Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.02.2011, 16:15
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.246
Perusasetus

Itse en välttämättähaikaile mahdotonta säästöä tuolla harrasteautjoneuvoksi rekisteröimisellä vaan vapautta rakentaa ajokki nykyisiä lakeja vapaammin ja pidemmälle. Periaatteessahan pitäisi riittää, että ajokki on turvallinen niin matkustajille kuin ulkopuolisille ja ohjaus, jarrut, korotukset, valot, jne ovat toimivat ja riittävät.

Käytännössä siis katsastusmies ajaisi autolla oikeasti jonkun testiradan, jossa toteaisi esim jarrutus matkat ja väistöominaisuudet.

__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.02.2011, 16:21
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Just noin, eli katsastetaan auto harrastepeliksi aika löysien kriteerien mukaan ja päivämaksu vaikka 10 e (sis vakuutus) ja 100 pv/vuodessa. Kun maksu on sen verran korkea, niin ei kukaan kikkaile, mutta tekee ajamisen harrastusmielessä täysin mahdolliseksi. Kätevää ja helppoa, mutta poliitikko tai byrokraattihan ei tätä halua ymmärtää.

TT
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.02.2011, 17:31
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

eikös jossakin vaiheessa ollut joku viritys "omavalmisteajoneuvon" mahdollisuudesta? mopedipuolella taisi vuosien työn tuloksena tulla parannuksia rakentelumahdollisuuksiin. ei tällainen varmaan helppoa tule olemaan, yhteistyö esim. v-8 harrastajien, muoviautoheebojen ym. tahojen kanssa kannattaisi. jos kaikki harrastajat lobbaavat oman alueensa edustajia omien näkemyksiensä mukaan niin lopputulos on armoton sekasotku!!

jos taasen joku isompi "harrasteautokomitea" saa aikaan suhteellisen järkevän ja valmiin mallin jonka mukan edetä niin sellainen olisi varmasti paras vaihtoehto, päättäjien on helppo tehdä päätös kun on valmis ehdotus. jos joku asioista ymmärtämätön kukkahattutäti, joka on saanut paikan johonkin valiokuntaan poliittisella paikkajaolla alkaa tehdä harrasteajoneuvopykäliä niin lopputulos voi olla mitä vaan....
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.02.2011, 20:10
farmari:n Avatar
farmari farmari ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 04.02.06
Sijainti: länsirannikolla 64P/24I
Viestit: 1.569
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Käytännössä siis katsastusmies ajaisi autolla oikeasti jonkun testiradan, jossa toteaisi esim jarrutus matkat ja väistöominaisuudet.
Vähä ku pelottaa tuommonen testi!

Minä toivon Saksan mallia, että edes vakuutukset maksetaan kalleimman mukaan ja kilvet saa vaihtaa pelistä toiseen. Pelejä kun aina se useampi ja yleensä aina ajossa.
Saman kaltaista systeemiä sitten verotukseenkin. Vaikka suurin maksu +10%/ajoneuvo aina niin monesta kun niitä sitten on liikenteessä tulisi siis 10% lisää. Sais aina ottaa alleen sen joka sattuu liikkumaan ja valtiokin varmasti voittaisi.

Viimeksi muokannut farmari : 10.02.2011 20:14
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.02.2011, 20:26
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Mun mielestä harrasteauto verotus on täysin sivuseikka autoharrastajille... Eikö joku pellepeloton vois tehdä aloitetta enemmänkin harrasteautojen ja yleensä autojen rakentelu säädöksiin, jotka suomen maassa on tunnetusti PERSEESTÄ.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.02.2011, 09:44
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Olen yrittänyt saada harrasteajoneuvolakia Suomeen jo 25 vuotta ,ollut yhteydessä Esko Aho nimiseen pääministeriin puhelimitse,valtionvarain ministeri A.Alho,Sauli Niinistö,eduskunnan entinen puhemies Riitta Uosukainen näihin kirjeitse.Lisäksi kansanedustajat Klaus Bremer ja Eero Lämsä ovat ainoina tehneet eduskuntakyselyn harrasteajoneuvojen verotuksesta ja rakentamisesta.Myös entinen ministeri Seppo Kääriäinen on ollut tietoinen asiastamme .Tänä vuonna on merkki vuosi,tulee 25 vuotta täyteen tämän asian parissa pelkästään Kääriäisen kanssa .Tulin vuonna 1977 ruotsista tänne korpeen aikomuksena valmistaa koreja rodeihin sekä niihin alkuperäismallisia runkoja.Yksi runko lienee katsastettu siellä.Jos lasketaan esimerkkinä auton alv tuotto ja 2000 euron ajoneuvovero per auto sen valmistukseen käytettyjen osien osalta ,olen arvioinut osista saatavan alv:n tuoton olevan vähintäinkin 2500 euroa.Mitä tämä olisi ollut tämän 28 vuoden aikana ,jos tuotanto olisi ollut 50 koria ja runkoa vuodessa?4500x50x28.Eipä hymyilytä kun oma osuus autoa kohti olisi kulujen jälkeen jäänyt pariin tonniin.Yhteistyö terveisin Jorma Vänskä (Jope) Jope`s Hotrod Parts ,Keitele Hyödynkyläntie 237 A
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.02.2011, 11:07
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Itsellä tulisi mieleen että taloudesta pitäisi sitten löytyä myös käyttöauto jos kerran olisi harrasteautokin. Muutenhan tuo harrasteauto olisikin päivittäisessä hyötykäytössä työmatkoihin ja maitokauppa matkoille.

Toki näitä reissuja voi ajaa harrasteajoneuvollakin mutta tarkoitan tässä että olisi pystyttävä jotenkin osoittamaan että kyseinen kulkuneuvo on on edes teoriassa pyhitetty enemmän harrastukseen kuin päivittäiseen liikkumiseen.

Se onkin sitten hieman vaikeampi juttu taas et miten ton tekee. Yhtenä mallina voisi toimia juurikin tuo vaatimus "virallisesta" käyttöautosta--> leimattu ja käytössä, ehkä mahdollisesti seisonnassa vaikka kesäkaudet kun ajellaan tuuninkikipolla tai museoeurolla.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.02.2011, 12:27
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Se onkin sitten hieman vaikeampi juttu taas et miten ton tekee. Yhtenä mallina voisi toimia juurikin tuo vaatimus "virallisesta" käyttöautosta--> leimattu ja käytössä, ehkä mahdollisesti seisonnassa vaikka kesäkaudet kun ajellaan tuuninkikipolla tai museoeurolla.
Joku 121 Mazda pihan perälle vara-autoksi, ei oo kalliit maksut. Ja harrasteautoksi joku parikyt vuotta uudempi auto vaikka kunnon autohifeillä (onhan sekin harrastus), jolla voikin sitten ajaa koko vuoden.. Vaikka olis vaan yhdet kilvet, niin kuka niitä oikeesti ehtii valvomaan..
Aina pitää miettiä että miten harrasteautohelpotuksesta pääsis joku hyötymään "väärin" perustein. Kysehän on tietty aina yhdestä autosta, mutta kyllähän niitä yksittäisi autoja joku jobbari tois saksasta heti 100kpl ja myis kaikki harrasteautoiksi. Onhan maasturimiehenkin käsitys "koneiden ja laitteiden huoltoon tarkoitetusta autosta" esim. vanha pajero missä on kelvoton työkalulaatikko ja halpahallin pienin ruuvipenkki.
Vapaissa rakentelusäännöksissä maasturimiehen silmissä kiiluu 39,5x18 pyörät, tietty ne pitäis saada laittaa 100mm levittävillä beadlock-vanteilla ja vakiojarruilla. Ja jos jotain muuta vaaditaan niin itkuraivarit kehiin..

Pessimistisenä nyybibaxxter
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.02.2011, 12:38
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Tuntuu menevän niin vaikeaksi, että taitaa olla helpompi ajaa touhukilvillä. Ei tule paljoakaan kalliimmaksi kuin joku pykäläviidakossa keksitty harrastekilpi ym... ja jos on enempi ajoa niin hankkikaa koekilvet. En tiedä millä niitä jotkut on hommanneet mutta sellaiset kyllä saa "hyvin perustein". Tosin eivät ole halvat kilvet ylläpidettäväksi nekään parin auton takia ja ajaminen on aika rajoitettua.

TT
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.02.2011, 17:42
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Vapaissa rakentelusäännöksissä maasturimiehen silmissä kiiluu 39,5x18 pyörät, tietty ne pitäis saada laittaa 100mm levittävillä beadlock-vanteilla ja vakiojarruilla.
Eikös dyno mittaa riittääkö jarruvoimat ja irtoaako akseli ?? miulla parhhaat lukemat dynossa melkein 5 kN ponttouazin rumpujarruilla ??
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Maasturien verotus Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 2 02.02.2011 19:24
HA/PA/KA henkilömäärät ja verotus? Viipo Tekniikka & Jutustelu 3 05.12.2008 18:26
Harrasteauto LJ-70 Öljyvuoto lukkomestari Tekniikka & Jutustelu 9 28.04.2007 18:08
Huoltoauton verotus ? cremel Tekniikka & Jutustelu 4 19.10.2006 18:13
Vanien verotus sepi Chit-Chat 2 12.04.2005 16:33


Sivu luotu: 15:27 (GMT +2).