Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.12.2010, 18:59
Muumi Muumi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.04.08
Sijainti: Lahti
Viestit: 203
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
Eiköhän tuo jäätyminen vaikuttane asiaan oli sitten vaikka just kaupasta kannetut akut.
No sepä se. Minkähän takia mahto jäätyä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.12.2010, 19:11
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Muumi Näytä viesti
No sepä se. Minkähän takia mahto jäätyä?
Joskus akkuliikkeen setä mainitsi, että kannattaa ladata uudet akut käyttöönottaessa verkkovirtalaturilla täyteen, koska autojen laturit ei yleensä lataa niitä koskaan aivan täyteen asti (juurikin tuon, yleensä aavistuksen liian alhaisen latausjännitteen takia).

Noin uudet akuthan varmaan menee takuuseen, mutta kannattaa tosiaan tarkistaa myös ettei varausta huku sammuksissa tähtisumuihin.

EDIT:
Kävin joutessani, ja kun sattui olemaan vielä lämmin moottori, mittailemassa latausjännitteitä. B-moottorin tyhjäkäynnillä 61:n laturilla akusta mitattuna juuri käynnistettynä ~27,8V. Hieman kierroksia nostamalla pompsahti aavistuksen yli 28V. Kuormana mittauksen aikana oli vain huomio- ja mittariston valot.

Viimeksi muokannut piipari : 28.12.2010 19:20
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.12.2010, 20:40
VonLeka:n Avatar
VonLeka VonLeka ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: TEXAS
Viestit: 2.807
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piipari Näytä viesti
Joskus akkuliikkeen setä mainitsi, että kannattaa ladata uudet akut käyttöönottaessa verkkovirtalaturilla täyteen.
luulin että kaikki auton omistajat tietää tuon? kuten myös senkin että auto kannattaa startata kytkinpohjassa käyntiin vaikka vaihde olisi vapaalla
__________________
Monien lähteiden mukaan elämä johtaa 100% varmuudella kuolemaan. Muistakaa pelätä kaikkea, älkää vahingossakaan erehtykö nauttimaan mistään. Ikinä. Milloinkaan.

autot: TOYOTA HJ61, NISSAN KING CAB 4X4 2.5TDIC
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.12.2010, 20:51
maurichia:n Avatar
maurichia maurichia ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.08.10
Sijainti: lahti
Viestit: 197
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VonLeka Näytä viesti
luulin että kaikki auton omistajat tietää tuon? kuten myös senkin että auto kannattaa startata kytkinpohjassa käyntiin vaikka vaihde olisi vapaalla
menee vähän offtopikiksi mutta miksi auto kannattaa käynnistää kytkin pohjassa vaikka vaihde olisi vapaalla? enkä kysy tätä nyt vittuillakseni vaan ihan tosissani koska itse ainakin oppinut siihen tuon evon kanssa että ei koskaan kytkintä pohjaan startatessa koska se syö kampiakselin laakerointia tuossa minun mallissani ainakin...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.12.2010, 20:57
VonLeka:n Avatar
VonLeka VonLeka ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: TEXAS
Viestit: 2.807
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maurichia Näytä viesti
menee vähän offtopikiksi mutta miksi auto kannattaa käynnistää kytkin pohjassa vaikka vaihde olisi vapaalla? enkä kysy tätä nyt vittuillakseni vaan ihan tosissani koska itse ainakin oppinut siihen tuon evon kanssa että ei koskaan kytkintä pohjaan startatessa koska se syö kampiakselin laakerointia tuossa minun mallissani ainakin...
siksi jos haluat esim. hj:n paremmin käyntiin talvella kun kytkin pohjassa ei pyöri laatikko. vie vitusti startti tehoa jos käynnistää ilman kytkintä, laatikko on niin kohmelossa pakkasilla.

en jouvva nyt selittää 'tarkemmin', kyllä te tiijätte jotka olette vähän enemmän ajaneet autolla, perus juttuja
__________________
Monien lähteiden mukaan elämä johtaa 100% varmuudella kuolemaan. Muistakaa pelätä kaikkea, älkää vahingossakaan erehtykö nauttimaan mistään. Ikinä. Milloinkaan.

autot: TOYOTA HJ61, NISSAN KING CAB 4X4 2.5TDIC

Viimeksi muokannut VonLeka : 29.12.2010 21:05
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.12.2010, 21:11
maurichia:n Avatar
maurichia maurichia ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.08.10
Sijainti: lahti
Viestit: 197
Perusasetus

okei no toi on kyllä hyvä pointti toi laatikko homma, pitääkin yrittää sit totutella erilaisiin käynnistys tyyleihin noiden autojen kanssa ja kyllä mäki oon autoilla ajellu useemman vuoden mut kato aina oppii jotain uutta
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.12.2010, 22:29
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Ot:
Kerrampa käynnistin auton vaihde vapaalla, kytkin pohjassa (niinkuin aina) hetken kuluttua nostin kytkimen, vaihde edelleen vapaalla, meinasi auto hypätä katoksen seinään!

Salamana kytkintä pohjaan ja muutaman kerran uudestaan kytkintä kokeillen, kunnes jaksoi käydä vapaalla. Sitten pakilla katoksesta tielle ja työpaikkaa kohti neliskanttisilla renkailla. Autona Uno Fire 1.0 ja pakkasta -48 astetta.
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.12.2010, 07:40
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maurichia Näytä viesti
enkä kysy tätä nyt vittuillakseni vaan ihan tosissani koska itse ainakin oppinut siihen tuon evon kanssa että ei koskaan kytkintä pohjaan startatessa koska se syö kampiakselin laakerointia tuossa minun mallissani ainakin...
Ihan en tajua tätä logiikkaa, eli miten kampiakselin laakerointi ei kestä starttaamista kytkin pohjassa. Toki kytkin "kiinni" vääntövärähtelysysteemiin tulee mukaan kytkin ja osa vaihteistoa (vaihde vapaalla). Mutta kyllä sen moottorin pitää tulla toimeen omillaan.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.12.2010, 08:32
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Kampiakselin päittäislaakeroinnille tulee paine eikä voitelu vielä toimi kunnolla.Syö laakerointia joka vehkeessä,koneesta (ja tietenkin kytkinasetelman jäykkyydestä) sitten kiinni kauanko sitä kestää.

Mutta kaikista manuaalivaihteisen moottoreista joita on tullut aukaistua on päittäislaakerit olleet silminnähden kuluneemmat kytkimen puolelta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hiluxin latausjännite? js79 Tekniikka & Jutustelu 61 22.07.2015 08:34
kinkg cap latausjännite Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 1 05.10.2009 13:18
Paljonko BJ-40:n latausjännite? p3ku Tekniikka & Jutustelu 6 09.02.2006 22:36


Sivu luotu: 01:19 (GMT +2).