Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.08.2010, 19:34
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Määritelmähän pääkaaresta sanoo, että aivan etuistuinten takana! 80 cm ei nyt ihan tuota määritelmää täytä, mutta kun olet rakentamassa harraste-stanua niin eihän siinä välttämättä tarvita kaaria ollenkaan ja noista varmaankin on riittävästi tukea jos/kun se kuitenkin jossakin vaiheessa kaatuu Jos olis säännöt täyttävät kaaret niin voisit kisoissa ajella haastavampia ratoja eikä tarttis stanujen kanssa kisata
Luulin osaavani lukea, mutta en löydä mistään kohtaa sääntöjä tuota 80cm kohtaa

"4.1 Turvakaaret
Kaikissa luokissa on avoautoissa oltava 6-piste turvakehikko, umpiautoissa vähintään pääkaari takatuin. CUP-kilpailuihin voivat osallistua sellaisetkin autot, jotka eivät täytä näiden sääntöjen turvakaarimääräyksiä. Kilpailujen järjestäjät merkitsevät rastilistaan sellaiset rastit (ns. vaarallinen rasti), joita ei saa tällaisilla autoilla hakea.
Pääkaaren materiaalin vähimmäisvaatimukset:
 saumatonta putkea: ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
 saumatonta putkea: ulkohalkaisija 50 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
 saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.

Pääkaaren mutkat on tehtävä asiallisesti taivuttamalla, pääkaari tulee tehdä yhdestä putkesta ilman liitoksia, hitsattuja mutkia ei saa käyttää. Pääkaari tulee sijoittaa siten, että etupenkillä istujat ovat kokonaan sen etupuolella.
Materiaalivaatimukset muille turvakehikon putkirakenteille:
 saumatonta putkea: ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
 saumatonta putkea: ulkohalkaisija 40 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
 saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.

Seinämävahvuuden mittaamista varten on porattava 6 mm reikiä sellaisiin paikkoihin että eri osien tarkistusmittaus voidaan suorittaa kiinteitä rakenteita esimerkiksi penkkejä irrottamatta.
Niissä autoissa, joihin vaaditaan vain pääkaari takatuin, ei välttämättä tarvitse olla ns. diagonaalitukea, mutta se on suositeltava, jos turvakaarien rakenne on sellainen, että diagonaali oleellisesti vahvistaa sitä.
Pääkaareen voi laittaa myös vinotuen (vasemmalta alhaalta oikealle ylös ja/tai toisin päin). Pääkaaren ja/tai takatukien alapäät saa yhdistää putkella.
Takatuet saa kiinnittää pääkaareen myös riittävän vahvalla pulttiliitoksella.
Turvakaarien alapäiden kiinnitys koriin vahvistetaan lapuilla, joka voidaan kiinnittää koriin
 kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin, tai
 pulttiliitoksella 3 kpl M8 pultteja, kun vastapuolella on koriin kiinteästi hitsattu lappu, tai
 pulttiliitoksella 4 kpl M10 pultteja, kun vastapuolella on irtonainen vastaava lappu.

Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala.
Turvakaarien niiden osien, joihin kuljettajien pää voi osua, on oltava pehmustettu.
Turvakaaren voi rakentaa myös korin ulkopuolelle.
Turvakaarissa ei saa olla vaurioita (taipumia, lommoja tms.).
Turvakaarien materiaalin on oltava terästä."

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.08.2010, 19:59
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Smile

Eipä ole 80 cm:n sääntöä tietenkään.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Luulin osaavani lukea, mutta en löydä mistään kohtaa sääntöjä tuota 80cm kohtaa
."
"Mutta tuo kohta on niin paljon etupenkkien takana, että kelpaako edes? Mikäli kelpaa, niin onhan siinäkin sitten kaarisäännöissä järkeä että pääkaari saa sijaita ~80cm penkeistä takana?"

Eipä siellä säännöissä tuota olekaan eli olet lukenut ihan oikein. Teksti liittyi tuohon kaarien rakentajan lausuntoon kuvassa olleiden kaarien sijainnista
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.09.2010, 19:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Otin 8" rälläkän lainaan, ja pitihän sillä jotain tehdä ettei jää ihan hyödyttömäksi se lainaus. ..kuva on ihan paska, mutta kai siitä selkoa saa.. jotain ylimääräistä tipahti tosta keulan aisan ympäriltä pois

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.09.2010, 19:28
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.089
Perusasetus

Mikähän tästä tulee, vai tuleeko mitään? Kohta olis ollu sama jättää jeepi ostamatta ja hommata vain kasa putkea ja moottori.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.09.2010, 19:45
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Mitäää... onhan tossa vielä alkuperäistä osaa ja koria vaikka kuinka paljon jäljellä

Etuakseli on vain pihalla jemmassa odottelemassa asennusta (ja tukivarsia), akut menee takapenkin taakse, ja tohon eteen tulee vähän putkea ja palkkia niin pysyy moottori paikallaan. Pikanen pikku homma
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.09.2010, 20:08
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Otin 8" rälläkän lainaan, ja pitihän sillä jotain tehdä ettei jää ihan hyödyttömäksi se lainaus. ..kuva on ihan paska, mutta kai siitä selkoa saa.. jotain ylimääräistä tipahti tosta keulan aisan ympäriltä pois

Toi lämppärinmoottori ahistaa vielä isoja pyöriä käännettäessä, vai siirrätkö akselia eteenpäin?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.09.2010, 20:27
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Toi lämppärinmoottori ahistaa vielä isoja pyöriä käännettäessä, vai siirrätkö akselia eteenpäin?
No riippuu miten isot laittaa

Ei pitäisi ottaa kiinni, mulla oli noitten 35 kumien kanssa akselia siirretty muutama sentti eteenpäin eikä olis tullut tielle. Muutaman sentin vielä siirrän jos laitan 38 tai 40 kumekset alle. Kattelin että 15-20cm saisi eteen sisäänjoustoa ja vastaavasti 15-20cm ulosjoustoa, riippuen minkämittaset iskarit tilaan ja mille korkeudelle auton säätää. Tod.näk. 14" ilmatikut tulee molempiin päihin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.09.2010, 22:18
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Tässä haiskahtaa vähä lapasesta karannu rojekti :P

Hyvä, jatka samaan malliin!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.10.2010, 13:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Välillä taas vähän jotain sain tehtyä, meinasi työt haitata harrastusta


Etupenkkien kiinnikkeet tuli laiteltua uusiksi, vanhat oli alkuperäiset sähköpenkkien jalustat muokattuna lattarautakiinnikkeillä että sai noi halpiskuppipenkit kiinni. Sähköpenkkien systeemi painoi kuin synti, sähköt ei ollut kytketty joten penkkejä ei voinut säätää, ja lisäksi kaikki nivelet oli niin väljiä että penkit heilui järkyttävän paljon montuissa

Penkit oli myös turhan korkealla, joten uusilla kiinnikkeillä sain niitä laskettua muutamalla sentillä. Cherokeessa kun ei liikaa ole pääntilaa niin joka millikin on tarpeen. Kuskin puolella piti vähän antaa hienosäätölekaa keskitunnelille ja rälläköidä pala pois että mahtui penkki riittävän alas paikalleen ja vielä liikkumaan. Matkustajan puolella oli paljon paremmin tilaa.

Nämä tuli vähän "overkill" hengessä tehtyä, mutta oli sopivasti tuota putkea saatavilla niin siitä oli kaikista helpoin tehdä. Silti nämä kiinnikkeet painaa alle puolet siitä mitä vanhat


Kuskin penkki, keskitunnelin reikä näkyy hämärästi. Pitää vielä paikata se:




Repsikan puolen kiinnike melkein valmiina:




Kuskin penkki ihan takana, vielä mahtuu laittamaan pääkaaren ristituet, ja mahtuu pääkin tuohon putken eteen. Pitää kyllä laittaa siihen putkieristettä pehmusteeksi, ettei vahingossakaan kalahda pää siihen. Olis vittumaista lyödä itteltä tai matkustajalta taju kankaalle turvakaarilla


Viimeksi muokannut Timo_L : 03.10.2010 14:00
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
SHREK (Cherokee projekti). 454SS Maasturiprojektit 476 12.12.2015 17:26
Myyty KössiKenguru O/M/V Ajoneuvot 3 02.06.2008 08:10
O: halpa XJ cherokee projekti KooPee O/M/V Ajoneuvot 8 29.05.2008 19:43
Projekti Mall Crawler (Jeep Cherokee) Timo_L Maasturiprojektit 89 19.04.2008 10:52
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 21:44 (GMT +2).