Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.11.2010, 21:42
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Takaperästä laakeripukkien pultit viruneet. CAT kaupasta saat hankittua pultit mitkä kestää. Villi veikkaus, kun itse virutin useammat pultit ennen kuin ymmärsin hankkia vahvemmat.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.11.2010, 10:17
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Takaperästä laakeripukkien pultit viruneet. CAT kaupasta saat hankittua pultit mitkä kestää. Villi veikkaus, kun itse virutin useammat pultit ennen kuin ymmärsin hankkia vahvemmat.
Miten tuo vika voisi korreloida oireisiin, jotka ilmenevät rasituksessa ja vasemmalle (ratti n. ½kierr.) kaartaessa? Luulisin viruneiden pulttien aiheuttavan äänen kuuluvan pinioni-lautaspyörän suunnasta tulevana rattaiden rohinana, eikä kuin kardaani/vetonivel ottaisi kiinni johonkin / joutuisi jyrkkään kulmaan...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.11.2010, 11:41
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Minä edelleen suhtautuisin varauksella siihen että ääni tulee auton edestä, jos kerran ääni häviää kokonaan kun takakardaanin irrottaa. Jos ääni tulisi edestä, mikä sen äänen hävittäisi takakardaanin irrotuksen takia? Tällöinhän kaikki moottorista tuleva vääntö suuntautuu etuakselille ja sieltä tulevat oireet pitäisi vain pahentua.

Kääntyminen aiheuttaa kuitenkin auton alustassa vääntöä aina johonkin (moneeenkin) suuntaan, ja se taas voi aiheuttaa montakin asiaa. Esim. auton kallistuminen vaikuttaa taka-akselin asentoon auton alla, toinen jousi "kiristyy" toinen "löystyy" -> kääntää taka-akselin pinionia joko ylös- tai alaspäin kääntösuunnasta riippuen. Ihan samalla tavalla kuin pinioni kääntyy taka-akselilla eteen- ja taaksepäin ajaessa alas tai ylös väännön takia. Mulla olisi vahvimpana veikkauksena pinionikulman suurempi muutos joka aiheuttaa äänen, tai sitten jotain akselin sisäistä vikaa. Ei yhtään mahdoton ajatus ole tuo Villen ehdottama vika.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.11.2010, 17:54
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Minä edelleen suhtautuisin varauksella siihen että ääni tulee auton edestä, jos kerran ääni häviää kokonaan kun takakardaanin irrottaa. Jos ääni tulisi edestä, mikä sen äänen hävittäisi takakardaanin irrotuksen takia? Tällöinhän kaikki moottorista tuleva vääntö suuntautuu etuakselille ja sieltä tulevat oireet pitäisi vain pahentua.

Kääntyminen aiheuttaa kuitenkin auton alustassa vääntöä aina johonkin (moneeenkin) suuntaan, ja se taas voi aiheuttaa montakin asiaa. Esim. auton kallistuminen vaikuttaa taka-akselin asentoon auton alla, toinen jousi "kiristyy" toinen "löystyy" -> kääntää taka-akselin pinionia joko ylös- tai alaspäin kääntösuunnasta riippuen. Ihan samalla tavalla kuin pinioni kääntyy taka-akselilla eteen- ja taaksepäin ajaessa alas tai ylös väännön takia. Mulla olisi vahvimpana veikkauksena pinionikulman suurempi muutos joka aiheuttaa äänen, tai sitten jotain akselin sisäistä vikaa. Ei yhtään mahdoton ajatus ole tuo Villen ehdottama vika.
Jotenkin olisi taipuvainen olemaan tästä samaa mieltä, niin omituiselta kuin se edestä kuuluva ääni tulisikin takaa kuulostaa. Oliko se nyt niin, että taka-akselin toisen puolen putki voi olla irti banjosta ja joustaa vain rasituksessa => pinioni kiertyy liikaa ja pinionin ristikko menee liian jyrkkään kulmaan aiheuttaen moisen äänen? Mites se korjataan? Hitsataan putki päältä kiinni banjoon? Mites sen edes testaisi? Pitääkö laittaa vaimo roikkumaan kynnyksestä auton alle kurkkimaan ja sitten hanaa? Ehkä videokameralle voisi keksiä uuden telineen...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.11.2010, 18:42
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Oliko se nyt niin, että taka-akselin toisen puolen putki voi olla irti banjosta ja joustaa vain rasituksessa => pinioni kiertyy liikaa ja pinionin ristikko menee liian jyrkkään kulmaan aiheuttaen moisen äänen?
On sekin mahdollista, mutta todennäköisempänä pidän ihan tavallista "axle wrap":iä. Eli siis kaasua painaessa koko taka-akseli kiertyy kardaanilta pinionille tulevan väännön takia. Aika tavallista lehtijousitetuissa autoissa (varsinkin SOA- setuppina, kuten Cherokee), joissa ei ole traction baria estämässä tätä.

Cherokeen takaperässä on aika lyhyet jousipedit -> lehdet pääsee kääntymään varsin helposti S- mutkalle. Käytännössä taka-akselilla niin että pinioni kääntyy ylös eteenpäin mennessä, peruuttaessa alas.

Tässä juutuubi- esimerkki asiasta:

http://www.youtube.com/watch?v=T5YPX...eature=related

Lainaus:
Mites se korjataan? Hitsataan putki päältä kiinni banjoon? Mites sen edes testaisi? Pitääkö laittaa vaimo roikkumaan kynnyksestä auton alle kurkkimaan ja sitten hanaa? Ehkä videokameralle voisi keksiä uuden telineen...
Hitsataan sopivalla puikolla banjokoppaan kiinni koko matkalta putket, jos kyse on siitä että akseliputki kiertyy banjokopan sisällä.

Jos kyse on axle wrapistä, niin joko rakentaa traction barin tai vähintään laittaa pidemmät jousipedit.

http://www.youtube.com/watch?v=GX1zW...eature=related
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.11.2010, 23:01
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
On sekin mahdollista, mutta todennäköisempänä pidän ihan tavallista "axle wrap":iä. Eli siis kaasua painaessa koko taka-akseli kiertyy kardaanilta pinionille tulevan väännön takia. Aika tavallista lehtijousitetuissa autoissa (varsinkin SOA- setuppina, kuten Cherokee), joissa ei ole traction baria estämässä tätä.
Jotenkin tuo ei kuulosta "oikealta". Jos mun XJ:ssä olis kyse lehtijousien menemisestä S-mutkille, olisi se vika ollut päällä koko ajan. Nyt vika ilmaantui rakemman metsäkeikan aikana, jolloin alustasta särkyi kohtalaisen paljon muutakin mm. panhardin yläpallo. Jouset pitäs kyllä olla ehjät. Se koliseva ääni on jotenkin samanlainen, kun pelkällä etuvedolla ajettuna oli täysin linkkuun käännetyjen ristikoiden pauke kovaa vedättäessä, eli siis ristikon, ei tuplaristikon ääni. Meinasin vain jos ääni tulisi sittenkin jostain "edestä", eli jakiksen läheltä, mutta tuon puolesta ei, koska molemmilla puolin jakista on tuplanivelet. Sikäli olisin taipuvainen uskomaan, että taka-akseli on irti banjosta. Tutkitaan...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.11.2010, 08:55
Mika.U:n Avatar
Mika.U Mika.U ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.06
Sijainti: Rmk, Finland.
Viestit: 915
Perusasetus

Kato vaan ne jousipeditkin taka-akselilta. Ne saattaa olla muotoutunu akselin mukaisiks ja siinä tapauksessa akseli kyllä heiluu ainakin kaasun ja jarrun mukaan.
__________________
<-Supporting your local heroes->
- Team Rolling Jeep
- Mikälie jäätelökioski Jeep
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.11.2010, 09:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Jotenkin tuo ei kuulosta "oikealta". Jos mun XJ:ssä olis kyse lehtijousien menemisestä S-mutkille, olisi se vika ollut päällä koko ajan. Nyt vika ilmaantui rakemman metsäkeikan aikana, jolloin alustasta särkyi kohtalaisen paljon muutakin mm. panhardin yläpallo. Jouset pitäs kyllä olla ehjät. Se koliseva ääni on jotenkin samanlainen, kun pelkällä etuvedolla ajettuna oli täysin linkkuun käännetyjen ristikoiden pauke kovaa vedättäessä, eli siis ristikon, ei tuplaristikon ääni.
Ei olisi alusta asti ollut, koska lehtijouset pikkuhiljaa löystyy käytössä. Mitä enemmän ajat ja mitä pahemmissa paikoissa/ isommilla renkailla, sitä enemmän jouset taipuu ja akseli kiertyy. Lisäksi noi jousipedit voi tosiaankin muotoutua uuteen uskoon kuten Mika totesi. Pidemmät ja vahvemmat pedit auttaa.

Kyllä siinä tuplaristikkokardaanissa on tavallinen ristikko akselin päässä. Juuri sieltä se todennäköisimmin haraa vastaan jos axle wrappiä on liikaa. Kyllä mullakin sitä oli jonkin verran havaittavissa sekä RE:n 3.5" että OME:n HD pakoilla, ja oli kuitenkin selvästi orkkista jöötimmät ja pidemmät pedit. SOA lehtijousialustalla esiintyy käytännössä aina axle wrappiä jonkin verran, jos ei ole traction baria.

Edelleen on mun mielestä varsin epätodennäköistä että putki olisi banjosta irti, on aika harvinaista. Ei tietenkään mahdotonta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.11.2010, 14:03
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Miten tuo vika voisi korreloida oireisiin, jotka ilmenevät rasituksessa ja vasemmalle (ratti n. ½kierr.) kaartaessa?
En tiedä ku olen keskittynyt ennemmin miettimään sitä, miten saa heikot kohdat vahvistettua hassua ääntä toikin pitää tilanteissa, joissa pinjoni työntää lautaspyörää kohti peränkoppaa. Saattaa kyllä vaikuttaa eri tavalla leikkilukolla ja oikealla lukolla varustetuissa akselissa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.11.2010, 17:56
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
En tiedä ku olen keskittynyt ennemmin miettimään sitä, miten saa heikot kohdat vahvistettua hassua ääntä toikin pitää tilanteissa, joissa pinjoni työntää lautaspyörää kohti peränkoppaa. Saattaa kyllä vaikuttaa eri tavalla leikkilukolla ja oikealla lukolla varustetuissa akselissa.
Jos on löysästä laakeripukista kiinni, niin ei pitäisi (kai?) vaikuttaa nuo kallistukset. Jos taas akseliputki on irti ed. lisäksi, niin sitten varmaankin. Tutkitaan, sano lääkäri...
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeepin outo nykiminen hpniemi Tekniikka & Jutustelu 2 03.07.2010 14:10
outo niva.. pikkuG Linkit 4 25.11.2007 16:21
m:outo vinssi? Ramo82 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 22.10.2007 20:02
M: hj:n vakio alusta! mitsu L200 vakio alusta + ALPO O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 07.02.2007 10:38
outo mielialatesti piina Rakas Päiväkirja 0 07.12.2005 15:35


Sivu luotu: 05:11 (GMT +2).