![]() |
Rotary Valve -moottori
Taas tuli netin ihmeitä selaillessa eteen "uusi" keksintö joka olisi mielenkiintoista nähdä sarjatuotanto moottorissa.
http://www.coatesengine.com/technology.html http://www.coatesengine.com/csrv.html http://www.coatesengine.com/rotary_motor.html Eli ei enää perinteisiä venttiileitä, vaan tollaset jännät möltit missä on sitten kanava jonka kautta seos pääsee moottoriin ja pakokaasut ulos kun osuvat palotilan kohdalle. Etuja tuolla on ainakin pitkä lista, mutta ongelmana on ilmeisesti vielä materiaalin kuluminen ja sitäkautta tiiveyden pysyminen. Ideaali ratkaisu venttiilikoneistoksi muuten. :D tätä tahtoo vielä päästä kokeilemaan oikeassa elämässä :) |
Jostain 90-luvun puolelta nuita on tehty. Ainakin silloin Mersun koneen kehuttiin kestävän hyvin kierroksia, joita tuolla kannella saa. Jotain 10000 kiekkaa sai Mersuun. Pysyy venttiilikoneisto mukana.
Tilaa kansi ja kerro kokemukses, silloin ~15 vuotta sitten kansi maksoi suunnilleen 10000 mk. |
Lainaus:
|
Ei jaksa linkkejä puhelimen kautta avata mut onks tos semmoset palloventtiilit?
Joskus kymmenen (tai ainakin monta) vuotta sitten jostain artikkelista luin, tiiviys silloinkin pisti arveluttamaan. Etuna tietysti että vois tehdä niin "kireen" nokan kuin haluaa, venttiilijouset ei ainakaan ole sille esteenä eikä näin ollen myöskään maksimi koneen kierrokset. |
toi on aikas fiksu systeemi kans vaikka onkin normaalit venttiilit http://www.youtube.com/watch?v=b4QrY...eature=related
isossa maailmassa tuolla on jo kokemuksiakin http://www.youtube.com/watch?v=GXIdO...eature=related |
Lainaus:
...eli... WANHA! :D :D :D |
Coates teki yhteistyötä (joskus 90 jotain) volkkarin kanssa, ne antoi koneita testattavaksi uudella kannella. Tekniikan maailmassa oli juttua siitä. Tais otta 1.4 kaasuti moottorista pitkälle toistasataa kaakkia.
Ongelmana oli juuri palokarsta joka kulutti venttiili pallon väljäksi. Hauskaa oli että pari lehteä myöhemmin oli juttu suomalaisesta firmasta mikä pinnoitti venttilejä ym. materiaalia ohuella timantti pinnoitteella joka estäisi juuri tuollaisen kulumisen.. |
Lainaus:
|
sisu 45
Lainaus:
|
Lainaus:
Saabilla oli sen sijaan kokeilussa muuttuva puristus suhteinen moottori, eli kampikammiossa oli sarana. :D Pienellä kuormalla iso puristussuhde vapaasti hengittävänä, isolla kuormalla pieni puristussuhde ja mekaanisella ahtimella 2.5 kiloo painetta koneeseen. Tuo moottori oli 1.6 litrainen viitonen, siitä saatiin 2.3 Aeron tehot (230hv/350Nm). Lisäksi heillä oli kokeilussa bensiinin suoraruiskutus, ja sytytys kipinä iski tuon suuttimen ja männän laen välillä. :) Vahinko että GM pienensi silloin saabin resursseja, heillä kun oli oikeasti uusia ideoita mäntä moottoreiden kehittämiseksi. |
Mistäs noita kansia voi oikeen tilailla? :confused:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
geeämmällä kun oli silloin uusi v6 moottori joka saabeihin tuli niin tuolta muuttuva rutisteiselta koneelta katkaistiin siivet, harmi kyllä kun oli ihan kehitys kelpoinen idea.. |
Sivu luotu: 07:20 (GMT +2). |