut se ristinivel niin sehän on siten jo vääntynyt ja näin ollen entinen.

Mitä taas kardaanin tasapainotukseen tulee niin jostain syystä se on ihan papereihin präntätty että se pitää tehdä.

Kaverilla mm meni 59` fordista laatikko poikki(!) juurikin tuollaisen harmittoman pikku värinän ansiosta.

Ja toisessa tapauksessa tuli pontiacista takajalkatilaan reikä kardaanin katkettua.

Eli tässä tapauksessa ehjä kardaani jostain ja sen jälkeen asennuksen asianmukaistaminen,niin siinä ne ongelmatkin häviävät.

Sen peränhän voi kääntää niin paljon ylikin että ristikko kulmat tulee samoiksi normaalioloissa,jossain maksimi joustoissahan ne sitten menee pieleen,mutta siloin on vauhtiakin vähän.
Ja tietysti pitää aina varmistaa että siinä ristikossa riittää varat.

Ja mitä soa:an yleensä tulee niin rakenne on aina heikompi/akseli pyrkii elämään helpommin koska se akseli on jo siellä painopisteen väärällä puolella.

Ja tämähän korjautuu traction barilla,tai sillä paksulla latilla joka estää akselin kiertymisen.

Repro 03.03.2011 09:39

Madalla sitä semmoiset 20cm alkuunsa, jos vaikka rupeis olemaan kulmat kohdallaan niin kestäiskin ne kardaanit sit.


Sivu luotu: 12:16 (GMT +2).