![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tällaisen sääntökohdan löysin harraste-stanuista: 3.7.3 Pyörätuenta 3.7.3.1 Jouset Jouset ovat vapaat, mutta alkuperäisen jousen tyyppi tulee säilyttää. Riipukkeiden paikan saa muuttaa. Jouset akselin päälle on sallittu (SOA). Eli tarkoittaneen ettei lehtijousia saa muuttaa kierrejousille ?
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Nyt näkyykin olevan nuo harrasteluokan säännöt muuttuneet aikas paljon sitten niistä ajoista, kun luokkaa kehiteltiin. Tosin kyllä tuo vieläkin antaa aika vapaan mahdollisuuden osallistua melkein millä tahansa autolla, mutta esim tuo jousitus hommeli on ainakin alkuperäistä ideaa vastaan. Eli alkujaan oli tarkoitus, että harrasteessa pääsee vaikka proto autolla, kunhan takapääohjaus on lukittu. Idea oli karkeesti: -uusi harrastaja, joka ei koskaan ole ajellut maastossa tai ei ainakaan trial kisoissa -ostaa esim. putkirunkoisen pro-modi auton tai omaa vaikka 410 suzukin, jossa kierrejousialusta ja koppaa rankasti modifoitu -haluaisi tutustua kisatouhuun jotenkin helpolla =ota osaa harraste-stanuun Mut nyt ainakin tuo jousitus juttu sulkee montaa autoa harraste luokan ulkopuolelle ja ajaa ne suoraan pro-modiin tai protoon. Kysyn vaan, että onko nämä luokat nyt hyviä "tutustumis" luokkia? |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Lainaus sääntökirjasta: 3.7.2.2 Autossa tulee olla kori jota saa muokata sekä 3.7.2.3 Auton tulee säilyttää tunnistettavuus Joten,eipähän ole kiireitä saada Crossoveria ajoon kun uusia sääntöjä lukemalla ei oikein löydy luokkaa,enää. Nuo pykäläthän käytännössä tappaa idean "crawler"tyyppisen,itse suunnitellun "korin" tekemisestä,tai ainakin osallistumisesta kisoihin. Tuleepahan tehtyä ehkä paremminkin safaribiili ![]()
__________________
www.ipefix.fi |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Joo, jos meinaa vielä trialia harrastaa, niin ei auta kun nakata sillä sääntökirjalla vesilintua ja laittaa omat kisat pystyyn.
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
AKK-Motorsport ry on omistajiensa (jäsenyhdistysten) keskusjärjestö, jonka tehtävänä on valvoa omistajiensa etuja. Jäsenyhdistykset vastaavat virallisesta autourheilun kansallisesta kilpailutoiminnasta Suomessa. AKK on lisäksi kansainvälisen Autoliiton (FIA) urheiluoikeuksien haltija Suomessa. Tämä sopimussuhde edellyttää, että myös kansallinen kilpailutoiminta järjestetään tiettyjen periaatteiden mukaisesti. Kilpailutoimintaan osallistuvat liiton jäsenyhdistykset, joille liiton jäsenyyden kautta myönnetään sekä oikeuksia että myös velvollisuuksia. Kansainvälisesti ja kansallisesti tunnustettuun liittorakenteeseen kuuluu, että kansallista kilpailutoimintaa valvova lajiliitto voi kohdistaa myös kurinpitovaltaa jäsenyhdistykseen tai siinä toimivaan yksittäiseen henkilöön, mikäli liiton kilpailusääntöjä tai liiton yleistä etua rikotaan. Tämän virallisen toiminnan ulkopuolella olevaan kilpailutoimintaan osallistuminen on liiton lupaa edellyttävää. Liitolla on oikeus kieltää jäsenyhdistystensä tai kouluttamiensa toimitsijoiden osallistuminen kilpailutoimintaan, jolle ei ole annettu liiton virallista lupaa. Kiellon perusteena on se, että tällainen luvaton kilpailutoiminta heikentää järjestäytyneen autourheilutoiminnan resursseja ja ehkäisee mahdollisuutta valvoa kilpailijoiden ja toimitsijoiden yleistä oikeusturvaa ja lajin luonteeseen kuuluvaa yleistä turvallisuutta. AKK:n jäsenseurojen tulee erityisesti huomioida, että mikään AKK:n jäsenseuroille ja kilpailijoille AKK:n toimesta otettu kilpailun järjestäjän vastuuvakuutus, kilpailijan vastuuvakuutus, lisenssivakuutus tai vapaaehtoistyön tapaturmavakuutus ei ole voimassa kilpailuissa, jotka järjestetään ilman Liiton lupaa. AKK-Motorsport ry Jani Backman pääsihteeri |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Vakuutuksiako ei saa muualta vapaa-ajalle...?
__________________
www.ipefix.fi |
#8
|
|||
|
|||
![]() saahan noita tavan vapaa-ajanvakuutuksia
Bacmanin jutussa viitataan kilpailija- ja toimitsijalisenssiin sisältyviin vakuutuksiin joilla ei tietystikään ole mitään tekemistä normi vapaa-ajanvakuutusten kanssa joita jokainen voi tietysti ottaa mielensä mukaan mistä vakuutusyhtiöstä tahansa.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Miten se AKK:ta liikuttaa, mitä kukaan tekee omissa metsissään? |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Sääntökirja-topikissa kyselinkin jo tosta korista pro-modissa, mut siihen ku ei tullu tarkempaa tietoa niin laitetaan tännekin.
Säännöissä sanotaan seuraavaa: Lainaus:
Mutta tuo kohdan 3.5.2.3 korin leveys, katsotaanko se etuakselin keskilinjasta taka-akselin keskilinjaan? Tuo konepellin kavennus alkaa suurinpiirtein pyöräaukon takareunasta, joten pitääkö sitä muokata siten että se on etuakselin keskilinjaan asti suora?
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() Mutta älkää hermostuko liian nopeasti. On ennenkin AKK:n offi jaoksen kanssa asioista keskusteltu ennen kauden alkamista ja joitakin sääntöjä on "tulkittu" uudelleen. Eli kuunnellaas nyt, että mitä sieltä suunnalta tänne kohta joku kommentoi. PS. Täytyykin muuttaa tän topicin nimeä hiukan, ku eletään jo vuotta 2011 ![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Eikä tota harraste-stanu autoo saa tehdäkkään ihan mistä kiposta vaan.
3.7.2 Runko/kori 3.7.2.1 Runko/alusta/akseliväli Auton tulee olla alun perin maastoauto. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Eli tehdastekoinen nelipyörävetoinen, selvästi maastokäyttöön tarkoitettu ajoneuvo. Näin minä asian ymmärrän.
Ei tässä trialin yhteydessä varmaan tarvitse Trafin määrityksiä maastoautolle miettiä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Vois kyllä ihmetellä, että miksi pitää olla alun perin maastoauto? Toisaalta puolet noista harrastestanun säännöistä herättää saman kysymyksen..
__________________
Harbor Cruisers |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Eli takapotkuhiluksista tehdyllä nelikolla ei saa osallistua ollenkaan, koska se ei ole alunperin ollut maastoauto?
Nojoo, aika paljon karsii toi jousitustyypin muutoskieltokin... Tosin, noi nyt on sellasia seikkoja, jotta tuskin ketään kisoissa häiritsee. Varmaan kukaan kisakatsastaja jaksa moiseen puuttua, jos muut edellytykset on kunnossa. Viimeksi muokannut Viipo : 10.02.2011 22:40 |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Hyvä huomio......näitä kaivataan lisää. Tai siis luulisin ainakin, että Junde ja Uni kaipaa juuri tällaisia kehittäviä kysymyksiä.
Mutta miten tulkitaan tuota sanamuotoa. Onko unimog esimerkiksi alunperin maastoauto vai maatokuorma-auto. Onko subaru maastoauto vai nelivetoinen henkilöauto jne? Sääntöhän sallii kyllä pakuiks ja huoltoautoiks leimatuilla maastureilla ajamisen, koska ne on alunperin olleet maastoautoja. |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Neuvokaapa tyhmää...
Jos auto pitää olla alunperin maastauto, niin miten esimerkikisi pick-uppien kanssa. Onko ne kaikki rekisteröity alunperin maastoautoiksi? Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248 6 § Maastoautot 2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa: a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi; b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia. 3. M3G- ja N3G-luokan maastoautoksi katsotaan N3-luokan ajoneuvo ja kokonaismassaltaan yli 12 tonnin M3-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai jos se täyttää seuraavat ehdot: a) vähintään puolet «ajoneuvon» pyöristä on vetäviä; b) vähintään yksi «ajoneuvon» akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia; ja d) ajoneuvo täyttää vähintään neljä seuraavista kuudesta ehdosta: i) lähestymiskulma on vähintään 25°; ii) jättökulma on vähintään 25°; iii) ylityskulma on vähintään 25°; iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 250 mm; v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 250 mm; ja vi) maavara akselien välillä on vähintään 300 mm. 4. Maastoauton mäennousukyvyn mittaus tai laskenta, lähestymis-, ylitys- ja jättökulma sekä maavara määrätään tyyppihyväksyntädirektiivin II liitteen mukaisesti. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala | Saija | Tapahtumat | 188 | 09.03.2015 12:54 |
Eurotrial 13-15.8.2010 Borås | tare | Tapahtumat | 101 | 04.10.2010 22:18 |
kauden 2010 trial | sos | Tapahtumat | 11 | 19.01.2010 17:12 |
Trial kaarien uudet säännöt??? | Jare | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.10.2009 20:53 |
Eurotrial säännöt? | Tarzan | Tekniikka & Jutustelu | 41 | 30.01.2009 18:07 |