![]() |
kartaanit ei kestä.
auto on hj60 johon on tehty soa ja takana on 2" korottavat jouset ja edessä apu jousina range roverin etu jouset. navan keskeltä suojankaareen on edessä 72 cm ja takana 74 cm. kartaani kulmat pitäs olla ihan hyvät kaverilla on samassa kulmassa eikä sillä oo tätä ongelmaa. etu kartaani yleensä kestää 10 kilometriä :) taka kartaani on kestäny jo 200 kilsaa mut tärisee niin perkeleesti. pitääköhän alkaa tekeen ketju vetonen vai millekähän alkas? onko kellään muulla ollu vastaavaa ongelmaa?
|
kyllä se väärältä kardaanikulmalta haiskahtaa, kuinka ja mistä ne hajoaa
|
kardaaniputkeksi 76mm vesijohtoputkea 4mm seinämällä, ristikoiksi GMB:t varaosaliikkeestä ja kai siellä akseleissa on tractionbarit estämässä akselin kiertymisen ja kardaanin kulman ylittymisen?
|
etu kartaani hajoaa aina ristikosta eka lentää sokat suohon ja sit se laakeri kuppi lähtee lentoon.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei ne sokat sieltä pitäs yksinään lähtee lentoon. Kai ne on siellä sisäpuolella kunnolla paikoillaan kupin urissa?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Onhan ristikot samassa asennossa kartaanin molemmissa päissä?
|
Lainaus:
Joka tapauksessa jos kulmat vielä riittääkin tasaisella niin ulosjoustossa varmaan loppuu,ja tosiaankin onhan ne ristikot samassa vaiheessa?? Madalla sitä alkuun vaikka 20 senttiä... Ja onhan tämä luettu läpi??? |
Onko navat käännetty SOAn teon yhteydessä ja onko kardaanin laipat kummassakin päässä samassa kulmassa?
|
Miten on tasapainotuksen laita?
Itse sorvissa heittokellolla hiton tarkkaan koottu etukardaani täristi vain vähän mutta silti sen verran, että n. kolmen kuukauden päivittäisten ajelujen seurauksena jakolaatikon kardaanin laippaa paikallaan pitävä mutteri löystyi ja laippa irtosi. Kunnon kolina kävi. Vauriot jäivät onneksi vähäisiksi, hyvä ettei ratkennut moottoritiellä vaan 500 metriä sen loppumisen jälkeen. ;) Jos on itse hitsailtu ilman sen suurempaa huolta veikkaisin että voi heittää ihan hitosti se kardaani. Eli tasapainotukseen vaan, niitä tekee useampikin aiheeseen erikoistunut firma. |
Lainaus:
|
Saiskohan tuosta kuvaa missä näkyisi se kardaani? Vois sitten siitäkin päätellä jotain...ehkä...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
no nii. taka kartaani hiljeni ku muutin kulmaa vähä :) pitää vielä vähä kääntää etu perää :)
|
Lainaus:
Vai miten muutit kulmia? |
Lainaus:
|
C-sokat lentää pois?
Siis sinulla on kardaanit, missä c-sokat eivät pysy paikoillaan?
Itselläni "jonkun verran" kokemusta tuosta SOA:sta, toki auto on bj-40 (ja vm-76:p), ja koskaan ei ole c-sokat irronnut! -(ainut ongelma taka-akselin sinkkituennan jälkeen on se, että takakardaaniin kasvo VERISUONET, siis vedin kovaksi tampatulta kentältä yhtä HJ-60:stä ylös reiästä, ja ensimmäinen varovainen veto kävi kipeää, Siis vedin liinan kunnolla tiukalle hinattavaa seuraten, ja kun painoin kytkintä niin bj:n ikkuna kävi ahtaaksi minun päälle :mad: kun tuo ikkunankarmi kopasi pollaan, ja yleisö nauroi, niin otin muutaman merin taakse ja HANAA! renkaat ei jaksanut pitää, etuset ei oikeastaan edes käännelleet soraa, kun etuakseli roikkui iskareissa, mutta takakardaaniin tuli juomut! perävälitys 4.88. Mulla bj:ssä Takakardaani ja takapinjoni ovat samansuuntaisia. eli takakardaanin takiimainnen ristikko lähes "suora" (siis akselia kierretty pinjonin päätä nostamiseksi), joten kardaanin toinen pää tosi huonosti. Korotusta askin puoleisessa päässä sen verran, että otteessa 38x12,5x15 ja taannoin tuo bj oli ainut auto, ja kilometrejä tuli tuhansia, eikä kardaanit oireillu, toki 99,9 % takavetosena. Sen verran noille kardaanin mittaajille täytyy antaa periksi/tunnustusta, että semmonen (pieni) värinä (10-20x nopeampii kuin takarenkaan epätasapaino, mutta kuuluu lähes ryhmään karkea rengas! on kokoajan läsnä:( Joten MIELESTÄNI sulla hj:ssä vois olla ongelmana kupin liikkuminen kardaanissa? joka vois johtua: - Jossain vaiheessa kardaanin laippa on saanut kipeää toisen kupin rikkoontumisen takia -> toisenpuolen laakerirullat hävinnyt, ja vääntänyt vastakkaisen kupin paikan soikoksi. - Joku on vaihtanut ristikon, ja prässännyt väkisellä ristikon irti -> laippa soikko - kardaanin liuku loppuu jommasta kummasta päästä, ja jumii. - kardaanin pitäs joustaa enemmän kuin pystyy: Kolinapullomaalia ristikkoon, ja harustamaan akseleita kiinni! Joten kun sulla seuraavan kerran on ristikko irti, niin tutki tarkkaa ne pesät! |
soa jousellinen bertta jos ei ole traction baria osaa itse "korjata" akselin asennon aika helposti niin kauan kun pinjoni kestää ja jos on välystä liuussa niin sekin auttaa joten ei ole aina suoraan vertailukelvollinen sekään asia
mulla ei blazessa tommosella samanlaisella, pinjonin kanssa linjassa olealla kardaanilla päässyt väliin ku viikon verran jos ajo muutakin ku töihin ja takaisin kun oli joko ristikosta tappi poikki, perästä yoke halki, kardaannista pää hillona tai vaan jos hyvä säkä kävi niin ristikon kupit ja neulat jauhaantu pölyksi.... |
Lainaus:
Tossa hojon kardaanissa on varmaan jotain mätää niissä laipoissa joihin ristikko tulee jossei sokat pysy. |
Jos se on jossain ekassa kokeilussa vastannut se ristinivel niin sehän on siten jo vääntynyt ja näin ollen entinen.
Mitä taas kardaanin tasapainotukseen tulee niin jostain syystä se on ihan papereihin präntätty että se pitää tehdä. Kaverilla mm meni 59` fordista laatikko poikki(!) juurikin tuollaisen harmittoman pikku värinän ansiosta. Ja toisessa tapauksessa tuli pontiacista takajalkatilaan reikä kardaanin katkettua. Eli tässä tapauksessa ehjä kardaani jostain ja sen jälkeen asennuksen asianmukaistaminen,niin siinä ne ongelmatkin häviävät. Sen peränhän voi kääntää niin paljon ylikin että ristikko kulmat tulee samoiksi normaalioloissa,jossain maksimi joustoissahan ne sitten menee pieleen,mutta siloin on vauhtiakin vähän. Ja tietysti pitää aina varmistaa että siinä ristikossa riittää varat. Ja mitä soa:an yleensä tulee niin rakenne on aina heikompi/akseli pyrkii elämään helpommin koska se akseli on jo siellä painopisteen väärällä puolella. Ja tämähän korjautuu traction barilla,tai sillä paksulla latilla joka estää akselin kiertymisen. |
Madalla sitä semmoiset 20cm alkuunsa, jos vaikka rupeis olemaan kulmat kohdallaan niin kestäiskin ne kardaanit sit.
|
Sivu luotu: 12:16 (GMT +2). |