![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Ehdoton edellytys tuohon harrasteajoneuvo rekisteriin on siihen erikoistunut katsastus. Mielestäni harrasteajoneuvon voi määrittää vain siihen koulutuksen saanut katsastaja, jonka pitää osata nähdä harrasteajoneuvo niin ruttuisesta maasturista kuin puunatusta tuningautostakin. Onko ruttuinen 1982 HJ60 31" renkailla ja työvalot katolla harrasteajoneuvo? Onko 1994 316 BMW muovisiivillä, 18" renkailla ja HiFi-systeemeillä harrasteajoneuvo? Onko 2006 911 Porsche 50t€ maksavalla virityspaketilla mutta ulospäin vakion näköisenä harrasteajoneuvo? Jollain pitäisi pystyä vetämään raja harrasteajoneuvoksi kelpaavien ja tavallisten autojen välille. Pitäisikö olla esittää riittävä määrä kuitteja harrasteajoneuvoon käytetyistä osista/töistä? Vai pitäisikö olla joku muutosprosenttiraja, jonka jälkeen voisi sopivaa maksua vastaan saada ostettua auto harrasteajoneuvoksi? Mitä olisi se hyöty harrasteajoneuvoksi rekisteröinnistä? Vapaus tai korkeampi prosenttimäärä muutoskatsastuksessa? Vapautus käyttömaksuista? Edullisempi vai kalliimpi vakuutusmaksu? Vapautus lakirajoitteista muutoskatsastuksessa? Jos joku oikeasti jaksaisi paneutua ja miettiä kaikki vaihtoehdot läpi, niin näkisin ihan mahdollisena tuollaisen harrasteajoneuvorekisterin suomessa. Itse olisin valmis maksmaan melko korkeankin hinnan, jos katsastuksessa olisi mahdollista esim. koeajamalla ja muutenkin tarkemmalla tutkimuksella saada otteeseen isommat renkaat, korotuksen, akselityypin muutokset jne.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Miulle riittäs et sais otettua helposti liikenteeseen kun siltä tuntuu, eli maksut tietokantaan, kilvet kiinni ja baanalle, jos se nyt olis esim sen 60 päivää ja vaikka 7,-/päivä niin eikös nuo vois antaa mihin vaan eli ottaja määrittelee harrasteauton. Rakenteestakin vois antaa poikkeuksia esim poikkeuslupamenettelyä vastaavalla systeemillä mutta harrastustoiminnan toimiessa perusteena, nämä luvat olisi voimassa vain harraste kilvillä. Katsastus pitäisi olla edelleen mutta vaikka joka toinen vuosi. Ja kilvet/poikkeusluvat henkilökohtaisia, ei autokohtaisia. Ja voishan tuon tehä että auto jossa harrastekilvet kiinni, ei enää pääsyä normirekisteriin, eli kilpien ottaja ilmoittaa ajoneuvot joissa kilpiä aikoo käyttää. Vaihtoehtoina säilyis edelleen puuhakilvet ja normi rekisteri. Ja tuo katsastus sama kuin muillekin eli kulkee ja pysähtyy omin avuin, valot löytyy ja toimii eikä ole ulkopuolisille vaarallinen, voishan olla tietty 4 asemaa erikseen noille rakennemuutoksille tyyliin helsinki, jyväskylä ja mitä sitä ylöspäin mennessä on tasaisin välein.
Viimeksi muokannut Calmari : 10.02.2011 15:06 |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Jos oikeen muistan niin sveitsissä on käytössä systeemi että sulla voi olla vaikka 10 autoa, mutta yhdet kilvet. Aamulla sitten ruuvaat ne kilvet siihen autoon, millä ajat sinä päivänä. Muut autot on sitten ilman kilpeä sen aikaa, eikä niillä saa ajaa. Tuo olisi perin pätevää.
Silloin voisi pitää citykinneriä, mikä kuluttaisi todella vähän ja olisi todella pieni. Tyyliin Smart. Pääsisi halvalla töihin. Sen kaveriksi sitten joku vähän suurempi menopeli, millä voi sitten hoitaa nuo satunnaiset reissut anopin luokse tms, missä pitää olla autossa tilaa kun pennut on kyydissä sun muuta. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Joissain Kantoneissa on mahdollisuus useampiinkiin autoihin yhdelle kilpiparille. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Tapiolastahan löytyy tuollainen harrasteajoneuvovakuutuskasko juttu ei museoajoneuvolle, ja sen edellytksenä oliko se että piti olla jotain 4kk luokka vuodessa pois käytöstä. Ja vakuutus arvo katsottiin sitten tarkastajan kanssa autokohtaisesti.
Mutta taitaapa tuo olla tuo harrasteajoneuvon määritteleminen aika hankalaa. täytyykö olla jonkun tietyn ikänen? 20v vanha -> onko 90 626 matukka mihin liimattu kakskyt senttistä karva kojelautaan ja nykästy sivulasit paukkumustalla tummaks, sitten tälläinen "harrasteajoneuvo". Mutta kuten LaaLaa kirjotti ni kaitpa siinä pitäs sitten olla ihan oikeesti joku erillinen instannsi mikä sen kulkineen tarkistaa ja miettii tapauskohtaisesti. tuokin seikka että olis rakennetta muuteltu reippasti alkuperäisestä, niin hankalaa kyllä on, kun kuitenkin löytyy vanhempaa orkkis kuntoista täysin virheetöntä kalusta mitä on ihmisillä harraste ajoneuovoina esm. joku viissatku fiiatti millä sitten ajella vaan kesä sunnununtaisina. mutta samalla tavalla se -90 orkkis kuntonen matukka voisi olla harrasteajoneuvo... http://www.youtube.com/watch?v=bE-4C...eature=related |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Mitä väliä sillä on että täyttääkö se auto jotkin kriteerit? Aivan mahdoton suo on kenenkään mennä päättämään mikä on toisen mielestä harrasteauto vai ei. Ainoa, mikä valtiovaltaa kiinnostaa, on ettei tällä konstilla harrasteta veronkiertoa, siksi ainoa toimiva ratkaisu on sen käyttöajan rajoittaminen. Pystyyhän nykyäänkin tekemään liikennekäytöstäpoiston, mutta silloin ei kannata yhtä viikonloppua varten ottaa autoa ajoon. Lisäksi jos saisi tuon joka toinen vuosi katsastus-homman niin siinäkin kertyisi säästöä.
|
|
#8
|
||||
|
||||
|
Itse en välttämättähaikaile mahdotonta säästöä tuolla harrasteautjoneuvoksi rekisteröimisellä vaan vapautta rakentaa ajokki nykyisiä lakeja vapaammin ja pidemmälle. Periaatteessahan pitäisi riittää, että ajokki on turvallinen niin matkustajille kuin ulkopuolisille ja ohjaus, jarrut, korotukset, valot, jne ovat toimivat ja riittävät.
Käytännössä siis katsastusmies ajaisi autolla oikeasti jonkun testiradan, jossa toteaisi esim jarrutus matkat ja väistöominaisuudet. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Just noin, eli katsastetaan auto harrastepeliksi aika löysien kriteerien mukaan ja päivämaksu vaikka 10 e (sis vakuutus) ja 100 pv/vuodessa. Kun maksu on sen verran korkea, niin ei kukaan kikkaile, mutta tekee ajamisen harrastusmielessä täysin mahdolliseksi. Kätevää ja helppoa, mutta poliitikko tai byrokraattihan ei tätä halua ymmärtää.
TT |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Minä toivon Saksan mallia, että edes vakuutukset maksetaan kalleimman mukaan ja kilvet saa vaihtaa pelistä toiseen. Pelejä kun aina se useampi ja yleensä aina ajossa. Saman kaltaista systeemiä sitten verotukseenkin. Vaikka suurin maksu +10%/ajoneuvo aina niin monesta kun niitä sitten on liikenteessä tulisi siis 10% lisää. Sais aina ottaa alleen sen joka sattuu liikkumaan ja valtiokin varmasti voittaisi. Viimeksi muokannut farmari : 10.02.2011 20:14 |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Maasturien verotus | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 02.02.2011 19:24 |
| HA/PA/KA henkilömäärät ja verotus? | Viipo | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 05.12.2008 18:26 |
| Harrasteauto LJ-70 Öljyvuoto | lukkomestari | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 28.04.2007 18:08 |
| Huoltoauton verotus ? | cremel | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 19.10.2006 18:13 |
| Vanien verotus | sepi | Chit-Chat | 2 | 12.04.2005 16:33 |