Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.11.2010, 17:33
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Edelleenkin olen sitä mieltä, ettei äänet tule ainakaan takaa, joten se voisi korreloida jakikseen / sen läheisyyteen. Jakolaatikon poikittaispalkkihan sai kovan tällin ja taittui jonkin verran oikealta puolelta vekille, ehkä pari kolme senttiä runkopalkin ja jakiksen kiinnityspisteen puolivälistä. Ruvetaan tutkimaan sitä aluetta seuraavana...
No, sitten voi olla mahdollista että syyllinen on jakiksenkin alueella tai edessä. Voi olla että ottaa jakoaski tai vaihdelaatikko koriin kiinni, tuntuuko minkäälaista "kolinaa" korissa kun ääni kuuluu?

Mulla muuten olisi ylimääräinen jokseenkin ehjä poikkipalkki, olisi helppo vahvistaa jollet halua järeämpää pohjapanssaria hommata.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.11.2010, 19:18
Transistori:n Avatar
Transistori Transistori ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.12.08
Sijainti: Kalajoki
Viestit: 119
Perusasetus

Ihtellä xj:ssä piti ääntä vedätyksessä etukartaanin tuplaristikko. Palkki juurikin oli menny mehtäsä hieman kurttuun niin kartaani yletti kolisteleen koriin. Aivan helekatin pieni jäläki mutta ääni oli työn. Aikansa kun taskulampun kans tihirusti niin huomas että oli krapaumaa. Uusi vaihteiston palkki ja kumityynyt korvasin volvolaisiin niin johan tokeni.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.11.2010, 19:29
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Itsellä ollut pari keissiä, tsekkaa moottorin kiinnikkeet ja jakiksen kiinnitys. Molemmat aiheuttaa ihmeääniä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.11.2010, 19:41
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killman Näytä viesti
Itsellä ollut pari keissiä, tsekkaa moottorin kiinnikkeet ja jakiksen kiinnitys. Molemmat aiheuttaa ihmeääniä.
Tuo alkas jo olla sinne suunnalle, mistä äänet kuuluu ja olis seuraavana "listalla". Pitää yrittää kurkkia konehuoneeseen ja jotain näkynee myös alakautta.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Transistori Näytä viesti
Ihtellä xj:ssä piti ääntä vedätyksessä etukartaanin tuplaristikko. Palkki juurikin oli menny mehtäsä hieman kurttuun niin kartaani yletti kolisteleen koriin. Aivan helekatin pieni jäläki mutta ääni oli työn. Aikansa kun taskulampun kans tihirusti niin huomas että oli krapaumaa. Uusi vaihteiston palkki ja kumityynyt korvasin volvolaisiin niin johan tokeni.
Katsotaanpa myös sinnekin, vaikka soundit tulee oikealta puolelta.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.11.2010, 20:28
Joukka:n Avatar
Joukka Joukka ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 619
Perusasetus

Oisko ideaa, että nostas auton akseleistaan pukeille, ajelis sit menemään vaikka 120 vakionopeussäätimellä ja hyppäis ulkopuolelle kuuntelemaan, että mistä se kolkotus oikeasti tulee.
Kannattaa ehkä vähän sitoa autoa kiinni tai ottaa renkaat irti, jos vaikka pukit ei halua pysyä alkuasennossaan, vaan laskea auton alaspäin kesken testin.
Tai jos sult löytyy joku yllytyshullu kaveri, niin köyttää sen alustaan kiinni kuuntelemaan ja eikun kadulle.
Autoshan on sen verta korotettu, että alle mahtuu isompikin kaveri.
/Joukka
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.11.2010, 21:28
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka Näytä viesti
Oisko ideaa, että nostas auton akseleistaan pukeille, ajelis sit menemään vaikka 120 vakionopeussäätimellä ja hyppäis ulkopuolelle kuuntelemaan, että mistä se kolkotus oikeasti tulee.
Kannattaa ehkä vähän sitoa autoa kiinni tai ottaa renkaat irti, jos vaikka pukit ei halua pysyä alkuasennossaan, vaan laskea auton alaspäin kesken testin.
Tai jos sult löytyy joku yllytyshullu kaveri, niin köyttää sen alustaan kiinni kuuntelemaan ja eikun kadulle.
Autoshan on sen verta korotettu, että alle mahtuu isompikin kaveri.
/Joukka
Vähän niinku tälleen:

__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.11.2010, 10:17
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei Näytä viesti
Vähän niinku tälleen:

Mistä tuo kolina lähtee? Mulla pitää RJ:ssä alusta ihan samanlaista kolkatusta, niinku irtonainen pakoputkiklemmari tärisis putken ympärillä, mutten oo löytäny vielä syyllistä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.11.2010, 10:03
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika.U Näytä viesti
Ja nyt kun tuli mieleen niin itelllä hajos kanssa vaihelaatikon tukikumi ja kyllä piti semmosta meteliä, että piti pitkään ihmetellä.

Ääni oli semmosta kolinaa.
On tarkastettu ja päällisin puolin pitäs olla kumi ehjä sekä myös käsin murjottuna minkä nyt alla saa yokeen ranteesta voimaa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xjxj Näytä viesti
Jepjep.. Ei ole turhia tiloja korin ja jakolaatikon välissä. Himppasen löysät kumit+kunnolla hanaa ja niin onkin jo patti pohjassa... Ja juuri oikealla puolella "korvan juuressa..."

Ja takakardaanihan sitä voimapakettia kiertää juuri siihen suuntaan, vai miten se oli.

Sama kiertyminen/sivuttaisvääntymä vaikuttaa pakoputkeenkin, (lue ja huomioi) alkuperäinen kiinnitys epäonnistunut jo tehtaalla.

(ja viimeisin kolina kuului kun kardaani osui äänenvaimentajaan, ennenkuin heitin koko pöntön mäkeen)
Vaimentajaan ei yllä osumaan, taitaa olla vanhemman (pre -96) XJ:n ominaisuus. Mulla on -99 ja ei ole putket lähelläkään kardaaneja.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka Näytä viesti
Oisko ideaa, että nostas auton akseleistaan pukeille, ajelis sit menemään vaikka 120 vakionopeussäätimellä ja hyppäis ulkopuolelle kuuntelemaan, että mistä se kolkotus oikeasti tulee.
Kannattaa ehkä vähän sitoa autoa kiinni tai ottaa renkaat irti, jos vaikka pukit ei halua pysyä alkuasennossaan, vaan laskea auton alaspäin kesken testin.
Tai jos sult löytyy joku yllytyshullu kaveri, niin köyttää sen alustaan kiinni kuuntelemaan ja eikun kadulle.
Autoshan on sen verta korotettu, että alle mahtuu isompikin kaveri.
/Joukka
Laitoin jo. Vedin rouheesti tunkin banjon alle, hyppäsin ite kyytiin ja eikun hanaa. Vähän otti renkaat vuoronperään vasemmalta ja oikelta lattiaan, mutta ei pudonnu tunkilta saati menny seinään. Ai miten niin ei saa jättää autoa tunkin varaan? Toi ei vain auta, kun melut tulee vasta rasituksessa. Oli meininki laittaa eukko rattiin polkemaan hanaa ja mennä samalla maaten auton viereen kuuntelemaan ja katselemaan mistä ¤#"#¤:STÄ se ääni oikein kuuluu. Se itseasiassa jo eilen tehtiin, mutta vain paikallaan tallissa.

Tartteis varmaan lainata naapurista pulkkaa, niin vois tehdän ton Joukan ehdottaman "sidontaleikin". Vois vain mennä naapureilla brunssit väärään kurkkuun, kun muija vetäs äijäänsä isolla maasturilla pulkassa ja vielä auton alla 10m köyttä ympärillä! Meneppä siinä sitten selittelemään hätääntyneen naapurin soittamalle poliisille, että: "Tässä vain testaillaan auton voimansiirtoa!", kun oletuksena hälytykselle on perheriidan selvittely päälle ajamalla tms.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
10€ hyvä? Jos hitsaan siihen vahvikelevyn niin toinen kymppi päälle

Ja pitäisi kyllä käydä (palautusoikeus ), uudempi koppahan on vain vähän eri peltiä ulkokuoressa. Käytännössä '87-'01 käy jokseenkin kaikki alustan ja voimansiirron osat keskenään tietyin varauksin. Noi '84-'86 on osin hankalempia kun oli eri koneet, tulipelti eri mallinen, yms. Tosin niihinkin alustan osat pitäisi mennä ihan mukisematta.

Niin ja tosiaan tarkista moottorin ja vaihdelaatikon kumit, ne molemmat saa kyllä aikaan aikamoista kolinaa aikaiseksi kaasua painaessa. Moottorin kiinnikkeiden hajoaminen on todella yleinen vika, onhan tuo sunkin auto jo 11 vuotta vanha kuitenkin. Painava kone, kuuma konehuone, kohtalaisesti vääntöä ja kumi haurastuu iän myötä.
Oisko sulla kuvaa siitä palkista, niin voin verrata onko se enempi vai vähempi rutussa kuin toi allaoleva. Luulen myös, että pakoputken reitti voi olla toinen kuin mulla, eli erilainen palkki siltä osin. Sullahan oli se edellinen korimalli...?
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.11.2010, 10:10
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.071
Perusasetus

84-01 on sama palkki!!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.11.2010, 11:09
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Oisko sulla kuvaa siitä palkista, niin voin verrata onko se enempi vai vähempi rutussa kuin toi allaoleva. Luulen myös, että pakoputken reitti voi olla toinen kuin mulla, eli erilainen palkki siltä osin. Sullahan oli se edellinen korimalli...?
Jos muistan ottaa niin saat kuvan. Olen 100% varma että palkki käy sinne. Ei ole varsinaisesti taipunut yhtään, ainoastaan laatikon kiinnitysreikien alueella alemmassa pellissä muistaakseni pari pientä lommoa. Nekin menee piiloon jos hitsaa vahvikelevyn alle. Tarkistan vielä kun pääsen tallille.

..ja usko nyt vaan, '84-'01 on ihan sama korimalli Lyhyesti sanottuna '87-'96 ja '97-'01 autoissa ei ole korin ja kiinnikkeiden osalta eroa mikä vaikuttaa osien kiinnittämiseen - jotain kyllä mutta en jaksa alkaa tarkentamaan. Ainoat "hankalemmat" on '84-'86, kun tulipelti on eri mallinen uudempiin verrattuna (esim. suoraa kutosta ei niihin ihan helpolla vaihdeta GM V6- koneen tilalle). Mutta käytännössä noitten facelift Jeeppien kaikki irrotettavat peltiosat käy vanhempiin, ja sama toisinpäin. Ovetkin kelpaa kiinnikkeet vaihtamalla. Korin pokkauksissa toki on vähän eroja. Aika paljonhan porukka on jenkeissä vaihtanut vanhempiin noita uudempien keuloja yms., ja muutamaan Comancheenkin olen nähnyt laitettavan uudemman Cherokeen keulaosia, koko sisustan kojelautoineen, yms...

Viimeksi muokannut Timo_L : 26.11.2010 11:15
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.11.2010, 12:02
Mika.U:n Avatar
Mika.U Mika.U ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.06
Sijainti: Rmk, Finland.
Viestit: 915
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
On tarkastettu ja päällisin puolin pitäs olla kumi ehjä sekä myös käsin murjottuna minkä nyt alla saa yokeen ranteesta voimaa.

Sen verran, että kannattanee käyttää jotain rautaa millä saa vääntöä aikaan.

Omassa kolina ilmaantu vasta rasituksen alaisena.
__________________
<-Supporting your local heroes->
- Team Rolling Jeep
- Mikälie jäätelökioski Jeep
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.11.2010, 19:34
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka Näytä viesti
Oisko niinkin yksinkertainen ominaisuus, että jakolaatikko kolkkaa koriin tai pakoputki tai jakolaatikon kepit, kun kone kääntyy vedolla. Kone varmaan kääntyy hieman erilailla takakardaanilla ja ilman, luulisin.

/Joukka
Pakoputki ei oikein voi ottaa eikä nuo muutkaan, kun ovat niin kaukana rungosta ja ääni riippuu takakardaanin pyörimisestä. Ääni varmasti kuulus kuvaamallani tavalla jarrua vasten paikallaan poljettamalla.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No, sitten voi olla mahdollista että syyllinen on jakiksenkin alueella tai edessä. Voi olla että ottaa jakoaski tai vaihdelaatikko koriin kiinni, tuntuuko minkäälaista "kolinaa" korissa kun ääni kuuluu?

Mulla muuten olisi ylimääräinen jokseenkin ehjä poikkipalkki, olisi helppo vahvistaa jollet halua järeämpää pohjapanssaria hommata.
Kolina korissa sopisi kyllä paremmin viikonlopun viettoon... Se on nyt tiedossa että kolina riippuu takakepistä enkä osaa sanoa nyt tarkemmin, mistä muusta se riippuu ja mistä ei. Pitää tutkia tuota jakis-vaihtoehtoa ja jos ei muuta enää löydy tai keksi, niin vois ainakin kokeilla sitä toista palkkia. Mitäs aattelit hinnaksi? Ja sopiiks se muuten tähän uudempaan koppaan? No kai sen voi kokeilla.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 25.11.2010, 23:33
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Mitäs aattelit hinnaksi? Ja sopiiks se muuten tähän uudempaan koppaan? No kai sen voi kokeilla.
10€ hyvä? Jos hitsaan siihen vahvikelevyn niin toinen kymppi päälle

Ja pitäisi kyllä käydä (palautusoikeus ), uudempi koppahan on vain vähän eri peltiä ulkokuoressa. Käytännössä '87-'01 käy jokseenkin kaikki alustan ja voimansiirron osat keskenään tietyin varauksin. Noi '84-'86 on osin hankalempia kun oli eri koneet, tulipelti eri mallinen, yms. Tosin niihinkin alustan osat pitäisi mennä ihan mukisematta.

Niin ja tosiaan tarkista moottorin ja vaihdelaatikon kumit, ne molemmat saa kyllä aikaan aikamoista kolinaa aikaiseksi kaasua painaessa. Moottorin kiinnikkeiden hajoaminen on todella yleinen vika, onhan tuo sunkin auto jo 11 vuotta vanha kuitenkin. Painava kone, kuuma konehuone, kohtalaisesti vääntöä ja kumi haurastuu iän myötä.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 26.11.2010, 08:07
Mika.U:n Avatar
Mika.U Mika.U ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.06
Sijainti: Rmk, Finland.
Viestit: 915
Perusasetus

Ja nyt kun tuli mieleen niin itelllä hajos kanssa vaihelaatikon tukikumi ja kyllä piti semmosta meteliä, että piti pitkään ihmetellä.

Ääni oli semmosta kolinaa.
__________________
<-Supporting your local heroes->
- Team Rolling Jeep
- Mikälie jäätelökioski Jeep
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeepin outo nykiminen hpniemi Tekniikka & Jutustelu 2 03.07.2010 14:10
outo niva.. pikkuG Linkit 4 25.11.2007 16:21
m:outo vinssi? Ramo82 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 22.10.2007 20:02
M: hj:n vakio alusta! mitsu L200 vakio alusta + ALPO O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 07.02.2007 10:38
outo mielialatesti piina Rakas Päiväkirja 0 07.12.2005 15:35


Sivu luotu: 16:45 (GMT +2).