Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.11.2010, 18:42
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Oliko se nyt niin, että taka-akselin toisen puolen putki voi olla irti banjosta ja joustaa vain rasituksessa => pinioni kiertyy liikaa ja pinionin ristikko menee liian jyrkkään kulmaan aiheuttaen moisen äänen?
On sekin mahdollista, mutta todennäköisempänä pidän ihan tavallista "axle wrap":iä. Eli siis kaasua painaessa koko taka-akseli kiertyy kardaanilta pinionille tulevan väännön takia. Aika tavallista lehtijousitetuissa autoissa (varsinkin SOA- setuppina, kuten Cherokee), joissa ei ole traction baria estämässä tätä.

Cherokeen takaperässä on aika lyhyet jousipedit -> lehdet pääsee kääntymään varsin helposti S- mutkalle. Käytännössä taka-akselilla niin että pinioni kääntyy ylös eteenpäin mennessä, peruuttaessa alas.

Tässä juutuubi- esimerkki asiasta:

http://www.youtube.com/watch?v=T5YPX...eature=related

Lainaus:
Mites se korjataan? Hitsataan putki päältä kiinni banjoon? Mites sen edes testaisi? Pitääkö laittaa vaimo roikkumaan kynnyksestä auton alle kurkkimaan ja sitten hanaa? Ehkä videokameralle voisi keksiä uuden telineen...
Hitsataan sopivalla puikolla banjokoppaan kiinni koko matkalta putket, jos kyse on siitä että akseliputki kiertyy banjokopan sisällä.

Jos kyse on axle wrapistä, niin joko rakentaa traction barin tai vähintään laittaa pidemmät jousipedit.

http://www.youtube.com/watch?v=GX1zW...eature=related

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.11.2010, 23:01
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
On sekin mahdollista, mutta todennäköisempänä pidän ihan tavallista "axle wrap":iä. Eli siis kaasua painaessa koko taka-akseli kiertyy kardaanilta pinionille tulevan väännön takia. Aika tavallista lehtijousitetuissa autoissa (varsinkin SOA- setuppina, kuten Cherokee), joissa ei ole traction baria estämässä tätä.
Jotenkin tuo ei kuulosta "oikealta". Jos mun XJ:ssä olis kyse lehtijousien menemisestä S-mutkille, olisi se vika ollut päällä koko ajan. Nyt vika ilmaantui rakemman metsäkeikan aikana, jolloin alustasta särkyi kohtalaisen paljon muutakin mm. panhardin yläpallo. Jouset pitäs kyllä olla ehjät. Se koliseva ääni on jotenkin samanlainen, kun pelkällä etuvedolla ajettuna oli täysin linkkuun käännetyjen ristikoiden pauke kovaa vedättäessä, eli siis ristikon, ei tuplaristikon ääni. Meinasin vain jos ääni tulisi sittenkin jostain "edestä", eli jakiksen läheltä, mutta tuon puolesta ei, koska molemmilla puolin jakista on tuplanivelet. Sikäli olisin taipuvainen uskomaan, että taka-akseli on irti banjosta. Tutkitaan...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.11.2010, 08:55
Mika.U:n Avatar
Mika.U Mika.U ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.06
Sijainti: Rmk, Finland.
Viestit: 915
Perusasetus

Kato vaan ne jousipeditkin taka-akselilta. Ne saattaa olla muotoutunu akselin mukaisiks ja siinä tapauksessa akseli kyllä heiluu ainakin kaasun ja jarrun mukaan.
__________________
<-Supporting your local heroes->
- Team Rolling Jeep
- Mikälie jäätelökioski Jeep
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.11.2010, 09:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Jotenkin tuo ei kuulosta "oikealta". Jos mun XJ:ssä olis kyse lehtijousien menemisestä S-mutkille, olisi se vika ollut päällä koko ajan. Nyt vika ilmaantui rakemman metsäkeikan aikana, jolloin alustasta särkyi kohtalaisen paljon muutakin mm. panhardin yläpallo. Jouset pitäs kyllä olla ehjät. Se koliseva ääni on jotenkin samanlainen, kun pelkällä etuvedolla ajettuna oli täysin linkkuun käännetyjen ristikoiden pauke kovaa vedättäessä, eli siis ristikon, ei tuplaristikon ääni.
Ei olisi alusta asti ollut, koska lehtijouset pikkuhiljaa löystyy käytössä. Mitä enemmän ajat ja mitä pahemmissa paikoissa/ isommilla renkailla, sitä enemmän jouset taipuu ja akseli kiertyy. Lisäksi noi jousipedit voi tosiaankin muotoutua uuteen uskoon kuten Mika totesi. Pidemmät ja vahvemmat pedit auttaa.

Kyllä siinä tuplaristikkokardaanissa on tavallinen ristikko akselin päässä. Juuri sieltä se todennäköisimmin haraa vastaan jos axle wrappiä on liikaa. Kyllä mullakin sitä oli jonkin verran havaittavissa sekä RE:n 3.5" että OME:n HD pakoilla, ja oli kuitenkin selvästi orkkista jöötimmät ja pidemmät pedit. SOA lehtijousialustalla esiintyy käytännössä aina axle wrappiä jonkin verran, jos ei ole traction baria.

Edelleen on mun mielestä varsin epätodennäköistä että putki olisi banjosta irti, on aika harvinaista. Ei tietenkään mahdotonta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.11.2010, 09:32
Mika.U:n Avatar
Mika.U Mika.U ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.06
Sijainti: Rmk, Finland.
Viestit: 915
Perusasetus

Tässä mallikuvaa miten ne oli jousipedit oli omassa vääntyny. Kuvat löytyy myös rakentelutopikista.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tare Näytä viesti
lisää perusvikojen korjailua

jousilatat on hiukan myötäilleet




ne on korjattu ja samalla pinioni kääntyi hiukan ylöspäin
__________________
<-Supporting your local heroes->
- Team Rolling Jeep
- Mikälie jäätelökioski Jeep
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.11.2010, 09:53
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ei olisi alusta asti ollut, koska lehtijouset pikkuhiljaa löystyy käytössä. Mitä enemmän ajat ja mitä pahemmissa paikoissa/ isommilla renkailla, sitä enemmän jouset taipuu ja akseli kiertyy. Lisäksi noi jousipedit voi tosiaankin muotoutua uuteen uskoon kuten Mika totesi. Pidemmät ja vahvemmat pedit auttaa.

Kyllä siinä tuplaristikkokardaanissa on tavallinen ristikko akselin päässä. Juuri sieltä se todennäköisimmin haraa vastaan jos axle wrappiä on liikaa. Kyllä mullakin sitä oli jonkin verran havaittavissa sekä RE:n 3.5" että OME:n HD pakoilla, ja oli kuitenkin selvästi orkkista jöötimmät ja pidemmät pedit. SOA lehtijousialustalla esiintyy käytännössä aina axle wrappiä jonkin verran, jos ei ole traction baria.

Edelleen on mun mielestä varsin epätodennäköistä että putki olisi banjosta irti, on aika harvinaista. Ei tietenkään mahdotonta.
Löystyy juu, mutta kun nämä jouset on käytännössä uudet (½v vanhat). Mutta löystyyhän nekin tietysti kovassa ajossa pian. Toi Mikan kuva on kyllä tosi hyvä, en olis tullu ajatelleeksi katsoa jousien alta.

Jos ei rupea noilla eväillä vika löytymään, niin täytyy laittaa videokamera auton alle tai ryömiä sinne itse ja käskeä muijaa polkemaan hanaa takavedolla ja/tai pikkunelarilla jarru pohjassa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika.U Näytä viesti
Kuvat löytyy myös rakentelutopikista.
Mistä se löytyy?
__________________
Raha ja romut rauhottaa.

Viimeksi muokannut WinChester : 24.11.2010 09:57
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.11.2010, 10:08
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Löystyy juu, mutta kun nämä jouset on käytännössä uudet (½v vanhat). Mutta löystyyhän nekin tietysti kovassa ajossa pian. Toi Mikan kuva on kyllä tosi hyvä, en olis tullu ajatelleeksi katsoa jousien alta.
Melkeinpä ne heti alussa eniten vertyykin. Varsinkin kun metsässä käy ajamassa enemmän. Mulla laskeutu RE:n pakoilla perä siitä kun asensi muutaman kuukauden aikana pari- kolme senttiä. Sen jälkeen ei juuri yhtään.

Lainaus:
Jos ei rupea noilla eväillä vika löytymään, niin täytyy laittaa videokamera auton alle tai ryömiä sinne itse ja käskeä muijaa polkemaan hanaa takavedolla ja/tai pikkunelarilla jarru pohjassa.
Eiköhän se selviä, joskus vaan on paskamaisia löydettäviä nämä ylimääräiset melun lähteet. Viimeistään sit selviää kun ko. paikka antautuu kokonaan ja onhan siihen se yksi helppo ja halpa korjaus, mankka vaan täysille ni turhat äänet häviää
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.11.2010, 11:51
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
ja onhan siihen se yksi helppo ja halpa korjaus, mankka vaan täysille ni turhat äänet häviää
Saa muuten olla melkosesti watteja toosassa, jos mielii nämä kolinat popilla peittää! Tarttee lähtee laturi- ja akkukauppaan ensteks. Mut sitten varmaan riittäs powerit yksille lisävaloillekin.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.11.2010, 14:16
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Menee entistä oudommaksi. Jousipedit on kutakuinkin kunnossa, eikä etu- tai takapinioni juurikaan nouse/laske jarrua vasten kuormittaessa eteen tai taaksepäin taka- tai nelivedoilla (4H / 4L). Ehkä sentti-pari suuntaansa, muttei mitään niin radiaalia, että ristikkonivel joutuisi liian jyrkkään kulmaan. Samoin akseliputket näyttää olevan kiinni, eikä liiku kuormittaessa. Kävelyvauhdista kun laittaa varovasti kaasua että alkaa juuri ja juuri sutia (siis lumella), kolina kuuluu vaimeasti ja suurenee, kun laittaa enemmän kaasua.

Pyöriikö nelivedon ketju mukana myös takavedolla? Jos näin on, niin ketju voisi olla löysä ja ottaa kiinni jakiksen koteloon. Pelkällä etuvedollahan (takakardaani irti) ketju on taatusti kireällä, joten ei siten hankaa...? Vaikka ei ketjustä kyllä pitäs tollasta kolinaa lähteä, paremminkin rahina tms...

Edelleenkin olen sitä mieltä, ettei äänet tule ainakaan takaa, joten se voisi korreloida jakikseen / sen läheisyyteen. Jakolaatikon poikittaispalkkihan sai kovan tällin ja taittui jonkin verran oikealta puolelta vekille, ehkä pari kolme senttiä runkopalkin ja jakiksen kiinnityspisteen puolivälistä. Ruvetaan tutkimaan sitä aluetta seuraavana...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.11.2010, 10:12
panzer:n Avatar
panzer panzer ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 28.02.06
Sijainti: SuurHämeenlinnan rajamailla
Viestit: 1.861
Perusasetus

Mistä se löytyy?[/quote]

http://forums.offipalsta.com/showthr...t=rolling+jeep
__________________
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeepin outo nykiminen hpniemi Tekniikka & Jutustelu 2 03.07.2010 14:10
outo niva.. pikkuG Linkit 4 25.11.2007 16:21
m:outo vinssi? Ramo82 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 22.10.2007 20:02
M: hj:n vakio alusta! mitsu L200 vakio alusta + ALPO O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 07.02.2007 10:38
outo mielialatesti piina Rakas Päiväkirja 0 07.12.2005 15:35


Sivu luotu: 00:40 (GMT +2).