Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.12.2010, 15:31
korbimotors:n Avatar
korbimotors korbimotors on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.07
Sijainti: Salla, Finland.
Viestit: 758
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- Näytä viesti
tuosta ahdonalaisesta syötöstä sen verran et ainakin hodarin pumpussa sai jonkun verran muutettua sitä karan asentoa muuttamalla mut samalla sit pitää muuttaa sitä jousen jännitystä jos ahtoja nostaa koska muuten on täydet syötöt jo ennen ku ahtopaineet on täydet
Pitääkö tuota jousta ns. saada jäykemmälle eli nostaa sitä kierreholkkia ylöspäin jos muuttaa tuota karaa siihen asentoon että keulastpäin katsottuna vasemmalla on eniten tyhjää eli täydet mitä voi saada vakio karalla? Vai kiristää??
Ajattelin tänään laittaa ihan kokeilemalla kolme varttia lisää syöttöä, olisko aluksi ihan ok määrä? Huomena vasta saa ahtomittarin, niin osaisko joku sanoa näin lonkalta että millä toimenpiteellä sais lisättyä ihan hitusen lisää ahtoja eli vaikka jonnekkin max. 0.9 bar? rikkoja alle mutta kuinka paljon osais laittaa ilman mittaria ettei ainakaan liikaa tule laitettua.
Vai tarviiko tuohon ahdonalaiseen syöttöön edes koskea? Onko siitä hyötyä ollut porukoilla tuntuvasti?
Vai pitääkö tyytyä vaan syötön lisäykseen ja hiukan ahtoja vakiota korkeammaksi.
Jos joku osais sanoa ihan sellaiset perus saaädöt mitkä on omaan vakio Lj:hin laittanut niin tekisin soin itsekkin nyt ja huomena sit varmuudeksi laittais sen ahtomittarin.

__________________
Köyhillä On Kiire Minulla Ei..
Toyota hilux
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.12.2010, 16:55
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

jollen ihan väärin muista, niin 3/4 kierrosta lisää jo sen verran syöttöä, jotta löydät ahtopaineen punavalon... eli kun lisäät syöttöä, lisääntyy myös ahto, joka taas lisää syöttöä... vaan saatanpa muistaa väärinkin...
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 16.12.2010 16:57
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.12.2010, 21:18
korbimotors:n Avatar
korbimotors korbimotors on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.07
Sijainti: Salla, Finland.
Viestit: 758
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
jollen ihan väärin muista, niin 3/4 kierrosta lisää jo sen verran syöttöä, jotta löydät ahtopaineen punavalon... eli kun lisäät syöttöä, lisääntyy myös ahto, joka taas lisää syöttöä... vaan saatanpa muistaa väärinkin...
No tulihan tuota värkättyä tuon syöttöruuvin kans huh huh ja iso HUH!!! On niin vit... paikassa ettei mitään rajaa. Ensinnäkään sitä lukitus mutteria ei päässyt millään avaamaan niin väänsin pienillä lukkareilla siitä ruuvin päästä auki päin niin johan poksahti auki. Sit joudui käsin pyörittämään niin pitkälle auki että pääsin käsiksi siihen lukitus mutteriin ja pääsin sitä sit sormin ruuvaamaan hiukan ulospäin.
Tässä vaiheessa olin jo sekasin kuinka monta kierrosta se oli tullut ulospäin ja näin ollen ei ollut hajuakaan missä se oli esim. alunperin,no ei auttanut kuin kokeilla summassa. Ensin pyörittelin mututuntumalla sisään sitä ruuvia ja laitoin auton käyntiin niin kiekat nousi liki 3000r/min
No sit taksin päin kiekka ja kierrokset tipahti jo 2000r/min ja sit otin vielä aukipäin jonkun verran että kiekat tipahti n.1500-1700r/min tyhjäkäynnillä?!?
Yritin sit kaikintavoin saada sitä lukitus mutteria kiinni kunnolla mutta ei sinne väliin saanut mitään avainta sopimaan Sain kuitenkin jonkin verran sitä kiinni. Pitää toivoa että pysyis yleensäki koko säätöruuvi sielä pesässään.
Onko tuo kovinkin tärkeä saada kunnolla lukittua ja jos on niin millä ihmeen avaimella sinne pääsee käsiksi.
Se kaasuhärpäkkeen otin pois edestä että pääsi yleensä edes käsiksi koko syöttöruuville.
Sitten kävin testiajolla ja oli todellaki vaikutusta jo tuolla lisäyksellä, jaksoi jopa 5 vaihteella kulkea
Sen verran huomasin nyt että kun kunnolla poljetti niin jopa punainen valokin tuli näkyviin mittaristossa mikä meinaa ilmeisesti sitä että ahdot nousee max:lla ainakin jonnekkin 0.7bar tienoille.
Olisko vielä tarvetta siirtää prikoilla hukkaportin kelloa ja koskea noihin ahdonalaisiin syöttöihin vai onko tuossa vakio turbolla olevassa koneessa enään noille jutuille mitään hyötyä?
__________________
Köyhillä On Kiire Minulla Ei..
Toyota hilux
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.12.2010, 22:03
Jande Jande ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.11.06
Sijainti: Posio, Finland.
Viestit: 652
Perusasetus

no siihen lukitus mutteriin pääse vääntämään esim. 12mm pitkähylsä lyhyt jatko ja pikku räikkä.
ja se kara nyt ainakin kannattaa kääntää sen tapin suuntaan.

ja syöttöä pienentäisin et kiekat saa 1000 pintaan.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.12.2010, 22:17
korbimotors:n Avatar
korbimotors korbimotors on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.07
Sijainti: Salla, Finland.
Viestit: 758
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jande Näytä viesti
no siihen lukitus mutteriin pääse vääntämään esim. 12mm pitkähylsä lyhyt jatko ja pikku räikkä.
ja se kara nyt ainakin kannattaa kääntää sen tapin suuntaan.

ja syöttöä pienentäisin et kiekat saa 1000 pintaan.
No jos minä pienennän syöttöjä niin että kiekat tippuu tonniin niin sittenhän ollaan liki samassa tilanteessa kuin lähtiessä!! Kiekat oli tonnissa aikalailla ennen syötön ruuvausta ja joka vehkeessä aiemminkin kun on syöttöjä lisätty on tyhjäkäynti kiekat noussut ja sitten on vaan tarvinut laskea tyhjäkäynti tonnin pintaan.
Nyt en oikein ymmärrä!!!
Ja kokeilin myös tuota pitkää hylsyä ja pientä jatkoa ja pientä räillä niin silti se otti öljytikkuun ja dieselputkiin kiinni ne avaimet rajusti!!
__________________
Köyhillä On Kiire Minulla Ei..
Toyota hilux
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.12.2010, 22:23
diakka diakka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.05
Sijainti: helsinki, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

Mulla tulee kanssa mustaa mömmöä,penkka mustana putken kohalta ,ihan normaalia,mulla oli pumppu huollossa tuola pp-dieselissä.Sen jälkeen alko kiertämään kone paremmin ja savutus pieneni paljon,nyt jaksaa 100km/h mennä aika kivasti 33:silla.mutta ei paljon kovempaa.Tuo kyllä riittää ettei vituta ajaa moottoritietä pitempää matkaa.
täytys lisätä syöttöä nyt kun on tuore leima papereissa,ja kattoa miten sitten jaksaa.

Oon kyllä kateellinen niille kenellä on ahdettu 2l,2l-t:n sijasta
Mitäs eroja noissa koneissa on sitten,jotka vaikuttavat koneen sieluelämään,puristukset oisko kovemmat ja eri nokkako?? ja tietysti pumppu ainaski eri.

Etkö sitten saa laskettua niitä kiekkoja rajotinruuvista tai vaijerista?
Ittelläni on hiluxissa tuo kone,syöttöruuviin pääsee aika hyvin käsiksi pyöräkotelosta,kun ottaa renkaan irti ja pukki alle,säätää siinä.en tiiä sitten läjästä.
Tai hyvin ja hyvin....

Pitäs ottaa omasta tuo jakohihnan koppa auki ja kattoo onko pumpun ajotuksen viiva ihan kohtisuoraan merkissä,vai osuuko vinottain vähän,pystys päättelee ajotusta siitä vähä..

Viimeksi muokannut diakka : 16.12.2010 23:04
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.12.2010, 22:33
Jande Jande ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.11.06
Sijainti: Posio, Finland.
Viestit: 652
Perusasetus

juu laitoin ehkä hieman epäselvästi, tyhjäkäynti ruuvi mäkeen ja syöttöä sen verran et tyhjäkäynti 1000.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.12.2010, 09:14
korbimotors:n Avatar
korbimotors korbimotors on kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.07
Sijainti: Salla, Finland.
Viestit: 758
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jande Näytä viesti
juu laitoin ehkä hieman epäselvästi, tyhjäkäynti ruuvi mäkeen ja syöttöä sen verran et tyhjäkäynti 1000.
Eikö se ole sit melkein sama asia et tekee sen noin niinku minä tein jo?? Eli laitoin syöttöjä lisää sen verran että nousi kiekat tyhjäkäynnillä siihen n.1600-700 ja sitten tyhjäkäyntikierretankoa pyörittelin niin että sain kierrokset laskemaan tonniin. Nyt se kuiten jo vilauttelee punaista ahtovaloakin mittaristossa isolla vedätyksellä.
__________________
Köyhillä On Kiire Minulla Ei..
Toyota hilux
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.12.2010, 18:52
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jande Näytä viesti
juu laitoin ehkä hieman epäselvästi, tyhjäkäynti ruuvi mäkeen ja syöttöä sen verran et tyhjäkäynti 1000.
Haloo? Entäpä jos tehtäs homma oikein ja laitettais perussyöttöä sen verran että jaksaa lähteä liikkeelle ja että saa tyhjäkäyntiruuvilla kohdalleen sinne 700-800 välille, sen jälkeen ahdonalaisesta loput että saa ahdoillakin savua ja kulkua. Mitään järkee sellasessa mikä tyhjäkäynniltä paikallaan polkien nokee koko tienoon... ehkäpä vielä kuitenkaan kulkematta oikeesti minnekkään.

Porukka valittaa ettei Läjät kule, säädöt persiillään poletaan max. satasta ja laitetaan se 2L-T:n piikkiin ku ite ei osata/viititä/kiinnosta säätää pumppu kohalleen. 2L-T:hen saa 50 hepoa lisää ihan kotikonstein.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.12.2010, 20:04
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors Näytä viesti
Pitääkö tuota jousta ns. saada jäykemmälle eli nostaa sitä kierreholkkia ylöspäin jos muuttaa tuota karaa siihen asentoon että keulastpäin katsottuna vasemmalla on eniten tyhjää eli täydet mitä voi saada vakio karalla? Vai kiristää??
Täältä voi sivistää itseänsä:
http://holysmoke.fi/pages/artikkelit...en-lisaeys.php
http://www.fourwd.org.uk/bosch_ve.html
http://www.lesharo.co.uk/Bosch_diese...land_rover.pdf
http://www.stonefisk.com/doc-arc/def...ning_Rev.2.pdf

Eli yksinkertaistettuna, jyrkin puoli karasta tappia vasten, ja jos ja kun ahdot nousee/nostetaan, jousta pitäisi kiristää holkilla niin että täydellä ahdolla tappi olisi karassa syvimmässä kohdassa. Jos sille ei tee mitään, täydellä ahdolla syöttö ja savutus on vähentyy = teho pienentyy.

Ja jos ahdonalaista haluaa vielä enemmän niin viila käteen ja volkkarimiehen karoista mallia ottamaan.

Edittiä sen verran että Toyotan karat ovat käsittääkseni aina V-mallisia, eli ei tollasta jyrkkää pohjaa mitä esmes. volkkarissa.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 16.12.2010 20:20
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.12.2010, 20:47
BryGgi BryGgi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.12.08
Sijainti: p-savo
Viestit: 1.444
Perusasetus

Ite hommasin tuon ahdonalaisen pumpun ja juuri äskön kävin hakemassa kara aihioita. pitänee ruveta kehittelemään erimallisia karoja, ja sitten testailla millä se parhaiten hönki, ja tehdä juurikin tois puoleisia että helppo katsastukseen vaan kääntää toisinpäin kara että ei juurikaan syöttöä lisäile.
samalla jos vaihtelis nuo nestepäät keskenään vaparista ja tuosta uudemmasta. vaparissa 10mm ja tuossa toisessa 9.
__________________
[O]=TOYOTA=[O]
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
öljyä Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 1 18.07.2010 21:41
LJ:n pakoputkesta ZhT Tekniikka & Jutustelu 7 13.10.2009 17:41
troopperin pakoputkesta tulee liekkeja.. longfiedteam Tekniikka & Jutustelu 8 16.11.2006 14:37
Kysymys pakoputkesta Tekniikka & Jutustelu 8 30.07.2006 10:16
pakoputkesta kristian Tekniikka & Jutustelu 2 20.01.2006 18:13


Sivu luotu: 17:11 (GMT +2).