Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön
eikös saabilla ollut jotain vastaavaa kehitteillä,joskus vuonna 1 ja 0.
|
Saabin vastavasta versiosta ei ole mulla muistikuvaa.
Saabilla oli sen sijaan kokeilussa muuttuva puristus suhteinen moottori, eli kampikammiossa oli sarana.

Pienellä kuormalla iso puristussuhde vapaasti hengittävänä, isolla kuormalla pieni puristussuhde ja mekaanisella ahtimella 2.5 kiloo painetta koneeseen. Tuo moottori oli 1.6 litrainen viitonen, siitä saatiin 2.3 Aeron tehot (230hv/350Nm).
Lisäksi heillä oli kokeilussa bensiinin suoraruiskutus, ja sytytys kipinä iski tuon suuttimen ja männän laen välillä.
Vahinko että GM pienensi silloin saabin resursseja, heillä kun oli oikeasti uusia ideoita mäntä moottoreiden kehittämiseksi.